Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad apps till barn (svensktalande) på två år?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har tips på apps som funkar till barn på strax över två år? Det får gärna vara apps där de lär sig saker som bokstäver eller annat. De flesta jag hittat har inte stöd för svenska och det vore fett med några grymma som har stöd.

Tips någon?

Denna är på engelska men har bilder och djurläten. Är uppskattad av min (snart) treåring."I Here Ewe".

Matching Zoo uppskattade mina småttingar på iPhonen - kanske finns till iPad också? Det är djurmemory med trevlig grafik och ljud. De lär sig hur djuren låter iallafall

Testa Tozzle. Pussel med olika svårighetsnivåer. Har min 3 åring haft mycket kul med sedan han var två år.

Bra tråd, hoppas också få förslag på roliga appar för kalla vinterdagar. Grabben är 3 1/2 och älskar iPad:en.

//Stefan

Hej,

Jag och en kompis som också har småbarn tyckte att det var lite konstigt
att det inte fanns pekböcker på svenska för barn så vi gjorde en.
Den finns nu på appstore och är mäkta populär bland småbarn och deras
föräldrar som har iPhone och iPad.

På appstore så heter den "pekbok" men man kan också hitta den via
vår blogg: redirect
eller direkt: Pekbok for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store

Skall bli kul att höra vad ni tycker!

Med vänliga hälsningar,
Tommy och Viktor

Senast redigerat 2010-12-01 23:24

Hej,
Är det någon som provat pekboken?
Vad tyckte ni?

Har testat den på kompisarnas 2 1/2 åring. Han är före alla andra barn i utveckling. Han pratar hela meningar och kan säga till en vad man ska göra. Han gillade programmet. Men mer för att han kunde trycka upprepade gånger så det blev rap av det. La-la-la-la-lastbil. Själv tycker jag att det var för lite färger, djur och frukter för att det ska vara utmanande för honom.

Så gärna en uppdatering med fler bilder. Tex Rymdraket, beachbuggy, dumpers, truck, båt, och så färger och frukter finns det ju mängder av.

Ooops,
Vi vill ju inte hållas ansvariga för en ny generation rappare men kul att
Han gillade den effekten

Fler bilder kommer såfort vi bara kan få fram dem.

Tackar för feedbacken!

Nu har den här tråden tagits över lite av farbror_lavendels pekbok, och det tror jag inte var trådskaparens syfte.

farbror_lavendel, du kan väl skapa en ny tråd där du presenterar din app?`Så kan folk fortsätta att komma med tips om andra appar för barn.

/Mod

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-12-27 15:13

Min son (2,5 år) har kul med målarböcker, typ "coloring book for children". Det ballaste är att han om han stänger av programmet lyckas dubbleklicka och hitta ikonen starta det och sedan trycka sig fram till färgläggning helt själv. Gränssnittet är verkligen sanslöst pedagogiskt! Shrek var också ganska kul. Ett bilspel, men det är inte så viktigt att kunna styra då bilen alltid ser till att ta sig framåt utan att fastna.

Min dotter tittar gärna på fåret Shaun i svtplay-appen, kan starkt rekommenderas vid bilfärder och då "pekbok" ovan inte räcker till

Jag har en pojke på 1,5 som klarar både ipad och iphone med glans. "Pekbok" är kul. Likaså "Stora Pekboken" som har fler språk. Sedan är "SoundTouch" bra, med många ljudsatta fina foton. "Mina första ord" är också kul, men troligen för enkelt för en tvååring. En annan favorit är Svt Play-appen, som tyvärr är ganska buggig i nuvarande version, och svårnavigerad för icke läskunniga, så det blir mycket support.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-21 15:05

KnobPuzzle KnobPuzzle for iPad on the iTunes App Store
Vinter på Barnens Bongård Vinter på Barnens Bongård for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store (mer för en 2 åring än 3 åring)
Toca Hair Salon Toca Hair Salon for iPhone, iPod touch, and iPad on the iTunes App Store (är nog favoriten. fast sådär när han rakar av en allt hår och säger att det är likt pappa, visst jag använder trimmer, men när han sen färgar det grått....)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-08-02 07:45

Ta en titt på PappasAppar.se - där finns recensioner på appar för barn. Och de är åldersuppdelade. För 2-åringar finns apparna på denna sida: Ålder: 2-3 år | PappasAppar.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-23 13:32

På PappasAppars FB-sida delas det ut gratiskoder till barnappar: PappasAppar.se | Facebook

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-11-10 13:10

iPad Appar För Barnen | AppFeber.se

Här finns en del listade.

Det har kommit in en ny pekbok på appstore som är på svenska. Peka Ord heter den och jag tycker det är den bästa hittills eftersom den har lite fler kategorier än de andra jag(barnen) testat. Förutom djur som ju alla har har de lagt former, siffror och bokstäver vilket gör att den funkar på båda ungarna som är två och fem år. Den är gjord av någon förskolepedagog och det märks att de har koll på vad barnen gillar. Håller annars med om att det finns alldeles för lite appar på svenska.

Sen har det kommit ett äventyr/plattformsspel som är på svenska och helt ok men det är nog för lite större barn men kan nog funka på vissa 2 1/2 åringar. Har för mig att den heter Josefin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-23 16:45

Sen kan man låta kidsen testa lite själva... min grabb på 3år älskar Angry Birds.

Hej,

Vi har uppdaterat vår pekbok med alfabet och siffror (samt fisar och snyggare grafik)
(det finns en bantad gratis-version också)
och den kan man hitta här: www.optimates.se

Här kommer en bild från bokstavskategorin, eftersom jag är så nöjd med den

Och det fungerar alltså såhär:
- om man swipar med fingert på skärmen så kommer man till nästa eller föregående bokstav
- om man trycker på en bokstav på masken så kommer man till den bokstaven
- om man trycker på bokstaven så är det en röst som säger vad den heter (här: "R")
- om man trycker på maskens huvud så säger en röst hur bokstaven uttalas (här: "rrrrr")

Annars så tycker mina barn att den bästa appen förtillfället är "Färgmonstret" som
går ut på att man matar ett monster med frukter av olika färger som hen ber om.
Riktigt skoj i sin enkelhet.
Det finns väldigt bra recensioner av barnapparwww.pappasappar.se

Senast redigerat 2011-11-27 21:19
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-04-01 00:25

Vi har skapat en ny kul alternativ ABC bok som borde passa bra.

iPhone:
RockensABC - iPhone version för iPhone 3GS, iPhone 4, iPhone 4S, iPod touch (tredje generationen), iPod touch (fjärde generationen) och iPad i iTunes App Store

iPad:
RockensABC for iPad on the iTunes App Store

Vårt mål är att skapa nytt humoristiskt och underhållande undervisnings material för stora och små.

Hoppas ni blir nöjda!

1
Bevaka tråden