Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Foveon tar sig - rejält

Tråden skapades och har fått 170 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sigma har haft en del bra grejor, Rytterfalk på forumet är en användare.

Jag känner att de når liksom inte ända fram...

Varför då? Jo, deras speciella sensor som levererar tre lager med grundfärger på ett väldigt eget sätt, den jobbar med knepiga upplösningar

en 10MPixelbild är uppbyggd av tre lager, vars info TILLSAMMANS blir 10MPixel
- varje lager levererar 3,3 MPixel. Det blir ju en rätt kass upplösning om man vill beskära lite...

Tills NU då...

http://www.sigma-sd.com/SD1/

SD1 kommer med en Foevonsensor på 3x15MPixel (4,800×3,200×3 lager).
Varje sensorgrundfärg står för 15MPixel. Då kan man beskära... gött.
Hittat bilder utskrivna i 100% storlek som ser ut som ngt runt A2...

Fan, modellens släta nuna såg ut som en uppgrävd åker...när man kom riktigt nära...

YouTube - Sigma SD1 46mp DSLR: First Look at Photokina 2010

YouTube - Amazing 46MP shots by Sigma SD1 (ok music)

En bra artikel:
Sigma SD1 46MP Foveon DSLR | geextreme.com

Återstår att se; brusprestanda och AF-hastighet..... och PRISET!

Rytterfalk, var är du när vi behöver dig?

Senast redigerat 2010-11-27 20:13

dpreview har lite kort om den; Sigma releases SD1 flagship digital SLR: Digital Photography Review

Wikipedia har lite kring hur sensortypen funkar
Foveon X3 sensor - Wikipedia, the free encyclopedia

Själv hoppas jag på att det blir ett hus i samma prisläge som D7000, k5 och 60D

(Med min vanliga otur kommer SD1 vara prissatt som en hasselbladare....)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-27 21:16

Foveon-sensorer har imponerande skärpa, men dessvärre har de problem med färgåtergivning och ljuskänslighet.

Vill man ha marknadens bästa bildkvalitet är det bättre att satsa på en kamera som har Sonys senaste generation sensorer med 14 megapixel (Sony A33, Sony NEX 3, Sony NEX 5, Nikon D3100) eller med 16 megapixel (Sony A55, Nikon 7000, Pentax K5).

Edit: marknadens bästa bildkvalitet utan att behöva sälja en njure

Senast redigerat 2010-11-27 22:28
Ursprungligen av dala:

Vill man ha marknadens bästa bildkvalitet är det bättre att satsa på en kamera som har Sonys senaste generation sensorer med 14 megapixel (Sony A33, Sony NEX 3, Sony NEX 5, Nikon D3100) eller med 16 megapixel (Sony A55, Nikon 7000, Pentax K5).

Nja... Sony ligger en bit ner på listan.

Pentax K5 ligger på 6:e plats, vilket är anmärkningsvärt bra. Nikon 7000 är 10:a.

I topp ligger Phase One på första och tredje plats med Nikon D3x inkilad som tvåa.

Men när man är uppe på "tillräckligt bra" nivå är det ofta andra saker som avgör som ergonomi, tillgång till objektiv inom ett visst system, mjukvarustöd och annat.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Nja... Sony ligger en bit ner på listan.

Pentax K5 ligger på 6:e plats, vilket är anmärkningsvärt bra.

Och deras sensor utvecklades av... ?

Tycker för övrigt att det är kul att Foveon-sensorn verkar så pass lyckad. Jag hade räknat ut dem för länge sedan.

Ursprungligen av Samuel K:

Och deras sensor utvecklades av... ?

Ovidkommande.

Såg Faveons problem med röda ljuset (som nämns i länken i tråd #27) som måste passera fler lager än övriga färger så att det röda ljuset är svagt vid kanterna…

Hmmm… är det ingen som har utvecklat hög upplösta enfärgade CMOS kretsar och placerat 3 CMOS bakom en färgplitrande prisma, där varje CMOS krets fångar varsin färg, likt 3CCD videokameror? Jag vet att kameran blir lite klumpig, men det borde i alla fall ge bättre bilder än Faveons, speciellt med den röda färgen?

Andree, var hittar du dessa data?

Står just nu i guldläget att det skall bli ny kamera till sommaren och det kan bli vilket märke som helst.

Att Foevon skulle ha problem med färgåtergivningen tycker jag mig INTE se i de bilder jag sett hittils, snarare att färgåtergivningen är betydligt vassare än det mesta annat.
Sett att det skulle vara problem med gult om man använder vissa andra program än sigmas eget program för råbearbetningen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-27 22:39
Ursprungligen av Goflorp:

Att Foevon skulle ha problem med färgåtergivningen tycker jag mig INTE se i de bilder jag sett hittils, snarare att färgåtergivningen är betydligt vassare än det mesta annat.
Sett att det skulle vara problem med gult om man använder vissa andra program än sigmas eget program för råbearbetningen.

Problemet med sensortypen är att (lätt generaliserat) sensorn som fångar upp det röda ljuset sitter bakom sensorn som fångar upp det gröna ljuset som i sin tur sitter bakom sensorn som känner av det blå ljuset.

Det gör att i synnerhet den röda kanalen, men även den gröna kanalen har mer brus än den blå kanalen. Därför måste man göra mer aggressiv färgbrusborttagning - vilket "dödar" färgmättnaden.

Ursprungligen av Goflorp:

Andree, var hittar du dessa data?

Precis som Dala säger, så är det DxOs lista.

Jag använder den inte alls, men jag uppskattar den verkligen.

Jag tror det är det närmaste man kan komma en objektiv värdering av sensoregenskaper. Det är viktigt att veta att de bara tittar på RAW-prestanda, men det är ju också det som är intressantast. Sen är det upp till var och en att välja vilka mjukvaruverktyg man använder till sin "framkallning".

Men när man lämnar RAW-territorium så blir allt subjektivt och då har alla "rätt"; vissa gillar grynigt, vissa varma färger, andra kalla; vissa vill ha skarpa bilder, andra mjuka.

I alla fall... en fin lista att ha i bakfickan när nån försöker framställa sina subjektiva värderingar på ett objektivt sätt.

OBS! Avser inte Dala här, inte alls. Han har ju även förtydligat vad han menade.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-28 20:59
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tror det är det närmaste man kan komma en objektiv värdering av sensoregenskaper. Det är viktigt att veta att de bara tittar på RAW-prestanda, men det är ju också det som är intressantast. Sen är det upp till var och en att välja vilka mjukvaruverktyg man använder till sin "framkallning".

Jag håller faktiskt helt med Andree. DxO är en fantastisk resurs för att få se sensorns "råstyrka".

Men i slutändan är det oftare "mjukare" egenskaper som avgör vilken kamera som är bäst. T.ex. användargränssnitt, bildrendering och kreativa möjligheter som hela systemet medger.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-27 22:21

Andree syftar på de tester som DxOMark gjort.

DxOMark - Sensor rankings

Min kommentar om att Sony gör de bästa sensorerna gäller kameror inom en vettig prisklass. Om priset inte är ett problem, så slå en signal till leverantören av den här sensorn:

HubbleSite - WFC3

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-28 08:04
Ursprungligen av dala:

Min kommentar om att Sony gör de bästa sensorerna gäller kameror inom en vettig prisklass. Om priset inte är ett problem, så slå en signal till leverantören av den här sensorn:

Vad är en vettig prisklass?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-28 09:04
Ursprungligen av MatsOlov:

Vad är en vettig prisklass?

Det är en befogad fråga. Jag kanske utgår för mycket från min egen situation och avvägningar.

För mig är det vanvettigt att (för hobbybruk) köpa en kamera för mer än 15000-20000:-

Ursprungligen av dala:

Det är en befogad fråga. Jag kanske utgår för mycket från min egen situation och avvägningar.

För mig är det vanvettigt att (för hobbybruk) köpa en kamera för mer än 15000-20000:-

Tja, Sigman har jag sett prisuppgifter på 1500 Euro på så...grovt räknat 14000 då

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-11-28 21:04

Kan tillägga att Foveon-X3 verkar vara utmärkt för svart/vit-fotografering. Särskilt jämfört de vanligaste Bayer-sensorerna som filtrerar bort 2/3-delar av ljuset och som "smetar ut" färgerna mellan pixlarna.

Ursprungligen av Goflorp:

Sigma har haft en del bra grejor, Rytterfalk på forumet är en användare.

Jag känner att de når liksom inte ända fram...

Varför då? Jo, deras speciella sensor som levererar tre lager med grundfärger på ett väldigt eget sätt, den jobbar med knepiga upplösningar

en 10MPixelbild är uppbyggd av tre lager, vars info TILLSAMMANS blir 10MPixel
- varje lager levererar 3,3 MPixel. Det blir ju en rätt kass upplösning om man vill beskära lite...

Nu hittade jag också den här roliga tråden.. Men att säga att Sigmas nuvarande kameror skulle ha 3.3MP är ju fel, de har haft 4.6x3 sedan 2006 ungefär. Eller du kanske bara drog ett exempel på.. den första sensorn från 2002?

Var du också på Photokina och tittade på utskrifterna? Kul att du hittat mina söta filmer på youtube.

Lite fakta; Det rätt mycket som har hänt vad gäller sensorutvecklingen sedan 2005 när dagens sensor var färdig. Efter det att SD14 sensorn ansågs klar så satsade foveon alla sina resurser på att tjäna pengar, vilket skulle göras genom mobilkameror - alltså supersmå sensorer - Apple klämde in en foveonsensor i en av sina test iphones innan den slutligen släpptes med en bayern på 2MP.

Foveon höll på att kursa mitt i allt detta och köptes upp av Sigma och har sedan dess satsat 110% av all tid på att utveckla nya sensor(er) och den kunskapen de fått genom utvecklingen av mobilsensorer har gett grymt resultat. SD1's sensor har 100-falt lägre brusnivåer vad gäller viss form av elektronisk störning (fråga mig inte mer om detta) - vilket inte ger en 100 ggr bättre bild, men bra mycket renare data att arbeta med. De bilder jag sett ser riktigt bra ut, skuggpartier ser mycket renare ut än någonsin med SD14/SD15 och skärpan är sjuk. Men det har den alltid varit.

Under årets photokina fick jag möjligheten att sitta ner och snacka med tre av utvecklarna bakom sensorn och de var löjligt nöjda över sina testbilder och över en massa data som jag inte förstod så mycket av - de ritade grafer och diagram och försökte få mig att förstå skillnaden mellan SD9 sensorn (3.4MPx3) och SD1 - pixelstorlek och antalet ljusvågor som får plats per pixel innan ljuset blir omätbart. Sådana grejer.

Frågan är nu mest vilka hastigheter vi kan hoppas på. 15,5MP x3 = 46MP data. Det är riktigt stora filer som lämnar sensorn innan det komprimeras till RAW och slutligen sparas på kortet.

De kommer försöka utnyttja VPS (att lägga samman pixlar i kluster där fyra pixlar tillsammans blir som en pixel med bättre brusegenskaper) så kanske den tekniken kan ge ett höghastighetsläge på något sätt. De snackade mycket om möjligheter och i vår vet vi.

Tjena Carl, välkommen in...

Jag klappade mest till med siffror fritt och 10 blev lätt dela i tre.
Kunde lika gärna sagt 12 / 3 = 4.

Vad anser du om färgåtergivning och högdagerutfrätning ?

Kikar just nu på Pentax K-5, men får säga att Sigman blir intressantare hela tiden.
Frun tar ju 80% foton med hudtoner i, tror en sigma skulle passa henne.

Senast redigerat 2010-12-16 21:26
Ursprungligen av Goflorp:

Tjena Carl, välkommen in...

Jag klappade mest till med siffror fritt och 10 blev lätt dela i tre.
Kunde lika gärna sagt 12 / 3 = 4.

Vad anser du om färgåtergivning och högdagerutfrätning ?

Kikar just nu på Pentax K-5, men får säga att Sigman blir intressantare hela tiden.
Frun tar ju 80 foton med hudtoner i, tror en sigma skulle passa henne.

Färgåtergivning är kanske ett av Sigmas starkaste kort - vid bra ljus. Och högdagerutfrätning? Sigma har snarare haft brus i skuggor men högdagrarna har alltid varit fulla med information - liknar på så vis film ganska mycket. Kör man ISo50 så är det dock något sämre då det är ett pushat ISO100 läge. Du kan även köra ISO25 om bilden inte innehåller allt för stora variationer i ljus.

SD1an verkar dock vara bättre på allt vad gäller bildkvalitet! Den ska dessutom vara en baddare på långa slutartider. SD14 / SD15 har max 2min - SD1 ska vara mångt bättre.

Det ska minst sagt bli spännande att sätta tänderna i den på riktigt!

vad jag hoppas mest på från sigmas nya DSLR-ansats är att de släpper en snabb vidvinkel till SD1. det skulle även ägare till andra halvbildsformat uppskatta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-01 09:30
Ursprungligen av gabriela:

vad jag hoppas mest på från sigmas nya DSLR-ansats är att de släpper en snabb vidvinkel till SD1. det skulle även ägare till andra halvbildsformat uppskatta.

Åh, en 14/2.8 eller 18/2 eller något liknande vore guld! (För under 7000:-)

En fast Sigma 14mm 2,8 finns redan om än i begagnad form.. Jag tror mig ha hört att den ska dyka upp i nyformat. Jag skulle gärna se ett riktigt snabbt och korrekt supervidvinkel - kanske runt 10-12mm inte någon zoom.

Skulle gärna se ett gäng nya fasta vidvinklar. 20mm 1.8 osv

Känner mera att den uppsättning jag har idag med,

12-24
35
50
85

Räcker alldeles förträffligt. Blir nog likadan uppställning för nästa kameramärke ( inte valt bort K5 än som kandidat).

Skönt höra att det inte är några större problem med hög/lågdagrar.
Dala antöd (?) ju att det fanns risk för lite för mycket vitt ibland....

Hoppas nu att priset inte sticker iväg.

T o m frua gillar Sigman.... Det betyder "intressant pryl" om den ger utslag på hennes radar:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-01 13:47
Ursprungligen av Goflorp:

Skönt höra att det inte är några större problem med hög/lågdagrar.
Dala antöd (?) ju att det fanns risk för lite för mycket vitt ibland....

Problem med ljuskänsligheten betyder i det här fallet låg max ISO och brus i lågdagrarna. Det gäller väl främst tidigare generationer FoveonX3. (Bränner man ut högdagrarna, så beror det snarare på dålig exponeringsautomatik.)

Intressant att höra från Carl (Rytterfalk) att R&D-avdelningen på Foveon har jobbat hårt på sista tiden. Ska bli spännande att se hur de nya sensorerna presterar.

@ Rytterfalk.

Är det här en 1DS Mark III och D3 dödare?

Läser man bara specsen så borde den ju slå alla Dslr på marknaden. Är det din ärliga uppfatting också?

Carl har lagt upp två inlägg på sin blogg med exempelbilder. Båda inomhus.

Carl Rytterfalk Photography

- Carl, jag tror du just "sålt" min själ till Sigma....

Tycker SD1 verkar vara en intressant kamera—i alla fall är sensorn och teknologin intressant.

Jag förstår även att Sigma är mycket sugna på att kalla det för en 46MP kamera, men jag tycker de skjuter sig själva lite i foten där.

Megapixlar är ett rätt välkänt begrepp. Det används gärna i MediaMarkt-reklam för att påvisa för obildade personer hur "bra" en kamera är. Men man måste inte veta så mycket om kameror och fotografi för att snabbt lära sig att många megapixlar t.o.m. kan vara negativt (inte alltid, såklart).

Alldeles oavsett om många MP är bra eller dåligt har det alltid gett en referens till bildstorleken man kan förvänta sig av kameran—det är ju ändå så att marknaden nästan helt bestått av Bayer-kameror.

För vissa ändamål är det bra att få ut en bild med stora pixeldimensioner. Stora bilder låter en också förmoda att man har en viss fördel när man skall förminska dem, eftersom brus och annat tenderar att försvinna lite grand när man tar en 5000px-bild och förminskar den till 2000px, eller 1000px.

Jag tror att 90% eller mer av alla som pratar om megapixlar menar en bilds faktiska pixeldimension på skärmen. SD1 har 15.5MP med traditionella mått mätt. Sen innebär ju Foveon-tekniken att denna mindre MP-storlek kan mäta sig med betydligt större MP-storlekar från Bayer-sensorer. Dessa fördelar belyser Sigma självklart också.

Men man kan inte säga både och: 46MP + Foveonfördelarna.

Sen tycker jag rent generellt att det är mer sympatiskt att uttrycka sig ödmjukt: en 15.5MP kamera med 46MP kvalitet, jämfört med att slå på trumman och säga en 46MP kamera! Sen upptäcker man bilderna "bara" är 15.5MP.

I vilken prisklass kommer SD1 att hamna? Mot vilka kameror skall den jämföras?

Carl verkar vara den som sitter inne med svaren på våra frågor.

Vi får vänta.

Själv är jag verkligen nyfiken på brus vid lite högre ISO (är det dåligt blir det Pentax K5) och priset på huset... och leveransdatum och ...

Läst på lite och det verkar som Bayer alltid måste filtreras och att resultatet därför är som foveon som ofta har lägre upplösning men inte filtrerar på samma sätt - slutresultaten är ju ibland till dena enas fördel, ibland den andras...

Har en polare som är inne på D3s med 44 000 för ett hus.
Hade vart så kul dyka upp med en SD-1 och ta minst lika bra bilder

Pentaxen skäms ju inte heller för sig. Jag kan ju dra till med att den har mer pixlar om han är dum
Pentaxen har också antiskak i huset, alltså för ALLA objektiv ...

Skall kila iväg och kolla lite på Carls site.

Det är en del roligt där i kommentarerna, bl a den här artikeln:

http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2010/09/huge-new-foveon.html

Sedan försöker de bevisa att Carl skojar med dem, men det verkar som de istället bevisar att han har rätt....:)

Senast redigerat 2010-12-06 18:57

...och nu har Carl gått in på sin site och spelat in en "rolig" video där allt dementeras, det var bara "skoj"

hå håja jaja.

Carl hade du vart här hade jag gjort tusen-nålar på dina armar!

Håller det på så här blir det Pentax istället.

Bevaka tråden