Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Operatörerna förbjuder Viber, Tango och Skype

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Administratör
  • Lund
  • 2011-01-17 21:35
Ursprungligen av Csoft:

Så här står det hos de olika operatörerna (och så har det nog varit länge):
Antagligen därför Skype fungerat så dåligt för mig.

Telia Surfa i mobilen - Mobil telefoni - Privat - Telia.se
All datatrafik ingår utom trafiktyperna IP-telefoni eller att dela och ladda ner filer, vilka inte är tillgängliga i detta erbjudande (OBS! gäller ej Mobilsurf Extra+).

eller att dela och ladda ner filer. Japp där slog de huvudet på spiken, snacka om att gardera sig. OM vi vill kan vi förbjuda dig att skicka epost. Tur att operatörerna inte sköter Sveriges postgång.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-17 22:23

Bara för att det fungerar betyder inte att det är tillåtet. Operatörerna kan stoppa voip trafiken när de vill och kan t o m avsluta ditt abonnemang om de skulle kontrollera dig eftersom du bröt mot kontraktet. I Tyskland finns det endast en enda operatör som tillåter voip och det är o2. Alla andra förbjuder voip precis som i Sverige men de spärrar inte tillgången ännu.

Voip ska fungera om man använder VPN eftersom det är svårt att läsa av paketen som är skyddade genom vpn.

//Rob

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2011-01-18 02:12

I slutändan handlar det om kronor och ören. Man får betala genom att skaffa ex. Mobilsurf Extra+ så är det fritt fram med voip.

Ursprungligen av Csoft:

I slutändan handlar det om kronor och ören. Man får betala genom att skaffa ex. Mobilsurf Extra+ så är det fritt fram med voip.

Om det skulle komma till den punkten att operatörerna börjar blockera VoIP/chat-tjänster så är det bara att gå via en VPN.
Så svider det lite till i operatörernas plånböcker. Kanske får de att tänka till att vi lever i 2011, världen förändras.

Operatörerna kommer inte att ta bort möjligheten att använda Skype, Viber etc. Dessa kommer åtminstone alltid att kunna användas på WiFi. Om nu operatörerna kommer på ett bra sätt att kontrollera detta kommer det att bli en betaltjänst, typ lägg på 50 spänn i månaden för obegränsad voip över 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-18 11:11
Ursprungligen av pmarriott:

Operatörerna kommer inte att ta bort möjligheten att använda Skype, Viber etc. Dessa kommer åtminstone alltid att kunna användas på WiFi. Om nu operatörerna kommer på ett bra sätt att kontrollera detta kommer det att bli en betaltjänst, typ lägg på 50 spänn i månaden för obegränsad voip över 3G.

Det är inte det som diskuteras här. Det är voip över 3G som operatörerna inte tillåter och som de kan stoppa. Skype över Wifi har ju inget med operatörerna att göra. Det är inget de kan göra åt det. Men hade operatörerna bestämt så hade det aldrig funnits mobiler med inbyggt wlan.

//Rob

Ursprungligen av pmarriott:

Om nu operatörerna kommer på ett bra sätt att kontrollera detta kommer det att bli en betaltjänst, typ lägg på 50 spänn i månaden för obegränsad voip över 3G.

Och lyckas de komma undan med det tror jag nästan att vi kan räkna med att varenda liten ny nättjänst som de känner sig minsta hotade av kommer att filtreras och avgiftsbeläggas, som om det fanns olika sorters ettor och nollor på Internet. Det är så långt från en eftersträvansvärd modell man kan komma. Som sagt: jag har inga problem med att operatörerna vill gå med vinst, men i h-e att det ska gå till så här.

Om man ska se det från filmbolagens sida lär de älska den här utvecklingen. Nu får bredbandsoperatörerna själva smaka på hur det känns med förlorade intäkter pga en ny teknik

  • Oregistrerad
  • 2011-01-18 15:06
Ursprungligen av PeeMaN:

Om man ska se det från filmbolagens sida lär de älska den här utvecklingen. Nu får bredbandsoperatörerna själva smaka på hur det känns med förlorade intäkter pga en ny teknik

Tänk på att ALLA "bredbandsoperatörer" som klarar är gamla hederliga telefonbolag. Dvs. Tele2, Telenor, Telia, DT, FT, AT&T osv.
Dom som sett utvecklingen gå från 2400 bps modem till adsl, till mobilt bredband till wifi.

Så nog har dom erfarenhet av hur ny teknik förändrar affären!

Ursprungligen av studiox:

Tänk på att ALLA "bredbandsoperatörer" som klarar är gamla hederliga telefonbolag. Dvs. Tele2, Telenor, Telia, DT, FT, AT&T osv.
Dom som sett utvecklingen gå från 2400 bps modem till adsl, till mobilt bredband till wifi.

Så nog har dom erfarenhet av hur ny teknik förändrar affären!

Dom har erfarenhet av hur ny teknik förändrar affären. Inte av hur ny teknik gör det enklare att "slippa betala för deras tjänster". Min teori är förvisso att vi i slutänden kommer stå där utan ett "telefon-nät" utan ett rent datanät där man bara betalar för data och ens telefonnummer ersätts med ID i form av något som email/användarnamn eller liknande. Om sisådär 10-20 år.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-18 21:34
Ursprungligen av PeeMaN:

Dom har erfarenhet av hur ny teknik förändrar affären. Inte av hur ny teknik gör det enklare att "slippa betala för deras tjänster". Min teori är förvisso att vi i slutänden kommer stå där utan ett "telefon-nät" utan ett rent datanät där man bara betalar för data och ens telefonnummer ersätts med ID i form av något som email/användarnamn eller liknande. Om sisådär 10-20 år.

Klart dom har erfarenhet av detta, eller vad tror du e-mail och sms har gjort för operatörernas intäkter när man inte längre ringer varandra?

"datanät" har vi haft i 20 år då telefonnätet blev ettor och nollor. och SIP och ENUM har funnits i 10 år, vilket ersätter telefonnummer med en e-post adress.

Ursprungligen av studiox:

"datanät" har vi haft i 20 år då telefonnätet blev ettor och nollor. och SIP och ENUM har funnits i 10 år, vilket ersätter telefonnummer med en e-post adress.

Semantik, du förstår mycket väl vad jag menar.

Det vore ju faktiskt underbart om EU lade en lag som påbjuder att flat-rate för tal, data samt minutavgifter måste gälla i hela EU. Tänk om man kunde sitta med sitt svenska Telenor-mobilbredband i Grekland för 149:-/mån utan roamingavgift. Det är ju som Cokey säger att det är dyrt därför att operatörerna debiterar varandra fantasipriser för dataroaming. Om operatörerna blev tvungna att upplåta sina nät utan avgift till varandras användare skulle allt bli mycket enklare. Plus att operatörerna skulle få hitta vettiga sätt att tjäna pengar.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-09 21:49

Det är precis det som network neutrality handlar om.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det är precis det som network neutrality handlar om.

//Rob

De borde förbjuda operatörer att nedprioritera VOIP-datatrafiken också, helt klart ett kryphål för att undkomma network neutrality.....

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-10 10:34
Ursprungligen av PeeMaN:

De borde förbjuda operatörer att nedprioritera VOIP-datatrafiken också, helt klart ett kryphål för att undkomma network neutrality.....

Självklart. Det är sånt som också måste regleras. Jag är för fri marknad men utan klara regler fungerar det inte.

//Rob

Notera vad som står...

Citat:

Post- och telestyrelsen ska från den 1 juli kunna tvinga operatörerna att erbjuda abonnemang utan blockeringar.

Nu har jag inte kollat detaljerna i lagförslaget - men den där skrivningen innebär inte att alla abonemang ska vara utan blockeringar. Utan att det måste finnas något abbonemang utan blockering.

Och inte är det säkert att det är ett bra förslag för oss användare. Om operatörerna tvingas erbjuda alla abbonemang utan blockeringar så misstänker jag att priserna kommer att gå upp - karuseller och gungor...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-09 22:37

Operatörerna kommer hitta något sätt att ta in pengar ändå, och jag vet inte om det skulle gynna mig som konsument som inte ringer så mycket men surfar mer.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-10 11:36

Konsekvensen kommer bli att man lägger högre pris på datatrafik istället eller sätter ett tak. Inte säkert att det kommer bli billigare att ringa i längden, bara nu under övergångsskedet.

Inte ett inlägg på flera månader i denna tråd som borde vara aktuell för ganska många.

Vad gäller för Viberanvändande idag. Hos Tre står det att IP-telefoni inte ingår i Surfpaketen.

Kostar det något extra om jag använder Viber?

På Tre svarar alla olika.

Vad gäller?

Ursprungligen av Olav Rust:

Inte ett inlägg på flera månader i denna tråd som borde vara aktuell för ganska många.

Vad gäller för Viberanvändande idag. Hos Tre står det att IP-telefoni inte ingår i Surfpaketen.

Kostar det något extra om jag använder Viber?

På Tre svarar alla olika.

Vad gäller?

De kan inte kolla det, de kan inte debitera dig för det. Kör på, men personligen tycker jag samtalskvalitén blir dålig om man inte är på WiFi. Vet inte om operatörerna kan tillämpa, och i så fall om de gör det, någon form av strypning på just den trafiken. De har troligen inte någon juridisk möjlighet att skilja på datatrafik och datatrafik och debitera för olika former. Regeringen har ju till och med hotat med lagstiftning om några begränsningar införs.

Det som gäller är att du läser i ditt avtal vad som står skrivet. Börjar de ta ut extra-pengar för vissa tjänster utan att informera dig begår de brott. Gör de det dessutom under en bindningstid är det ännu värre.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-04-29 17:22

I princip måste det väl vara lika mycket stöld att ringa med skype och viber via 3g som att ladda ner musik? Bolagen har ju ändå investerat i att bygga ut näten och om de inte får några intäkter via telefoni så måste de ju ta ut dem på surfkostnaden. Kan de inte skilja ut ip-telefoni från övrig surf så är väl alternativet att höja surfkostnaden generellt? Har svårt att se att de ska få det att gå runt om folk varken ringer eller sms:ar via deras tjänster längre.

Ursprungligen av andas:

I princip måste det väl vara lika mycket stöld att ringa med skype och viber via 3g som att ladda ner musik? Bolagen har ju ändå investerat i att bygga ut näten och om de inte får några intäkter via telefoni så måste de ju ta ut dem på surfkostnaden. Kan de inte skilja ut ip-telefoni från övrig surf så är väl alternativet att höja surfkostnaden generellt? Har svårt att se att de ska få det att gå runt om folk varken ringer eller sms:ar via deras tjänster längre.

I princip är det inte det nej. Däremot agerar bolagen just nu lika dumt som filmindustrin försöker göra. Det är intressant att bolagen som tjänar multum på att tillhandahålla bredbandstjänster och liknande med höga hastigheter (som majoriteten trots allt använder för illegal fildelning) nu får känna på det på samma sätt som filmbolagen...

Du kan ju jämföra med att du har ett telefonabonnemang och ett bredband från Telia. Skulle du anse att det var skäligt att Telia förbjuder dig att använda Skype på ditt bredband för att ringa gratis till din moster i Argentina?

Tur att man har sagt upp sitt Telia abonnemang. Dom skjuter ju sej själv i foten med sådana här uttalande. Hoppas inte min nuvarande operatör, Tele2 gör likadant..
Operatörer vill stoppa gratissamtal | Näringsliv | SvD

Ursprungligen av westerlu77:

Tur att man har sagt upp sitt Telia abonnemang. Dom skjuter ju sej själv i foten med sådana här uttalande. Hoppas inte min nuvarande operatör, Tele2 gör likadant..
Operatörer vill stoppa gratissamtal | Näringsliv | SvD

En sak kan du nog räkna med, kommer tekniken och det inte blir förbjudet att reglera datatrafiken så kommer samtliga operatörer att dra nytta av att sälja det som tilläggstjänst.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-29 22:46
Ursprungligen av westerlu77:

Tur att man har sagt upp sitt Telia abonnemang. Dom skjuter ju sej själv i foten med sådana här uttalande. Hoppas inte min nuvarande operatör, Tele2 gör likadant..
Operatörer vill stoppa gratissamtal | Näringsliv | SvD

Spännande, är ganska säker på att tekniken redan finns.

Men om jag betalar för data så ska operatörerna skita fullständigt i vad jag gör med min megabytes! Dom har inte med det att göra.
Om jag kollar på youtube, surfar, facebookar eller ringer ip-telefoni för hela mitt dataabonnemang det ska inte spela någon roll enligt mej.
Hoppas det kommer ett EU- direktiv om detta annars. Jag tycker att detta är ganska allvarlig utveckling.

Bevaka tråden