Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Näe, nu blev jag riktigt sur

Tråden skapades och har fått 4843 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Då hade jag satt mig och lusläst bestämmelser om skyltplacering etc. Jag har krånglat mig ur flera parkeringsböter pga teknikaliteter, som en gång när en parkeringsplats hade 2 infarter med typ 8 m emellan där de hade satt skylten i mitten. Om man använder den högra infarten är då skylten placerad på vänster sida. Jag påpekade att korrekt skyltplacering är till höger om vägen och slapp sålunda betala. Har läst om andra som sluppit betala pga fel färg på skylten etc.

Jag måste titta närmare på detta i morgon. Får ta en sväng förbi platsen med bilen igen.

Ursprungligen av pmarriott:

Då hade jag satt mig och lusläst bestämmelser om skyltplacering etc. Jag har krånglat mig ur flera parkeringsböter pga teknikaliteter, som en gång när en parkeringsplats hade 2 infarter med typ 8 m emellan där de hade satt skylten i mitten. Om man använder den högra infarten är då skylten placerad på vänster sida. Jag påpekade att korrekt skyltplacering är till höger om vägen och slapp sålunda betala. Har läst om andra som sluppit betala pga fel färg på skylten etc.

Jag har *peppar peppar* aldrig behövt betala någon böter. De jag fått har jag alltid slingrat mig ur. Man ska _aldrig_ ringa, utan man ska oftast ta sig till företagets lokala kontor och antingen spela riktigt jävla dum eller försöka ta sig ur med teknikaliteter.
Åker man till kontor "in person" så tänker de oftast att:
"Det är klart att det skett något fel. Ingen tar sig väl tid att åka hit för att försöka blåsa oss".

Jag blir så jävla sur på den nya rektorn på döttrarnas dagis. Maken till ynkedom får man leta efter.

Incident #1: På första föräldramötet rektorn var med på och presenterade sig sa hon så här efter att några föräldrar uttalat visst allmänt missnöje: "Men ni betalar ju ändå bara 1/10 av vad det egentligen kostar". Alltså, vi är till för dem och ska vara jävligt glada att kommunen förbarmar sig över oss undersåtar och bevärdigar oss en förvaringsplats åt barnen.

Incident #2: Fanskapet ringer hem till min fru och ifrågasätter vår ledighet över julhelgen, ty barnet har rätt till 4 veckors ledighet om året, och äldsta dottern var bara ledig 1 vecka i somras. Jo, men vi var föräldralediga i över ett år och då gick äldsta dottern bara 15 timmar i veckan på dagis. Det blir över 100 dagar ledigt.

Incident #3: En annan förälder skäller på dagispersonal som fuckat upp pottträningen genom att tvinga barnet att gå på toaletten istället för pottan trots högljudda protester. Följd: rektorn polisanmäler föräldern för ofredande för att ha skällt på en i personalen som gått tvärtemot förälders instruktioner angående barnet.

Incident #4: Det är tydligen för stort ansvar för pedagogerna att ta ut barnen utanför dagisets inhägnad. Alla former av aktiviteter som utflykter, simskola, gymnastik på en närliggande skola är inställda. Idag har räddningstjänsten och polisen en stor uppvisning 10 minuters promenad från dagiset. Man simulerar trafikolycka, brand, tjuvjakt med polishund etc och låter barnen klättra på brandbilarna. Hur kul som helst. Nej, dit kan man inte gå. För stort ansvar och för kort varsel. De har bara vetat om det sen förra veckan.

Satans jävla ynkedomar till kommunal inkompetens.

Ursprungligen av pmarriott:

Satans jävla ynkedomar till kommunal inkompetens.

Att inrättningen är kommunal har inget med inkompetensen att göra, privata anrättningar kan vara fan så mycket värre.

Ursprungligen av PeeMaN:

Att inrättningen är kommunal har inget med inkompetensen att göra, privata anrättningar kan vara fan så mycket värre.

Nej, men nu råkar de vara kommunala OCH inkompetenta.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej, men nu råkar de vara kommunala OCH inkompetenta.

Och att det är kommunalt saknar FORTFARANDE relevans.

Ursprungligen av PeeMaN:

Och att det är kommunalt saknar FORTFARANDE relevans.

Inte nödvändigtvis. Det kan finnas relevans i det hela.

Ursprungligen av PeeMaN:

Och att det är kommunalt saknar FORTFARANDE relevans.

I min alldeles bestämda uppfattning, backad av viss personlig erfarenhet är IQ'n i snitt lägre inom offentlig förvaltning. En större andel inkompetenta drönare i kombination med stelbenta regler kan ge katastrofalt utfall, ofta i kombination med enorma kostnader. Om offentlig förvaltning som tillhandahåller någon form av service konkurrensutsattes utan vidare skulle minst hälften av alla dessa gå under.

Ursprungligen av pmarriott:

I min alldeles bestämda uppfattning, backad av viss personlig erfarenhet är IQ'n i snitt lägre inom offentlig förvaltning. En större andel inkompetenta drönare i kombination med stelbenta regler kan ge katastrofalt utfall, ofta i kombination med enorma kostnader. Om offentlig förvaltning som tillhandahåller någon form av service konkurrensutsattes utan vidare skulle minst hälften av alla dessa gå under.

Privatisering av vård, skola och omsorg är ett påhitt av folk som tror att konkurrens driver ner priser och ökar service. Det är en grov missuppfattning, ungefär som att sänkt moms skulle ge fler arbetstillfällen och lägre priser.

Ursprungligen av PeeMaN:

Privatisering av vård, skola och omsorg är ett påhitt av folk som tror att konkurrens driver ner priser och ökar service. Det är en grov missuppfattning, ungefär som att sänkt moms skulle ge fler arbetstillfällen och lägre priser.

Jag har ett briljant exempel på motsatsen. En fd kollegas fru jobbade på en kommunal familjerådgivning. Återbudsfrekvensen här är mycket hög. I den kommunala verksamheten fick då terapeuterna ett flertal håltimmar varje dag som de inte kunde utnyttja till något vettigt. Sedan lades det hela ut på entreprenad och kommunen ersatte familjerådgivning per GENOMFÖRD session, dvs. om klienten uteblir - ingen ersättning. Då fick terapeuterna sätta sig och jaga in klienter på återbudstiderna. Man kapade köerna enormt och fick mer gjort för samma pengar som det kostat innan.
Offentlig sektor missar oerhört ofta insikten att klienten är en betalande kund och ska behandlas därefter. Vi har en privat barnmottagning här i krokarna. Försök ringa till vårdcentralen och be att få tala med doktorn i telefon. Går inte. På den privata mottagningen får du direktnumret till doktorn och kan fråga vad du vill och så är saken ur världen på 5 minuter istället för att sitta i telefonkö i 45 minuter, sen bråka med en "rådgivare" som sedan ska gå och fråga doktorn och sen förmedla svaret, eller boka in en telefontid med doktorn om 3 veckor.
Det ögonblick som gjorde att det håller på att gå åt helvete med Sverige inföll någon gång på 70-talet iom att ämbetsmannaansvaret togs bort. Om det hade funnits kvar hade en stor del av våra beslutsfattare fått skaka galler. Om man bara skötte saker och ting ordentligt och rensade bort den mest onödiga byråkratin slår jag vad om att vi i detta land hade kunnat få dubbelt så bra service till halva kostnaden.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har ett briljant exempel på motsatsen. En fd kollegas fru jobbade på en kommunal familjerådgivning. Återbudsfrekvensen här är mycket hög. I den kommunala verksamheten fick då terapeuterna ett flertal håltimmar varje dag som de inte kunde utnyttja till något vettigt. Sedan lades det hela ut på entreprenad och kommunen ersatte familjerådgivning per GENOMFÖRD session, dvs. om klienten uteblir - ingen ersättning. Då fick terapeuterna sätta sig och jaga in klienter på återbudstiderna. Man kapade köerna enormt och fick mer gjort för samma pengar som det kostat innan.
Offentlig sektor missar oerhört ofta insikten att klienten är en betalande kund och ska behandlas därefter. Vi har en privat barnmottagning här i krokarna. Försök ringa till vårdcentralen och be att få tala med doktorn i telefon. Går inte. På den privata mottagningen får du direktnumret till doktorn och kan fråga vad du vill och så är saken ur världen på 5 minuter istället för att sitta i telefonkö i 45 minuter, sen bråka med en "rådgivare" som sedan ska gå och fråga doktorn och sen förmedla svaret, eller boka in en telefontid med doktorn om 3 veckor.
Det ögonblick som gjorde att det håller på att gå åt helvete med Sverige inföll någon gång på 70-talet iom att ämbetsmannaansvaret togs bort. Om det hade funnits kvar hade en stor del av våra beslutsfattare fått skaka galler. Om man bara skötte saker och ting ordentligt och rensade bort den mest onödiga byråkratin slår jag vad om att vi i detta land hade kunnat få dubbelt så bra service till halva kostnaden.

Jag har flera briljanta exempel på motsatsen och jag behöver inte ett halvt a4 för att skriva ut det.
Carema är väl det mest färska tror jag.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag har flera briljanta exempel på motsatsen och jag behöver inte ett halvt a4 för att skriva ut det.
Carema är väl det mest färska tror jag.

Som av en ren händelse är det Caremas privata barnmottagning här i Eslöv jag är så fantastiskt nöjd med.

Ursprungligen av pmarriott:

Som av en ren händelse är det Caremas privata barnmottagning här i Eslöv jag är så fantastiskt nöjd med.

Jag är inte ett dugg förvånad. Man behöver ju bra vård så att man kan bli en duktig slav åt överklassen.
Men sen när man är gammal och inte kan dra in mer pengar åt överklassen längre, ja då är man ju bara en belastning och då är det inte så viktigt med bra vård längre.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag är inte ett dugg förvånad. Man behöver ju bra vård så att man kan bli en duktig slav åt överklassen.
Men sen när man är gammal och inte kan dra in mer pengar åt överklassen längre, ja då är man ju bara en belastning och då är det inte så viktigt med bra vård längre.

Där kom överklasskortet. Vi pratar om privat vård i offentlig regi. Klass hit eller dit har ingen relevans. Alla har samma tillgång till det, oavsett om du är 3:e generationens soffpotatis eller Greve von Oben III. Att folk vanvårdas i äldrevården är ett generellt problem som förekommer i både privat och offentlig sektor. Det som sticker ut med den privata äldrevården är att det tjänas en massa pengar som göms undan från skattmasen. Att de gamla skulle ha det sämre generellt i privat äldrevård tror inte jag på.

Ursprungligen av pmarriott:

Där kom överklasskortet. Vi pratar om privat vård i offentlig regi. Klass hit eller dit har ingen relevans. Alla har samma tillgång till det, oavsett om du är 3:e generationens soffpotatis eller Greve von Oben III. Att folk vanvårdas i äldrevården är ett generellt problem som förekommer i både privat och offentlig sektor. Det som sticker ut med den privata äldrevården är att det tjänas en massa pengar som göms undan från skattmasen. Att de gamla skulle ha det sämre generellt i privat äldrevård tror inte jag på.

Det finns inte heller mycket som tyder på att äldre har det bättre i privat äldrevård. Däremot så har ju faktiskt en forskare (som jag inte minns namnet på just nu) kommit fram till slutsatsen att vården riskerar att bli sämre när vinstintresset finns i bakgrunden. Man ska komma ihåg att när vinst ställs mot kvalitet och ansvarstagande så är det vinst som prioriteras hos Carema m.fl. Det går knappast att bestrida.

För övrigt är det synd att det inte finns så mycket forskning att tillgå i dessa diskussioner.

Detta ska för övrigt inte betraktas som ett ställningstagande!

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det finns inte heller mycket som tyder på att äldre har det bättre i privat äldrevård. Däremot så har ju faktiskt en forskare (som jag inte minns namnet på just nu) kommit fram till slutsatsen att vården riskerar att bli sämre när vinstintresset finns i bakgrunden. Man ska komma ihåg att när vinst ställs mot kvalitet och ansvarstagande så är det vinst som prioriteras hos Carema m.fl. Det går knappast att bestrida.

För övrigt är det synd att det inte finns så mycket forskning att tillgå i dessa diskussioner.

Detta ska för övrigt inte betraktas som ett ställningstagande!

Nej, jag står inte speciellt mycket till vänster om höger målstolpe men jag anser att vissa saker sköts bättre utan att blanda in privat vinstintresse. Dit hör större sjukhus, järnväg, postgång och till viss del telefoni.
Jag tror helt enkelt att den kommunala äldrevården är precis lika rutten som den privata, men möjligen av olika orsaker och att det kan manifestera sig på olika sätt. Min före detta frus mormor blev instängd på ett par stycken demensboenden som alla var både kommunala och förfärliga. Vissa saker, i första hand service, kan egentligen bara bli bättre av att servicetagaren ses som en betalande kund. När det inte spelar någon roll för den som tillhandahåller servicen hur mycket som produceras och hur nöjda "köparna" är med servicen så blir resultatet därefter.

Ursprungligen av pmarriott:

Där kom överklasskortet. Vi pratar om privat vård i offentlig regi. Klass hit eller dit har ingen relevans. Alla har samma tillgång till det, oavsett om du är 3:e generationens soffpotatis eller Greve von Oben III. Att folk vanvårdas i äldrevården är ett generellt problem som förekommer i både privat och offentlig sektor. Det som sticker ut med den privata äldrevården är att det tjänas en massa pengar som göms undan från skattmasen. Att de gamla skulle ha det sämre generellt i privat äldrevård tror inte jag på.

Jag har aldrig sagt att det handlar om klass, du läser vad du vill läsa.

  • Medlem
  • 2012-02-22 14:13
Ursprungligen av pmarriott:

I min alldeles bestämda uppfattning, backad av viss personlig erfarenhet är IQ'n i snitt lägre inom offentlig förvaltning. En större andel inkompetenta drönare i kombination med stelbenta regler kan ge katastrofalt utfall, ofta i kombination med enorma kostnader. Om offentlig förvaltning som tillhandahåller någon form av service konkurrensutsattes utan vidare skulle minst hälften av alla dessa gå under.

Ursprungligen av PeeMaN:

Privatisering av vård, skola och omsorg är ett påhitt av folk som tror att konkurrens driver ner priser och ökar service. Det är en grov missuppfattning, ungefär som att sänkt moms skulle ge fler arbetstillfällen och lägre priser.

Alla som drar folk över en kam och drar kategoriska slutsatser utifrån enskilda egna upplevelser är trångsynta. Och då menar jag verkligen alla! Det vet jag av egen erfarenhet. O:-)

Ursprungligen av PeeMaN:

Att inrättningen är kommunal har inget med inkompetensen att göra, privata anrättningar kan vara fan så mycket värre.

Ja, det är säkert sant. Men så vadå? Vad har det för betydelse för den här tråden, och för pmarriotts "sur-inlägg"?

Han får väl lov att bli sur på sitt kommunala dagis, utan att det måste göras till en del i privatiseringsdebatten.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, det är säkert sant. Men så vadå? Vad har det för betydelse för den här tråden, och för pmarriotts "sur-inlägg"?

Han får väl lov att bli sur på sitt kommunala dagis, utan att det måste göras till en del i privatiseringsdebatten.

Han får vara sur, men att få det att låta som att de gör fel "bara för att det är kommunalt" är fel. Då får väl jag vara sur på att han drar all kommunal verksamhet över en kamm.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-21 18:33

Seriöst. Jag skulle gått vidare med det där. Det är ju perfekt att det är kommunalt, då är det inte rektorns dagis, och därmed ska hon sluta fälla ur sig idiotiska översittarkommentarer. Kontakta tjänstemän på kommunen som har ansvar för barnomsorgen och berätta det du skrivit här. Du betalar "bara" 1/10 till dagis eftersom du betalar 9/10 via skatten.

Ursprungligen av pmarriott:

Incident #1: På första föräldramötet rektorn var med på och presenterade sig sa hon så här efter att några föräldrar uttalat visst allmänt missnöje: "Men ni betalar ju ändå bara 1/10 av vad det egentligen kostar". Alltså, vi är till för dem och ska vara jävligt glada att kommunen förbarmar sig över oss undersåtar och bevärdigar oss en förvaringsplats åt barnen.

Hmm... Jag förstår dig!

Det räcker väl nu? Vi kan väl hitta nya saker att bli sura på?

Jag är sur för att kaffet tog slut innan jag hann vakna.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-02-23 12:08

Jag blir så förbannad över all hysteri kring att vi fått en ny prinsessa så nu går jag med i republikanska föreningen!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-24 19:16

Det där måste vara sämsta namnet någonsin på en seriös verksamhet. Det uttalas ju typ XXX-sluts.

Ursprungligen av ibish:

Det uttalas ju typ XXX-sluts.

Nej, det gör det inte.

Det ska uttalas med tyskt uttal (butikskedjan är ursprungligen från Österrike, tror jag).

Så tänk det svenska ordet lots, och uttala det så.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det gör det inte.

Det ska uttalas med tyskt uttal (butikskedjan är ursprungligen från Österrike, tror jag).

Så tänk det svenska ordet lots, och uttala det så.

Ja, men med sista X-ets avslutande blir det eks-eks-ekSlots. vilket låter som sluts på engelska även om det uttalas tyskt

Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, men med sista X-ets avslutande blir det eks-eks-ekSlots. vilket låter som sluts på engelska även om det uttalas tyskt

Nej, det är stor skillnad mellan tyskt "...s-Lutz" och engelskt "sluts".

Möjligtvis om man tar vissa engelska dialekter, så kan det väl finnas en viss likhet mellan vokal-ljuden. Men det är lite långsökt, tycker jag.

Senast redigerat 2012-02-25 01:03
Bevaka tråden