Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur svarar ni på nedlåtande uttalanden om Macar?

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-01-25 23:26

Facebook, diskussion på engelska:
En god vän beklagar sig på sin sega PC laptop och bland 10-tal kommentarer om hur han skulle göra med svchost.exe, så kom ett väldigt kort inlägg: "Mac", och sedan gav jag ett förslag om MacBook med länk till MacRumors för att lättast bestämma rätt köptillfälle. Jag nämnde inget om hans PC utan bara lade fram ett förslag...

Direkt under mitt inlägg så svarar en person så här:

"(ett namn bland PC-användarna som tipsade..) has given you the best answer. Do exactly as he says and you'll have yr laptop back in shipshape. Max are for ladies."

Vad hade ni svarat här?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2011-01-25 23:31

Inte brytt mig. Jag hade inte sagt något om att köpa en Mac heller, såvida inte vännen uttryckligen bad om köpråd. Ungefär lika dumt som att säga "skaffa bergvärme" till en husägare som undrar om termostaten som styr oljepannan.

Min erfarenhet är att man kan liksom nämna att man finns, vad man kör och att om de vill prata om 'et så debatterar man gärna.

Sedan får det gro.

Förr var det helt omöjligt, alla ville sitta där med sina beigestållådor med gnisslande skruv.... mac var det ingen som ville ha.
Idag tänker folk annorlunda, fler och fler provar Mac.

Av mina "hardcorevänner" är det väl 2 kvar på PC-sidan nu, sex har gått över till OSX.

Det brukar ta ett tag och så kommer de och undrar saker, oftast har ngn annan sagt till dem ngt fullständigt horribelt ("Internet vettu, det funkar inte på en Mac"). Brukar också se till att de kan hälsa tillbaka till den där Gösta som kom med den idén att han verkar ha lite begåvningshandikapp.

Flera ggr har de sedan kontaktat en och ngn Nisse jag inte känner alls undrar varför jag påstår att han har inlärningssvårigheter...

Skitkul.

Att kritisera Mac är inte samma sak som att kritisera någon personligen.

Bara för att man själv gillar en produkt måste ju inte ha som avsikt att frälsa världen, det räcker väl att man är övertygad om produktens fördelar för en själv?

I övrigt håller jag med kjnoren.

  • Medlem
  • 2011-01-28 19:58
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att kritisera Mac är inte samma sak som att kritisera någon personligen.

Bara för att man själv gillar en produkt måste ju inte ha som avsikt att frälsa världen, det räcker väl att man är övertygad om produktens fördelar för en själv?

I övrigt håller jag med kjnoren.

För många är Apple en religion, och vi vet väl alla hur lättkränkta många religionsutövare är?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

För många är Apple en religion, och vi vet väl alla hur lättkränkta många religionsutövare är?!

Well Well, en sådan kommentar kan skapa krig ☺. Krig har skapats för mindre en än så. Tyvärr så finns det religioner som är hyperkänsliga på all form av kritik. Men du har rätt!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2011-01-29 14:56
Ursprungligen av Korsriddaren:

För många är Apple en religion, och vi vet väl alla hur lättkränkta många religionsutövare är?!

Det är likadant åt andra hållet. Finns många Windowz messias.

Ursprungligen av Creops:

Det är likadant åt andra hållet. Finns många Windowz messias.

Visst finns det Windows fanatiker. Jag tror dock att det procentuellt är fler Mac användare som lever, andas och är gifta med Apple, än PC anhängare som är fanatiska Windows/Microsoft dyrkare.

Jag hoppas ingen tar illa upp men denna tråden är kanske ett bevis på att det finns en del som tar det väldigt personligt om någon talar illa om Apple

  • Medlem
  • 2011-01-29 19:11
Ursprungligen av Creops:

Det är likadant åt andra hållet. Finns många Windowz messias.

De är bara fanboys, Apple ger riktig frälsning!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-01-26 09:29

Jag hade inte rekommenderat en Mac överhuvutaget i just den tråden. Frågan gällde en Windowsmaskin, då är det snudd på oförskämt att börja babbla Mac.

Ursprungligen av Calle s:

Jag hade inte rekommenderat en Mac överhuvutaget i just den tråden. Frågan gällde en Windowsmaskin, då är det snudd på oförskämt att börja babbla Mac.

Precis, kjnoren hade en bra jämförelse också.

Ursprungligen av Calle s:

Jag hade inte rekommenderat en Mac överhuvutaget i just den tråden. Frågan gällde en Windowsmaskin, då är det snudd på oförskämt att börja babbla Mac.

Aldrig!

Det är var och och ens skyldighet att informera människor om att det faktiskt finns en plattform som fungerar bättre, saknar virus och i längden är mycket billigare. Vad mottagaren av rådet sedan gör med det är deras sak, men om man reagerar negativt på att någon föreslår ett bättre verktyg så får de skylla sej själv.

Ursprungligen av LCR:

Aldrig!

Det är var och och ens skyldighet att informera människor om att det faktiskt finns en plattform som fungerar bättre, saknar virus och i längden är mycket billigare. Vad mottagaren av rådet sedan gör med det är deras sak, men om man reagerar negativt på att någon föreslår ett bättre verktyg så får de skylla sej själv.

I ärlighetens namn tror jag det är kontraproduktivt. Det ger lite "Jehovas vittnen-varning", dvs. att försöka frälsa någon som inte är ett dyft intresserad.

Jag kan dock ha en viss förståelse för folk som upplever att de har en religiös plikt, men Mac är ingen religion vet du

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag kan dock ha en viss förståelse för folk som upplever att de har en religiös plikt, men Mac är ingen religion vet du

Jag vet inte om jag håller med...

När jag flyttade hem till Sverige år 2000 efter 13 år i England där jag köpt min första dator (LCIII) och blivit totalt Mac-frälst, så börjar jag jobba i en lite robotfirma där IT killen knappt visste vad en Mac var. Detta var på OS 9 tiden vs. Windows 98 & NT4.

Jag sattes framför en Dell med Windows 98 och mådde så dåligt varje dag jag kom till jobbet att ni inte anar (jo vissa gör nog det).

Jag stack in till stan och köpte en PowerMac 7200 för att kunna jobba på för att sedan flytta över de färdiga dokumenten via floppy till PCn eftersom jag inte kunde mycket alls om cross-platform nätverk.

Jag fick ett ja att köpa en splitter ny PowerBook G4 Titanium, men skulle inte få någon som helst support med integrationen. Det var ju mycket som måste funka; Internet, utskrifter, server åtkomst m.m.

Jag frågade farsan och en del kompisar men fick inte något användbart till att jag frågade Woz. Jepp, the man himself, Wozniak. Visserligen så sa han inte VAD jag skulle göra, men hans svar var svar nog. Han sa:

"It is a bit like religion, in order to believe in something you sometimes have to make some sacrifices."

Medan VI (Macanvändare) idag inte lider så mycket av ofördelaktigheter som vi gjorde då, så har jag alltid burit detta med mej. Jag tror verkligen på Mac OS så innerligt att det är gränsfall ibland och jag fullständigt skiter i att vssa kallar mej för knäpp, nörd eller liknande, för den feedback jag får från ALLA som jag räddat från det otäcka monstret från Redmond, så är det värt det!!

Hellre LINUX är Micro$hit !!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-01-26 23:23
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

I ärlighetens namn tror jag det är kontraproduktivt. Det ger lite "Jehovas vittnen-varning", dvs. att försöka frälsa någon som inte är ett dyft intresserad.
Jag kan dock ha en viss förståelse för folk som upplever att de har en religiös plikt, men Mac är ingen religion vet du

Jag uppskattar allas fina kommentarer här. Känner själv (nu..) att jag kanske inte behövde skriva flera meningar & tipsa och allt, visst stämmer det där om "Jehovas vittnen varning..." som Richard skrev om ovan, men det påminde mig om att vännen med PC problem _var_ intresserad av mitt Mac-setup när han var på besök förra året. Vi satt och spelade in med två akustiska gitarrer + 2 bra mickar + ljudkort + MBP med Garage Band, klart på 4-5 min.
Han var imponerad av enkelheten och fantastiskt fina resultatet. Jag har aldrig sagt ett ord om PCs utan bara förberett allt och så spelade vi in. Han gick hem efter at ha berömt resultatet flera gånger men hörde aldrig av sig igen ang. Mac. Fine, jag ville inte frälsa, verkligen.

Men nu så vile han ha hjälp med sin PC och jag skrev vad jag skrev. Det som jag inte uppskattar är när någon lägger in en värdering i det jag sade och sätter fokus på _personer_ som använder Macar. Vadå "Max are for ladies"?!
Ett värdigt svar hade varit "..gör som den och den tipsade och allt blir bra igen" Klart. Behövdes inget mer. Han kunde ha kanske sagt något i stil med "du behöver inte byta dator & OS bara för detta...." och där hade han haft rätt, han hade satt locket på ett bra sätt, markerat men utan att nedvärdera något, eller någon.

Tycker innerst inne att det var en typisk "Macho-kommentar"... asch, scheisse...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-01-27 15:18
Ursprungligen av LCR:

Aldrig!

Det är var och och ens skyldighet att informera människor om att det faktiskt finns en plattform som fungerar bättre, saknar virus och i längden är mycket billigare.

Det är egentligen kontraproduktivt, om man ser the big picture.

Ju fler som börjar använda OS X desto större blir marknadsandelen och med den ökar också risken för att nasty virus utvecklas till OS X. Bättre att ha en mindre marknadsandel i det fallet, då virusskaparna inte tycker det är lönt att lägga ner tid på att koda skiten med avsikt att kunna skada en Mac.

Ursprungligen av zinned:

Det är egentligen kontraproduktivt, om man ser the big picture.

Ju fler som börjar använda OS X desto större blir marknadsandelen och med den ökar också risken för att nasty virus utvecklas till OS X. Bättre att ha en mindre marknadsandel i det fallet, då virusskaparna inte tycker det är lönt att lägga ner tid på att koda skiten med avsikt att kunna skada en Mac.

Jag har många gånger funderat på precis samma sak. I och med att Mac bara blir mer och mer populärt så finns det större risk för framtida problem, och jag tror själv inte att Mac OS X är riktigt så bombsäkert som vi alla säger.

Man kanske borde vända på det och säga åt alla stackare att fortsätta med sina mikromjuk fönster...

  • Medlem
  • 2011-01-26 14:25

Jag har rekommenderat Mac till många, men än så länge är det bara familjen och mitt ex som har switchat. Men det är iaf 4 personer som man har räddat från PC-träsket.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2011-01-26 17:54

Jag brukar köra denna, funkar varje gång :
YouTube - Mac vs. PC Windows 7 vs. Mac Ad: Broken Promises

Ursprungligen av Jetwash:

Jag brukar köra denna, funkar varje gång :
YouTube - Mac vs. PC Windows 7 vs. Mac Ad: Broken Promises

läs igenom alla dom kommentarerna utan att bli upprörd där..;) plågeri!

Jag har slutat [nästan, ibland får jag återfall] att bry mig om de mest stendöda uttalandena. Här på 99mac går det faktiskt att ha relativt seriösa diskussion mer vitt skilda ståndpunkter kring Apple och Mac. Men där ute på vida vilda nätet finns det mycket skitsnack från de som antingen inte är insatta eller medvetet provocerar ("Apples kunder är lurade idioter som bara faller för hype och bling-bling, alla produkter från Apple är överprissatta och inte bättre än andra produkter.") och då finns det bättre saker att göra av sin tid.

Jag förutspår att denna tråd liksom många andra inom samma ämne kommer mynna ut i ett vanligt bashing av folk som inte använder/ gillar mac. Ser redan att en del inlägg gränser till den där äckliga inställningen där mac-användare kollar ner på Windows-användare som om det vore något speicellt vilken dator man väljer.

Håller med Richard och PeeMaN, enbart meningslöst att ge sig in i såna diskussioner.

Framstås bara som mindre intelligent att hålla på med bashningar/flamewar osv..

  • Medlem
  • International user
  • 2011-01-26 22:41
Ursprungligen av homesick:

"Max are for ladies."

Vad hade ni svarat här?

Ingenting.
Har du provision på sålda maccar så, visst, ring upp snubben och kräng in en - men annars så tycker jag du lugnt kan luta dig tillbaka.
Du har ju gett din åsikt (iofs ovälkommet, som nån påpekade) i hur man kan lösa problemen. Nån annan tycker annorlunda, och väljer det kanske näst sämsta sättet att att argumentera emot dig. Den personen kan du nog inte vinna, och om din ursprunglige vän lyssnar till såna argument så lär du inte kunna vinna över honom heller.

Å andra sidan har ju trollet en poäng; min lady har en Mac. Och han sa inte only for ladies...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-01-26 23:36
Ursprungligen av alamode:

Ingenting.
....Den personen kan du nog inte vinna, och om din ursprunglige vän lyssnar till såna argument så lär du inte kunna vinna över honom heller.

Å andra sidan har ju trollet en poäng; min lady har en Mac. Och han sa inte only for ladies...

Tack för idéen här. Solklart.
Mitt svar till snubben blev:

"Sure, my lady has got one :-)"

(förklaring: jag kallas för Mac och använder Macar, och min sambo har en PB G4..)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-26 22:46

Något drastiskt har hänt de senaste åren. Jag kan inte minnas när jag sist hörde sådana typiska nedlåtande uttalanden om Macar. För några år sedan kände gemene man inte till Mac alls och från datormänniskor fick man ofta höra "Mac kan inte ens köra CS", "Mac kan väl inte gå ut på internet som vanliga datorer", "Macintosh, hahahahaha, visst". Hur svarade man då? Vill minnas att man förgäves försökte förklara det här med logisk uppbyggnad och användarvänlighet och hur Macar inte är dyrare utan bara saknar ett lågprissegment. Men det var liksom ingen idé att prata om det. Vilka spel som gick att köra var det enda intressanta, om det nu var intressant att diskutera över huvud taget - det slängdes ju bara ut en liten kommentar utan större motiv.

Men nu har i stort sett alla en Mac och av de som inte har det känner de flesta ändå till Mac och många säger att de någonstans vet att det är bättre, även om de fortfarande inte har råd/väntar kanske till nästa dator/tror att Mac inte "behövs" för hemmabruk (det senare är väldigt vanligt).

Så det har väl aldrig egentligen varit någon idé att sitta och tjata om det alls. Allt eftersom folk testar Mac går de över automatiskt. Mac är så bra så det säljer sig självt, men samtidigt är det bra på ett sätt som är svårt att förklara och i stället måste upplevas.

Just nu håller jag med om att det mest är irriterande att folk som slänger ur sig "Mac!" i kommentarer där någon pratar om Windows-problem. Detta trots att jag är Mac-evangelist själv och aldrig har använt något annat.

Det som helt och hållet har ersatt Macen som hatobjekt i teknikvärlden nu är ju iPhone. Satan vad den är hatad - förmodligen mer hatad än någon diktator eller våldtäktsman i historien. Men det är en annan diskussion.

Ursprungligen av Rajje:

Det som helt och hållet har ersatt Macen som hatobjekt i teknikvärlden nu är ju iPhone. Satan vad den är hatad - förmodligen mer hatad än någon diktator eller våldtäktsman i historien. Men det är en annan diskussion.

Jag tror jag förstår vad du menar. Men jag tror inte att det är telefonen de personerna egentligen hatar (hur kan man hata en telefon?). Det är förmodligen en känsla av otillräcklighet, avund gentemot andra människors lycka, eller nått annat djupt personligt problem.

Allvarligt... hata en telefon?

Det finns alldeles för många som hatar Mac, eller möjligen Macägare. Det är lönlöst att argumentera och att gå in i en debatt är bara slöseri med tid och energi. Jag roas av deras hat dock, tycker det är så fånigt, för jag vet att när väl en inbiten PC-nisse (ja, jag vet, nedsättande benämning) väl får känna på en Mac några dagar så brukar de sjunga i en annan tonskala efteråt. Som om de sett gud.

Svara bara om du blir tillfrågad, då har du en intresserad lyssnare/läsare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-01-27 10:55

Jag skulle nog svarat "real men don't do backups either". Vem skulle tro på det?

Jag sålde en PowerBook 12" till en snubbe ett par dagar sedan. Det var hans kompis som tipsat om att köra Mac då han hela tiden hade problem med Windows.

Han har nu gått från en nyare PC till en äldre PowerBook och är helt lyrisk. En helt ny värld har öppnats.

Jag hatar inte PC användare, jag tycker synd om dem.

Bevaka tråden