Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Myten om att Macen aldrig krånglar

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag och en av mina polare som är Windows satt och hade en diskussion ang mac vs. Windows i god kamratlig anda (dvs utan bashing och trashtalk). Han hävdade att det iom Windows 7 faktiskt bara är en sak man betalar för när man köper Mac, och det är designen. Jag försökte hävda att när det gäller mac är hårdvaran faktiskt bättre fortfarande och att Mac OS X så gott som aldrig krånglar.

Då tog han upp 99.se som exempel på att det här med att Mac aldrig krånglar är en myt. Han menade att man kollar på 99.se är det ju faktiskt ett levande bevis på att mac-användare upplever liknande problem som Windows-användare när det gäller såväl hård som mjukvara. Jag måste säga att jag på något sätt är redo att hålla med. Visst är Mac mer lättanvänt och smidigare, men "problem"-mässigt känns det nog som det börjar bli dött race iom Windows 7?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-08 08:02

Tycker det är få riktiga problemtrådar här på 99 utan mer problem av sorten " jag kan inte, hjälp mig" trådar här på 99.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-08 08:05

Två snabba punkter är iaf att hårdvara alltid kan gå sönder, spelar ingen roll vem tillverkaren än så självklart händer det att Mac datorer har problem med hårdvaran likaväl som windowsdatorer.

Det finns fortfarande inga Virus till OSX, det finns en uppsjö som tar sig in i Win7 om man inte har antivirusprogram.

Jag har använt Mac och Windows sedan 1993 och har mentala staplar av de problem jag haft under åren med de två, och jag skulle säga att vi snackar inte mer än 5% vs. 95% Mac/Win.

Jag har pluggat elektronik och system på universitet i 4 år och jobbat inom maskinteknik så det är inte att jag inte förstår ämnet, utan att att Mac OS är bättre, fast kanske inte perfekt.

Alla de jag fått att flytta över från Windows till Mac under dessa år, måste i alla fall var två dussin om inte mer håller med mej och skulle aldrig gå tillbaka.

Nej, detta är inte ytterligare ett Mac vs. PC inlägg utan min syn på de fakta jag har inom ämnet.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-02-08 08:29

En stor brist i din väns argument tycker jag är att det bara är design som motiverar köpet. Jag anser att användarvänligheten är det som verkligen motiverar köpet. Att jag inte kört Win7 nu gör att jag inte kan hävda att det inte är lika användarvänligt, men jag tillåter mig ändå tvivla tills dess någon bevisat motsatsen. Strul har jag haft med alla datorer, och även problem med program som hänger sig då och då. Men användarupplevelsen har ändå förbättrats till de procentsatser LCR nämner sedan jag switchade.

Det visar väl med all tydlighet här på 99.se att Mac OS X har brister/användarproblem precis som Windows.

Inget som man behöver förneka bara för att man är på ena eller andra sidan.
Får mig att tänka på http://www.99.se/feedback/284258-arrogans-upplaxning-i-stallet-svar.html

Utan att ha egen erfarenhet av en Mac än så länge så måste jag hålla med ämnesskaparen.

Det vore konstigt om Intel skeppar alla sina måndagsexemplar till PC användare och dom fungerande komponenterna till Mac.
Men jag är övertygad att i och med att Mac inte behöver stödja 1500 grafikkort och 100 000 andra komponenter som användaren vill stoppa in i sin maskin så bör man ha drivrutiner som är utprovade under längre tid till det som faktiskt sitter i datorn och därmed fungerar helheten bättre för användaren. Detta är vad jag inbillar mig i alla fall

Jag vet inte hur det är med er, men jag köper Mac "because I can". Det är den enda anledningen man behöver. Jag tycker inte man behöver motivera lyxkonsumption med andra motiveringar än den ovan. När man köper en mac köper man en upplevelse som man garanterat inte får med en PC

Ursprungligen av werecat:

Det vore konstigt om Intel skeppar alla sina måndagsexemplar till PC användare och dom fungerande komponenterna till Mac.

Men det handlar inte om Intels hårdvaru-driftsäkerhet eller buggar utan operativsystemet eftersom i stort sett alla komponenter är exakt samma (förutom vissa mindre kretsar7chips på moderkortet). Apple gör inga egna komponenter, allt köps från samma fabriker.

Detta handlar om operativsystemen; Mac vs. Windows inte WD vs. Seagate eller Toshiba vs. Fujitsu.

Ursprungligen av werecat:

Men jag är övertygad att i och med att Mac inte behöver stödja 1500 grafikkort och 100 000 andra komponenter som användaren vill stoppa in i sin maskin så bör man ha drivrutiner som är utprovade under längre tid till det som faktiskt sitter i datorn och därmed fungerar helheten bättre för användaren. Detta är vad jag inbillar mig i alla fall

Det är ingen inbillning, här i ligger, och har alltid legat en av de största fördelarna med Mac OS.

Jag har ominstallerat massor av Windows maskiner och aldrig (ALDRIG!) har jag haft en så smidig installation som när jag installerar Windows på en MacBook/MBP och stoppar in Mac OS X skivan, låter den installera ALLA drivrutiner på en gång utan tjafs och sedan får en "PC" som fungerar bättre än alla andra tillverkares (som bara jobbar med Windows).

Det tycker jag säger allt!

Ursprungligen av werecat:

Jag vet inte hur det är med er, men jag köper Mac "because I can". Det är den enda anledningen man behöver. Jag tycker inte man behöver motivera lyxkonsumption med andra motiveringar än den ovan. När man köper en mac köper man en upplevelse som man garanterat inte får med en PC

Vilket summerar det hela ganska bra.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-08 11:48
Ursprungligen av LCR:

Jag har ominstallerat massor av Windows maskiner och aldrig (ALDRIG!) har jag haft en så smidig installation som när jag installerar Windows på en MacBook/MBP och stoppar in Mac OS X skivan, låter den installera ALLA drivrutiner på en gång utan tjafs och sedan får en "PC" som fungerar bättre än alla andra tillverkares (som bara jobbar med Windows).
.

Nu har jag ingen källa på detta då jag tar det ur minnet men för ett par år sedan fick ju MacBook eller om det var MacBook Pro utmärkelsen "Windows PC of the year" i någon av de största Amerikanska PC tidningarna just pga detta Lite kul!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 08:41

Jag har en Macbook Pro 13" inköpt i våras.
Frun har en Packard Bell tjafs med extra allt och Win 7.

Sitter ofta vid båda och det är en jäkla skillnad på driftsäkerhet.

Det är ofta hennes sticker iväg upp i t.ex. 90% CPU aktivitet och segar, laggar, startar om, bilden växlas till HDMI osv osv..

Och då är denna datorn ny och ganska lite program installerade... Hon har den i skolarbetet och frågar ni mig är det jätteskillnad.. Eller rättare sagt det är min personliga erfarenhet..

Jag sålde Mac tidigare och ett väldigt tydlig skillnad upptäckte jag hos en kund som gick från Mac till Windows.
Dom köpte ca 1200 Macar/år och hade ca 3800 installerade.
När dom gick från Mac till Windows var dom tvungna att öka antalet anställda på data avdelning från 6 till 24 personer.
Det visar att support behovet är extrem mycket högre på Windows

Ursprungligen av since 1984:

Jag sålde Mac tidigare och ett väldigt tydlig skillnad upptäckte jag hos en kund som gick från Mac till Windows.
Dom köpte ca 1200 Macar/år och hade ca 3800 installerade.
När dom gick från Mac till Windows var dom tvungna att öka antalet anställda på data avdelning från 6 till 24 personer.
Det visar att support behovet är extrem mycket högre på Windows

Jag kan faktiskt hålla med om att Windows kräver mer support. Men mina personliga erfarenheter är att supporten på PC-komponenter och Windows-produkter är god. Förvisso kan man bli bollad lite fram och tillbaka. Men det finns oftast bra sätt att få hjälp. Hemsidor med hjälp, mailadresser och nummer som ger support även efter garanti-tiden. Det är något Apple saknar. Deras support-del tycker jag är rätt torftig, och deras användarforum ger oftast mer eller bättre svar än support-sidorna. Inte heller går det att maila supporten på något vettigt sätt och ringer man tar det oftast ohyggligt lång tid innan "ärendet" är löst. Därför vänder jag mig till 99.se i 99% av de fall jag får problem

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-08 09:46

Nu har jag inte gjort någon sammanställning men jag skulle tro att de flesta problem som skrivs om är antingen vanliga hårdvaru problem (hårddisk går sönder, minne är trasigt eller produktions fel som Macbook Pro grafikkort). Och mjukvaru problem som orsakas för det mesta av ovana användare (t ex tar bort program och dokument som användaren inte tror behövs och i några enstaka fall någon inställningsfil blir korrupt).

Men på windows sidan tror jag att det många fler problem med olika hårdvara och mjukvara som inte fungerar så enkelt tillsammans. Även om windows 7 har gjort det mycket enklare det finns fortfarande många problem som är helt ovanliga på Mac sidan. T ex att viss hårdvara fungerar inte eller slutar att fungera och man måste ominstallera drivrutiner eller hittar inga drivrutiner alls.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 09:47

jag är uppväxt sedan barnsben med Windows-maskiner och har satt ihop egna burkar i säkert 20 år.

min syn på det hela är att Mac är en lyxbil (tex Mercedes) med automatlåda och allt lull-lull. Motorn sitter under ett plastskydd som inte går att öppna. Fullständigt service paket ingår. Blir det problem så gör man inget själv utan måste lämna in den.

En Windows-maskin är i mina ögon en vanligare bil med manuell växellåda, full åtkomst till motorn och trimmningsmöjligheter, uppgraderingar, etc. Du måste ha en viss kunskap om "motorer" för att du inte ska drunka i "service-kostnader", men klarar du dig själv så får du ut mer "hästar/krona".
Precis som med bilar så finns det till den vanligare bilen en uppsjö av eftermarknadsprodukter och du behöver inte köpa tillverkarens superdyra reservdelar. Det finns mängder med tillbehör och roliga "prylar"

Självklart blir det fler antal problem på den "vanliga" bilen då den finns i en mängd olika kombinationer och prisklasser, men framförallt att den säljs i mycket större volymer och till ett betydligt lägre pris.

Mac är säkert, smidigt och snyggt, men att tex att det inte finns drivrutiner till Mac till en laserskrivare från HP (2år gammal) skulle ju aldrig hända i Windows.

Jag skulle säga att Windows 7 fortfarande har problem (fast betydligt färre än Vista), men att du kan få en hyffsad surf/skrivdator för ca 3000kr spelar ju in väldigt mycket. Du måste fortfarande lägga till ca 6000kr för att ens titta på en Mac

Senast redigerat 2011-02-08 09:59
Ursprungligen av xtrem:

min syn på det hela är att Mac är en lyxbil (tex Mercedes) med automatlåda och allt lull-lull. Motorn sitter under ett plastskydd som inte går att öppna. Fullständigt service paket ingår. Blir det problem så gör man inget själv utan måste lämna in den.

Det där låter betydligt mer likt iOS.

Jag skulle däremot säga att dukan använda Mac OS X på det sättet. Du behöver inte kunna något men kan ändå använda systemet och göra det som du vill få gjort med det; framförallt vad gäller exempelvis film, musik och foto. Om du vill så finns det dock inget som hindrar dig från att gräva dig djupt ner i systemet.

Blir det fel så kan du välja mellan att lämna in den eller så kan man läsa igenom systemloggen, inse att demonprocessen avslutas i förtid och korrigera genom att uppdatera launchd-agenten, eller något åt det hållet.

Mac OS X passar därför ganska bra oavsett vilken nivå som du vill köra på. Vad jag dock tycker är lite synd är att många av den anledningen inte vet vad Mac OS X kan göra; om det inte är uppenbart vid första anblick så tittar man inte ens efter det. Det känns lite synd eftersom folk ibland utnyttjar den kunskapsbristen. Ett typiskt exempel på det är ettan på App Stores topplista som just nu är ett litet program för sju kronor som inte gör annat än att visa veckonumret i menyraden. Det kan tyckas vara användbart, men vad få vet är att klockan som redan finns i samma menyrad har kunnat göra det i flera år.

Mac OS 7-9 strulade en hel del, men det var ju inget man erkände på den tiden Det var mycket frysningar, omstart meddelst utryckning av strömsladd och omformateringar. Men i och med att släkt och vänner gick över till Mac OS X så upphörde önskemålen om support nästan helt. Upplever att det idag mest handlar om handhavandefrågor kring programvara och någon gång hårdvarufel.

Ursprungligen av Mutant:

Mac OS 7-9 strulade en hel del, men det var ju inget man erkände på den tiden Det var mycket frysningar, omstart meddelst utryckning av strömsladd och omformateringar. Men i och med att släkt och vänner gick över till Mac OS X så upphörde önskemålen om support nästan helt. Upplever att det idag mest handlar om handhavandefrågor kring programvara och någon gång hårdvarufel.

Jo, visst strulade MacOS 7-9 en del, men vilket alternativ hade man? Det var ändå tillräckligt stor skillnad för att inte gå tillbaka till Windows.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2011-02-08 11:05

Ett starkt kort till PC:s fördel är att man inte bytt och krånglat med både system och hårdvara. I och med först övergången från OS 9 till OS X och sedan från PPC processor till Intel så har man ju "tvingat" användarna att köpa nytt 2 ggr på 10 år. Sedan inser jag att många här hör till den kategorin människor som mer än gärna gör det och dessutom tycker det är löjligt lite. Men det hindrar inte att det blir till ett problem för andra människor.

Det är lätt att bli aningen konspiratorisk. Det är inte utan att jag undrar vad Steve ska hitta på nästa gång för att kunna slänga alla grejorna i sjön en gång till. Det går ju inte att sticka under stol med att det visat sig vara ett lönande koncept. Kanske ligger det redan i "pipeline". -Nu förändras ALLT! Igen!!! Jippieee.....äääääääeeeeeeeee.......eller?

Jag håller med om att Mac alltmer kan sorteras som prestigepryl. Och många är kanske inte medvetna om att det också speglar ett samhälle där det växer fram ett allt större skikt som inte har råd längre. Men det är en annan diskussion. Upplevelse, ja, absolut! Det är mitt enda egentliga skäl, men jag är inte säker på att kunna motivera kostnaden hur länge som helst. Det handlar förstås också om vad datorn får kosta i en hushållsbudget och vad den används till.

Jag tycker inte macen krånglar speciellt mycket längre, inte sedan jag började använda OS X (det dröjde ända till början på 2006 för min del). Vid den tiden var PC fortfarande rätt kass. Hur det är nu vet jag inte. Men det är också så att det är Mac som stått för utvecklingen av datorerna. Det är kul att ha grejor som ligger i framkant av utvecklingen och inte 5 år efter.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-08 11:54
Ursprungligen av rana:

Ett starkt kort till PC:s fördel är att man inte bytt och krånglat med både system och hårdvara. I och med först övergången från OS 9 till OS X och sedan från PPC processor till Intel så har man ju "tvingat" användarna att köpa nytt 2 ggr på 10 år.

Varför skulle man bli tvingad att köpa nytt pga att det kommer nya prylar? De gamla datorerna eller vad det än gäller blir ju inte mindre bra bara för att det kommer någonting nytt som i sin tur är bättre?

Ang OS9 till OSX: I sånna fall är det ju samma sak med 10.1 till 10.2 till 10.3 till.... 10.6. Det är ju os uppgraderingar man behövt betala för om man inte köper ny dator. samma sak med Windows 2000 till XP till Vista till 7.

Ursprungligen av rana:

Ett starkt kort till PC:s fördel är att man inte bytt och krånglat med både system och hårdvara. I och med först övergången från OS 9 till OS X och sedan från PPC processor till Intel så har man ju "tvingat" användarna att köpa nytt 2 ggr på 10 år.

Ta ett steg tillbaka och läs vad du har skrivit så inser du hur snevridet ditt argument är!

1. Bytet i både hårdvara och operativsystem är UTVECKLING.

2. Ingen är tvingad att göra någonting:

a. Man kunde länge köra System 8/9 mjukvara på OS X i och med den inbyggda emulatorn som knappt märktes. I Windows kan man köra i "compatibility mode" vilket sällan fungerar speciellt bra, och snackar vi spel så är det uteslutande skit!

b. Min gamla Macintosh LCIII fungerar fortfarande fint med dess mjukvara. Den slutande inte fungera för att Apple gick över till PowerPC arkitekturen, och min PowerBook Pismo fungerar bra trots att Apple sedan gick över till Intel, eller rättare sagt x86.

Det du vill få det till är att på Windows så är det inga kompatibilitetsproblem mellan en 386, en Pentium II och en Dual2Core... Eller Windows 3.1, Windows ME och Windows 7... Medan på Macen så är det problem?!... "Classic Mode" "Rosetta" ?!...

Jag mekar "gamla" PowerBook G4or och säljer till folk som tröttnat på sina PC. Jag får ofta en 2 år gammal PC i inbyte mot en PowerBook G4 15", och det är JAG som får mellanskillnaden!

Fast när krånglar Windows?
Jag har kört Windows länge både privat och på jobb.
Sen Vista och Win7 har jag aldrig haft nått krångel.
Vad är det som ska krångla?
Allt flyter på.
Samma sak med mina Macar.
Tycker inte datorer krånglar längre.
I alla fall extremt sällan.

Ursprungligen av Chaosstar:

Fast när krånglar Windows?
Jag har kört Windows länge både privat och på jobb.
Sen Vista och Win7 har jag aldrig haft nått krångel.
Vad är det som ska krångla?
Allt flyter på.
Samma sak med mina Macar.
Tycker inte datorer krånglar längre.
I alla fall extremt sällan.

Håller med till 100%, samma här.

Windows 7 som släpptes för 1,5 år sen bara fungerar, precis som Mac OS X gör nuförtiden.

Man kan använda både Windows och Mac OS X, utan att behöva klanka ner på den ena eller den andra, peace.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-08 12:14
Ursprungligen av planB:

Den viktigaste skillnaden är att ett windowssystem ofta är nedlusat med en massa säkerhetsfunktioner och medskickade demoprogram som fullständigt utplånar all användarglädje, och dessutom kan orsaka problem. Dessutom en massa funktioner som man frågat efter. Jag älskade Windows 2000. Snabbt, stabilt och slimmat. Stora säkerhetsproblem, men rent användarmässigt var det hur bra som helst. Jag körde det ända till 2009. Nu existerar det inte ens en windowsinstallation i mitt hushåll.

Vi kör ju Windows på jobbet och då brukar jag alltid köra pcdecrapifier innan jag gör någonting annat... Det programmet rensar bort det mesta skräp och demo programmen som tex HP datorer kommer färdiginstallerade med. Efter det går det att använda datorn rätt smidigt

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-08 14:35
Ursprungligen av planB:

Så du menar att allt varnande, godkännande, informerande som användaren ständigt bombarderas med är försvunnen efter det programmet?

Inte det som är inbyggt i win, men allt annat
Man får kryssa i det man vill bli av med så sköter programmet resten.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-08 12:18

All hårdvara = hårdiskar etc är ju lika i PC och Mac så det kan väl rasa lika mycket. Skillnaden är hur allt funkar bra tillsammans. Mac OS + virusfritt är den stora fördelen. Den snygga designen får man på köpet.

  • Medlem
  • 2011-02-08 12:28

Som så många påpekar är skillnaden mycket mindre idag, W7 och 10.5/10.6 är stabila som funkar direkt.
En pc som inte är det absolut billigaste håller också mycket bra. När det krånglar beror det oftare på antingen virus (pc), hårdvarufel (båda) eller minnesproblem (mac). TimeMachine är ju också ett sorgebarn...

Kan upplysa att min Mac Mini låste sig totalt igår och omstartades - för första gången i år. Och det är en arbetsmaskin.

Har fått liv i en Acer One som är en netbook med klara brister - måste flasha BIOS när batteriet dött - och originalladdaren inte längre funkar för att det har blivit glapp i kontakten.

Det är ju definitivt en fråga om operativsystem i och med att det numera sitter exakt samma hårdvara i PC och macar. Jag har dessutom en kompis kompis morbror som kör OS X på PC hembyggen som är tvärstabila så det är just OS X som är grymt bra, helt enkelt ! Själv tycker jag det är idioti att inte köpa Mac i och med att andrahandsvärdet är så extremt högt och en 3 år gammal PC är i princip värd nada.

Tyvärr verkar ju 10.7 gå mot leksaks iOS vilket är extremt skräckinjagande samtidigt som man lägger ner Xserve segmentet men i dagsläget är OS X klockrent. Sedan har faktiskt microsoft kammat till sig rejält i och med Windows 7 om man skall vara lite öppen ...

jaja, vad har har vi kommit fram till med detta...inte mycket men det är väl det som är den röda tråden i denna typ av tråd

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-08 13:44
Ursprungligen av Firechild:

Det är ju definitivt en fråga om operativsystem i och med att det numera sitter exakt samma hårdvara i PC och macar. Jag har dessutom en kompis kompis morbror som kör OS X på PC hembyggen som är tvärstabila så det är just OS X som är grymt bra, helt enkelt !

Men så kan man väl inte säga. Vissa PC har samma/liknande hårdvara, inte alla. Sedan har jag en morfar som rökte hela sitt liv utan några biverkningar, så det är ofarligt helt enkelt!

Lägger till lite synpunkter angående tråden. Enligt min erfarenhet är det generellt mindre problem med macar, dessutom har de flesta PC användare jag mött med starka åsikter om detta väldigt lite erfarenhet av mac.

En annan sak som talar mot Mac som lika grånglande som PC är att om man ser på de flesta tidningsomslag när man är inne på PressStop, så har de flesta Mac tidningar artiklar om alla nya häftiga Apple produkter medan PC tidningarna som "PC Pro" etc. artiklar om hur man löser en massa olika problem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-08 14:45

Det är ändå tur att vi har både OSX och Windows pga konkurrensen som sporrar båda företagen att bli bättre och komma med nya innovationer oavsett vilket OS man kör

Win/Win!

Bevaka tråden