Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak: Kan inte återställa till customfil 4.1

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-12-28 00:04

Har precis fått hem en Apple TV från USA som har iOS 4.0 och tänkte jailbreaka den för att få in Plex. Har tankat hem återställningsfilen för 4.1 (och även gjort en custom 4.1-fil) men när jag ska göra en återställning med den mjukvaran så går det inte. Går in i iTunes och håller nere alt och klickar på återställ, väljer 4.1-filen som ligger på datorn och då utspelar sig följande;

Det jag reagerar på först är att det står att den återställer till version 4.0 trots att jag klickat på en 4.1-fil. Sen kontrollerar den mot Apple och efter ett tag dyker bild två upp. Vad göra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-28 09:19

Det är inte så att du måste hålla nere alt och klicka på "Uppdatera" istället? Detta då du inte har 4.1 på den i dagsläget utan 4.0 och vill då lägga in en modifierad uppdatering av 4.1.

Har du strömsladden i din ATV2 när den är ansluten till datorn?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-12-31 16:56

Det är precis det jag gör, håller nere alt och klickar mig fram till custom-filen. Har även testat att återställa med den vanliga 4.1-filen men får samma meddelande då. Det ligger ju 4.0 på den, jag kan tänka mig att uppdatera till 4.1 men uppdaterar jag via AppleTV:n direkt så blir det ju självklart 4.2.1.

Ursprungligen av zinned:

Det är inte så att du måste hålla nere alt och klicka på "Uppdatera" istället? Detta då du inte har 4.1 på den i dagsläget utan 4.0 och vill då lägga in en modifierad uppdatering av 4.1.

Har du strömsladden i din ATV2 när den är ansluten till datorn?

vad har du för byggnummer på den firmware du försökt med?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-11 22:24

Seas0nPass
En ny temporär lösning till det att att en "un-tethered"-jailbreak har släppts:
'Seas0nPass' Jailbreak App Now Available | FireCore

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-01-13 15:16

Nu har jag äntligen fått det att fungera. Nu till min nästa fråga; hur installerar man SVT Play etc.? Verkar inte gå direkt i Apple TV:n så antar att man måste SSH:a in filer eller dylikt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-14 00:01

Du installerar vår fina Plex klient till ATV och sen kör du SVT Play via Plex
Plex Client for Apple TV (2G) version 0.6.4 available - Plex Forums

//b0bben

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-01-14 00:10

Plex är redan installerat. Problemet är när jag försöker installer SVT, TV4 osv att det blir bara en svart rutan med en Plex-logga i hörnet och så händer inget. Nån specialare man måste ta till? Har senaste uppdateringen också.

Ursprungligen av b0bben:

Du installerar vår fina Plex klient till ATV och sen kör du SVT Play via Plex
Plex Client for Apple TV (2G) version 0.6.4 available - Plex Forums

//b0bben

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-01-14 00:14
Ursprungligen av CEk:

Plex är redan installerat. Problemet är när jag försöker installer SVT, TV4 osv att det blir bara en svart rutan med en Plex-logga i hörnet och så händer inget. Nån specialare man måste ta till? Har senaste uppdateringen också.

Just nu kan man inte installera plugins från AppleTVn. Du måste göra det i en riktig plex klient.
Du ska ha SVT Play i "Videos" sektionen på ATVn sen, därifrån spelar du upp.

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2011-01-14 09:50

OK. Jag har ju alla dom installerade i Plex på Macbooken som Plex Media Center klienten ligger på. Men hur "får jag över" det till ATV:n därifrån?

Jahapp. Körde programmet, allt gick fint tills itunes skulle återställa. Fick 1611-error. Försökte restore med vanlig firmware i både recovery och DFU men fick ändå 1611.... Kopplade in i min macmini istället för macbook och DÅ gick det. Fan, vågar man köra jailbreak på macmini... Verkar ju jävligt flummigt att det inte vill fungera på macbooken, och jag vill ju inte fucka upp macminin så att det inte går att återställa alls.

Edit: Körde på macmini, allt fungerade bra. Tethered boot och hela kittet... Men nu hittar ATV2an plötsligt inga nätverk. Verkar inte heller vara så att det bara är jag som har problemet.

Edit2: Läste någonstans att man det skulle vara fixat med senaste versionen och att man skulle köra restore. Då fick jag 1600 error istället. Kör nu en restore till original-programvaran och väntar tills det kommit något verktyg som fungerar bättre.

Senast redigerat 2011-01-14 12:57
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-17 07:44

Hur fungerar ATVn efter att man kört in Plex? Kan man fortfarande strömma till den via t.ex. AirFoil? Beter den sig som en Apple TV fortfarande?

Fick det å fungera med jailbreak tillslut. Inget förändras. Den fungerar precis som den ska, fast bättre

Hej jag har problem med att jailbreaka. följer anvisningarna men när jag ska ladda in filen från itunes så vägrar itunes att ladda den till atv.
Vad är felet?
Jag har nya itunes provar både på min macbook pro 13" och macbook pro 17" båda makinerna är under året i ålder. DVS nya osx.
brukade jailbreaka min gammla atv utan broblem då med usbstick.
Kan jag jailbreaka atv g2 med usbstick? eller går det bara med microusb kabel?

Ursprungligen av aggrosurf:

Hej jag har problem med att jailbreaka. följer anvisningarna men när jag ska ladda in filen från itunes så vägrar itunes att ladda den till atv.
Vad är felet?
Jag har nya itunes provar både på min macbook pro 13" och macbook pro 17" båda makinerna är under året i ålder. DVS nya osx.
brukade jailbreaka min gammla atv utan broblem då med usbstick.
Kan jag jailbreaka atv g2 med usbstick? eller går det bara med microusb kabel?

Du får nog beskriva lite närmre exakt vad det är som händer... Får du ett felmeddelande, isåfall vilket?

Ursprungligen av PeeMaN:

Du får nog beskriva lite närmre exakt vad det är som händer... Får du ett felmeddelande, isåfall vilket?

itunes skriver.

" Apple TV:n "Apple TV" kunde inte återställas. This
device isn´t eligible for the requested build.

Och atv har ingen info i itunes det står bara... Namn: Apple tv.
vad gör jag för fel???

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-21 11:57
Ursprungligen av aggrosurf:

itunes skriver.

" Apple TV:n "Apple TV" kunde inte återställas. This
device isn´t eligible for the requested build.

Och atv har ingen info i itunes det står bara... Namn: Apple tv.
vad gör jag för fel???

Har du slagit på TSSservern i Tinyumbrella? Eller vilken jb-metod kör du?

Ursprungligen av kenjon:

Har du slagit på TSSservern i Tinyumbrella? Eller vilken jb-metod kör du?

PwnageTool 4.1 for Mac
Och jag får den i DFU enligt Pwnage
hum...vilken metod är bäst?

Ursprungligen av aggrosurf:

PwnageTool 4.1 for Mac
Och jag får den i DFU enligt Pwnage
hum...vilken metod är bäst?

Du kör på fel firmware, svårare än så är det inte. Jag VET att du tror att du kör på rätt, men du kör på fel.... Använd seas0npass istället så blir processen mycket enklare. Du kommer dessvärre inte ifrån att det är tethred jailbreak, men hur ofta stänger man av ATV egentligen?

Kan tipsa om att XBMC nu finns till AppleTV 2G, har precis lagt in det. Ska hårdtesta det i kväll. Här hittar ni instruktionerna.

//Stefan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 08:56

Intressant! Återkom snarast möjligt med tankar och reflektioner kring det

Jag är egentligen inte alls intresserad av varken XBMC eller Plex på min ATV2 men om någon av dessa möjliggör att jag kan peka på en shared folder på min NAS så är jag VÄLDIGT intresserad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-21 10:19
Ursprungligen av zinned:

Intressant! Återkom snarast möjligt med tankar och reflektioner kring det

Jag är egentligen inte alls intresserad av varken XBMC eller Plex på min ATV2 men om någon av dessa möjliggör att jag kan peka på en shared folder på min NAS så är jag VÄLDIGT intresserad.

Ja, det klarar XBMC av. Kör streamad film mot NAS från ATV1 samt en ATV2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 10:25
Ursprungligen av 20hz:

Ja, det klarar XBMC av. Kör streamad film mot NAS från ATV1 samt en ATV2.

Hur menar du då? Använder du dig av XBMC på en jailbreakad ATV2? Eller har du en dator i mitten av kedjan där iTunes sköter kommunikationen med din NAS?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-21 11:01
Ursprungligen av zinned:

Hur menar du då? Använder du dig av XBMC på en jailbreakad ATV2? Eller har du en dator i mitten av kedjan där iTunes sköter kommunikationen med din NAS?

Använder XBMC för att söka upp filerna på min NAS med Samba. ATV > NAS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 11:57
Ursprungligen av 20hz:

Använder XBMC för att söka upp filerna på min NAS med Samba. ATV > NAS.

Nice.

Är gränssnittet detsamma som i ATV2 för övrigt? Alltså att man har en lista med sina filmer där man ser metadatan med skådespelare, regissör, spellängd och omslag...?

Ursprungligen av zinned:

Nice.

Är gränssnittet detsamma som i ATV2 för övrigt? Alltså att man har en lista med sina filmer där man ser metadatan med skådespelare, regissör, spellängd och omslag...?

Det ser precis ut som XBMC gör på Mac:en, men jag får inte albumart att fungera. (läste någonstans att det var en kommande feature)

//Stefan

  • Medlem
  • 2011-01-21 16:49
Ursprungligen av 20hz:

Använder XBMC för att söka upp filerna på min NAS med Samba. ATV > NAS.

Åh..nu kittlar det i tekniktarmen. Blir nog att beställa en när lönen kommer!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 16:45

Ok, jag kan köpa att Album-art inte finns än (fast utvecklarna säger att denna releasen inte är varken alfa eller beta utan direkt skarp) men finns metadatan presenterad för varje videofil?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-21 17:00

Jag får förresten passa på och tacka Capeman, trevlig påg dessutom, för att han sålde sin till mig. Nu har jag två st och båda köpta av medlemmar på 99.se

Ursprungligen av zinned:

Jag får förresten passa på och tacka Capeman, trevlig påg dessutom, för att han sålde sin till mig. Nu har jag två st och båda köpta av medlemmar på 99.se

Tack själv, det var kul att träffas! Hoppas ATVn kommer att funka bra!

Bevaka tråden