Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ändra visningsstorlek på mp4 utan att koda om?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en mp4-fil (h.264) sparad med 640 x 480 kvadratiska pixlar. När man öppnar filen visas den alltså i 4:3 med just 640 x 480 pixlar. Problemet är att materialet är filmat i 16:9 och borde visas som 854 x 480 pixlar.

Jag vill ändra visningsbredden från 640 till 854 pixlar utan att koda om filen och därmed tappa kvalitet och samtidigt troligen höja filstorleken. Jag vill dessutom gärna behålla mp4-formatet. Finns det något litet program som kan ändra detta? Jag har testat Quicktime Player 7 (PRO) där det går att ändra, men när man sparar blir det en mov som dessutom bara visas som 16:9 i just Quicktime Player 7. Om jag öppnar mov-filen i Quicktime Player X visas den som 4:3.

Några tips?

Om jag inte missminner mig så går detta att göra med programmet Avidemux på något vis, har tyvärr inte tid att testa själv just nu. Det man får göra är att man väljer "Copy" för både ljud och bild igenom den (då undviker man komprimering), välja container-format och sedan på något ställe finna inställningen för 16:9. Lycka till!

EDIT: Tog en titt och det verkar som om Avidemux inte kunde ändra MP4 tags utan konvertering. Tyvärr. Verkar finnas alternativ för Windows iaf: http://forum.videohelp.com/threads/316259-Can-I-change-the-pixel-aspect-ratio-in-an-x264-AVI-without-reencoding

Senast redigerat 2011-02-27 22:43
1
Bevaka tråden