Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med wifi-anslutning mot Netgear WNR2000

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Är nybliven mac-ägare sedan några veckor tillbaka då jag köpte en macbook pro 13".

Grejen är den att jag ungefär 1 gång i veckan tappar anslutningen till mitt hemnätverk. Datorn hittar nätverket men jag får ingen internetuppkoppling. Till routern är det i övrigt två andra datorer inkopplade som inte har något problem.
Värt att tilläggas är att även min HTC Desire har det problemet. Jag lyckades via ett annat forum luska ut att det kunde bero på att desiren inte stödjer 300MBit/s (n?) men att ställa om routern till enbart 54Mbit/s verkade inte lösa problemet.

För inte så länge sedan ringde jag BBB som för övrigt är bredbandsleverantören i hemmet och bad dom fixa en dynamisk IP-adress då vi tidigare bara hade 1 IP som vi på något sätt lyckades fördela över 3 datorer. Då var däremot nätverket trådat genom hela huset.

Jag har även försökt ställa in kanalen i routerlogin och har den nu på channel 6 då 11 (som jag förstått är den vanligaste) gav ruskigt dålig hastighet enligt bredbandskollen.

Vad kan det bero på att jag tvingas starta om routern en gång i veckan för att kunna använda internet? Är det här något jag ska ta med netgear eller BBB:s support, eller kan rent av ni hjälpa mig?

EDIT: Oj oj oj. Nu hände det något tokigt i rubriken. "WiFi försvinner då och då. Netgear WNR2000" ska det stå.

Pizzapappa

Senast redigerat 2010-10-14 22:55

Låter minst sagt konstigt. Börja med att kolla med Bredbandsbolaget att allting verkar vara som det ska fram till din lägenhet. Låter ju nämligen som det är något fel på just Internetanslutningen och inte routern då du fortfarande hittar ditt hemnätverk. Kan ju vara routern som strular på något skumt vänster men det borde det inte vara. Kanske finns någon rolig firmware-uppdatering till routern som man kan testa att installera också? Men börja med att prata med Bredbandsbolaget och förklara problemet för dem.
Ett tredje alternativ kan ju vara att försöka låna en router av någon kompis och se om samma fel uppstår med den.

Ursprungligen av sirsnurre:

Låter minst sagt konstigt. Börja med att kolla med Bredbandsbolaget att allting verkar vara som det ska fram till din lägenhet. Låter ju nämligen som det är något fel på just Internetanslutningen och inte routern då du fortfarande hittar ditt hemnätverk. Kan ju vara routern som strular på något skumt vänster men det borde det inte vara. Kanske finns någon rolig firmware-uppdatering till routern som man kan testa att installera också? Men börja med att prata med Bredbandsbolaget och förklara problemet för dem.
Ett tredje alternativ kan ju vara att försöka låna en router av någon kompis och se om samma fel uppstår med den.

Nu minns jag inte om problemet uppkom före eller efter vi bytte router. Vår förra brann vid ett blixtnedslag, men det bör fortfarande inte vara något fel på telefonjacket i sig då trådad anslutning fungerar hur bra som helst.

Jag får prova med bredbandsbolaget. Däremot har jag inte riktigt tiden för det innan nästa vecka då det vankas tentor.

Firmware uppdaterade jag förra helgen när jag försökte fixa problemet själv. Däremot vet jag inte om jag gjorde rätt. Jag gick via routerlogin och uppdaterade firmware genom att låta routern söka själv. Jag hittade på ett annat forum att man ska återställa routern efteråt för att firmwareuppdateringen ska "fungera". Då det verkade lite för komplicerat för mig så struntade jag i det. Men är det något jag borde försöka göra?

Ursprungligen av pizzapappa:

Nu minns jag inte om problemet uppkom före eller efter vi bytte router. Vår förra brann vid ett blixtnedslag, men det bör fortfarande inte vara något fel på telefonjacket i sig då trådad anslutning fungerar hur bra som helst.

Jag får prova med bredbandsbolaget. Däremot har jag inte riktigt tiden för det innan nästa vecka då det vankas tentor.

Firmware uppdaterade jag förra helgen när jag försökte fixa problemet själv. Däremot vet jag inte om jag gjorde rätt. Jag gick via routerlogin och uppdaterade firmware genom att låta routern söka själv. Jag hittade på ett annat forum att man ska återställa routern efteråt för att firmwareuppdateringen ska "fungera". Då det verkade lite för komplicerat för mig så struntade jag i det. Men är det något jag borde försöka göra?

Hmm, ja fungerar uppkopplingen felfritt när du kör via sladd så kan det ju vara något trassel iom firmware-uppdateringen du gjorde. Du kan ju istället börja med att kontakta Netgear när tid ges om det är något speciellt du kan behöva göra efter en firmwareuppdatering för att routern ska fungera optimalt. Annars kan sista alternativet vara att se om någon kompis har en likadan och försöka låna den och se om samma problem uppstår med den.

Ursprungligen av sirsnurre:

Hmm, ja fungerar uppkopplingen felfritt när du kör via sladd så kan det ju vara något trassel iom firmware-uppdateringen du gjorde. Du kan ju istället börja med att kontakta Netgear när tid ges om det är något speciellt du kan behöva göra efter en firmwareuppdatering för att routern ska fungera optimalt. Annars kan sista alternativet vara att se om någon kompis har en likadan och försöka låna den och se om samma problem uppstår med den.

Problemet fanns innan firmware-uppdateringen. Har hört runt lite nu med några vänner så förhoppningsvis ska jag kunna testa med den annan router i veckan.

Ursprungligen av pizzapappa:

EDIT: Oj oj oj. Nu hände det något tokigt i rubriken. "WiFi försvinner då och då. Netgear WNR2000" ska det stå.

Och blir det något sådant fel, typ felaktig rubrik eller att man placerar tråden i fel forum, eller något liknande - då klickar man på Rapportera och ber oss fixa felet.

/Mod

1
Bevaka tråden