Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ingen USB-kontakt

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har iPhone 3GS och den har funkat utmärkt att synka med min G5:a i snart ett år. Men plötsligt får den ingen kontakt med USBn längre. Jag har provat att starta om datorn och även iPhonen. Hjälper inte. Laddningen funkar inte heller.

Har provat två olika sladdar (original och kopia)
Samtidigt funkar iPhonen mot min laptop.
Dessutom funkar andra USB-prylar på min G5:a.
Så det verkar vara just denna kombination av iPhone/G5 som plötsligt slutat fungera.

Vad jag vet har varken iTunes eller OS X (10.4) uppdaterats sedan det fungerade senast vilket var för tre dagar sedan.

Kan man resetta något?
Felsöka på annat sätt?
Jag har ju mitt iTunes-bibliotek i min G5:a så jag vill verkligen att just denna synkning funkar.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2010-10-29 09:41

Du har kollat kontakten i telefonen så det inte är en massa "fickludd" i den. Hade kontakt problem ett tag och märkte att kontakten var fyll med damm som jag sen blåste ur. Har funkat sen dess.

Ursprungligen av sirugo:

...min G5:a...

PowerMac G5?
iMac G5?

Det spelar kanske ingen större roll för den här frågeställningen, men vilken datormodell är det?

Ursprungligen av sirugo:

...Har provat två olika sladdar (original och kopia)...

Du skriver att du har provat olika sladdar, men du berättar inte om du har provat olika USB-portar på datorn.

Om du kör via en USB-hub - har du provat att koppla telefonen direkt i datorn också?

Vilken version av 10.4 kör du? Är det 10.4.11 eller något ännu äldre?

Vilken version av iOS kör du på telefonen?

Kolla kontakten i telefonen. Jag får gröpa ur bös där med jämna mellanrum på min telefon, annars funkar inte laddning eller synkning.
Om problemet kvarstår så kolla om det går att enbart ladda med en laddare. Funkar det är det läge att felsöka datorn. Små metallstift i en fuktig miljö (innerficka när du springer till bussen, ytterficka när det regnar) tenderar också att ärga. Sånt kan vara knivigt att få till utan att lämna in.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Kolla kontakten i telefonen. Jag får gröpa ur bös där med jämna mellanrum på min telefon, annars funkar inte laddning eller synkning.
Om problemet kvarstår så kolla om det går att enbart ladda med en laddare. Funkar det är det läge att felsöka datorn. Små metallstift i en fuktig miljö (innerficka när du springer till bussen, ytterficka när det regnar) tenderar också att ärga. Sånt kan vara knivigt att få till utan att lämna in.

En gammal tandborste fungerar bra - givetvis en ren och torr - till att rengöra kontakten i botten från "feckebööös". Kratta vackert.

Börja med att uppdatera till senaste mjukvarorna av iTunes etc.
Kan mkt väl vara smuts i kontakterna som användaren ovan skriver.

Jag tvivlar lite på "smuts-i-telefonens-kontakt-teorin", eftersom trådskaparen säger att telefonen fungerar på en annan dator.

Som jag skrev:

Jag har provat samma telefon och sladdar till en laptop. Funkar.
Har provat andra USB-prylar både i hub och direkt i USBn.
De funkar lika bra som tidigare.

G5, powermac, 10.4.11, OS 4.1
Och som sagt - inget av dessa operativsystem har uppdaterats den senaste månaden så inga förändringar har gjorts på den fronten.

Är inte hemma nu så kan inte prova den andra USB-kontakten.

Som jag skrev, uppdatera till senaste mjukvaruversioner och testa.

Vilken version av iTunes har du på G5:an?

Ursprungligen av keptang:

Som jag skrev, uppdatera till senaste mjukvaruversioner och testa.

Vad är det du vill att han ska uppdatera?

Han har OS X 10.4.11, så den går inte att uppdatera vidare. (jo, det går ju, om man köper 10.5)
Han har iOS 4.1, så den går inte att uppdatera vidare (ännu).
Och iTunes 10 fungerar inte på 10.4, så den uppdateringen kan han inte installera.

Om det finns något att uppdatera, var bara det jag menade.

Gammal tandborste, suveränt! Brukar annars använda Apples universalverktyg, det uträtade gemet (följer numera med vid inköp av iPhone, fast i designad version).

iTunes 9.2.1 (5)
och som sagt ingen uppdatering har gjorts varken av iTunes, OS X eller iOS den senaste månaden (eller ännu längre tillbaka)

Har alltså provat två olika USB-sladdar och nu även båda USB-uttagen.
Den sätter inte ens igång och laddar telefonen.

När jag gör samma sak på min laptop plingar det till och laddning/iTunes drar igång direkt - med båda sladdarna.

Testa med att köra en repair på hårddisk/permissions.

Du kör direktkopplat? Inga HUBBAR och sånt bröt emellan.
Bort med allt annat USB-tjafs man alltid har under tiden du testar....

USB-portar KAN uppenbarligen gå sönder. På min tjejs gamla PC fungerade bara 2 av 6 portar efter att burken används ganska länge. Att ladda telefonen, kopiera bilder från kameran mm fungerade inte i någon av de "tomma" portarna, utan hon fick koppla ur t ex tangentbordet och plugga in den där för att det skulle fungera. Fråga mig inte varför, men de gav upp en efter en. Kanske ett trasigt USB-tillbehör som orsakade någon slags kortis i porten, eller en dålig kontroller där lödningar / whatever gav upp allt eftersom. Vem vet

Borde inte pajja USB-portar synas i "Om den här Macen" ?

Om inte där så borde det ju märkas i Apple Hardware Test som man kan boota upp i från installations-DVD'n.

Så här ser det ut på min maskin när man har saker ipluggat

Nu har jag reparerat alla permissions. Hjälper inte.
Jag tittade i Golphers lista och den ser iPhonen som en av de USB-anslutna:

iPhone:

Version: 0.01
Bus Power (mA): 500
Speed: Up to 480 Mb/sec
Manufacturer: Apple Inc.
Product ID: 0x1294
Serial Number: (hemligt
Vendor ID: 0x05ac (Apple Computer, Inc.)

- - -
Men den laddar inte batteriet och dyker inte upp i iTunes.
Har inget annat anslutet än tangentbord och mus.

Men jag förstår inte vad Kermit menar med att porten kan gå sönder.
Har provat alla tre portarna. Ingen laddar min iPhone men alla hittar allt annat jag kopplar till dem. Dessutom funkar alltså iPhonen när den kopplas till min laptop.
Och som vi nu sett (ovan) hittas min iPhone alltså av G5:an "men ändå inte".

Senast redigerat 2010-10-31 07:44

Ingen?

Surigt... Alltså: Telefon ok, sladdar ok, dator inte ok. Låter väl ändå som ett iTunes-problem? Hårdvaran pratar med varandra, iTunes vill inte vara med.
Ledsen, men jag är ingen expert. Kanske installera om iTunes? Finns det någon prefs-fil att slänga, ni som kan OSX?
Hittar Bildinsamling iPhonen? Om inte, borde det vara systemet som krånglar. Installera om det?
Nej, inte mycket till hjälp kanske...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-11-01 20:23

Gör en reset/återställning på telefonen!

Ursprungligen av Macus:

Gör en reset/återställning på telefonen!

Den funkar i en annan dator.

Har inte provat bildinsamlingsfunktionen.
Men faktum att datorn inte ens laddar iPhonen är väl tillräckligt knepigt.
Ska prova igen om en stund. Måste hitta sladden, bara

Det är inte nån oxidering/skräp på stiften i usb-porten då? Om strömförsörjnings-stiften ger dålig kontakt eller är defekta på något sätt kanske inte telefonen märker att den är inkopplad och går inte in i något slags "kommunicera med dator"-läge.. Det är ett longshot, men.. dåligt om andra idéer

Men jag har provat alla tre USB-portarna på datorn.
Och jag har provat med två olika USB-sladdar som för övrigt funkar med iPhone/laptop.

Nu funkar allt som det ska igen.
Har inte gjort några förändringar men får ju vara glad för läget som det är.

1
Bevaka tråden