Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka sidor för att sälja Mac-datorer ?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lägger denna tråd här för det handlar om Mac generellt

Som vissa vet så gillade jag mactorget.nu (inte allt som såldes där var stöldgods!), men i brist på den marknadsplatsen så undrar jag om ni har tips på vad de bästa platserna att sälja Mac-prylar är.

Självklart Blocket och Tradera, men det måste väl finnas några andra etablerade ställen också?!

Lägger man ut på eniro.se så får man 95% Nigeria svar...

Visst annons här på 99.se (jag har inte fått ett enda svar på mina G5or och de är billigare än någon annan G5 DP jag sett annons på).

Kom med förslag till förbättringar (alt till en ny sajt)! Jag har "sveriges bästa radannons-sajt" på att-göra-listan redan

Ursprungligen av Björnström:

Kom med förslag till förbättringar (alt till en ny sajt)! Jag har "sveriges bästa radannons-sajt" på att-göra-listan redan

Jag tyckte att konceptet med Mactorget.nu var bra eftersom man inte behövde vara medlem för att lägga in annonser.

Folk är alltid rädda för att bli medlemmar, speciellt om det bara handlar om att sälja något, eller även att gå in och köpa, därför är inte 99.se en bra global köp/sälj sida i min mening. (fast jag har inga problem att köpa av någon här, och har så gjort).

Jag söker ett mer öppet forum där Svensson, förlåt Johansson går in för att köpa datorer utan att vara det minsta intresserad av det vi 99-medlemmar är intresserade av.

När jag säljer en Mac nämner jag ofta 99.se och rekomedenderar att de blir medlemmar, men jag har fortfarande inte fått en enda "referal" (vad det nu heter på svenska), fast jag har nog fått in minst ett dussin medlemmar om inte mer, fast de kanske glömde vad mitt nic var...

Ah, du förstår säkert vad jag menar.

Många andra tycks göra så här: Lägga ut varan på Blocket eller Tradera och sedan länka dit med en Säljes-annons på 99mac. Två flugor i en smäll(?)

  • Medlem
  • 2011-02-08 22:36

Jag sålde nyss min Macbook på Blocket, det tog under 12 timmar för den att hitta en ny ägare, suveränt!

Personligen så letar jag här på 99.se först när jag vill köpa en begagnad Mac eftersom att jag tycker det känns tryggare att köpa Mac av en entusiast än en okänd person på blocket
Dessutom är min egen erfarenhet av blocket nu när jag letat begagnade Mac, att det går 3 oseriösa säljare på 1 seriös
Så har det som tur är inte varit när jag köpt andra saker där.

Förr kallades "Gula Tidningen" för "Hälarbladet" av polisen.....

Blocket har tagit över det epitetet ...

jag tycker werecat räknar lågt....:-)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-02-08 23:54

Tradera funkar väldigt bra. Man kan alltid lita på att få det till marknadsvärdet där.

Finns det verkligen inga andra bra ställen än Blocket och Tradera ?

Jag använder båda själv och anser att Goflorps och werecats uttalanden om antalet bedragare är helt fel!

Men jag talar som säljare och inte köpare...

Skall man göra en egen sajt föreslår jag

* Ingen anonymförsäljning
* Annonser läses igenom av ngn människa och kontrolleras innan de släpps
* val av maskin etc i ngn "configurator" som ger standardiserade pryltexter (så jobbigt när det står "Mac säljes"
* Fast lågt pris för att lägg upp annonsen.
* Klara enkla regler.

Ursprungligen av Goflorp:

Skall man göra en egen sajt föreslår jag

* Ingen anonymförsäljning
* Annonser läses igenom av ngn människa och kontrolleras innan de släpps
* val av maskin etc i ngn "configurator" som ger standardiserade pryltexter (så jobbigt när det står "Mac säljes"
* Fast lågt pris för att lägg upp annonsen.
* Klara enkla regler.

De enda punkterna jag ser som kan fungera är 3 och 5.

1 Man tappar en jätte del av alla som skulle använda sidan. Jag skriver aldrig ut mitt namn i mina annonser på Blocket, betyder inte att jag är oärlig eller säljer stulna datorer.

2. VEM ska sitta och granska varenda annons, dag som natt? Tar det för lång tid att få annonsen godkänd använder ingen sidan.

3. Många som lägger ut en annans för att sälja sin Mac har alldeles för dålig koll på vad de har. Folk kan inte skilja på MacBook och PowerBook.

4. Om kostnaden är lågt ger det ingenting, men en avgift öht gör att vissa inte annonserar. En avgift i nivå med Blocket och ingen annonserar.

5. Helt klart.

Blocket har i princip noll koll. En betydande del är stöldgods etc.
Skall man klara att hålla dem borta så måste man nog kolla lite.

Sajten i sig blir en "garanti" för att det är seriöst.

Ursprungligen av Goflorp:

Blocket har i princip noll koll. En betydande del är stöldgods etc.

Jag tror att du bara bestämt dej att Blocket = oseriöst/stöldgods.

Jag har hållit på med begagnade Mac datorer i många år, köpa/fixa/sälja och har stött på ytterst få oseriösa (visst finns det men inte i den utsträckning du försöker antyda). Det finns desto fler som tros som dej att så fort man lägger ut en annons utan ens fulla namn och telefonnummer så är man oärlig.

Jag vill inte ha en massa idioter som ringer och erbjuder "sista priset" "kompis priset" alla timmar av dygnet.

Ursprungligen av LCR:

Jag vill inte ha en massa idioter som ringer och erbjuder "sista priset" "kompis priset" alla timmar av dygnet.

Det är något man får ta som säljare tycker jag. Säljaren vill naturligtvis ta så mycket betalt som möjligt och köparen vill köpa så billigt som möjligt. I en perfekt värld finns ingen prutmån, men vi är inte där än, eller du menar att du själv aldrig försöker pruta när du köper något begagnat?

Ursprungligen av werecat:

Det är något man får ta som säljare tycker jag. Säljaren vill naturligtvis ta så mycket betalt som möjligt och köparen vill köpa så billigt som möjligt. I en perfekt värld finns ingen prutmån, men vi är inte där än, eller du menar att du själv aldrig försöker pruta när du köper något begagnat?

Det har inte med det att göra utan sättet som vissa gör det på!

Jag har PowerMac G5or till salu, de billigaste dubbel CPU på Blocket och skriver "Skickas Inte" ändå vill folk pruta OCH att jag ska skicka utan att ta betalt för att jag måste köra 13 mil t.o.r. till Bussgods...

Ursprungligen av LCR:

Det har inte med det att göra utan sättet som vissa gör det på!

Jag har PowerMac G5or till salu, de billigaste dubbel CPU på Blocket och skriver "Skickas Inte" ändå vill folk pruta OCH att jag ska skicka utan att ta betalt för att jag måste köra 13 mil t.o.r. till Bussgods...

Jo, det finns självklart mer att önska när det gäller vissa människors läskunnighet

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-09 09:15

Goflorps förslag kommer aldrig att fungera. Visst kommer några att registrera sig men det kommer aldrig att bli en succé eftersom det blir för krångligt att annonsera. Hur seriöst det än är.

//Rob

1
Bevaka tråden