Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

8 GB RAM "is the shit" som man brukar säga

Tråden skapades och har fått 478 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-16 09:00
Ursprungligen av joohn6:

Macbook Pro Mid2010 har jag så det fungerar väl med detta?

Det torde fungera ja, speciellt om de är Applebrandade

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-16 14:57
Ursprungligen av joohn6:

Vad säger ni om detta?

Kingston 8GB DDR3 PC3-8500 1066MHz (SODIMM) (2x4GB / Apple)

Köpte dom idag och stoppade i min MBP 13" och det fungerar kanon!

Nu väntar jag bara på att använda datorn tillräckligt mkt för att märka någon skillnad

Har också MBP från mid 2010, 17". Märkte skillnad direkt, uppstaren skedde på väsentligt kortare tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-25 09:36

Sällar mig till sällskapet med 8 fräscha GB i min MacBook Pro 13" (Mid 2010). Hur enkelt som helst med bytet och allt funkade direkt. Trevligt!

Köpte från dustinhome.

Visserligen lite svagt offtopic. Men jag jobbar ibland med så minneshungriga saker att jag behöver gå längre än 8 Gb. Jag tänkte först ha nyare version av MacBook Pro 2010, men insåg att det går inte att uppgradera längre än 8 Gb pga minneskontrollern i Dual core (som bara stödjer 8 Gb) och hade siktet inställt på iMac eller Mac Pro.

Men sen släppte Apple Quad Core MBP 2011 som inte verkar ha den begränsningen (tidigare mobile Quad Core chips har inte denna begränsing, vad jag förstått). Innebär det att man kan stoppa in mer än 8 Gb i de nya MBP när de rätta modulerna blir tillängliga?

Ursprungligen av The Real Viking:

Visserligen lite svagt offtopic. Men jag jobbar ibland med så minneshungriga saker att jag behöver gå längre än 8 Gb.

Jag slå också i taket efter en tids arbete faktiskt, till slut är även 8 GB fyllda och det swappas ut på disken. Men det är ändå ett stort lyft 4 -> 8 GB.

Det beror på vad intel har gjort i minneskontrollerna om de har lagt in en begränsning eller inte. Som jag ser det så har Intel gjort en begränsning på just 8 GB. Se länken: Intel® Core

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 11:11
Ursprungligen av Hunter78:

Det beror på vad intel har gjort i minneskontrollerna om de har lagt in en begränsning eller inte. Som jag ser det så har Intel gjort en begränsning på just 8 GB. Se länken: Intel® Core

Det är nog lite fel ord att säga "begränsning" - dom har helt enkelt inte byggt stöd för att adressera mer minne än 8Gigabyte på samma sätt som vissa motorer bara klarar av att köra upp till 240km/h. Det är ingen begränsning, det är utveckling.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2011-02-25 19:25

12 GB "is the shit"

"Knappast" det är en begränsning pga att det vore lämpligt med 16 GB i bärbart år 2011. Intel kan fixa att MBP har stödd för 16GB ram om de vill. Det har fixat det i iMac så kan det fixa det i MacBook Pro om det hade vilja det.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 12:07
Ursprungligen av Hunter78:

"Knappast" det är en begränsning pga att det vore lämpligt med 16 GB i bärbart år 2011. Intel kan fixa att MBP har stödd för 16GB ram om de vill. Det har fixat det i iMac så kan det fixa det i MacBook Pro om det hade vilja det.

Inte ens dells Precision laptops (som är mer som workstations) har stöd för mer än 8G, inte ens XPS speldatorerna har stöd för 8G (bara 4G).
Nämn en laptop som har stöd för 16G

Det finns även laptops med upp till 32 GB ram

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 12:42
Ursprungligen av Hunter78:

Det finns även laptops med upp till 32 GB ram

Ja men tydligen kostar det runt 60.000 kronor extra förutom runt 20.000 för datorn om man vill 32GB i den. Säkert värt för en del, men de flesta nöjer sig nog med 16GB i den kostar bara en bråkdel av vad 32GB optionen kostar.

Dell Precision M4500 Mobile Workstation har 16 GB

HP Envy 15 har 16GB ram

Lenovo latest ThinkPad W har 16 GB

Och det finns fler om du googlar lite

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 11:47
Ursprungligen av Hunter78:

Dell Precision M4500 Mobile Workstation har 16 GB

HP Envy 15 har 16GB ram

Lenovo latest ThinkPad W har 16 GB

Och det finns fler om du googlar lite

Det var som faan, jag googlade självklart innan men kollade bara på dell.se (Ja, jag skulle kollat på dell.com såklart - skiljer sig ju tyvärr en massa) samt kollade lite på dustin.

Så Apple borde kunna släppa en MacBook Pro med 16GB ram år 2011. Kan Dell, HP, Lenovo, Sony, m.fl. så kan Apple.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 11:54
Ursprungligen av Hunter78:

Så Apple borde kunna släppa en MacBook Pro med 16GB ram år 2011. Kan Dell, HP, Lenovo, Sony, m.fl. så kan Apple.

Absolut. Förutsatt att dom kör exakt samma processor såklart. Sandy Bridge finns ju i runt 30 olika varianter (För allt från servrar till desktops till bärbara. Det kan ju vara så att det bara är Core i7 Extreme edition som supportar mer än två kanaler. Det kan också vara så att det går alldeles utmärkt att sätta in 2 8GB moduler, men att dom är så dyra att apple helt enkelt struntat i att sälja dom.

Problemet är att Apple MacBook Pro inte ens har möjlighet till 16GB. Som mac användare vill man ha 16 GB eller mer så får man köpa iMac för (16GB) eller MacPro för16Gb eller mer. Jag anser att 8 GB ram standard på 15.4 Tums största modell lika så på 17 tum, med 16 GB ram som tillval hade varit rätt. 8GB ram från Kingston kostar typ 800 Kr så det hade inte gjort så mycket på priset på en ny MacBook Pro priset.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 12:55
Ursprungligen av Hunter78:

Problemet är att Apple MacBook Pro inte ens har möjlighet till 16GB.

Har du provat?

Det behövs inte. Kolla in Intel Intel® Core så klarar inte Cpu minneskontroller av mer än Max 8GB ram.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 13:19
Ursprungligen av Hunter78:

Det behövs inte. Kolla in Intel Intel® Core så klarar inte Cpu minneskontroller av mer än Max 8GB ram.

Det kan man nog diskutera eftersom de processorer som Dell använder i sin 32GB dator också specas att klara max 8GB.

Ursprungligen av Hunter78:

Problemet är att Apple MacBook Pro inte ens har möjlighet till 16GB. Som mac användare vill man ha 16 GB eller mer så får man köpa iMac för (16GB) eller MacPro för16Gb eller mer. Jag anser att 8 GB ram standard på 15.4 Tums största modell lika så på 17 tum, med 16 GB ram som tillval hade varit rätt. 8GB ram från Kingston kostar typ 800 Kr så det hade inte gjort så mycket på priset på en ny MacBook Pro priset.

Jag ser det inte som något problem att Macbook Pro inte har stöd för upp till 16GB internminne. Hur många professionella användare sitter med flera väldigt tunga program samtidigt på en bärbar dator? Många verkar använda iMac eller Mac Pro för sådant.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 23:43
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag ser det inte som något problem att Macbook Pro inte har stöd för upp till 16GB internminne. Hur många professionella användare sitter med flera väldigt tunga program samtidigt på en bärbar dator? Många verkar använda iMac eller Mac Pro för sådant.

jag tror att de nya MBP kommer att klara 16GB minne vilket är toppen för man kan i princip aldrig ha för mycket RAM-minne i någon dator proanvändare eller inte.

Ursprungligen av Tabb:

jag tror att de nya MBP kommer att klara 16GB minne vilket är toppen för man kan i princip aldrig ha för mycket RAM-minne i någon dator proanvändare eller inte.

Frågan är om man verkligen har användning av 16GB i en Macbook Pro. Vad kör man som tar det i anspråk?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 23:47
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Frågan är om man verkligen har användning av 16GB i en Macbook Pro. Vad kör man som tar det i anspråk?

Räcker faktiskt med att köra Safari en längre period. Men de flesta som kommer installera så mycket gör det säkert för att de ofta kör flera tunga program samtidigt och snabbt vill kunna switcha mellan programmen vilket kan vara en pina om man har för lite minne installerat.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 11:45
Ursprungligen av Tabb:

jag tror att de nya MBP kommer att klara 16GB minne vilket är toppen för man kan i princip aldrig ha för mycket RAM-minne i någon dator proanvändare eller inte.

hur mycket ram har du nu då?

  • Oregistrerad
  • 2011-02-27 19:14
Ursprungligen av studiox:

hur mycket ram har du nu då?

8GB i min MacBook Pro.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-26 12:54

Jag sitter fortfarande med 2GB i min iMac early 2009, fast det har det senaste 1 1/2 åren eller så blivit objektivt sett för lite. Jag funderar på att maxa ut till 8GB.

Enligt Intel® Core Så klarar den minne på hastigheten 1600 och inte bara 1333 som originalminnet. Värd investering?

Update: Intel® Core Har visst bara 1333 ändå..

  • Oregistrerad
  • 2011-02-26 15:10
Ursprungligen av vilhelmsd:

Enligt Intel® Core Så klarar den minne på hastigheten 1600 och inte bara 1333 som originalminnet. Värd investering?

Update: Intel® Core Har visst bara 1333 ändå..

En fördel kan ändå vara att det snabbare minnet antagligen går att flytta till nästa generations MBP om nu inte Apple/Intel använder sig av helt andra minnen då förstås..

Bevaka tråden