Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt (aka Light Peak) nu officiellt

Tråden skapades och har fått 234 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Som sagt - pengarna är oväsentliga. Men är det bara jag som tycker det är skumt/uselt/fattigt/trist att inte Apple själv - som lanserar tekniken hårt - inte ens implementerar den fullt ut i sina burkar? Föreställ er att Apple hade USB och FireWire i sina burkar, men att man var tvungen att köpa specialsladd (som alltså är en sladd med inbyggt interface - tänk en extra burk) för att kunna utnyttja USB och FW fullt ut.
Är det så att dessa interface - som idag sitter i specialsladd - givetvis finns inbyggd i Macen nästa generation? Då är jag med - då hajar jag. Och då är jag glad att jag inte köpte första generationen TB-Macar :-).

Jag tror du fattar fel - eller fattar jag fel. Om dessa chips satt i datorn så hade du varit begränsad till en typ av kabel, enbart. Eftersom dessa kretsar nu sitter i kabeln så kan kabeltypen bytas utan att kontakten i datorn måste ändras. Mija?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-01 12:15

Har det börjat dyka upp några enheter med både in- och ut-portar? Jag skulle vilja ha lite extern disk (raid-paket), men även en extra skärm. Går det att lösa idag? Utgår då ifrån att man har en ny Mac med Thunderbolt.

Ursprungligen av lensv:

Har det börjat dyka upp några enheter med både in- och ut-portar? Jag skulle vilja ha lite extern disk (raid-paket), men även en extra skärm. Går det att lösa idag? Utgår då ifrån att man har en ny Mac med Thunderbolt.

Den raidlösning som Apple säljer på Applestore (Pegasus R6) fixar det: Promise Pegasus 12 TB (6 x 2 TB) R6 RAID System - Apple Store (Sverige)

Från beskrivningen i länken ovan: "Du kan kedjekoppla fler än en Pegasus R6-enhet i en och samma Thunderbolt-port eller ansluta en bildskärm till Pegasus R6 för fantastiskt bekväm anslutning av enheter."

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-01 14:42
Ursprungligen av Kermit:

Den raidlösning som Apple säljer på Applestore (Pegasus R6) fixar det: Promise Pegasus 12 TB (6 x 2 TB) R6 RAID System - Apple Store (Sverige)

Från beskrivningen i länken ovan: "Du kan kedjekoppla fler än en Pegasus R6-enhet i en och samma Thunderbolt-port eller ansluta en bildskärm till Pegasus R6 för fantastiskt bekväm anslutning av enheter."

Trevligt att det åtminstone finns en produkt ute på marknaden

Är det fortfarande utopi att hoppas på möjligheten att ansluta multipla bildskärmar?

Ursprungligen av lensv:

Trevligt att det åtminstone finns en produkt ute på marknaden

Är det fortfarande utopi att hoppas på möjligheten att ansluta multipla bildskärmar?

Enligt Apples hemsida skall det vara möjligt att ha två TB skärmar kopplade till MacBook Pro och använda alla tre skärmana!

Ursprungligen av lensv:

...utopi att hoppas på möjligheten att ansluta multipla bildskärmar?

Det är ingen utopi - det är fullt möjligt redan idag.

Se här t.ex:
Apple - Thunderbolt Display - More pixels and more possibilities.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-01 16:08
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är ingen utopi - det är fullt möjligt redan idag.

Gott! Enligt tidigare spekulationer i denna tråd var dock detta inte möjligt...

Är det begränsat till två skärmar förresten och i så fall, är det enbart bild som har denna begränsning eller är det möjligt att köra t.ex. en extern raidlösning och två bildskärmar på samma kedja?

Ursprungligen av lensv:

Gott! Enligt tidigare spekulationer i denna tråd var dock detta inte möjligt...

Är det begränsat till två skärmar förresten och i så fall, är det enbart bild som har denna begränsning eller är det möjligt att köra t.ex. en extern raidlösning och två bildskärmar på samma kedja?

Absolut kan du köra en raid och två bildskärmar. Eller fyra raid och två bildskärmar. Och så vidare.

Ursprungligen av lensv:

Är det begränsat till två skärmar förresten

Det finns ingen generell begränsning. Dels beror det på hur mycket grafikkortet orkar driva, och dels beror det på vilket Thunderbolt-controller-chip som sitter i datorn. Som tidigare nämndes i tråden så har MacBook Air ett enklare Thunderbolt-chip som klarar mindre.

iMac klarar ju t.ex tre skärmar - den interna plus två externa. Men med häftigare grafikkort och bättre Thunderbolt-chip så kommer det säkert att dyka upp datorer som klarar mer.

Bandbredden i Thunderbolt-kabeln räcker långt...

Ursprungligen av lensv:

...är det möjligt att köra t.ex. en extern raidlösning och två bildskärmar på samma kedja?

Ja.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-01 16:49

Okej, innebär det då att skärmarna (iaf. den ena om det är två) även måste ha en TB-utgång?

Ursprungligen av lensv:

Okej, innebär det då att skärmarna (iaf. den ena om det är två) även måste ha en TB-utgång?

Ja, och det har t ex Apple's Thunderbolt Display.

Ursprungligen av lensv:

Är det fortfarande utopi att hoppas på möjligheten att ansluta multipla bildskärmar?

Det är faktiskt bara MacBook Air som inte har den möjligheten, dels för att den har en enklare tvåkanalig Thunderbolt-kontroller och dels för att Intel-grafikkretsen inte pallar med mer än så. De andra Macarna befinner sig redan i Utopia

Det faktum att Intel - som ju tillverkar nästan alla chip i alla datorer på planeten - har Thunderbolt inbyggt i sina mojänger gör ju att Thunderbolt bör ha goda förutsättningar att bli stort. Bättre förutsättningar än FireWire hade. Intel är ju en av tillskyndarna av standarden.
Så - potentiellt så har snart nästan alla datorer på planeten möjlighet till Thunderbolt under huven. Hur många burktillverkare som bemödar sig om att dra ut det till en kontakt i chassit vet jag inte - det bör ju vara många tycker man. Men...USB3 blir nog allmogens grej.

Ursprungligen av Zimmerman:

Det faktum att Intel - som ju tillverkar nästan alla chip i alla datorer på planeten - har Thunderbolt inbyggt i sina mojänger gör ju att Thunderbolt bör ha goda förutsättningar att bli stort. Bättre förutsättningar än FireWire hade. Intel är ju en av tillskyndarna av standarden.

Än så länge är ThunderBolt ett extra chip. Så länge det inte är inbyggd i ett bryggchip (nord/syd) eller i en CPU så är det inte helt säkert att utvecklingen får snabbt. Men lite bättre förutsättningar än FireWire.

Intel ska väl bygga in det från och med snart?

Ursprungligen av The Real Viking:

Än så länge är ThunderBolt ett extra chip. Så länge det inte är inbyggd i ett bryggchip (nord/syd) eller i en CPU så är det inte helt säkert att utvecklingen får snabbt. Men lite bättre förutsättningar än FireWire.

AnandTech - Intel Integrates USB 3.0 into Ivy Bridge Platform, Thunderbolt Optional.

Kommer den med integrerat i andra Ivy Bridge chipset högre än 7-serien?

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-09-01 12:50

Bara det nu inte blir ett antal olika kontakter för samma "universeiella" lösning.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-01 17:41

Hmm... Finns det några konkurrerande TB-skärmar ute på marknaden än?

Ett alternativ är kanske att hoppas på det här med att hubba...

http://www.99.se/notiser/284950-thunderbolt-aka-light-peak-nu-officiellt.html#post1991971

En FireWire-hub kostar fortfarande över tusen spänn - och dom är inte lätta att finna - få tillverkare (kanske två). En modell finns i Sverige. En. 1.
Att tänka på så man inte blir besviken på utvecklingen av Thunder-hubbar.

Ursprungligen av lensv:

Hmm... Finns det några konkurrerande TB-skärmar ute på marknaden än?

Ett alternativ är kanske att hoppas på det här med att hubba...

http://www.99.se/notiser/284950-thunderbolt-aka-light-peak-nu-officiellt.html#post1991971

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-09-01 17:58
Ursprungligen av Zimmerman:

En FireWire-hub kostar fortfarande över tusen spänn - och dom är inte lätta att finna - få tillverkare (kanske två). En modell finns i Sverige. En. 1.
Att tänka på så man inte blir besviken på utvecklingen av Thunder-hubbar.

En lusentapp är småpotatis om det ger möjligheten att koppla in standardskärmar i hubben

Ursprungligen av Zimmerman:

En FireWire-hub kostar fortfarande över tusen spänn - och dom är inte lätta att finna - få tillverkare (kanske två). En modell finns i Sverige. En. 1.
Att tänka på så man inte blir besviken på utvecklingen av Thunder-hubbar.

Finns det inte fler? Jag hittade minsann tre på en enkel sökning. Den enda över 1000 kr är den som klarar 800mbps. Klarar man sig på 400mbps blir det billigare.

FIREWIRE HUB 5+1 PORTAR 800MBPS
ATEN FIREWIRE HUB 5-PORT PC/MAC
IOGEAR USB 2.0 / FireWire Combo Hub GUH420 - hubb - 4 portar - skrivbordsmodell / GUH420 / IOGEAR USB 2.0 / FireWire Combo Hub GUH420 / IOGEAR / USB-hubb / Nätverk & Kommunikation / Hem / mstore - din Mac-butik på nätet!

On topic så tror jag det är som så att när de stora PC drakarna implementerar ThunderBolt (tänker på typ Acer, MSI, ASUS) kommer marknaden att vakna för många olika konsumentenheter att koppla till. Tills dess är det mer eller mindre förbehållet proffs eller "seriösa användare" - alltså de som inte har något emot att lägga 10kkr på ett diskkabinett. För kreti och pleti kommer USB (2 och 3) regera under lång tid framöver.
Det är jag helt säker på.

1. Det var som fn. Det har hänt något senaste året. För ett - eller var det två? - år sedan fanns bara den första i din lista. Den har jag. Nå - när Clas Ohlson har en FW-hub så är det allmoge. Det händer aldrig. Kommer dom i framtiden att ha Thunder-hubbar? nej. USB3-hubbar? Ja.

2. Frågan är ju OM drakarna kommer att satsa på TB. ATT det blir stort OM dom gör det behöver man ju inte vara raketforskare för att inse ;-).

Som sagt; det har förutsättningar att bli större än FW - men USB3 kan sluka nästan allt och då blir TB ungefär lika stort som FW i procent. Alltså - kompisarna som har server, moddar video/musik/foto - och den allmänna nörden - har ett par TB-grejer hemma, men alla andra - syrran, morsan, grannen - har en USB3-disk som dom backar upp grejer på.

Egentligen är det ju så att dom flesta knappt behöver något interface alls - en enda anledning är den där backupp-disken - och idag har dom USB2 - imorgon USB3. Mitt stalltips.

Ursprungligen av suddgummi:

Finns det inte fler? Jag hittade minsann tre på en enkel sökning. Den enda över 1000 kr är den som klarar 800mbps. Klarar man sig på 400mbps blir det billigare.

FIREWIRE HUB 5+1 PORTAR 800MBPS
ATEN FIREWIRE HUB 5-PORT PC/MAC
IOGEAR USB 2.0 / FireWire Combo Hub GUH420 - hubb - 4 portar - skrivbordsmodell / GUH420 / IOGEAR USB 2.0 / FireWire Combo Hub GUH420 / IOGEAR / USB-hubb / Nätverk & Kommunikation / Hem / mstore - din Mac-butik på nätet!

On topic så tror jag det är som så att när de stora PC drakarna implementerar ThunderBolt (tänker på typ Acer, MSI, ASUS) kommer marknaden att vakna för många olika konsumentenheter att koppla till. Tills dess är det mer eller mindre förbehållet proffs eller "seriösa användare" - alltså de som inte har något emot att lägga 10kkr på ett diskkabinett. För kreti och pleti kommer USB (2 och 3) regera under lång tid framöver.
Det är jag helt säker på.

Ursprungligen av Zimmerman:

Egentligen är det ju så att dom flesta knappt behöver något interface alls - en enda anledning är den där backupp-disken - och idag har dom USB2 - imorgon USB3. Mitt stalltips.

Synd bara att Apple inte tryckt in USB 3 portar på sina senaste modeller, känns som en miss från deras sida.
Är själv inte sugen på att köpa en USB2-disk, firewire känns fel att satsa på och thunderbolt finns det inga produkter till än.
USB3 hade varit perfekt, fart så det räcker, finns massor av produkter och framtidssäkert.

Jo, det är ett paradigmskifte på gång igen...och ett vakum uppstår alltid vid dessa skiften. Jag fattar inte heller varför inte Apple tryckt in USB3 i sina burkar (dom introducerade ju USB2). Dom är ju ändå tvugna att förr eller senare göra det - USB2 dör ju givetvis. Sotdöden. I don't get it. För visst har väl Intel integrerat det vid det här laget? Annars fattar jag varför dom väntar.

Ursprungligen av mendezzz:

Synd bara att Apple inte tryckt in USB 3 portar på sina senaste modeller, känns som en miss från deras sida.
Är själv inte sugen på att köpa en USB2-disk, firewire känns fel att satsa på och thunderbolt finns det inga produkter till än.
USB3 hade varit perfekt, fart så det räcker, finns massor av produkter och framtidssäkert.

Ursprungligen av Zimmerman:

[...] (dom introducerade ju USB2). [...]

Nix. Dom var tidigt ute med USB1.1 men grymt sena med USB2. Antagligen då man ville få folk att använda FW?

Förresten är det ju fortfarande bara _en_ av hubbarna i listan ovan som är FW800... Här i landet där den med stor sannolikhet tillverkas, kan man inte få tag på en enda...

Nej förresten - hittade Moshi iLynx 800 för 528Y (ungefär detsamma i kronor). Deras förra modell var ordentligt värdekass då den dummade ner FW800 bakom iMacen till FW400 när det väl kom till hubben...

Men den här kanske man skulle skaffa till jobb-imacen!

Nej, Intel har inte integrerat det ännu, och idag går ryktena att Apple är på väg att integrera det själva istället.

Detta förändrar verkligen läget för t.ex. en MBP när det gäller mediaproduktion :-). Plötsligt så är alla dessa fantastiska PCI-kort på marknaden tillgängliga för en MBP. Grymt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Detta förändrar verkligen läget för t.ex. en MBP när det gäller mediaproduktion...

Möjligheterna med TB ger mig en gnagande känsla av att vi sett den sista eller kanske näst sista versionen av Mac Pro.

Isåfall stannar stora delar av mediaindustrin av efter ett tag :-D. Man kan ju inte prodda fet HD, 3D, FX i en PBP bara för att den har Thunerbolt. :-). Å nadra sidan; har man en MBP med en stapen externa Thunderboltchassin fyllda med GPU's, videokort, etc - dom som sitter INNE i en MacPro - så blir det ju samma sak...fast sämre då det blir två burkar plus skärmar istället för en burk och skärmar.
En nyutvecklad fin MacPro kommer snart. Mindre - har mått och fästen så att den kan rackmonteras om man vill - gissar jag.

Ursprungligen av M. Sundbom:

Möjligheterna med TB ger mig en gnagande känsla av att vi sett den sista eller kanske näst sista versionen av Mac Pro.

Bevaka tråden