Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad kommer att hända med Apple när Ive och Steve Jobbs har lämnat Apple?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad kommer att hända med Apple när Ive och Steve Jobbs har lämnat Apple. Kommer Apple att vara samma som dagens Apple. Apple kommer att kunna överleva med dagens uppsättning av Os X, Macar, iOs, iPhone och iPad i ett par år typ 2-3 år. Os X har funnits i 10 år nu, hur länge kan Apple köra på Os X utan att det känns för gammalt?

Vad kan hända när nästa generations plattform och hårdvara ska utvecklas, kommer det att vara av samma innovativa design och tekniska utveckling samt att ligga i framkant av nyheter både på mjukvara och hårdvara, när Steve Jobbs och Ive inte längre kommer att hålla i spakarna? Eller blir Apple ett bland många andra som Dell.

Jag känner att historien kan återupprepa sig igen då, när Steve Jobbs lämnade Apple på 80 talet och rädda Apple i siste stund 1997/98 med iMac. Kan Historien upprepa sig nu när både Steve och Ive (kanske) lämnar Apple, eller är Apple dödsdömt.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 12:28
Ursprungligen av Hunter78:

Kan Historien upprepa sig nu när både Steve och Ive (kanske) lämnar Apple, eller är Apple dödsdömt.

Nej och nej. Apples strategi och utveckling kommer nog vara densamma rätt lång tid framöver även om de två inte längre jobbar på Apple och många av Apples medarbetare som jobbat nära dom två är extremt kompetenta och väl insatta i Apple-strategin.

Jag vet uppriktigt sagt inte hur stort inflytande enstaka personer har i ett jätteföretag som t.ex. Apple. Detta har jag grunnat på ofta och har inte kommit fram till något svar. Detsamma gäller partier och andra rörelser - då menar jag hyfsat "demokratiska/pluralistiska" rörelser. Diktaturer är ju en annan femma.
När det gäller Apple så har det ju alltid framställts som att Jobs haft ett enormt avgörande inflytande på ALLT. Vet inte - låter omöjligt för en enda person. Vassa designers finns det gott om - så Ives är inte oersättligt. Det handlar om att ledningen/ledare prioriterar design (och att dom kan övertyga ägarna om detta) - att dom accepterar att en viss del av en utvecklingskostnad går till design - att designavdelningen får ha si och så många på lönelistan. Gör man så kommer det ut väldesignade grejer - och det gör det med eller utan Ives. Dom kanske ser annorlunda ut, men dom kommer att anses av dom flesta som väldesignade/snygga/attraktiva. Sådant förändras med tid.
Så - om Jobs position tas över av en eller två som är hyfsat begåvade så kan det går bra. Jag tror att det är när korkskallar/inkompetenta/osjälvständiga/gubbar/räknenissar tar över som det går åt pipsvängen. En visionär eller hyfsat begåvad ledare kan göra skillnad - en idiot i ledningen kan göra ENORM skillnad. Det är min tes. Så - det behöver inte vara en Jobs - som ju uppenbarligen ÄR exceptionell - som tar över. Det räcker nog med en hyfsat bra/lyhörd/fast lagkapten för att segla skutan vidare. Men om en idiot tar över (sådant har hänt i många företag genom historien - oftast p.g.a. nepotism) så kan det gå illa och det mycket snabbt i denna branch. Då kan Apple vara uppstyckat i småbitar och licensierat redan om 6-7 år (hårdvara/iTunesStore/mjukvara) - kanske i samband med nästa finanskris. Och då existerar ju inte det som ÄR Apple - framför allt om man separerar hård- och mjukvara.
Mina fem öre.

Jag håller nog med Zimmerman att de kan gå fel men det kan också gå bra för Apple. Däremot ska vi inte räkna med att det går perfekt för Apple utan Ive och ST. Vi ska nog inte underskatta Steve och Ive inflyttande på Apple som allt för litet. Vi vet att ST är en kontroll nörd. Om det är en bidragande faktor som har en positiv funktion återstår det att se.

Titta på SonyEricsson och Nokia från att vara världsledande till att ha relativ stora problem. Sedan kan vi se Apple med iPhone och Android som bara på enstaka år totalt dominerar marknaden. Samma kan hända Apple att de tappar ledningen. Det betyder inte att apple konkar.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 13:20
Ursprungligen av Hunter78:

Titta på SonyEricsson och Nokia från att vara världsledande till att ha relativ stora problem. Sedan kan vi se Apple med iPhone och Android som bara på enstaka år totalt dominerar marknaden. Samma kan hända Apple att de tappar ledningen. Det betyder inte att apple konkar.

SE och Nokias problem härstammar ju främst från deras tröghet och rädsla för aktieägarnas reaktioner på allt de gör. Jag känner en hel del högt uppsatta personer på Ericsson och kan berätta att de i princip helt avfärdade att Apple skulle lyckas på mobilmarknaden de som överhuvudtaget kände till Apple mer n till namnet sa att Apple är bra på datorer men de kan inte göra mobiltelefoner. Det fick de äta upp.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 13:22
Ursprungligen av Hunter78:

Jag håller nog med Zimmerman att de kan gå fel men det kan också gå bra för Apple. Däremot ska vi inte räkna med att det går perfekt för Apple utan Ive och ST.

Går perfekt, vem har sagt det? Det är nog ingen som tycker att det går perfekt för Apple nu heller, speciellt inte Jobs och Ive. Framgånsrika företagsledare och produktutvecklare är oftast aldrig nöjda, det finns alltid något att förbättra.

Nokia och Ericsson är ju exempel på företag som just haft osäkra trögskallar i ledningen - gubbar som inte hänger med helt enkelt.
Man ska inte heller underskatta den totala miljön ett IT-företag verkar i. Dessa gamla gubbar (även dom som bara är 40-50 verkar vara gamla som gatan) sitter och rör sig i en gammal nordisk/europeisk industrikultur med golfbanor, ordnar och herrklubbar. Dom längst upp i dessa IT-företag vet inget om IT - dom är tillsatta räknenissar. En snubbe från teknikavdelningen kan slå i dom vilka idiotier som helst - dom tror på det för han är ju "expert" - gubbarna kan inte själva bedöma tekniska saker. Dom är räknenissar. Punkt. Kan hjälpligen använda sin egen Nokia/Ericson-smartphone. Dom är helt i händerna på ägarna som dom är rädda för och ingenjörerna som kan leda dom in på helt fel väg. Dessa gubbar tror att aktien sjunker om dom slutar bära slips. Det finns ingen inre trygghet i dessa män som aldrig någonsin skulle töras bryta sociala- och hirearkiska mönster.
Det är en annan femma i Kalifornien. Det är en annan planet. Det är ingen slump att nästan allt hänt där. Jobs är en hippie som aldrig brytt sig om normer och sociala mönster. Hela Apple grundades av marijuanarökande och LSD-trippande visionärer och högrisktagare - friklättrare. Google som företagskultur är också omöjligt att tänka under ledning av Ericsson/Nokia-gubbar. Här råder tyska/germanska sociokulturella system.
Jobs skulle ha slagits ut i Sverige. Direkt. Apple skulle aldrig ha funnits idag. Han "var" ju ingen. Kände ingen (inte ens en enda Wallenbergare) - bara en halvarab - inga fina skolor eller kontakter. Dessutom hade han inte slips och kostym så han kan ju inte vara seriös. Och han luktar mariujana. Knarkare! Ut! Ingen skulle ha lyssnat på honom en sekund. Han skulle inte ha passerat receptionen.
Men Kalifornien är något annat. Något helt annat.
Det finns coola företag även i detta lilla germanska kyliga land - t.ex. Propellerhead. Men det är små företag. Dom stora bjässarna är fortfarande gamla gubbar - alla i samma näringslivets ankdam. Att dessa företag skulle få problem när IT utvecklade som det gjorde - när innehåll, användning och skönhet kom in - när det inte längre räcker med genial ingengörskonst och hård vetenksap - var ju väntat egentligen.
Nokia och Ericsson har ingen kultur helt enkelt. Det är bara räknenissar och ingengörer. Dom gör fenomenala nätverkssystem - grejer som inte riktar sig till konsumenter direkt. Dom förstår ingenting av det här med human interface, art, humaniora. Vad har det med mobiltelefoner att göra? Dom "ser" inte vackra saker - odefinierade mervärden. När dom sedan i desperation försöker lägga ut allt på andra företag så väljer dom notoriskt fel - hela tiden. :-D. Dom satsar på andra bjässar som redan har sin egen tröga agenda.
Just det att Apple gjort allt under samma tak ska nog inte underskattas. Det är på det viset ett unikt företag.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 14:57
Ursprungligen av Zimmerman:

Nokia och Ericsson är ju exempel på företag som just haft osäkra trögskallar i ledningen - gubbar som inte hänger med helt enkelt.
Man ska inte heller underskatta den totala miljön ett IT-företag verkar i. Dessa gamla gubbar (även dom som bara är 40-50 verkar vara gamla som gatan) sitter och rör sig i en gammal nordisk/europeisk industrikultur med golfbanor, ordnar och herrklubbar. Dom längst upp i dessa IT-företag vet inget om IT - dom är tillsatta räknenissar. En snubbe från teknikavdelningen kan slå i dom vilka idiotier som helst - dom tror på det för han är ju "expert" - gubbarna kan inte själva bedöma tekniska saker. Dom är räknenissar. Punkt. Kan hjälpligen använda sin egen Nokia/Ericson-smartphone. Dom är helt i händerna på ägarna som dom är rädda för och ingenjörerna som kan leda dom in på helt fel väg. Dessa gubbar tror att aktien sjunker om dom slutar bära slips. Det finns ingen inre trygghet i dessa män som aldrig någonsin skulle töras bryta sociala- och hirearkiska mönster.
Det är en annan femma i Kalifornien. Det är en annan planet. Det är ingen slump att nästan allt hänt där. Jobs är en hippie som aldrig brytt sig om normer och sociala mönster. Hela Apple grundades av marijuanarökande och LSD-trippande visionärer och högrisktagare - friklättrare. Google som företagskultur är också omöjligt att tänka under ledning av Ericsson/Nokia-gubbar. Här råder tyska/germanska sociokulturella system.
Jobs skulle ha slagits ut i Sverige. Direkt. Apple skulle aldrig ha funnits idag. Han "var" ju ingen. Kände ingen (inte ens en enda Wallenbergare) - bara en halvarab - inga fina skolor eller kontakter. Dessutom hade han inte slips och kostym så han kan ju inte vara seriös. Och han luktar mariujana. Knarkare! Ut! Ingen skulle ha lyssnat på honom en sekund. Han skulle inte ha passerat receptionen.
Men Kalifornien är något annat. Något helt annat..

Håller till viss del med men kolla ändå vilken betydelse sådana "kufar" som Jonas Birgersson och Von "Lustig" haft här i Sverige och företag som Spotify/Elektron/m.fl.

Sen får man inte glömma att Jobs kände rätt många i branschen efter att ha jobbat en sväng på Atari och att en finskättad riskkapitalist vid namn Mike Markulla spelade en mycket stor roll för Apples utveckling. Han startade sedan ett företag som heter Echelon kolla deras logga About Echelon Markets

Jomen Mike Markulla var ju också en pothead :-D. Och alla han kände i branchen var mer eller mindre hippies och fritänkare. Hela scenen var sådan. Den scenen - det alternativet - fanns inte och har aldrig funnits i lilla Sverige. Det är det jag menar. Det fanns/finns andra receptioner att gå till i Kalifornien. I Sverige finns bara EN sort reception. Nästan. Det finns inte samma subkultur här. Har aldrig funnits och kanske aldrig någonsin kommer att finnas. Det finns andra föredelar med vårat land - men det är skillnad på Sverige och Kalifornien. Trust me on this.
Jag är helt övertygad om att om du har en galen idé - som ändå har potential om man förstår den fullt ut och har visioner/fantasi - så är chansen att hitta investerare i kalifornien 1000 ggr större än i Sverige. Detta oavsett den ekonomiska basen. I kalifornien chansar man vilt - skjuter vilt och hoppas på en träff någon gång. I Sverige sitter man på klubben, putsar vapnen och ser över samlingen. Dom är galnare helt enkelt och det finns alla sorters folk även på finanssidan. I Sverige är det så homogent att man förvånas att det fortfarande faktiskt händer saker ibland. Vi har ju som land (rikt, välutbildat, ingenjörsfett, IT-fett) kunnat göra så mycket mera. Men...kolla hur många som drar till Kalifornien istället. Fråga dom hur det gick när dom försökte sälja in sina grejer i det svenska näringslivet. Det är helt enkelt fler chansningar och då fler lyckträffar i Kalifornien. Man ÄR vildare.
Detta är min uppfattning och erfarenhet.

Ursprungligen av Tabb:

Håller till viss del med men kolla ändå vilken betydelse sådana "kufar" som Jonas Birgersson och Von "Lustig" haft här i Sverige och företag som Spotify/Elektron/m.fl.

Sen får man inte glömma att Jobs kände rätt många i branschen efter att ha jobbat en sväng på Atari och att en finskättad riskkapitalist vid namn Mike Markulla spelade en mycket stor roll för Apples utveckling. Han startade sedan ett företag som heter Echelon kolla deras logga About Echelon Markets

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 15:30
Ursprungligen av Zimmerman:

Jomen Mike Markulla var ju också en pothead :-D. Och alla han kände i branchen var mer eller mindre hippies och fritänkare. Hela scenen var sådan. Den scenen - det alternativet - fanns inte och har aldrig funnits i lilla Sverige. Det är det jag menar. Det fanns/finns andra receptioner att gå till i Kalifornien. I Sverige finns bara EN sort reception. Nästan. Det finns inte samma subkultur här. Har aldrig funnits och kanske aldrig någonsin kommer att finnas. Det finns andra föredelar med vårat land - men det är skillnad på Sverige och Kalifornien. Trust me on this.
Jag är helt övertygad om att om du har en galen idé - som ändå har potential om man förstår den fullt ut och har visioner/fantasi - så är chansen att hitta investerare i kalifornien 1000 ggr större än i Sverige. Detta oavsett den ekonomiska basen. I kalifornien chansar man vilt - skjuter vilt och hoppas på en träff någon gång. I Sverige sitter man på klubben, putsar vapnen och ser över samlingen. Dom är galnare helt enkelt och det finns alla sorters folk även på finanssidan. I Sverige är det så homogent att man förvånas att det fortfarande faktiskt händer saker ibland. Vi har ju som land (rikt, välutbildat, ingenjörsfett, IT-fett) kunnat göra så mycket mera. Men...kolla hur många som drar till Kalifornien istället. Fråga dom hur det gick när dom försökte sälja in sina grejer i det svenska näringslivet. Det är helt enkelt fler chansningar och då fler lyckträffar i Kalifornien. Man ÄR vildare.
Detta är min uppfattning och erfarenhet.

Min erfarenhet av Kalifornien och dess invånare är iofs mer att de är väldigt laidback och inget är något problem för dom även om det ofta kan ta lite tid. På östkusten däremot, där är de vildare och aggressivare. Men det är klart att det finns skillnader mellan Sverige och USA men även många likheter. Grundare till svenska företag som Ericsson IKEA och Nobel kan på många sätt jämföras med Steve jobs. Skulle inte förvåna mig om Jobs har detaljstuderat IKEAs framgångar och affärsmodell.

Ursprungligen av Tabb:

Skulle inte förvåna mig om Jobs har detaljstuderat IKEAs framgångar och affärsmodell.

Kanske tur att det inte vore tvärtom, för då fick du bara sitta i en IKEA-soffa om du bär speciella brallor som du köpt i IKEA PantsStore.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 15:44
Ursprungligen av pmarriott:

Kanske tur att det inte vore tvärtom, för då fick du bara sitta i en IKEA-soffa om du bär speciella brallor som du köpt i IKEA PantsStore.

Inlåsning står även IKEA för. För hur ska man kunna bygga ut sin Ivar hylla med delar från MIO? Konstigt att Androidrobotarna inte gått igång på det?

Hahahaha

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 15:51

En sak som kan hända om Jobs skulle försvinna är att det blir en maktkamp mellan de största aktieägarna som kan sluta med att en stor del av Apple's kapital delas ut till aktieägarna, det vore antagligen inte så bra i långa loppet. Då vore det bättre att Jobs innan sin avgång gör några stora strategiska företagsköp men vad ska de köpa för dessa många miljarder eller investera i? En miljövänlig Apple-bil kanske?

Ett fett moln - ett nätverk av serverparker globalt - som Google. Det skulle jag göra. Infrastruktur helt enkelt. Garanterat bra investering. Går att hyar ut om man inte själv använder all bandbredd. Dom borde köpa Akanami eller bygga eget.

Ursprungligen av Tabb:

men vad ska de köpa för dessa många miljarder eller investera i? En miljövänlig Apple-bil kanske?

Jag tror definitivt att det kommer att bli förändringar i Apple efter att Steve lämnar. Frågan är hur stor ändringen kommer att vara? Samt om det kommer vara till nytta för Apple och oss kunder? Den andra frågan är vad hände alt hur stor ändringen/ändringar kommer att bli om Ive också slutar på Apple!

Jag hoppas att Apple inte blir ett Dell bolag, med allt vad det innebär!

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 16:03
Ursprungligen av Hunter78:

Jag hoppas att Apple inte blir ett Dell bolag, med allt vad det innebär!

Apple kan nog aldrig bli ett Dell företag eftersom Dell aldrig har drivits av innovation bara av att sälja burkar billigare än HP m.fl. Även om Jobs och Ive försvinner från Apple så kommer det fortfarande finnas tusentals personer på Apple som jobbar med nya innovativa projekt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-08 16:06

Man ska inte glömma att det som Apple släpper nu är något som Apple jobbade sen 2-3 år tillbaka. Det som gör SJ (och Apple) så unikt är att ha en känsla för vad som kommer att vara trenden om några år. Inte idag. För att utveckla en produkt för idag så måste ha börjat för 1-2 år sen. Titta bara på Android. Xoom som är den första Android 3 tablet har fortfarande stora brister i både hårdvara och mjukvara och både Motorolo och Google började jobba med produkten först efter att iPad kom ut och det räckte inte helt.

Vad Nokia och SE gjorde är att de har missat trenden. De räknade med att deras markandsledning skulle hålla i sig eftersom de vet hur man bygger mobil telefoner vet de automatiskt vad kunderna vill ha. När Apple släppte iPhonen skrattade de ut den. När de väl märkte att det är där trenden ligger och inte i att lägga några nya features i deras gamla telefoner var det för sent. Men det var inte bara SE och Nokia som skrattade. Microsoft gjorde det också och måste betala dyrt för det. Microsoft gav Nokia 1 miljard dollar för att de inte ska bygga Android telefoner som SE redan gör.

Det ser inte ljust ut för SE, Nokia eller Microsoft.

Men samma sak kan hända Apple när Apple får en ny ledning som är helt fixerade på aktie kursen och inte ser var marknaden är om några år så kan det snabbt gå åt skogen. Apple gör just nu otroliga vinster. Apple gjorde otroliga vinster på 80 talet också men ledningen gjorde flera missar som gjorde att Apple hade väldigt svårt att konkurrera med andra tillverkare. När Steve Jobs kom tillbaka så bantade han ner Apple. Han skar ner på R&D, produkter och tjänster. Allt som inte var viktigt skars bort. Och med nya designade produkter och tjänster som iMac, iPod och iTunes lyckades han ta Apple ur graven. Apple har haft över 10 år med otroligt många produkter som nästan alla har varit succeer, iPhone, iPod touch och iPad fanns inte ens för 4 år sen. Och nu är det Apples största inkomster. Men de måste jobba vidare och jag hoppas att Apple har tillräckligt med talenter som kan driva Apple utan SJ. För att om det kommer någon på Apple som tänker att iPad är det ultimativa som finns och det kan man inte förbättra så är Apple dödsdömt.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 16:16
Ursprungligen av Robo-X:

.

Det ser inte ljust ut för SE, Nokia eller Microsoft.

Ärligt talat så ser det hyfsat ljust ut för SE på flera punkter men också eftersom Nokia sannolikt skrev under sin egen dödsdom när de gick till sängs med MS. SE kan säkert ta andelar från Nokia för de som vill ha Android av en nordisk variant. MS klarar sig garanterat deras enorma vinster på Windows får Apples vinster att se små ut.

Ursprungligen av Robo-X:

.
Apple gjorde otroliga vinster på 80 talet

Inte otroliga vinster snarare hyfsade.

Jag ser det så här: Det som gör SJ (och Apple) så unikt är att dom skapar trenden.

Ursprungligen av Robo-X:

Det som gör SJ (och Apple) så unikt är att ha en känsla för vad som kommer att vara trenden om några år.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 17:03
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag ser det så här: Det som gör SJ (och Apple) så unikt är att dom skapar trenden.

Håller inte riktigt med. Apple påminner till viss del om Madonna som sällan är allra först men ofta får cred för att vara det. I de flesta fall så har Apples framgångar mer handlat om timing och att göra saker "rätt" mer än att skapa trender. Apple hoppar på vågen när timingen är rätt och det går att tjäna pengar på trenden.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-08 19:10
Ursprungligen av Tabb:

Håller inte riktigt med. Apple påminner till viss del om Madonna som sällan är allra först men ofta får cred för att vara det. I de flesta fall så har Apples framgångar mer handlat om timing och att göra saker "rätt" mer än att skapa trender. Apple hoppar på vågen när timingen är rätt och det går att tjäna pengar på trenden.

Men vad är en trend? Är det när det är nytt eller när det blir mainstream?

Jag tycker att en trend är när det är nytt och den stora massan börjar adopterar det. Inte när några enstaka använder det. Apple har haft en bra känsla var något är på väg och när teknologien är där så släpper den produkten på den marknaden. Tablets har funnits sen '99 och Microsoft hypade den men det var först när teknologien var redo som Apple hoppade på det. Och det blev direkt en succe för att de gjorde det riktigt. Det gäller inte att vara först utan att göra det riktigt bra. Enkelt att använda, kostnad effektivt och framför allt ska fungera som lovat. Det måste inte kunna allt men det som fungerar ska fungera enkelt och snabbt.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 19:14
Ursprungligen av Robo-X:

Apple har haft en bra känsla var något är på väg och när teknologien är där så släpper den produkten på den marknaden. Tablets har funnits sen '99 och Microsoft hypade den men det var först när teknologien var redo som Apple hoppade på det. Och det blev direkt en succe för att de gjorde det riktigt. Det gäller inte att vara först utan att göra det riktigt bra. Enkelt att använda, kostnad effektivt och framför allt ska fungera som lovat. Det måste inte kunna allt men det som fungerar ska fungera enkelt och snabbt.

//Rob

Du skriver ungefär det jag skrev fast med andra ord.

Håller med till 100%

1
Bevaka tråden