Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var hitta tidiga Apple-manualer som pdf?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej gänget!

Jag skulle uppskatta lite snabb hjälp, i jakten på digitala versioner av tidiga manualer för Macintosh, från omkring 1984.

Helst skulle jag finna denna finfina:
Thoughts on (and pics of) the original Macintosh User Manual : peterme.com

Jag har funnit Inside Macintosh nedladdningsbar, en intressant manual för programmerare, från 1985:
Inside Macintosh Volumes I, II, III (PDF) « pagetable.com

Men jag skulle behöva just den första "owners/users manual/guide" - som källa för en liten uppsats jag skriver.

Jag har googlat i nån timme utan att hitta... Hur kommer det sig att sådana här gamla rariteter inte scannats och spridits i större antal? Eller har jag bara tappat mina google-skills?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-15 09:06
Ursprungligen av brock L:

Hur kommer det sig att sådana här gamla rariteter inte scannats och spridits i större antal? Eller har jag bara tappat mina google-skills?

Copyright?

Abandonware...

Att vissa av dessa saker inte betyder minskad förtjänst för Apple då dessa manualer inte är till salu i bokhandeln. Speciellt när det är några Mac fans som vill ha kopior på sånt som inte finns att köpa.

Detta är INTE ett argument för piratkopiering av annat material som finns att införskaffa legalt.

Ursprungligen av LCR:

Att vissa av dessa saker inte betyder minskad förtjänst för Apple då dessa manualer inte är till salu i bokhandeln. Speciellt när det är några Mac fans som vill ha kopior på sånt som inte finns att köpa.

Detta är INTE ett argument för piratkopiering av annat material som finns att införskaffa legalt.

Vad har det med TS frågeställning att göra? Svårt att förstå vad det är du vill få fram.

@TS: Det är nog Google som är din bästa vän här, eller att köpa manualerna på eBay, vilket jag antar inte är ett alternativ?

Ursprungligen av keptang:

Vad har det med TS frågeställning att göra? Svårt att förstå vad det är du vill få fram.

Läs inlägg 2.

Ursprungligen av keptang:

@TS: Det är nog Google som är din bästa vän här, eller att köpa manualerna på eBay, vilket jag antar inte är ett alternativ?

På eBay finns väldigt mycket kul! Men just nu tyvärr inte de äldsta guiderna, en från 1991 för Macintosh Classic finns.. men jag vill ha user guides från Macintosh allra första år, alltså 1984. Här lyckades man visst dock inte sälja just det jag söker; Macintosh User Manuals 1984 for sale - TradeMe.co.nz - New Zealand
Önskar dock detta innan helgen..

Passar på att tipsa om vad jag hittat so-far:

– Bäst för mitt ändamål, en samling annonser och broschyrer från 1984-1986. Funkis eftersom jag ska jämföra visioner från Apple 1984 med produkterna som finns nu... "If you can point, you can use a Macintosh" skulle ju t.ex. funka bättre som slogan för iPad:
Vectronic's Gallery

- Storslagen 39-sidig annons i Newsweek som Apple köpte vid Macintosh-lanseringen...:
GUIdebook > ... > Mac OS > Macintosh advertisement

– "Selling guide" för hur man som säljare skulle presentera Macintosh som "den tredje standarden" i PC-handeln:
http://archive.computerhistory.org/resources/text/Apple/Apple.Macintosh.1984.102646178.pdf

- Apples officella manual-sajt:
Apple - Support - Manuals har t.ex. Tech Specs för farsans gamla Performa 400 från -92, men ungefär där går visst gränsen..

Men längre än så räcker visst inte mina google-skills... Får nog nöja mig med träffen överst här.

Det är en 27 år gammal manual vi pratar om. Jag tror faktiskt inte att Apple skulle bry sig så mycket om någon idag scannar in den och gör en PDF.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är en 27 år gammal manual vi pratar om. Jag tror faktiskt inte att Apple skulle bry sig så mycket om någon idag scannar in den och gör en PDF.

Lite det jag menar...

Jag har en Apple I manual någonstans, inte original och int' har jag dåligt samvete.

Mycket kul i Apples gamla kaxiga annonser... bara ett exempel:

Citat:

We're talking, of course, about or new and faster 800K external disk drive ... Which virtually eliminates the words "disk is full" from the Macintosh vocabulary.

edit: http://www.vectronicsappleworld.com/ads/ads/macintosh/insideapple1.jpg

Blir alldeles varm av den fonten!!

Ursprungligen av brock L:

Yer a dude!!

Jag har haft alla dessa datorer, utom Apple 1 dessvärre.

Apple /// var lite speciell, men guess what... den fungerade inte!

1
Bevaka tråden