Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Myten om att Macen aldrig krånglar

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kainen:

Win/Win!

Nä! Mac/Mac = Win

Ursprungligen av LCR:

En annan sak som talar mot Mac som lika grånglande som PC är att om man ser på de flesta tidningsomslag när man är inne på PressStop, så har de flesta Mac tidningar artiklar om alla nya häftiga Apple produkter medan PC tidningarna som "PC Pro" etc. artiklar om hur man löser en massa olika problem.

Kan inte det ha med målgruppen också at göra? De flesta PC användare jag känner vill hålla på och fixa med sin dator, medans Mac användaren kanske är intresserad av andra saker som till exempel att skapa och arbeta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-08 16:11

Flera har snuddat vad jag kommer att skriva här, men inte helt uttryckt det. Så jag har kanske något nytt att komma med.

Mac är bättre för att Apple inte säljer något skräp. Om du köper en ny Mac idag så kan du lite på att den är bra. Operativsystem och hårdvara kommer att fungera som hand i handske. Datorerna är tysta, mycket snygga, rena och har bra skärmar (bärbara, iMac), bra tangentbord, bra batteritid, etc. Den medföljande programvara är bra. iLife är till skillnad från skräpprogrammen en El-giganten PC laddas med faktiskt riktigt bra.

Operativsystemen OS X och Windows är hyggligt jämförbara när det gäller stabiliteten. Windows 7 är helt okej stabilt och krånglar sällan. På jobbet kör vi fortfarande ett ganska nedlåst Windows XP - även det är mycket stabilt, även om det är och verkligen känns föråldrat. Den sensible datoranvändaren som håller sig ifrån nätets mörkare trakter har sällan anledning att oroa sig för virus så länge han håller Microsoft Security Essentials, Acrobat, Flash och sin Firefox eller Chrome-webbläsare uppdaterad. Detta sköter sig dessutom automatiskt nuförtiden.

Det är finesserna i som OS X gör skillnaden för mig, inte stabiliteten. OS X är lite roligare än Windows - men det där är nog en smaksak. Den som inte bryr sig om detaljerna utan är en vanlig peka och klicka-användare kanske inte märker så stor skillnad förutom utseendet operativsystemen emellan.

Problemet med Windowsplattformen är att den är så splittrad mellan leverantörer av hårdvara. Det finns riktigt bra PC-datorer men viktigast av allt - det finns riktigt usla datorer - hårdvarumässigt och med likaledes kassa drivrutiner. Dessa datorer är ofta laddade med allsköns skräpprogram. När en vanlig person köper en dator så ser han att den billigaste bärbara PC:n kostar 3 000 kr. Den billigaste Macbook Pro:n kostar 11 000 kr (enligt El gigantens hemsida). Du kan visserligen få en PC med fin hårdvara (tyst med bra skärm, tangentbord, batteritid, etc.) utan tingeltangelprogram installerade. Men då kommer den också att kosta kring 11 000 eller därutöver.

Jag tror inte det är så ofta att konsumentens val står mellan en tiotusenkronors-PC och en MacBook Pro, utan mellan en billig PC och en Mac. I den jämförelsen kommer Mac:en att uppfattas som exklusiv. Men det beror på hårdvaran, inte så mycket på mjukvaran, tror jag.

Det är helt enkelt så att en bra dator kostar kring 10 000 kr. Apple säljer inget annat - därför uppfattas Mac som bättre, tror jag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-02-08 16:22

jahve - Word.

Jamen... klart att en Mac krånglar ibland, det är en dator, en maskin. En Toyota är en bra bil men den kan också krångla. En del krångel är ju, för att ta bilanalogin, bara "slut på bensinen", inget att bli upprörd över. Och maskiner kan gå sönder. Skillnaden är att de bra gör det mindre ofta. Jag har inte inga bekymmer med Macarna. Skillnaden mot Windows och Linux är att Linux krånglar så fort det har chansen - och då pajar det rejält så man måste ha expertråd för att få igång det igen, och trassla i textmod pillande i textfiler - medan Windows krånglar aningen mindre men är väldigt rörigt och pratigt. Och Macarna fungerar för det mesta smidigt, mer saker är automatiska.

Mer eller mindre alltså, inte alltid mot aldrig. Överdriv inte när ni berättar hur bra era Macar är, då blir folk bara besvikna.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jamen... klart att en Mac krånglar ibland, det är en dator, en maskin. En Toyota är en bra bil men den kan också krångla. En del krångel är ju, för att ta bilanalogin, bara "slut på bensinen", inget att bli upprörd över. Och maskiner kan gå sönder. Skillnaden är att de bra gör det mindre ofta. Jag har inte inga bekymmer med Macarna. Skillnaden mot Windows och Linux är att Linux krånglar så fort det har chansen - och då pajar det rejält så man måste ha expertråd för att få igång det igen, och trassla i textmod pillande i textfiler - medan Windows krånglar aningen mindre men är väldigt rörigt och pratigt. Och Macarna fungerar för det mesta smidigt, mer saker är automatiska.

Mer eller mindre alltså, inte alltid mot aldrig. Överdriv inte när ni berättar hur bra era Macar är, då blir folk bara besvikna.

Så sant...

  • Medlem
  • 2011-02-09 09:03

Och som alla tillverkare så finns det några riktiga stolpskott...

Sitter på en MacBook vars topplock återigen börjar spricka sönder. Minns första Airen var seg som sirap, har en låda full med trasiga eller förkastade Apple-möss, G3/G4 som inte gick att uppdatera eftersom hårdvaran var obsolet redan när de släpptes. Ett OSX som fortfarande inte har en bra filhanterare eller vettig skrivarhantering, och som är långt mycket sämre på nätverk.

Men föredrar ändå detta eftersom minus uppvägs av plus...

Efter ett antal år i båda plattformar, jo jag tycker att windows 7 börjar bli så bra så att Mac valet är tuffare.
Samtidigt skulle jag säga att en windows maskin är för komplicerad. Givetvis kan en Windows maskin funka lika bra som mac i en miljö offline och utan nya installationer och avinstallationer av program, spel etc..så förblir datorn stabil.

Börjar man däremot installera en och av installera diverse program i windows så händer det något med en windows maskin. Lägger man sen till online då börjar uppdatering av virus skydd med mera. På Mac har jag inte erfarit samma problem som på en PC men ja tycker att båda plattformar har sin beskärda del av strul. Kanske appstore för mac osx kan sätta fart på tillgången av diverse kul appar och skapa än mer problem för mac anändaren

Jag har valt mac för att det känndes rätt för mig, men jag är inte plattforms fanatiker, jag tittar på nyttan och känslan att jobba med OS:et och givetvis vilken standard programmen till plattformen håller överlag. Till macen finns det applikationer jag gillar helt enkelt så då väger pendeln över till macens fördel. Om jag hade velat spela de senaste spelen hade kanske PC varit min dator. Ja eller mac och en så gott som problem fritt spelande via Xbox eller PS3.

När mer och mer av nya datoranvändare utelsutande använder web applikationer då suddas gränsen ut stegvis för annat än hårdvaru val och design. Design kommer man därför långt med för användare som inte bryr sig om mer applikationer än dessa web appar är min gissning.

Jag tycker det skall bli mycket intressant att se vad HP (webOS) tillsammans med kommande Chrome för PC och meego för PC kan göra för valmöjligheterna vid köp av dator/ tablet... Då står man och kan välja mellan minst 4 system med vardera fördelar och nackdelar. Enkelhet vs komplexitet etc..För stationära datorer är racet fortfarande windows vs mac skulle jag tro. Linux är alldeles för nischat och splittrat än så länge.

Windows 8 vet jag inte mycket om men det finns ju en del att låna inspiration av så jag tror windows 8 blir en dräpare om ca 2-5 år.

Folk får tycka vad dom vill som vad som är bättre vs sämre vs skiter i vilket... Jag kör på det mesta sen namnet persondator kom till världen. Och grejer strular. Det kommer det att alltid att göra...
Det här VS-snacket kommer fortgå så länge det finns nåt att VS'a om.

Men det finns en input i detta som jag blir lite trött på. Och det är alltid snacket om att Mac är för dyrt. Dyrt för vadå?
Apple och Macintosh är ett varumärke. Precis som allt annat. Så som Dell. HP. IBM osv...
Och det får man betala för. Kom inte och påstå att en PC skulle vara billigare än en Mac. Visst marginellt kanske på några procent.

Det är ju inget konstigt att kunna bygga en egen 'noname' dator med idiotprestanda för spottstyver av pengarna av en märkesdator.
Kruxet är att man kan INTE bygga en ex iMac-noname. Vilket gör det hela att det inte går att jämföra.

Dell, HP, Sony, Hammarplast är i princip lika dyrt!

Jag gick över till mac för 7 årsen av endast en anledning. Att Logic Pro försvann från PC-världen. Om inte så hade jag nog fortfarande kört PC. MEN så här i efterhand... är jag är jävligt glad att Emagic blev uppköpta av Apple!

VS my ass!

Ursprungligen av KillwithSkill:

Folk får tycka vad dom vill som vad som är bättre vs sämre vs skiter i vilket... Jag kör på det mesta sen namnet persondator kom till världen. Och grejer strular. Det kommer det att alltid att göra...
Det här VS-snacket kommer fortgå så länge det finns nåt att VS'a om.

Men det finns en input i detta som jag blir lite trött på. Och det är alltid snacket om att Mac är för dyrt. Dyrt för vadå?
Apple och Macintosh är ett varumärke. Precis som allt annat. Så som Dell. HP. IBM osv...
Och det får man betala för. Kom inte och påstå att en PC skulle vara billigare än en Mac. Visst marginellt kanske på några procent.

Det är ju inget konstigt att kunna bygga en egen 'noname' dator med idiotprestanda för spottstyver av pengarna av en märkesdator.
Kruxet är att man kan INTE bygga en ex iMac-noname. Vilket gör det hela att det inte går att jämföra.

Dell, HP, Sony, Hammarplast är i princip lika dyrt!

Jag gick över till mac för 7 årsen av endast en anledning. Att Logic Pro försvann från PC-världen. Om inte så hade jag nog fortfarande kört PC. MEN så här i efterhand... är jag är jävligt glad att Emagic blev uppköpta av Apple!

VS my ass!

Visa mig gärna hur denna DELL är några procent billigare än denna iMac.
Jag anser att de är jämförbara och det skiljer ca 33% om jag räknar rätt.
Apple har premiumprodukter i sitt sortiment och tar bättre betalt för sina produkter vilket dom självklart skall göra! Jag anser alltså att du inte kan hävda att det inte skiljer alls mycket mellan en märkes PC och en Mac. Jag tror dock du missar poängen eftersom Mac inte konkurrerar med priset utan dom har "high end" produkter. Dom har vad jag kan se alltså inte en enda produkt som konkurrerar med priset, iPhone, iPad, iMac, iPod, o.s.v. ligger i det övre prisskiktet i sina respektive segment.

Ursprungligen av werecat:

Visa mig gärna hur denna DELL är några procent billigare än denna iMac.

Jag anser att det är fel att jämföra Apples produkter med Dells.

Sony ja, Lenovo ja, men inte Dell, inte HP/Compaq, Acer etc.

Ursprungligen av LCR:

Jag anser att det är fel att jämföra Apples produkter med Dells.

Sony ja, Lenovo ja, men inte Dell, inte HP/Compaq, Acer etc.

Jag håller med dig, eftersom Sony och Lenovo är i samma segment, dvs high end produkter.
KillwithSkill hävdare att Apple är jämförbara prismässigt med de flesta PC märkesdatorer och jag ville bara visa att så inte är fallet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-10 12:30

Inget operativ är väl 100%, OSX kan krångla lika mkt som Windows om användaren i frågan är okunning eller bara vill jävlas med systemet. Min personliga åsikt i det hela är att OSX är lättare att använda och svårare att sabba jämfört med Windows. Efter att ha gått från OSX (iMac) till Windows (notebook) och nu tillbaka till OSX (iMac) kan jag konstantera att OSX är så mkt mer genomtänkt än Windows på alla fronter. Även om OSX har sina irritationsmoment (läs Finder) så är det ändå lättare att lösa problemen. Den enda fördel jag ser med Windows är att spel fungerar bättre på den platformen. Sen är kostandsfrågan alltid en het potatis men som någon sa, jag köper Mac för att jag kan, och föredrar OSX framför Windows. Windows 7 är helt klart det bästa Windows versionen hittils och väldigt stabil.

Ursprungligen av KiXeR:

Inget operativ är väl 100%, OSX kan krångla lika mkt som Windows om användaren i frågan är okunning eller bara vill jävlas med systemet.

Det är just på den punkten det hela inte stämmer!

Mina föräldrar (och en massa andra jag känner) har länge haft Windoze PC och jag fick alltid hjälpa dem, men sedan de gått över till Mac hör jag ALDRIG några frågor som "hur gör jag det här" eller "varför fungerar inte detta"...

Fakta inte åsikt!

Ursprungligen av LCR:

Det är just på den punkten det hela inte stämmer!

Mina föräldrar (och en massa andra jag känner) har länge haft Windoze PC och jag fick alltid hjälpa dem, men sedan de gått över till Mac hör jag ALDRIG några frågor som "hur gör jag det här" eller "varför fungerar inte detta"...

Fakta inte åsikt!

Har du missat detta forum? Mac OS X

Ursprungligen av keptang:

Har du missat detta forum? Mac OS X

Inte alls, vad jag lägger fram är att för dessa dator-ointresserade ANVÄNDARE så dyker inte problemen upp som de gjorde när de använda Windoze datorer i precis samma mönster som de idag gör.

Självklart är inte Mac OS X utan problem, har jag aldrig hävdat och jag sitter själv och försöker lösa alla möjliga problem, men det är för att jag skruvar i allt möjligt, försöker fixa sånt som inte ska gå m.m.

Jag har aldrig sett en kund i Elgiganten kön stå med en Mac under armen, på så sätt jag alltid ser folk med HP/Compac etc.

Jag lägger fortfarande fram detta som ett sakligt argument.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-02-10 14:02
Ursprungligen av LCR:

Inte alls, vad jag lägger fram är att för dessa dator-ointresserade ANVÄNDARE så dyker inte problemen upp som de gjorde när de använda Windoze datorer i precis samma mönster som de idag gör.

Om du ska hålla saklig ton och man skall ta dig på allvar så kanske du skall kalla operativsystemet för vad det verkligen heter, dvs Windows och inte Windoze.

Ursprungligen av kainen:

Om du ska hålla saklig ton och man skall ta dig på allvar så kanske du skall kalla operativsystemet för vad det verkligen heter, dvs Windows och inte Windoze.

Saklig ton och ordblindhet för allt Redmond är inte samma sak.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-10 14:55

Då måste jag säga WOW, du säger fakta och hänvisar till mamma och vänner, kontakta macworld och berätta :).

Precis som jag skrev, jag vet att det är Nordeas fel men för den okunnige är det operativet som krånglar. Lika mkt som när drivrutin eller något annat orsakar bluescreen (nu var det länge sen) så skyller man på Windows. Sen vet jag att Nordea medvetet valt bort OSX pga. att man anser OSX som oviktig spelare på marknaden men jag hoppas på förändring.

Sen är din personliga åsikt att OSX inte är lättare, jag anser det vara lättare, vad är poängen eller tycker du att även det är fakta?

Ursprungligen av LCR:

Nej.

Det är väl inte operativsystemets fel att webbprogramerare väljer att inte testa sina produkter ordentligt ?!...

Jag tycker inte att Mac OS X är lättare, den tiden är förbi, skapar färre problem, vilket är vad denna tråd handlar om.

Ursprungligen av KiXeR:

Då måste jag säga WOW, du säger fakta och hänvisar till mamma och vänner, kontakta macworld och berätta :).

Det är FAKTA att mina föräldrar/vänner inte behöver hjälp sedan de gått över, nej! Eller bestrider du att det är fakta ?!

Ursprungligen av KiXeR:

Precis som jag skrev, jag vet att det är Nordeas fel men för den okunnige är det operativet som krånglar. Lika mkt som när drivrutin eller något annat orsakar bluescreen (nu var det länge sen) så skyller man på Windows. Sen vet jag att Nordea medvetet valt bort OSX pga. att man anser OSX som oviktig spelare på marknaden men jag hoppas på förändring.

Men det försvarar väl inte argumentet! Det är som att säga att Ford är dåligt för bensinen tog slut.

Ursprungligen av KiXeR:

Sen är din personliga åsikt att OSX inte är lättare, jag anser det vara lättare, vad är poängen eller tycker du att även det är fakta?

Men OS X är inte lättare för en Windoze användare! Som flera andra inlägg säger, de har jämnat ut sej markant, men tråden handlar inte om det! Tråden handlar om huruvida Mac OS X krånglar eller ej (mer än det gjorde eller hur man nu vill se det).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-12 09:20
Ursprungligen av LCR:

Inte alls, vad jag lägger fram är att för dessa dator-ointresserade ANVÄNDARE så dyker inte problemen upp som de gjorde när de använda Windoze datorer i precis samma mönster som de idag gör.[/I]

Håller med. Med mer än 20 års erfarenhet av drift, som användare och support på flera system, mer än bara Mac OS och Win, så anser jag att Mac OS är bättre än Win OS när det gäller att inte ge användare/tekniker gråa hår.

En användare (oavsett kunskapsnivå) ställer ibland till det så systemet blir korrupt på ett eller annat sätt. Utifrån mina erfarenheter hände det oftare med Win OS än vad det hände med Mac OS och så även i dag med nya versioner av Win OS och Mac OS X. Dessutom händer det (utifrån min erfarenhet) att PC med Win OS mer frekvent får installera om systemet på grund av fel i detsamma än motsvarande på Mac OS och Mac OS X.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-02-10 13:50

Jag hoppas du är ironisk? Bara för att dina föräldrar/vänner inte frågar betyder inte att majoriteten av de som migrerar till Mac (OSX) inte har problem pga. okunnighet? Ett exempel ur verkligheten, e-leg (nordea) krånglar, eller ska jag säga går inte alls i OSX. Jag vet att det är Nordeas fel men för den okunnige är det OSX som krånglar. Visst är OSX lättare, vilkt jag också har påpekat men den har sina brister som vilket annan operativ (system). Det är sällan som Windows krångla för den delen, utan oftast är det 3dje parts program som ställer till med bekymmer, precis som det kan göra i OSX. Jag personligen har fler problem i OSX än i Windows, trots det föredrar jag OSX för jag trivs bättre i den miljön.

Ursprungligen av LRC:

Det är just på den punkten det hela inte stämmer!

Mina föräldrar (och en massa andra jag känner) har länge haft Windoze PC och jag fick alltid hjälpa dem, men sedan de gått över till Mac hör jag ALDRIG några frågor som "hur gör jag det här" eller "varför fungerar inte detta"...

Fakta inte åsikt!

Ursprungligen av KiXeR:

Jag hoppas du är ironisk?

Ett exempel ur verkligheten, e-leg (nordea) krånglar, eller ska jag säga går inte alls i OSX. Jag vet att det är Nordeas fel men för den okunnige är det OSX som krånglar.

Visst är OSX lättare...

Nej.

Det är väl inte operativsystemets fel att webbprogramerare väljer att inte testa sina produkter ordentligt ?!...

Jag tycker inte att Mac OS X är lättare, den tiden är förbi, skapar färre problem, vilket är vad denna tråd handlar om.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-02-11 11:34
Ursprungligen av LCR:

Nej.

Det är väl inte operativsystemets fel att webbprogramerare väljer att inte testa sina produkter ordentligt ?!...

Jag tycker inte att Mac OS X är lättare, den tiden är förbi, skapar färre problem, vilket är vad denna tråd handlar om.

Vadå "den tiden är förbi"?
Windows 7 är plottrigare än någonsin. Titta bara på hur Kontrollpanelen ser ut jämfört med tidigare versioner. Jämför sedan med Systeminställningar i OS X. Det är ett faktum att Microsoft gömt väldigt många inställningar (kanske för att folk inte ska sabba för mycket.)
men det har också haft den effekten att även vana Windowsanvändare sen lång tid tillbaks har svårt att hitta rätt.

Windows 7 är den stabilaste versionen av Windows hittills (men det i sig säger inte mycket). Du har fortfarande samma popuper och pratbubblor som dyker upp när du pluggar in ett tillbehör. Du har fortfarande ett register som sakta men säkert sänker datorn och är en ständig källa till problem.

OS X är fortfarande ljusår före Windows.

Ursprungligen av Mach2:

Vadå "den tiden är förbi"?
Windows 7 är plottrigare än någonsin. Titta bara på hur Kontrollpanelen ser ut jämfört med tidigare versioner. Jämför sedan med Systeminställningar i OS X. Det är ett faktum att Microsoft gömt väldigt många inställningar (kanske för att folk inte ska sabba för mycket.)
men det har också haft den effekten att även vana Windowsanvändare sen lång tid tillbaks har svårt att hitta rätt.

Windows 7 är den stabilaste versionen av Windows hittills (men det i sig säger inte mycket). Du har fortfarande samma popuper och pratbubblor som dyker upp när du pluggar in ett tillbehör. Du har fortfarande ett register som sakta men säkert sänker datorn och är en ständig källa till problem.

OS X är fortfarande ljusår före Windows.

Har du läst mina tidigare inlägg?

Har svårt att fatta att jag blir attackerad för att försvara Windoze över Mac...

Någonting är fel, mycket fel. Jag ska inte skriva i dessa trådar...

Ursprungligen av Mach2:

men det har också haft den effekten att även vana Windowsanvändare sen lång tid tillbaks har svårt att hitta rätt.

I kontrollpanelen till höger ovanför alla ikoner har du valet "Visa efter" välj där "Stora ikoner" så blir det mindre plottrigt.

// Van Windows-användare

Jävligt intressanta inputs måste jag säga. Det råder ju i mina ögon ingen tvekan om att Windows håller på att gå ikapp Mac OS X i kvalité eller vad man vill kalla det. Något som är intressant är även mobil-segmentet mot operativet så att säga. Jag tror Apple vinner mycket "operativmässigt" på att iPhone är såpass hårt knuten till iTunes och Mac OS X.
Det känns som de flesta som kör Windows kör Android, och de flesta som kör Mac kör Iphone. Det sistnämnda är nog rätt givet, men hur är det med Android-lurar?
Är de rätt "hårt" sammanlänkade med programvara för Windows 7?

Jag tror ju personligen att Apple sålt många datorer på grund av att folk köpt sig sin iPhone och gillat den. Med android känns det inte som det går att göra samma koppling, eftersom de allra flesta(?) trots allt är Windows-användare från start?

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror ju personligen att Apple sålt många datorer på grund av att folk köpt sig sin iPhone och gillat den.

Håller med till 100% !!!

Så otroligt roligt att om man skriver ngt om Windows, att det är kass på ngt sätt så dyker det alltid upp ngn Windowsmästrare och påstår att om man bara gör si eller så så blir allt bra.

på ett Macforum ?

Håller med LCR, win7 är snyggt, men det är fortfarande samma skit. Samma popuprutor á la "in your face computing" och samma register som förvandlar din maskin till en spann frusen sirap.

En bajskorv med bladguld på

Ursprungligen av Goflorp:

En bajskorv med bladguld på

Kommer sova gott efter skrattet den kommentaren gav mig

Bevaka tråden