Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nokia satsar på Windows Phone 7

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jahve:

Att Microsoft hittills har hamnat på efterkälken innebär ju inte att det fortsättningsvis kommer att ligga efter.

Precis, Microsoft har en förmåga att lyckas med saker bara dom bestämmer sig och gör en långsiktig plan för det. Se bara på hur dom tog hela browsermarknaden ifrån Netscape när dessa två var i stort sett enda alternativ på marknaden. Dom har nu en stor aktör på mobilmarknaden som skall köra deras operativsystem så nu befinner dom sig i ett helt annat läge.

  • Medlem
  • 2011-02-15 11:06
Ursprungligen av werecat:

Precis, Microsoft har en förmåga att lyckas med saker bara dom bestämmer sig och gör en långsiktig plan för det. Se bara på hur dom tog hela browsermarknaden ifrån Netscape när dessa två var i stort sett enda alternativ på marknaden. Dom har nu en stor aktör på mobilmarknaden som skall köra deras operativsystem så nu befinner dom sig i ett helt annat läge.

Jag undrar det, jag. Dell, LG och HTC har redan uppvaktat Microsoft för WP7:s skull och känner sig förmodligen smärtsamt försmådda sedan Redmond hittat en ny sängkamrat. Microsoft öser miljarder över Nokia för att bröllopet ska bli av, vilket rimligen känns surt för alla tidigare partners. Och Microsoft har en lång historik som backstabber, ända sedan starten med IBM.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-15 09:32

Sant. Det var ju det gamla systemet som hette Windows Mobile...

Skulle vara intressant att vara en fluga på väggen under de här förhandlingarna.. Undra hur avtalet ser ut?

//Stefan

Då Nokias börsvärde rasat med 45-50 miljarder eller något så har man väl inte så mycket val än att gå till sängs med Microsoft.

Jag ser det som så att Nokia hade nått vägs ände, och då var det ju perfekt att Elop fanns där av en slump (välplanerat..), direkt från Microsoft.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-15 12:14
Ursprungligen av keptang:

Då Nokias börsvärde rasat med 45-50 miljarder eller något så har man väl inte så mycket val än att gå till sängs med Microsoft.

Jag ser det som så att Nokia hade nått vägs ände, och då var det ju perfekt att Elop fanns där av en slump (välplanerat..), direkt från Microsoft.

Över vilken period och hur har nokia klarat sig jämfört med likvärdiga bolag (Ericsson, Siemens etc? Jag är fortfarande helt övertygad om att det är Microsoft som gått i säng med Nokia och inte Nokia som gått i säng med Microsoft!!

Ursprungligen av studiox:

Över vilken period och hur har nokia klarat sig jämfört med likvärdiga bolag (Ericsson, Siemens etc? Jag är fortfarande helt övertygad om att det är Microsoft som gått i säng med Nokia och inte Nokia som gått i säng med Microsoft!!

En bild säger mer än tusen ord.
[ATTACH="CONFIG"]28512[/ATTACH]

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-15 19:46
Ursprungligen av keptang:

En bild säger mer än tusen ord.
[ATTACH="CONFIG"]28512[/ATTACH]

Aktiemarknaden är lite mer komplicerad än så...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-15 20:35
Ursprungligen av zappee:

Aktiemarknaden är lite mer komplicerad än så...

Ja precis, och om man beräknar värde på ett bolag efter köp/sälj volymer under 7 dagar så bör man kanske jobba som stekare på mcdonalds istället

Ursprungligen av zappee:

Aktiemarknaden är lite mer komplicerad än så...

Ingen som sagt något annat, grafen visar bara hur Nokias aktie rörde sig efter informationen om WP7, det var väl det som var frågan.

Ursprungligen av studiox:

Ja precis, och om man beräknar värde på ett bolag efter köp/sälj volymer under 7 dagar så bör man kanske jobba som stekare på mcdonalds istället

Skönt dryg du är, som så ofta från dig. Ciao.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-16 17:36
Ursprungligen av keptang:

Ingen som sagt något annat, grafen visar bara hur Nokias aktie rörde sig efter informationen om WP7, det var väl det som var frågan.

Skönt dryg du är, som så ofta från dig. Ciao.

Rörelsen behöver inte ha enbart med samarbetet med MS att göra.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2011-02-16 20:08
Ursprungligen av studiox:

Ja precis, och om man beräknar värde på ett bolag efter köp/sälj volymer under 7 dagar så bör man kanske jobba som stekare på mcdonalds istället

Du tror väl inte att aktiemarknaden är SÅ seriös, de verkar ju darra när som helst, till exempel när vinden vänder eller löven faller..

Det verkar finnas en hel del känslor som styr den marknaden...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-02-15 11:39

Om Dell, LG och HTC har svårt sälja WP7-telefoner på grund av att det saknas appar (mobilsystemens moment 22) så finns det väl knappast något bättre än att jätten Nokia satsar helhjärtat på systemet. För man måste ju också fråga sig hade det varit bättre för Dell, LG och HTC om Nokia hade hoppat på Android istället.

  • Oregistrerad
  • 2011-02-15 12:16
Ursprungligen av jahve:

Om Dell, LG och HTC har svårt sälja WP7-telefoner på grund av att det saknas appar (mobilsystemens moment 22) så finns det väl knappast något bättre än att jätten Nokia satsar helhjärtat på systemet. För man måste ju också fråga sig hade det varit bättre för Dell, LG och HTC om Nokia hade hoppat på Android istället.

Klart det hade varit bättre att hoppa på android om du är konsument men inte faan ger det dig en corporate edge om du hoppar i säng med Google som äger allt data.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-15 13:35
Ursprungligen av jahve:

Om Dell, LG och HTC har svårt sälja WP7-telefoner på grund av att det saknas appar (mobilsystemens moment 22) så finns det väl knappast något bättre än att jätten Nokia satsar helhjärtat på systemet. För man måste ju också fråga sig hade det varit bättre för Dell, LG och HTC om Nokia hade hoppat på Android istället.

Enligt Microsoft har försäljningen gått över förväntan och över 1 000 000 utvecklare har laddat ned Visual Studio för att utveckla appar till WP7 efter mindre än sex månader. Jag tycker inte heller det saknas appar; det som saknas är en svensk variant av Marketplace så jag kan köpa appar istället för att hålla på att köra Trial-versionerna hela tiden...

För de andra utvecklarna tror jag det blir en hit också, Nokia tar t.ex. med sig OviMaps och delar ut det till alla WP7-lurar oavsett märke, och ett företag som troligen kommer lägga så mycket fokus på WP7 som gemensam plattform kommer ge t.ex. Dell mycket mer än de andra två som kör fullt fokus på Android och har WP7 lite som backuplösning.

Den som lever får se; gårdagens keynote såg riktigt, riktigt bra ut för oss med WP7-lurar iallafall.

EDIT: "de andra tre" ska det vara, inte två.

Ursprungligen av imaster:

Enligt Microsoft har försäljningen gått över förväntan och över 1 000 000 utvecklare har laddat ned Visual Studio för att utveckla appar till WP7 efter mindre än sex månader.

Fast man ska ha klart för sig att VS2010 kommer med de verktygen som default. Eftersom VS är defaultverktyget för all MS-utveckling - på Windows, xbox, silverlight, XNA - förutom Phone 7 är det svårt att uttala sig om hur mycket det innebär specifikt för WP7. Har de sagt något om hur många som laddat ner gratisalternativet VS Express for WP7?

Citat:

Den som lever får se; gårdagens keynote såg riktigt, riktigt bra ut för oss med WP7-lurar iallafall.

Jag hoppas det går riktigt bra för MS/Nokia med det här. Smartphonemarknaden behöver fler alternativ för att inte stagnera. Om bara HP/WebOS kunde bli något också.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-16 14:38
Ursprungligen av GustafMA:

Fast man ska ha klart för sig att VS2010 kommer med de verktygen som default. Eftersom VS är defaultverktyget för all MS-utveckling - på Windows, xbox, silverlight, XNA - förutom Phone 7 är det svårt att uttala sig om hur mycket det innebär specifikt för WP7. Har de sagt något om hur många som laddat ner gratisalternativet VS Express for WP7?

Jag trodde faktiskt det var det som avsågs, Engadget skrev att Ballmer sa: "Over 1 million software devs have downloaded the Windows Visual Studio dev kit." direkt efter han sa "... but today, four months after WP7 shipped, users can pick from 8000 applications."

  • Oregistrerad
  • 2011-02-16 15:31
Ursprungligen av GustafMA:

Fast man ska ha klart för sig att VS2010 kommer med de verktygen som default. Eftersom VS är defaultverktyget för all MS-utveckling - på Windows, xbox, silverlight, XNA - förutom Phone 7 är det svårt att uttala sig om hur mycket det innebär specifikt för WP7. Har de sagt något om hur många som laddat ner gratisalternativet VS Express for WP7?

VS2010 är ju inte gratis så knappast kan dom mena att du som Windowsutvecklare laddar ner ett WP7 SDK till CS2010?. Det är möjligt att det är 1M som laddat ner VS2010 trial - men det låter faktiskt väldigt lite. Steve B precis som Steve J blåser ju gärna upp siffror

Nokia har större problem än WP7. Jag är på god väg att ta tillbaka allt bra jag har sagt om dem. Fick en N8 via jobbet i November. Den var kass, byttes ut mot en ny N8. Batteriet på den dog härom veckan. Den ersattes med den nya E7:an som i allt väsentligt är helt underbar, förutom att högtalaren är kass så nu väntar jag på en ny E7:a. Enda anledningen till att det inte blev en iPhone på jobbet är att jag redan har en privat.

Mer info om Nokias planer med WP7, Meego, Symbian och Series 40

Symbian ska försvinna helt medans Series 40 ska finnas i de enklare mobilerna. Annars blir det enbart WP7 - men detta kommer inte att bli verklighet förrän 2012. Undrar hur man ska kunna sälja Symbianmobiler fram till dess eftersom det i princip blir dödförklarat?

Källa:
Utlovar Windows-mobiler till lågpris - Mobil.se

Det var strategichefen som intervjuades i länken ovan

Men här kommer det andra besked från annat håll
Nokia: Vi lägger inte ner Symbian - Mobil.se

Minst sagt rörigt

  • Medlem
  • International user
  • 2011-02-17 14:03
Ursprungligen av rikard.agren:

Det var strategichefen som intervjuades i länken ovan

Men här kommer det andra besked från annat håll
Nokia: Vi lägger inte ner Symbian - Mobil.se

Minst sagt rörigt

Båda uttalanden stämmer. Symbian som modern smartphone os läggs ner och ersätts med WP7. Symbias utvecklas vidare för klassiska mobiler. Så både och stämmer beroende hur man kollar på saken.

//Rob

Fast han säger ju uttryckligen att Symbian ska bort. Smartphones får WP7 och de enklare får S40 (Series 40 är inte Symbian)

Detta är en storm i ett vattenglas. Vill man ha en Nokia idag så år det bara att köpa en. Det kommer uppdateringar till den precis som det skulle gjort om inte WP7 fanns. Sen, när de väl börjar sälja lurar med WP7 så kan man köpa sig en sån om man vill. Om man känner sig personligen förorättad för att utsikten att om 5 år kunna köpa en Nokia-lur med Symbian^7 nu har grusats så har man en helt annan uppsättning problem att ta itu med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-18 08:51

Nu går ryktena om att Microsoft ska köpa eller gå ihop med Nokia. Antagligen är Nokia för stort för att köpas så en merger mellan Microsoft och Nokias mobilavdelning är väl rimligare.

Spännande!

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-18 10:03

I min värld har inte Nokia gjort någonting rätt på snart 10år. Innan 2005 hann jag beta av 6-7 Nokia mobiler... hade endast Nokia då. Sedan så hände någonting och användarvänligheten sjönk till Ericssons nivå och jag köpte en Motorola Rzr (som rent ut sagt var helt värdelös den också)... och sedan kom Apple med räddningen

Så vad Microsoft och Nokia än hittar på så tror jag inte att dom kan närma sig iPhone i alla fall de kommande 10 åren... däremot kanske dom kan pusha andra företag frammåt... det är den enda fördelen jag ser med denna eventuella affär.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-18 10:11
Ursprungligen av kainen:

Så vad Microsoft och Nokia än hittar på så tror jag inte att dom kan närma sig iPhone i alla fall de kommande 10 åren...

Exakt, sedan ska man ju tänka på att Apple inte direkt kommer stå stilla heller.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-18 10:16
Ursprungligen av kainen:

I min värld har inte Nokia gjort någonting rätt på snart 10år. Innan 2005 hann jag beta av 6-7 Nokia mobiler... hade endast Nokia då. Sedan så hände någonting och användarvänligheten sjönk till Ericssons nivå och jag köpte en Motorola Rzr (som rent ut sagt var helt värdelös den också)... och sedan kom Apple med räddningen

Så vad Microsoft och Nokia än hittar på så tror jag inte att dom kan närma sig iPhone i alla fall de kommande 10 åren... däremot kanske dom kan pusha andra företag frammåt... det är den enda fördelen jag ser med denna eventuella affär.

Tror du missar poängen:

* Microsoft gör ingen hårdvara till telefoner
* Nokias mjukvara till telefoner suger.

Att slå ihop dessa två verkar synnerligen smart.

- Vore jag HTC skulle jag dock bli jävligt sur och kasta ut att vad heter windows i mina telefoner och köra Android.

  • Medlem
  • Täby
  • 2011-05-18 11:53
Ursprungligen av studiox:

* Microsoft gör ingen hårdvara till telefoner
* Nokias mjukvara till telefoner suger.

Jag skulle inte påstå att Microsofts mjukvara till telefoner är någonting att ha. Inte än i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-18 12:02
Ursprungligen av kainen:

Jag skulle inte påstå att Microsofts mjukvara till telefoner är någonting att ha. Inte än i alla fall.

Så tycker du ja, precis som jag gillar ios. men det har ju inget med saken att göra.

Bevaka tråden