Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad i jobbet - hjälp mig med argument!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina chefer har fått upp ögat för iPad och dess egenskaper, och har tänkt att vi eventuellt ska använda den i vårt jobb som fältsäljare istället för en säljpärm. Jag skulle behöva er hjälp med argument som väger över till iPad:ens fördel. Vad jag har tänkt är följande:

* Ha ständigt uppdaterade kampanjer direkt i iPaden
* Att alltid ha med sig mailen
* Enkelt visa diagram, PDF-er, excel-filer etc.

Vad mer kan vi använda den till? Ge mig gärna konkreta tips på appar osv!

Excel-filer kanske du ska stryka som argument. Det fungerar inte alltid så bra.

Fördelen med iPad är ju att man alltid kan vara "up-to-date". Företagsledningen kan skeppa ut uppdateringar snabbt. Om man dessutom kan strunta i säljpärmen så är det ju ett tydligt ställningstagande för att bidra till en bättre miljö. Och man ska nog inte underskatta opinionen. Många privat- och företagskunder uppskattar om deras partners faktiskt gör allt de kan för att minska påverkan på vår gemensamma miljö.

Det vette tusan hur mycket bättre en klump av glas, aluminium och kisel är än en bunt returpapper ur miljösynpunkt.

Rent säljmässigt så ger den ett bättre intryck, iom att det blir lite wow-faktor över det hela.

Ursprungligen av irrelogical:

Det vette tusan hur mycket bättre en klump av glas, aluminium och kisel är än en bunt returpapper ur miljösynpunkt. ;-).

Produktionen av iPad är en "engångsförstörelse" - om du förstår hur jag menar. På sikt måste ju ett självklart mål vara att uppnå papperslöshet. Två orsaker:

  • Det sparar helt enkelt otroligt mycket pengar på sikt att inte behöva köpa in pappersarken och att inte behöva lägga pengar på bläck. Räkna också in slitage.

  • Industrins produktion av papper i olika form sliter på miljö. Någonstans måste man ju ta resurserna för att producera. Och ja, här måste ju elektronik som iPad ändå vara en fördel eftersom det blir en "engångsinsats" om du förstår hur jag tänker. Sedan måste absolut nya enheter produceras för att möta efterfrågan på marknaden. Det är dock en annan diskussion. Denna produktion kan dessutom göras allt mer miljövänlig (sker redan idag)

Detta ställer förvisso också lite krav på en klimatneutral elproduktion, vilket vi inte har idag.

  • Medlem
  • 2011-03-19 15:44

Varför ska man ha en dator i stället för en bunt papper? Samma fråga.

Jag kör Keynote-presentationer på min. Det brukar vara uppskattat.

Att kunna sätta en Ipad med BILDER rätt i händerna på en presumtiv kund och låta dem bläddra själv... stort.

Vet fotografer som säger att i samma ögonblick som kunden börjar dra och pilla på bilderna i ipaden så kommer
det Oh! A! Fräckt.... det underlättar säljet.

Själv konstruktionen på en platta underlättar om man skall visa någon annan något och ha ett samspel/dialog kring något på ett sätt som en bärbar dator är urkass på.

Ta det här exemplet, ställer er mittemot varann med en meters mellanrum, håll ipad med v hand, dra fram en bild. fatta nu iPaden med båda händerna och flippa runt den så den andre ser den, pjong! bilden vänder 180 grader.

"jag menar så här..." ...

Försök gör samma övning med en bärbar, det blir hemst löjligt.

En bärbar är avsedd för att vara ensam om, en ipad är väldigt bra som display för att visa andra.

Senast redigerat 2011-03-20 19:38

Jag har alltid tyckt att iPad måste vara det perfekta redskapet för säljare, mängder med aktuell information direkt tillgänglig.

En sak som jag tycker är värd att tänka på är att bilder på en skärm ofta upplevs som intensivare än tryckta bilder, vilket kan vara en väldigt viktig fördel.

Den fördelen gäller dock bara inomhus, så fort man är utomhus / i en ljusstark omgivning blir förhållandet det omvända.

Miljöargumentet är nog bara att glömma. Man måste konsumera flera ton papper innan man kommer upp i samma miljöpåverkan. Om den däremot kan ersätta både en PC och papper så blir ju i alla fall nettoeffekten positiv.

Uppdatering av info är ju grejen med datorer över huvud taget. Allt är non destruction och man behöver inte trycka/kopiera nytt varje gång en parameter förändrats. Det är dessutom troligare att alla har samma info i sina burkar (om man har bra rutiner). Med papper så springer ju folk omkring med olika versioner hela tiden. Om man ändrar priset på en pryl i ett sortiment så tar det väl 1% av tid och arbetsinsats att ändra det för 100 säljare/konsulter jämfört med papper. Och hur distribuerar man papperet? Måste man till en speciell plats och hämta nya listan? Skicka med posten :-D? Att säljare etc använder papper och pärmar idag är ju absurt.
Detta är för mig den stora vinsten med datorer. Databas kan man säga. Databas och distribution. Att ha grejer på papper är ju stenålder. Anakronistiskt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Uppdatering av info är ju grejen med datorer över huvud taget. Allt är non destruction och man behöver inte trycka/kopiera nytt varje gång en parameter förändrats. Det är dessutom troligare att alla har samma info i sina burkar (om man har bra rutiner). Med papper så springer ju folk omkring med olika versioner hela tiden. Om man ändrar priset på en pryl i ett sortiment så tar det väl 1% av tid och arbetsinsats att ändra det för 100 säljare/konsulter jämfört med papper. Och hur distribuerar man papperet? Måste man till en speciell plats och hämta nya listan? Skicka med posten :-D? Att säljare etc använder papper och pärmar idag är ju absurt.
Detta är för mig den stora vinsten med datorer. Databas kan man säga. Databas och distribution. Att ha grejer på papper är ju stenålder. Anakronistiskt.

Kanske lite väl tillspetsat. Naturligtvis finns det gånger då papper är ett mycket bättre alternativ, men det omvända gäller ju också, och i just säljarfallet tror jag definitivt att fördelarna med en surfplatta måste väga ganska tungt.

Med en Alupen kan man till och med signera direkt på iPaden:

Just Mobile Xtand - Stand for iPhone / iPod touch / MacBook

Jag använder iPaden för mer personliga demonstrationer av våra tjänster. Fungerar ypperligt. Mycket bättre än en bärbar dator.

Ursprungligen av bjelkeman:

Jag använder iPaden för mer personliga demonstrationer av våra tjänster. Fungerar ypperligt. Mycket bättre än en bärbar dator.

Där har du just det där - mötet

En iPad är ett stöd i just det där när man står ihop och diskuterar ngt. Där blir ju "Netbooken" hemsk....

Först och främst - tack för alla svar!

Vad som väger tyngst står nu helt klart - argumentet att du ständigt är up-to-date. Det finns inga ledtider längre med papper som ska skrivas ut och skickas till säljare (ja, sådant förekommer fortfarande..), utan man är alltid uppdaterad. Grym fördel. Jag har några frågor till.

- Om jag har flera PDF-filer, kan man använda t.ex iBooks för att kunna bläddra emellan dom?
- Vilka anteckningsprogram använder ni er av?

Med penultimate skriver du med fingret som på ett anteckningsblock. Med Evernote skriver du anteckningar som synkas med din dator.. Och iBooks kan hålla många PDF-filer.

Många pratar snällt om "Documets to go"

Du kan också säka på AppStore kring "PDF view" så hittar du nog mkt bra.

1
Bevaka tråden