Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köper du och säljer Mac på Tradera?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac har haft radannonser sedan starten 2001 som varit väldigt populära - just säljesforumen är en av dom delar som drar mest trafik till sajten.

Under dom senaste två åren har antalet annonser som länkar till auktionssajten Tradera blivit allt fler och därför startar jag denna omröstning!

Observera att du kan rösta på fler än ett alternativ!

Diskussion: Har du köpt, givit bud eller sålt Appleprodukter på Tradera? Tycker du det fungerar bra inom området Mac/Apple/iPod/iPhone etc?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-11-22 17:42

Har fungerat bra för min del. Har köpt en Mac Mini och sålt en Mac Pro. Annonserade då traderaauktionen genom 99 och är tacksam för den möjligheten.

Har inte köpt eller sålt Mac på Tradera. Men har köpt annat på Tradera. Och har köpt Mac på Blocket.

Edit:
Har även köpt Mac via 99.se

Senast redigerat 2010-11-22 18:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har inte köpt eller sålt Mac på Tradera. Men har köpt annat på Tradera. Och har köpt Mac på Blocket.

Samma här...

Har aldrig köpt eller sålt något Applerelaterat där, men att veta säljarens identitet på 99.se skulle göra mig betydligt mer benägen att köpa om det nu mot all förmodan skulle dyka upp något intressant.

Ursprungligen av Hagelin:

Har aldrig köpt eller sålt något Applerelaterat där, men att veta säljarens identitet på 99.se skulle göra mig betydligt mer benägen att köpa om det nu mot all förmodan skulle dyka upp något intressant.

Du läser mina tankar!

Ursprungligen av Björnström:

Du läser mina tankar!

Snarare mellan raderna...

  • Medlem
  • 2010-11-22 18:19

Har både köpt och sålt på tradera, men aldrig Macprylar. Det har jag däremot gjort genom 99mac och blocket.

Säljer alla mina Mac-prylar där var efter jag byter upp mig. Och köper själv småpryttlar som AirPort Express, laddare och dylikt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-22 18:51

Jag rekommenderar alla att sälja sina mac-pryalar på Tradera. Man får bra betalt.

Tradera fungerar bra. Har aldrig blivit blåst. Ingen vill ha negativt omdöme.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-22 21:27
Ursprungligen av planB:

Jag rekommenderar alla att sälja sina mac-pryalar på Tradera. Man får bra betalt.

Tradera fungerar bra. Har aldrig blivit blåst. Ingen vill ha negativt omdöme.

Blev blåst när jag köpte en iPhone 3GS för typ 6700 kr..
Säljaren verkade seriös, hade flertalet bra omdömen på både sälj och köp.
Pratade med honom via mail och så med en personlig mailadress, stämde av adresser och annat via nätet som jag själv sökte upp. Det enda felet jag inte gjorde var att ringa honom på ett nummer som han inte gav mig

Efter polisanmälan osv, så visade det sig att han blåst över 60 personer via tradera med hjälp av flertalet fejkkonton som han själv satt upp, någon annans namn och adresser, personnummer mm. Dock hans eget bankkonto och det var det han föll på.

Idag sitter denna person i fängelse men släpps typ efter 6-9 månader.

Han blåste alla dessa personer på mellan 4500-8000 kronor så han tjänade en hacka.

Pengar hittades inte så dom hade han bränt eller förbrukat på annat sätt.

För övrigt använder jag tradera ofta men passar mig lite extra när det gäller dyrare saker och tänker till både en och två gånger innan jag betalar...

Tror ni att kombinationen av 99mac & Tradera skulle kunna vara bra?

- 99mac användarnamn och koppling mellan säljare och forumet. Lätt att se om du köper av någon som varit aktiv i fem år och skrivit mycket = minimala risker enligt vår erfarenhet.

- Traderas "skyltfönster" och auktionsmöjligheter. Välj mellan att skapa en vanlig säljesannons eller auktioner. Enkelt att skapa annonser som visas både på Tradera och på 99mac.

Ursprungligen av Björnström:

Tror ni att kombinationen av 99mac & Tradera skulle kunna vara bra?

- 99mac användarnamn och koppling mellan säljare och forumet. Lätt att se om du köper av någon som varit aktiv i fem år och skrivit mycket = minimala risker enligt vår erfarenhet.

- Traderas "skyltfönster" och auktionsmöjligheter. Välj mellan att skapa en vanlig säljesannons eller auktioner. Enkelt att skapa annonser som visas både på Tradera och på 99mac.

Denna koppling skulle vara super. Som säljare verkar man mer seriös och en insatt köpare kommer att känna sig tryggare.

Ursprungligen av Björnström:

Tror ni att kombinationen av 99mac & Tradera skulle kunna vara bra?

- 99mac användarnamn och koppling mellan säljare och forumet. Lätt att se om du köper av någon som varit aktiv i fem år och skrivit mycket = minimala risker enligt vår erfarenhet.

- Traderas "skyltfönster" och auktionsmöjligheter. Välj mellan att skapa en vanlig säljesannons eller auktioner. Enkelt att skapa annonser som visas både på Tradera och på 99mac.

Precis som flera andra tycker jag att det är ett lysande förslag. Samtidigt blir jag mycket nyfiken på vad din "ide" kring något som knyter an till din tidigare ägda domän kan vara...:D Hur som så skulle det vara ett klart plus om det gick att tydligt utläsa ett 99-användarnamn på en Tradera auktion, det skulle ge en helt annan tillit till säljaren.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-23 10:11

Jag tycker att det låter som en mycket bra idé!

Jag har köpt en del på Tradera. Priserna är höga, men det gör också utbudet stort, och om man vet vad man vill ha och inte panikbjuder så kan priset vara OK.

Jag förstår dem som länkar till Tradera. De får mer betalt så. Men 99mac är en bra källa för dessa länkar. De bra annonserna syns ofta bättre här än på Tradera, där man får vada genom en massa skräpannonser.

Både Blocket och Tradera beroende på vad och hur, men måste säga att jag saknar www.mactorget.nu som var ett mycket bra komplement. Gjorde en del bra köp men också strulfria försäljningar.

Tradera blir lätt dyrt nu när de har höjt priserna, Blocket ger en massa dumma svar inklusive oroväckande många Nigeriasvar.

99.se är helt ok, har köpt en och annan Apple grej här, framför allt från kända medlemmar och då är det inga problem att sätta in pengar på deras konto och vänta på varan, som aldrig har varit en besvikelse.

Hade jag haft finanser/kunskap hade jag startat en ny www.mactorget.nu

LCR

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-23 11:05

Fast mac-ägare har en vana av att begära överpriser, speciellt på det som en gång var monstermaskiner. Det är som det inte gått upp för en del att den monstermaskiner de en gång köpte är idag förbipasserad av en entrylevel iMac.

Ursprungligen av planB:

Fast mac-ägare har en vana av att begära överpriser, speciellt på det som en gång var monstermaskiner. Det är som det inte gått upp för en del att den monstermaskiner de en gång köpte är idag förbipasserad av en entrylevel iMac.

Man brukar känna igen dem på att de sätter ut nypriset på en 10 år eller äldre dator för att få deras höga pris att se billigt ut. Det var inte så länge sedan någon beskrev en G5 som en "värsting", och det kan man knappast kalla den längre.

Men det är bara att ha lite koll på vad man vill ha och för hur mycket och hoppa över de där tokannonserna.

Ursprungligen av planB:

Fast mac-ägare har en vana av att begära överpriser, speciellt på det som en gång var monstermaskiner. Det är som det inte gått upp för en del att den monstermaskiner de en gång köpte är idag förbipasserad av en entrylevel iMac.

Efterfrågan på begagnade maskiner är skyhög - jag blir alltid förvånad över hur höga priserna är. Ta en Mac Pro som exempel. Jag sålde 2007 en 2x2.66GHz Mac Pro för 16.500kr. Vad är en sådan värd idag? Troligen mer än 11.000kr!

Fördelen med Auktioner är att priset blir vad köparen vill bjuda

Ursprungligen av Björnström:

Fördelen med Auktioner är att priset blir vad köparen vill bjuda

Det där varierar väldigt mycket.

Jag håller på med plastmodeller en hel del (bara köper dessvärre) och vissa rariteter dyker upp på Tradera ibland och en modell går för en skyhög summa medan nästa gång en liknande dyker upp (troligtvis för att den säljaren har sett priset på den andra) så slutar den på en helt annan (lägre) summa.

Hela grejen med auktioner är att det krävs (minst) två budgivare som verkligen vill ha en viss vara i en auktion, annars blir inte priset speciellt högt.

För att inte tala om alla gånger man missat att lägga ett bud, för alla vet väll att om man lägger sitt högsta bud med 13 dagar och 14 timmar kvar så kommer man att bli överbjuden, eller så trissas priset upp så att man verkligen måste betala max.

Om man lägger bud i sista minuten så har man mycket större chans att vinna en auktion för en betydligt lägre summa då andra har mindre chans att bjuda över, men så glömmer man att kolla auktionen i fråga...

Håller inte med om att Tradera auktioners slutbud är en indikering av marknadsvärde som så. Ibland löjligt höga, ibland för låga.

Att titta på Blocket annonser och döma vad marknadsvärdet är är inte heller en bra grej för alla de annonser som är kvar är de som inte sålts, de annonser som sålda ganska snabbt försvinner ju utan att något säljpris registreras för referens.

LCR

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-23 13:32
Ursprungligen av LCR:

Håller inte med om att Tradera auktioners slutbud är en indikering av marknadsvärde som så. Ibland löjligt höga, ibland för låga.

Det beror precis på vad det är. Talar vi om mac-datorer är prisbilden jämn, tycker jag.

Annars är det precis som du säger. En gång var det jag och en annan person som fightades om en CD-skiva, där jag släppte vid 350 någonting. Något halvår senare var samma sak ute och jag fick den för under halva priset. Eftersom ingen var lika angelägen som jag.

Eller som en lägenhet i min bostadsrättsförening. Helt nedgången och rent renoveringsobjekt. Två köpare krigade och priset trissades upp.

Ursprungligen av planB:

Eller som en lägenhet i min bostadsrättsförening. Helt nedgången och rent renoveringsobjekt. Två köpare krigade och priset trissades upp.

Till skillnad från vår villa, utgångspriset var 950k, jag bjöd 900k och hon sa ja direkt eftersom det var mycket som behövde fixas, bl.a. oljepanna från 1957 och annat, och hon var rädd att ingen annan skulle bjuda.

Har en månadskostnad som jag inte vågar nämna här...

LCR

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-23 15:30
Ursprungligen av Björnström:

Fördelen med Auktioner är att priset blir vad köparen vill bjuda

Exakt rätt ute björnström, tradera har potential att växa, deras enda problem är säkerheten, den suger fett.

Jag har hjälpt dom i ett 10 tal fall när någon "bedragare" har byggt upp ett bluffkonto med 50 positiva betyg och sedan plötsligt börjar kränga dyra märkesprylar.

Tråkigt att det tar sådan tid innan dom får tummen ur och stänger ner kontot.

När jag som vanlig lekman lätt ser sådana grejer så kunde dom väl ha någon anställd som skuggar igenom nya konton och dess auktioner. tycker man..

Får väl be dom börja avlöna mig så kan jag ha ett öga på deras site on regular basis

Hade nyligen en grunka ute på Tradera, fick noll bud.

La in en länk från 99Mac, fick den såld direkt.

Ursprungligen av Mutant:

Hade nyligen en grunka ute på Tradera, fick noll bud.

La in en länk från 99Mac, fick den såld direkt.

Det säger väl allt?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-23 12:14

Folk får riktigt bra betalt för hyffsat färska Mac Minis, mellan 4-5 tusen för en 2.0 GHZ med maxat minne. En ny Mac Mini ligger ju inte så mycket högre upp.

Ursprungligen av planB:

Folk får riktigt bra betalt för hyffsat färska Mac Minis, mellan 4-5 tusen för en 2.0 GHZ med maxat minne. En ny Mac Mini ligger ju inte så mycket högre upp.

Det är faktiskt höga priser på minin. Jag har följt annonserna ett tag då jag varit på jakt efter en. Det dök upp en för 3000 som försvann snabbare än vinden. Dock gjorde jag ett kap på Tradera för två veckor sedan. 2000 kr fattigare, men ack så mycket (nåja) gladare.

Ett bra tips vid köp över internet är www.internetgirot.se
Följer man deras instruktioner så skapar det faktiskt en viss säkerhet med just betalning. Rekommenderas varmt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-11-23 16:59
Ursprungligen av Scarecrow:

Det är faktiskt höga priser på minin. Jag har följt annonserna ett tag då jag varit på jakt efter en. Det dök upp en för 3000 som försvann snabbare än vinden. Dock gjorde jag ett kap på Tradera för två veckor sedan. 2000 kr fattigare, men ack så mycket (nåja) gladare.

Som köpare gör man fynden på Blocket. Man lägger in en bevakning och sedan är det snabba puckar som gäller. Det finns faktiskt folk som bara snabbt vill bli av med någonting och då är saker borta på en timme.

  • Medlem
  • 2010-11-23 19:27

Jag vet inte om detta nämnts redan, men jag provade häromdagen mactorget.net som verkar leva. Verkar dock inte vara samma trafikmängd där som den tidigare "onämnbara" .nu-sajten.

Bevaka tråden