Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte se mina fakturor från tre

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bytte till Tre iom iPhone 4 i augusti. Sedan dess har jag inte lyckats få upp mina fakturor på deras hemsida en enda gång. Nu måste jag få ut dem på papper till bokföringen, men jag får bara följande felmeddelande (se bild). Har testat i senaste Safari och Firefox på två olika Macar.

Supporten är som vanligt mindre intresserad av att hjälpa till ("uppdatera Adobe Reader", och ja det har jag gjort nu trots att felmeddelandet kommer från deras server och inte från Reader). Någon som haft samma problem och löst det?

Häv avtalet med dem.

33 § Rättshandling, som eljest vore att såsom giltig anse, må ej göras gällande, där omständigheterna vid dess tillkomst voro sådana, att det skulle strida mot tro och heder att med vetskap om dem åberopa rättshandlingen, och den, gentemot vilken rättshandlingen företogs, måste antagas hava ägt sådan vetskap.

Kommentar:
Kallas för lilla generalklausulen och när man tillämpar den blir hela avtalet ogiltigt.
En omständighet vid avtalets tillkomst
Som strider mot tro och heder (framförallt ohederliga affärstransaktioner)
Motparten har insikt om omständigheten (dvs är i ond tro)
Tillämpas restriktivt, men skulle exempelvis kunna aktualiseras om förutsättningarna för svek enligt 30 § inte är uppfyllda. Exempelvis om man inte kan bevisa uppsåt hos motparten.

** Alltså, om de känt till detta hela tiden kan man häva avtalet.

Konsumentköplagen §19 kan vara tillämpbar.
19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.

Kommentar.
Säljaren har ett ansvar för lämnade uppgifter vid marknadsföring av varan. Uppgifterna ska avse varans användning eller egenskaper, som har lämnats vid marknadsföring eller annars före köpet. Säljaren har även ett ansvar för vilka uppgifter som har lämnats av någon annan om säljaren kände till, eller borde ha känt till, de felaktiga uppgifterna. Det kan vara tex informationsbroschyrer från tillverkaren eller liknande. Anställda hos säljaren är inte "någon annan" utan är att se som säljaren själv, då de har ett fullmaktsförhållande, så samma gäller om de felaktiga uppgifterna om varan lämnas av en anställd.
Säljarens fråntas ansvar om han tydligt rättat sina felaktiga uppgifter i tid innan köpet eller om de felaktiga uppgifterna inte har inverkat på köpet, dvs köparen hade köpt varan ändå trots de felaktiga uppgifterna.

Säger de i sin marknadsföring att du kan kolla uppgifterna på nätet och trycker på det kan du anföra att detta är en så allvarlig brist i varan att avtalet skall hävas.

Det måste finnas fler på 99Mac som har Tre. Hur funkar det här för er?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-12-15 13:55
Ursprungligen av Mutant:

Det måste finnas fler på 99Mac som har Tre. Hur funkar det här för er?

Jag hade Tre. Enda anledningen att jag bytte till Telia var att det sällan fungerade att logga in för att kolla fakturor, nästan alltid trasigt. Men jag stod ut i nästan tre år.

OK, då är det väl ingen idé att ens försöka få dem att fixa det. Får ringa kundtjänst i december varje år och be dem skicka utskrifter istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-15 22:10

Ser heller inget på de sidorna. Gjorde det för några månader sen dock (?). Testat annan web-läsare?

Prova med utvecklarmenyn påslagen i Safari att välja "User Agent" till ngt pc-aktigt, Explorer 7 eller så.
Kan funka.

Jag sparar mina fakturor ifrån min internetbank eftersom jag har e-fakturor ifrån 3 (då slipper man dessutom fakturaavgift) så jag har inte ens användning för den tjänsten som inte fungerar för dig. Har således aldrig kollat den vägen.

Jag har också e-faktura från dem. Tidigare blev det samma fel när jag försökte komma åt fakturan via min bank, det var därför jag gick direkt på Mitt3 istället. När jag testar nu funkar det dock via banken, så kanske är problemet löst.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-16 11:33

Har haft 3 i mer än två år nu, har inte haft och har heller inga problem att se fakturorna där. OSX 10.6.5 med Safari, Chrome eller Firefox. Jag har inte ens Adobe Reader installerat.

Ring supporten och ta namn på den du pratar med. Om inte denne kan hjälpa dig, be att få prata med teamledaren, förklara situationen och om den du pratade med innan var dum och oresonlig, berätta det. Det är precis som alla andra tekniska supporter, man måste komma till en tekniker för att få hjälp, callcenterpojkarna och flickorna är oftast inte till nån hjälp alls men en del är trevliga och berättar det.

1
Bevaka tråden