Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad avslöjar en Mac-veteran?

Tråden skapades och har fått 106 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av LCR:

Huh?! Näru...

[ATTACH="CONFIG"]28760[/ATTACH]

Why the Apple/Command Key Finally Lost Its Apple | Take Five a Day

Nu skriver jag om Macintosh serien inte Apple II och III serien! De första macarna hade inget äpple på tangentbordet! Jag själv har ägt en "Fat Mac" från 1985, men även provat den första mac generationen, dvs 128 K Macarna. Äpplet dök upp första gång på Macintosh på ADB tangentbordet med öknamnet "Nimitz" vilket jag själv har ägt. Ett av de bästa tangentborden jag har använt. Det var kopplat till Mac II som sedan uppgraderades till IIfx.

Äpplet har funnuts länge på Apple II och III serien… III serien blev en flopp… full med buggar tror jag…

Senast redigerat 2011-03-07 09:39
Ursprungligen av The Real Viking:

Nu skriver jag om Macintosh serien inte Apple II och III serien! De första macarna hade inget äpple på tangentbordet! Jag själv har ägt en "Fat Mac" från 1985, men även provat den första mac generationen, dvs 128 K Macarna. Äpplet dök upp första gång på Macintosh på ADB tangentbordet med öknamnet "Nimitz" vilket jag själv har ägt. Ett av de bästa tangentborden jag har använt. Den var kopplat till Mac II som sedan uppgraderades till IIfx.

Precis! Det var i samband med Apple IIgs som äpplet dök upp - den hade samma ADB-tangentbord som Macarna, så äpplet togs med av kompatibilitetsskäl.

Ursprungligen av The Real Viking:

Äpplet har funnuts länge på Apple II och III serien… III serien blev en flopp… full med buggar tror jag…

Den var egentligen bättre än sitt rykte (första serien var defekt, resten ganska bra) men dyr, ogenomtänkt och feltajmad. Typisk sådan produkt som aldrig borde ha släppts förbi ritbordet, eller ens lagts på något ritbord till att börja med

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-03-21 21:54
Ursprungligen av MatsOlov:

Äpple heter det. Cmd (kringla/rune/bulle) knappen alltså

Precis, äpple heter det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 14:20

utan eps stannar världen

Ursprungligen av Tangen:

utan eps stannar världen

Visst, vill du ha någon av mina gamla SyQest-skivor, så du kan leverera dem tryckeriet?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-04 14:32

Detta är väl lite nördigt men Logikkort är ju en helt uppenbar sådan (Det heter ju moderkort annars..) - Jag trodde någon skämtade med mig första gången jag upptäckte det som nybliven mac servicetekniker.

Phostscript skulle väl också säga - bara mactalibaner letade efter skrivare med PS - Windowsvärlden undrar väl fortfarande idag vad det är

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-03-04 16:20
Ursprungligen av studiox:

Detta är väl lite nördigt men Logikkort är ju en helt uppenbar sådan (Det heter ju moderkort annars..) - Jag trodde någon skämtade med mig första gången jag upptäckte det som nybliven mac servicetekniker.

Veteraner skrattar alltid åt det gamla skämtet om modermodemet medan omgivningen undrar vad dom har missat.

  • Medlem
  • 2011-03-04 16:50
Ursprungligen av MacJake:

Veteraner skrattar alltid åt det gamla skämtet om modermodemet medan omgivningen undrar vad dom har missat.

Min första tanke också när jag läste studioxs inlägg

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-04 14:35

"Använd bara postscript-typsnitt".

Jag såg det igår i helt färska instruktioner. Hur vanligt är det?

Ursprungligen av planB:

"Använd bara postscript-typsnitt".

Jag såg det igår i helt färska instruktioner. Hur vanligt är det?

Det är hur vanligt som helst i instruktioner, men i realiteteten är det helt överspelat sedan nästan ett decenium tillbaka – alla hanterar truetype och opentype idag, men precis som vid arkeologiska utgrävningar kan man hitta såna där fossil lite här och där.

Senast redigerat 2011-03-04 15:30

Ordet "kringla" och "folder" hör man bara från gamla Macanvändare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-04 15:12

För att inte tala om: "Font DA Mover"…

  • Medlem
  • 2011-03-22 03:58
Ursprungligen av Torkel:

För att inte tala om: "Font DA Mover"…

Porta den till OSX, så kan du ringa mig sen.

Jag har en vän som inte vant sig vid MultiFinder än - han avslutar det aktuella programmet så fort han ska byta. Nå, jag överdriver lite, men bara lite

Vaddå [ALT] ?!? [OPTION] heter det !!!

Att använda en enknappsmus och inte förstår att man missat något

(ja, jag vet att det inte är en språklig grej, men det är en markör för gamla Mac-användare)

  • Medlem
  • 2011-03-04 16:52
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att använda en enknappsmus och inte förstår att man missat något

(ja, jag vet att det inte är en språklig grej, men det är en markör för gamla Mac-användare)

Fast det kan väl vara språkligt också eftersom en macanvändare pratar om "musknappen" och inte höger eller vänster knapp.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Att använda en enknappsmus och inte förstår att man missat något

jag vet vissa som fortfarande navigerar menyerna med knappen nertryckt...

Jag blir alltid avslöjad så fort jag visar överarmen....

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-04 20:11

Gick ner till samlingen i källaren och kollade på några tgb. Japp Goflorp, det är rätt stort, men det var riktigt bra.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2011-03-04 21:15

Hmm, jag tror att Richard R et al behöver backa något steg eller två ang. EPS, framför allt Richard som annars brukar framhålla MS Words kompetens (där jag själv brukar hålla med). Men när det gäller att använda Adobes filformat (AI, PDF etc.) i MS Word så är det kört. Tyvärr så är EPS det enda vettiga format som går att använda för kunna få in skalbara Illustrator-bilder i MS Word 2003. Jo faktiskt 2003, vilket är den version som många stora företag fortfarande kör under Windows XP. "Mitt" företag har runt 200000-300000 PC world-wide. Då leker man inte med Vista och dylikt...

OK, det här blev kanske lite allvarligare än trådskaparen avsåg men påhoppet på EPS var lite för grovt för mig. Jag skulle nämligen inte kunna klara mitt jobb utan EPS.

Jag ber om ursäkt och återgår till vinglaset.

Om lösningen på samtliga problem (oavsett om det är kernelkrascher, papperstrassel i skrivaren eller att en server är onåbar) inbegriper att zappa PRAM och reparera skivbehörigheter så är risken stor att du har med en Mac-veteran att göra.

  • Medlem
  • 2011-03-22 04:02
Ursprungligen av Hagelin:

Om lösningen på samtliga problem (oavsett om det är kernelkrascher, papperstrassel i skrivaren eller att en server är onåbar) inbegriper att zappa PRAM och reparera skivbehörigheter så är risken stor att du har med en Mac-veteran att göra.

För att inte tala om, om man som svar på någons problem säger åt dem att nollställa CUDA-chippet.

Kan alla startljuden utantill och har mycket bestämda åsikter kring vilket som var bäst (och är man riktigt old skool är det Mac Plus-pipet som gäller).

Använder ƒ-tecknet i foldernamn.

Tycker inte att bygga om skrivbordet har minsta lilla att göra med möbelsnickeri.

Måste andas i en papperspåse om man säger "feltyp 11"

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-03-07 08:42
Ursprungligen av Samuel K:

"feltyp 11"

Nu blev jag nervös, får gå ut och gå en stund

Connectix RAM-Doubler & Speed-Doubler !!!

  • Medlem
  • 2011-03-22 04:05
Ursprungligen av LCR:

Connectix RAM-Doubler & Speed-Doubler !!!

Goa tider...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-20 03:34

Påskägg och tilläggshaterare. Det var sport att ha två rader med tillägg på startskärmen. Eller bara dumpa en startupscreen.jpg i systemmappen.

Ursprungligen av knappen:

Påskägg och tilläggshaterare. Det var sport att ha två rader med tillägg på startskärmen. Eller bara dumpa en startupscreen.jpg i systemmappen.

StartupScreen var väl ett särskillt format, inte en vanlig JPG, PICT eller TIFF

En Mac-veteran avslöjas när det nynnar "I love it because it's trash" när de slänger bort filer.
YouTube - Oscar The Grouch on Mac Plus Trash (System 7)

Bevaka tråden