Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPhone 4 hittar inget nät

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Har problem med att få igång telefonen...
Gjorde en registrering i itunes för 3dagar sen, men fortfarande står det "ingen service".

Mail med rubriken "kom igång med iphone 4" är utskickat till angiven mail för registreringen så jag antar att allt är OK där?!

Har haft en 2g tidigare och den har Tele2 haft vänligheten att släcka ner så nu har man varit utan lur lite för länge för att vara helt nöjd.

Båda telefonerna står det ingen service på men den gamla 2gn kommer det upp 3 operatörer under inställningar/operatörer men 4an är det nada på.

Tele 2 har även skickat ut ett nytt sim men jag är inte riktigt med på hur det ska hjälpa när telefonen inte hittar några nät?!

Uppdatering operatörsinställningar är installerad
Gjorde även en manuell registering av telefonen på Apples produktregisteringsida föra att verkligen vara 100 på att felet inte ligger där
Meddelande, Avvaktar aktivering detta kan ta ett tag har kommit upp i displayen
Meddelande, Registrering - fel uppstod när din telefon skulle registrera, var vänlig försök igen senare. Felorsak: Begäran nådde en maxtidsgräns lika så...

Några idéer på vad som kan vara fel?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-09 12:41

Vart har du köpt iPhonen? Jag skulle gå in i butik och få den utbytt.

Ursprungligen av 20hz:

Vart har du köpt iPhonen? Jag skulle gå in i butik och få den utbytt.

Den är köpt på Mediamarkt, kruxet är ju att det är väntetid på dom...
Känns inte som nån jättehit att vänta ytterligare på telefonen eller att lämna inden för service när man inte ens ringt ett samtal. Men funkar den inte är det väll inte mycket att göra.

Vore intressant att höra om nån annan upplevt samma sak med att man inte får upp några operatörer i inställningarna.

Har även kört en restore, på/av flygplansläge samt ett gäng omstarter men inget verkar få den att hitta nät.

Gå till butiken. Be dem prova ditt simkort i en annan telefon, och gärna också ett annat simkort i din telefon. Detta borde de kunna klara av direkt i servicedisken, utan att du behöver lämna in den. Så ser man förhoppningsvis var felet ligger.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 12:44

Prövat ditt simkort i en annan mobil? Låter som att problemet ligger hos Tele2 inte hos Apple!?

Ursprungligen av Cokey:

Prövat ditt simkort i en annan mobil? Låter som att problemet ligger hos Tele2 inte hos Apple!?

Är inte helt säker på det, telefonen hittar inga nät + att dom redan skickat ut ett nytt sim som inte heller funkar. Men som sagt bara gissningar?!
Har inte testat simmet i nån annan mobil, alla andra i lådan har gamla simkorten.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 14:31
Ursprungligen av Schwerre:

Men som sagt bara gissningar?!

Sitter på storkundssupporten hos en annan operatör, men visst gissar jag.. Dock en kvalificerad gissning..

Ursprungligen av Cokey:

Sitter på storkundssupporten hos en annan operatör, men visst gissar jag.. Dock en kvalificerad gissning..

Menade att det var jag som bara gissade, uppskattar tipsen
får ta en sväng till affären i morgon och testa, tiden räckte inte till idag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-09 13:12

Som Cokey säger så testat simkortet på en annan mobil? Skulle det inte fungera så skulle jag nog vänt mig till inköpsstället.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 23:49

Okej. Jag missuppfattade dig. Men som sagt pröva iaf. Annars begär en ny.

Var inne och pratade med Media Markt nyss och dom vill att jag skulle lämna in telefonen på service (detta innan ett enda samtal lämnat telefonen). Helt sjukt usel support! Därefter skulle jag sedan vänta i 3-4 veckor med en lånetelefon (ej iPhone, dvs utan Micro sim så den är helt oduglig).

Jag lämnade inte ifrån mig telefonen utan sa att en chef skulle höra av sig.

Nu har det gått 4 dagar utan telefon, vilket har medfört stora ekonomiska förluster då telefonen även använts till bla. aktiehandel. Vad har jag för rättigheter till kompensation då varken Tele2 eller Media Markt lyckats leverera sin del av avtalet?

Får det verkligen gå till så här?! Enklaste lösningen för mig är att häva avtalet, dom får tillbaka den trasiga telefonen samt kompenserar inkomsbortfall och betalar stilleståndsersättning. Detta var dom inte villiga att göra, men kan dom neka det?

Ursprungligen av Schwerre:

Vad har jag för rättigheter till kompensation då varken Tele2 eller Media Markt lyckats leverera sin del av avtalet?

Inga som helst rättigheter. Eventuella ersättningar görs bara av goodwill från deras sida.

Men är telefonen köpt privat eller i ett företag? Detta påverkar ju lite hur ärendet ska hanteras, och vilka rättigheter och skyldigheter som finns.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 19:18
Ursprungligen av Schwerre:

Var inne och pratade med Media Markt nyss och dom vill att jag skulle lämna in telefonen på service (detta innan ett enda samtal lämnat telefonen). Helt sjukt usel support! Därefter skulle jag sedan vänta i 3-4 veckor med en lånetelefon (ej iPhone, dvs utan Micro sim så den är helt oduglig).

Jag lämnade inte ifrån mig telefonen utan sa att en chef skulle höra av sig.

Nu har det gått 4 dagar utan telefon, vilket har medfört stora ekonomiska förluster då telefonen även använts till bla. aktiehandel. Vad har jag för rättigheter till kompensation då varken Tele2 eller Media Markt lyckats leverera sin del av avtalet?
Får det verkligen gå till så här?! Enklaste lösningen för mig är att häva avtalet, dom får tillbaka den trasiga telefonen samt kompenserar inkomsbortfall och betalar stilleståndsersättning. Detta var dom inte villiga att göra, men kan dom neka det?

Vad är det som har gått fel menar du?

Din telefon har gått sönder, då får du lämna in den och vänta på att den undersöks och du får en ny.

Telefonen har inte gått sönder den var sönder när jag fick den.

Att det är brist på telefonen är ingen nyhet, men vad har jag för nytta av en lånetelefon när telefonen har microsim som bara funkar i iPhone?

Leveranser är snabbare via återförsäljare än via operatörer, vad krävs för att häva köpet?

4v utan telefon funkar inte

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 21:59
Ursprungligen av Schwerre:

Telefonen har inte gått sönder den var sönder när jag fick den.

Att det är brist på telefonen är ingen nyhet, men vad har jag för nytta av en lånetelefon när telefonen har microsim som bara funkar i iPhone?

Leveranser är snabbare via återförsäljare än via operatörer, vad krävs för att häva köpet?

4v utan telefon funkar inte

Det räknas bara som DOA om det upptäcks i butiken tyvärr. Då hade du fått en ny.

Hur ska butiken veta att den var sönder från början när du inte anmälde det förrän senare?

Ursprungligen av Schwerre:

Telefonen är flong ny, konsumentverkets rekommendation motsäger vad du säger.
Bristen av telefoner är dock något igen kan göra nått åt men inte tänker jag betala abonnemang för en telefon jag aldrig använt och dessutom behöva bekosta ytterligare en telefon under tiden

Jag antar att du har pratat med en konsumentvägledare och inte bara läst på deras hemsida?

Ursprungligen av zappee:

Det räknas bara som DOA om det upptäcks i butiken tyvärr. Då hade du fått en ny.

Hur ska butiken veta att den var sönder från början när du inte anmälde det förrän senare?

Jag antar att du har pratat med en konsumentvägledare och inte bara läst på deras hemsida?

Problemet rapporterades direkt, men då till Tele2 supporten som trodde problemet låg i sim kortet. 2 dagar senare fick jag ett nytt sim som inte heller gjorde nån skillnad. sen satt jag i Tele2 supporten och blev därefter blev hänvisad till återförsäljaren.

Jag har läst på konsumentverkets hemsida, ringde konsumentvägledare men dom stängde precis när jag ringde så dom som var bäst insatta hade smitit hem och var tillbaka på tisdag. Dock så var den jag pratade inne på att jag hade rätt att få en utbytesenhet alternativt häva köpet då 4v inte ansågs som skälig väntetid för en ny vara.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 03:01
Ursprungligen av Schwerre:

Problemet rapporterades direkt, men då till Tele2 supporten som trodde problemet låg i sim kortet. 2 dagar senare fick jag ett nytt sim som inte heller gjorde nån skillnad. sen satt jag i Tele2 supporten och blev därefter blev hänvisad till återförsäljaren.

Jag har läst på konsumentverkets hemsida, ringde konsumentvägledare men dom stängde precis när jag ringde så dom som var bäst insatta hade smitit hem och var tillbaka på tisdag. Dock så var den jag pratade inne på att jag hade rätt att få en utbytesenhet alternativt häva köpet då 4v inte ansågs som skälig väntetid för en ny vara.

Direkt i butik?

Pm:a din adress

Så bjussar jag på en simkortshållare...
Sedan lämnar du in din, du har gjort allts som krävs av dig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-10 19:31
Ursprungligen av Schwerre:

Nu har det gått 4 dagar utan telefon, vilket har medfört stora ekonomiska förluster då telefonen även använts till bla. aktiehandel. Vad har jag för rättigheter till kompensation då varken Tele2 eller Media Markt lyckats leverera sin del av avtalet?

Kompensation för ekonomiska förluster kan du nog glömma. Finns ju andra sätt att handla aktier än genom iPhone, så där är det ju ditt ansvar att ta hand om din ekonomi och inte säljarens.

Verkligheten ser ut som så att det är brist på iPhone 4. Behöver den bytas ut, vilket din uppenbarligen gör, så tar det den tiden det tar för att få en ny telefon. Vore bättre för alla om du kunde få en ny telefon direkt, men går det inte så går det inte... då får man försöka göra det bästa av situationen, kanske ta den fula och dåliga lånemobilen och kolla kompensationsmöjligheter angående abonnemanget.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 19:47
Ursprungligen av ibish:

Kompensation för ekonomiska förluster kan du nog glömma. Finns ju andra sätt att handla aktier än genom iPhone, så där är det ju ditt ansvar att ta hand om din ekonomi och inte säljarens.

Verkligheten ser ut som så att det är brist på iPhone 4. Behöver den bytas ut, vilket din uppenbarligen gör, så tar det den tiden det tar för att få en ny telefon. Vore bättre för alla om du kunde få en ny telefon direkt, men går det inte så går det inte... då får man försöka göra det bästa av situationen, kanske ta den fula och dåliga lånemobilen och kolla kompensationsmöjligheter angående abonnemanget.

Spelar ingen roll om det är brist eller inte, är det första gången du lämnar in den så kommer du inte få en ny direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-10 20:00
Ursprungligen av zappee:

Spelar ingen roll om det är brist eller inte, är det första gången du lämnar in den så kommer du inte få en ny direkt.

Även om de skulle ge honom en ny på DOA (av goodwill), eller häva köpet, så tar det ju tid att få en ny enhet av Apple.

Det går inte att handlägga ärendet snabbare vilken väg man än tar. Däremot kommer det ta längre tid att få en lösning om man vägrar att lämna in den, och ska ta en sväng med "chefen" först.

Hade varit bra att veta om det var köpt på företaget eller inte, istället för att hålla på med semantiklekar. Det är som redan nämnts inte relevant om det är "avsett för privat bruk". Vad står det på kvittot?

Ursprungligen av ibish:

Även om de skulle ge honom en ny på DOA (av goodwill), eller häva köpet, så tar det ju tid att få en ny enhet av Apple.

Det går inte att handlägga ärendet snabbare vilken väg man än tar. Däremot kommer det ta längre tid att få en lösning om man vägrar att lämna in den, och ska ta en sväng med "chefen" först.

Hade varit bra att veta om det var köpt på företaget eller inte, istället för att hålla på med semantiklekar. Det är som redan nämnts inte relevant om det är "avsett för privat bruk". Vad står det på kvittot?

Tele2 säger att ansvaret ligger hos Media Markt eftersom det var där kontraktet slöts och sa att det var rimligt att få en ny telefon, vilket inte går att göra annat än att hålla med om!

Att köpa en telefon och sen vänta 4v för att få tillbaka en repad utbytesenhet medan man väntar är utan telefon är inte något jag kommer nöja mig med...

Men som sagt finns det inga telefoner att tillgå är det ett problem som inte går att lösa och då är en hävning av abonnemanget den bästa lösningen för då ges det möjlighet att köpa en annan telefon

Ursprungligen av zappee:

Spelar ingen roll om det är brist eller inte, är det första gången du lämnar in den så kommer du inte få en ny direkt.

Telefonen är flong ny, konsumentverkets rekommendation motsäger vad du säger.
Bristen av telefoner är dock något igen kan göra nått åt men inte tänker jag betala abonnemang för en telefon jag aldrig använt och dessutom behöva bekosta ytterligare en telefon under tiden

Där tror jag du har fel med hänvisning till konsumentköplagen...
Telefonen är för privat bruk primärt.

Men det viktigaste är att få igång telefonen så får man ta den diskussionen senare, det är hur som helt fullständigt orimligt att abonnemanget ska löpa och telefonen inte kan användas. Som sagt en utbytestelfon har jag ingen som helst nytta av såvida det inte är en iPhone då Microsimmet är en begränsning.

Ursprungligen av Schwerre:

Där tror jag du har fel med hänvisning till konsumentköplagen...

Men jag talar om nuläget - dvs innan du ens har lämnat in den. Enligt lagen så har säljaren rätt att försöka reparera först. Och där finns mig veterligen inget i lagen om ersättningar för att du är av med telefonen några dagar eller veckor. Ersättningar redan i samband med första reparationsförsöket kommer bara av goodwill eller butikens interna policy.

Men senare, efter flera reparationsförsök, kan det kanske bli tal om ersättningar enligt konsumentköplagen. Men det är som sagt en senare fråga.

Ursprungligen av Schwerre:

Telefonen är för privat bruk primärt.

Spelar ingen roll vad den är avsedd för. Vad som spelar roll är om den är inköpt av dig som privatperson, eller av ett företag. Detta styr ju om det är konsumentköplagen eller köplagen som ska tillämpas.

Den är köpt för privat bruk.

Jag hittade detta på konsumentverket,
Fel på varan - Konsumentverket

Där är rekommendationen ett direkt utbyte till en fungerande telefon samt regler beträffande merkostnader, inkomstbortfall, resor mm.

Trots det vill Media Markt inte gå med på denna lösning, väntar fortfarande på samtal från butikschefen...

Ursprungligen av Schwerre:

Där är rekommendationen ett direkt utbyte..

Var hittar du den rekommendationen? Menar du den här formuleringen:
"...kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny"

Observera då ordet kan - inte ska eller måste eller ens bör.

Jag tror snarare att säljaren pekar på detta:
"Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren."

Du kan kräva utbyte, men det är säljaren som bestämmer om det ska bli utbyte eller reparationsförsök.

Jag har också varit med om liknande fall. En gång gällde det en TV hos NetOnNet. En annan gång gällde det en iPod Touch hos MediaMarkt.

Båda gångerna krävde jag omedelbart utbyte, eftersom det i båda fallen handlade om produkter som gick sönder efter bara några dagar.

Men butikerna hävdade ju sin rätt till reparationsförsök enligt konsumentköplagen, och jag fick lämna in produkterna, och vänta en vecka eller två.

Det är jättesurt. Jag vet. Men så funkar det.

I båda fallen slutade det med att jag fick en ny vara, men det tog ett par veckor.

Hos NetOnNet fick jag faktiskt körersättning för de två gångerna jag blev tvungen att köra dit (för att lämna in den trasiga, och för att hämta ut den nya). Och den ersättningen erbjöd de automatiskt, utan att man behövde kräva det eller ens fråga om det.

Någon annan ersättning ska man nog inte räkna med, åtminstone inte i samband med första reparationsförsöket.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 22:37
Ursprungligen av Schwerre:

köpt i mitt namn

Ursprungligen av Schwerre:

Den är köpt för privat bruk.

Extrem skillnad på köpt för privat bruk och i mitt namn...

Då gäller konsumenträtten.

Dock så finns inte DOA på iPhone.

Du kan välja att häva ditt köp, eller invänta service.

Har du prövat simkort i annan telefon eller annat sim i din telefon?

Edit: Tänk på att vi bara försöker hjälpa dig, så det kan vara läge att "tagga" ner lite.

Jo men det står "Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren". Det kan knappast anses som oskälig kostnad då telefonen är helt ny och då finns det alltså inte val för säljaren. Vad som är oskäligt är att man inte har telefon under 4v (förutsatt att problemet över huvud taget avhjälps under denna tid).

En utbytestelefon är således en självklarhet, men inte på Media Markt...

Bevaka tråden