Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en blek iMac-kopia

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Haha såg denna på Engadget

Asus reveals ET2700 all-in-one desktop, lets you get touchy-feely with all ten digits (video) -- Engadget

Känns designen igen? Svart ram? Haka och fot i alu?

Det sker så ofta att det inte ens är intressant att bry sig.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 22:55

Blek?

Intressant att den har touch-skärm iaf. Lik iMac? Visst, men något riktmärke måste man väl få ha?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-08 23:59

Det lustiga är att ASUS dotterbolag Pegatron tillverkar iMac och iPhone m.m. åt Apple. Denna iMac-kopia tyder kanske på att Apples nya iMacs kommer att ha en helt ny design och ha 10-fingers multitouch.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-09 00:26

I vilken grad skyddar Apple designen på sina datorer?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 00:30
Ursprungligen av planB:

I vilken grad skyddar Apple designen på sina datorer?

I ganska hög grad men i detta fall så kan man ju anta att Asus/Pegatron pratat med Apple och fått OK innan de visat upp denna.
Annars kan de säkert tappa Apples business och jag antar att Asus/Pegatron inte vill tappa Apple som kund.

Det brukar falla på att specarna är lägre (förutom några detaljer som dennas multitouch) och priset högre än Apple. Sök på "imini" exvis för en misslyckad Mac mini-kopia. (http://www.99.se/notiser/92645-intel-macmini-flat-imini.html; http://www.99.se/99lounge/278443-traden-extrem-skadegladje-moahahahhaha.html#post1904178)

Ursprungligen av Tabb:

Det lustiga är att ASUS dotterbolag Pegatron tillverkar iMac och iPhone m.m. åt Apple. Denna iMac-kopia tyder kanske på att Apples nya iMacs kommer att ha en helt ny design och ha 10-fingers multitouch.

Hm, sist jag kollade var det nog ändå Apple som designade sina datorer. Steve har ju dessutom offentligt totaldissat idén på multitouch-Macar så jag skulle inte satsa alltför mycket på det heller.

Försöker för övrigt förgäves förstå vad man vill uppnå med multitouch på en stationär dator. Framkalla axel- och nackbesvär?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 09:38
Ursprungligen av Samuel K:

Hm, sist jag kollade var det nog ändå Apple som designade sina datorer. Steve har ju dessutom offentligt totaldissat idén på multitouch-Macar så jag skulle inte satsa alltför mycket på det heller.

Försöker för övrigt förgäves förstå vad man vill uppnå med multitouch på en stationär dator. Framkalla axel- och nackbesvär?

Finns hur mycket funktioner som helst man kan styra med multitouch på en stationär dator som mixning färgblanding och layoutarbete m.m..iPad är inte heller särskilt ergonomisk om man ska vara kritisk och Jobs dissade väl mest multitouch på vertikala skärmar? En ny iMac kan ju vara tiltbar. Jag säger inte att en ny iMac ska se ut sådär utan mer att Apple kanske tillåtit Asus använda Apples "gamla" iMac design för att Apple snart satsar på en helt ny iMac-design.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 09:58
Ursprungligen av Tabb:

Finns hur mycket funktioner som helst man kan styra med multitouch på en stationär dator som mixning färgblanding och layoutarbete m.m..iPad är inte heller särskilt ergonomisk om man ska vara kritisk och Jobs dissade väl mest multitouch på vertikala skärmar? En ny iMac kan ju vara tiltbar. Jag säger inte att en ny iMac ska se ut sådär utan mer att Apple kanske tillåtit Asus använda Apples "gamla" iMac design för att Apple snart satsar på en helt ny iMac-design.

Men vill du sträcka dig över bordet till skärmen och sitta och hålla händerna rakt ut och jobba? Att däremot ha ett program i iPad som trådlöst styr vissa saker i ett program på datorn tror jag på.
Jag tror inte Apple tillåter någonting. Är ett sådant här företag inne och härmar tillräckligt mycket så slår Apples advokater till hårt och direkt.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 10:03
Ursprungligen av acke:

Jag tror inte Apple tillåter någonting. Är ett sådant här företag inne och härmar tillräckligt mycket så slår Apples advokater till hårt och direkt.

Företaget som har gjort den är alltså de som tillverkar många av Apples produkter så någon risk för advokater lär det inte vara i det här fallet. Men vi får väl se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 12:38
Ursprungligen av Tabb:

Företaget som har gjort den är alltså de som tillverkar många av Apples produkter så någon risk för advokater lär det inte vara i det här fallet. Men vi får väl se.

Hur menar du? Bara för att en del av ett företag tillverkar datorer till ett annat så får resten av företaget göra som man vill?

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 12:42
Ursprungligen av acke:

Hur menar du? Bara för att en del av ett företag tillverkar datorer till ett annat så får resten av företaget göra som man vill?

Nej. Som sagt så antar jag att ASUS först frågat Apple om tillstånd innan de visat upp denna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-03-09 12:50
Ursprungligen av Tabb:

Nej. Som sagt så antar jag att ASUS först frågat Apple om tillstånd innan de visat upp denna.

Verkar rimligt men, det förvånar mig att de har godkänt det.

Att ha en touch-screen på detta sättet är så befängt det bara kan vara.

Finns det något värre en fingeravtryck på en stor skärm man jobbar mot?!

Hur skulle det vara att jobba med en skärm där det alltid finns fingeravtryck, och som även uttryckts, det totalt icke-ergonomiska i att sitta med armarna utsträckta rakt fram...

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 13:05
Ursprungligen av LCR:

Att ha en touch-screen på detta sättet är så befängt det bara kan vara.

Den går ju iofs att montera/vinkla på ett flertal andra sätt än bara vertikalt.

Ursprungligen av LCR:

Finns det något värre en fingeravtryck på en stor skärm man jobbar mot?

JA, fingeravtrycken stör nog mer och syns tydligare på en liten skärm

Ursprungligen av LCR:

Hur skulle det vara att jobba med en skärm där det alltid finns fingeravtryck, och som även uttryckts, det totalt icke-ergonomiska i att sitta med armarna utsträckta rakt fram...

Varför skulle det alltid finnas fingeravtryck på skärmen? Går ju att undvika att fingeravtryck fastnar genom skärmbeläggningar och handskydd. Sen angående det icke-ergonomiska så är de flesta datorer oavsett konstruktion redan just det.

Ursprungligen av Tabb:

Finns hur mycket funktioner som helst man kan styra med multitouch på en stationär dator som mixning färgblanding och layoutarbete m.m..

"Man kan", ja. Är det bättre? Nej. Inte med mindre än att man totalt förändrar gränssnittet från pekardrivet till fingeranpassat. Allting däremellan blir en ren bastard och så långt från Apple man kan kan komma. Det handlar liksom inte om att bara lägga till saker för att man kan, då sitter man till sist med datorversionen av The Homer.

Ursprungligen av Tabb:

iPad är inte heller särskilt ergonomisk om man ska vara kritisk och Jobs dissade väl mest multitouch på vertikala skärmar? En ny iMac kan ju vara tiltbar.

iPad är ungefär lika ergonomisk som en bok - framför allt kan man använda den utan att statiskt belasta skuldrorna, vilket är nästan omöjligt att göra med fingrarna på vare sig en laptopskärm eller en tippad iMac. Dock inte sagt att en bok fördenskull är optimal, men det är åtminstone inte samma ergonomiska katastrof som den här styggelsen.

Apple skickade för övrigt in ett utförligt sådant patent redan innan iPaden först lanserades, i god tid innan de totalt avfärdade hela idén om touch-Macar. Tanken är alltså inte alls ny och har uppenbart gått mer än bara ett par varv genom designavdelningen, vilket snarast bekräftar att konceptet är stendött.

Ursprungligen av Tabb:

Jag säger inte att en ny iMac ska se ut sådär utan mer att Apple kanske tillåtit Asus använda Apples "gamla" iMac design för att Apple snart satsar på en helt ny iMac-design.

Det låter som att du missuppfattat kopplingen mellan Apple och Asus.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 10:13
Ursprungligen av Samuel K:

"Man kan", ja. Är det bättre? Nej. Inte med mindre än att man totalt förändrar gränssnittet från pekardrivet till fingeranpassat. Allting däremellan blir en ren bastard och så långt från Apple man kan kan komma.

Om Apple skulle lansera en vippbar iMac så skulle den naturligtvis även köra iOS förutom OS X

Ursprungligen av Samuel K:

iPad är ungefär lika ergonomisk som en bok - framför allt kan man använda den utan att statiskt belasta skuldrorna

Det kan ju diskuteras

Ursprungligen av Samuel K:

Apple skickade för övrigt in ett utförligt sådant patent redan innan iPaden först lanserades, i god tid innan de totalt avfärdade hela idén om touch-Macar. Tanken är alltså inte alls ny och har uppenbart gått mer än bara ett par varv genom designavdelningen, vilket snarast bekräftar att konceptet är stendött.

Konceptet är knappast stendött, men vi får väl se.

Ursprungligen av Samuel K:

Det låter som att du missuppfattat kopplingen mellan Apple och Asus.

Inte alls, ASUS var ju en av de första datortillverkarna som införde multitouch av exakt samma slag som Apple på sina bärbara och vad jag vet så har inte Apple stämt dom.

Sa inte Jobs något om "year of the copycats"?

Trots att dom haft så lång tid på sig att kopiera så lade dom till den obligatoriska blå lysdioden på fronten.

Jag frågade en Taiwanes på CEBIT varför alla kör blå lysdioder och fick svaret "det är den dyraste lysdioden, det är lyx"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-03-09 20:22
Ursprungligen av Björnström:

Trots att dom haft så lång tid på sig att kopiera så lade dom till den obligatoriska blå lysdioden på fronten.

Jag frågade en Taiwanes på CEBIT varför alla kör blå lysdioder och fick svaret "det är den dyraste lysdioden, det är lyx"

Kontrollen blinkar blå, en signal för det säkra
Kontrollen blinkar blå, då är allt som det ska
Om skärmen är normal finns inget skäl att tveka
När kontrollen blinkar blå då är allt som det ska

Blinkar Blå - Adolphson & Falk - Spotify

Baksidan är designmässigt ännu mer som iMacen, se aluminiumfoten med hålet för sladden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-09 09:38

Förlåt men pratar vi fortfarande om pekskärmar på stationära datorer? Enligt mig är det en dålig feature som PC-tillverkarna av någon anledning halvhjärtat tryckt in av någon konstig anledning. Utöver tablets och telefoner gör den funktionen bäst i att stanna i väggterminaler.

Jag tror att många har en övertro på Apples makt i Kina :-D. Om en fabrik tillverkar iMacs ena veckan och PC-burkar som helt uppenbart är kopior på designsidan nästa vecka så kan nog Apple bara vackert se på. Det enda dom kan göra är att sluta kontraktera den fabriken; dom får aldrig mera jobb från Apple. Men...verkligheten ser inte riktigt så ut. Många gånger får Apple - och alla andra västföretag - vacker stå på knä - böna och be för att dessa högefektiva high-tech-fabriker ska producera deras produkter. Och detta på specifika tider. Deadlines.
Man ska inte glömma att Apple en vacker dag kan bli kinesiskt.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-09 13:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag tror att många har en övertro på Apples makt i Kina :-D. Om en fabrik tillverkar iMacs ena veckan och PC-burkar som helt uppenbart är kopior på designsidan nästa vecka så kan nog Apple bara vackert se på.

Fast nu handlar det ju inte om småfabriker utan om en stor tillverkare som tillverkat miljontals iPhones och iMacs åt Apple. Tror definitivt att tillstånd införskaffats från Apple för att visa upp denna iMac-klon kanske kan detta vara en form av tjänster vs gentjänster.

Vad gäller Apples makt i Kina så är den som du skriver begränsad men om Apple skulle skicka en signal till Kinas ledning om att de snart ser sig om efter nya fabriker utanför Kina om inte vissa missförhållanden minimeras så skulle säkert ett och annat hända.

Nej, inte bryr sig Kinas regering om Apple (eller något annat västföretag) :-D. Besynnerlig världsbild du har :-). Kina bryr sig knappt ens om USA's regering (handelsbråk).

Dom enda "tillstånd" dessa kinesiska fabriker bryr sig om är från kinesiska myndigheter. Och så ska det vara. Inte har dom bett om några tillstånd från Apple. Det är ju absurt.

Västföretagen som vill ha high-tech tillverkat i Asien står i kö. Det är större efterfrågan än tillgång. Att Apple skulle kunna hota med att lätt flytta produktion till andra länder...tja, verkligheten ser inte ut så.
Snarare är det så att västföretag ser mellan fingrarna och förlåter en hel del (många exempel finns) därför att dom helt är i händerna på dessa kinesiska high-tech-fabriker. Det är så det ser ut idag.

Jag tror att många fortfarande inte förstått vad som hänt i världen och vad som helt uppenbart kommer att hända i framtiden. Så här tror jag verkligheten ser ut just nu; OM Apple skulle vara så korkade och odiplomatiska att dom kontaktade kinesiska myndigheter i denna fråga och hota med att flytta tillverkningen till andra länder. OM dom ens skulle få ett svar (vilket jag inte tror) så skulle det lyda; Lycka till. Best wishes.
OM dom skulle kontakta fabriken (eller det gigantiska industrikonsortium den tillhör snarare) och klaga så skulle dom få ett svar så klart. Det skulle lyda; Biziz is biziz. Vill ni lägga ny beställning? Skynda med svar - vi har 30 andra på kö och EN lucka i kalendern.

Har du helt missat vad som hänt globalt senaste 15 åren? Att världsmakten förskjutits? Att Kina köper upp västföretag? Att USA skulle gå i konkurs om Kina återkrävde utlåningen - eller bara slutade köpa amerikanska papper en månad?

Ursprungligen av Tabb:

Fast nu handlar det ju inte om småfabriker utan om en stor tillverkare som tillverkat miljontals iPhones och iMacs åt Apple. Tror definitivt att tillstånd införskaffats från Apple för att visa upp denna iMac-klon kanske kan detta vara en form av tjänster vs gentjänster.

Vad gäller Apples makt i Kina så är den som du skriver begränsad men om Apple skulle skicka en signal till Kinas ledning om att de snart ser sig om efter nya fabriker utanför Kina om inte vissa missförhållanden minimeras så skulle säkert ett och annat hända.

Snälla, håll er till ämnet!

Vidare inlägg i Kina/USA-diskussionen kommer att raderas med motiveringen offtopic.

/Mod

Men herregud - hålet är ju fyrkantigt, inte runt! Inte likt på minsta vis!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-03-10 18:49

Fast detta är en av de bättre iMac-kopiorna tycker jag, om jag nu vore tvungen att ha en peezee av någon anledning skulle jag mycket hellre välja denna än random grå Dellburk. Jag fattar dock inte vad multitouchen skulle vara bra för.

  • Oregistrerad
  • 2011-03-10 19:04
Ursprungligen av Pilen:

Jag fattar dock inte vad multitouchen skulle vara bra för.

Måla, mixa, layouta, spela, fleranvändning ? Finns rätt många saker som 10 punkters multitouch kan vara bra eller mer praktiskt till.
YouTube - Multi Touch (new touchscreen technology)

Bevaka tråden