Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att dela ut 3G-uppkoppling via Bluetooth

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-28 10:53

Lånar tråden lite. Har problem med bluetooth (och har alltid haft) men nu har jag läst att många lyckats få access mellan sin iPhone och iPad, för att dela ut 3g-anslutningen till iPaden (som tydligen är möjligt). Men jag får det inte att fungera. Bara snurr i flera minuter. Har uppdaterat mina i-enheter till senaste iOS. Vad gör jag för fel?

Ovanstående inlägg har brutits ut och flyttats hit från en annan tråd. Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat! Den tråden handlade visserligen också om Bluetooth-problem, men det var en helt annan frågeställning.

/Mod

Jag delar bara via WiFi från iPhone 4 till iPad och det fungerar perfekt.

Någon annars kanske kör via Bluetooth och har erfarenhet från det.

Varför inte köra via WiFi?

Ursprungligen av keptang:

Varför inte köra via WiFi?

Enligt hans profil har han en 3Gs och då blir det ju svårt om man inte jailbreakar så klart.

Även om man lyckas koppla upp en iPad eller MacBook med Bluetooth och en iPhone - hur går surfningen egentligen? 50 kB/s? Som gamla 14k-modem :-). Är det inte så värdelöst det kan bli?
Nya iOS har ju delning via WiFi - det är räddningen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-29 08:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Även om man lyckas koppla upp en iPad eller MacBook med Bluetooth och en iPhone - hur går surfningen egentligen? 50 kB/s? Som gamla 14k-modem :-). Är det inte så värdelöst det kan bli?
Nya iOS har ju delning via WiFi - det är räddningen.

Provat själv att göra en jämföranade test mot tex Bredbandskollen? Jag kör Bluetooth enkelt mot min MacBook Air Rev A.

Ursprungligen av frazze:

Provat själv att göra en jämföranade test mot tex Bredbandskollen? Jag kör Bluetooth enkelt mot min MacBook Air Rev A.

Vad får du för hastighet?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-29 11:17
Ursprungligen av keptang:

Vad får du för hastighet?

Jag får samma hastighet med bluetooth som med USB-tethering, nämligen 1 Mbit/s. Misstänker att det är nån Teliaspecifik spärr. Med Wifi-delning tycks det inte vara nån begränsning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-29 15:16

Hur lyckades du koppla din iPhone mot Macen via blåtand? Har provat det mesta men nej det funkar inte.

Ursprungligen av Vassius:

Jag får samma hastighet med bluetooth som med USB-tethering, nämligen 1 Mbit/s. Misstänker att det är nån Teliaspecifik spärr. Med Wifi-delning tycks det inte vara nån begränsning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-29 15:53
Ursprungligen av Mcus:

Hur lyckades du koppla din iPhone mot Macen via blåtand? Har provat det mesta men nej det funkar inte.

Har bara en bärbar PC tyvärr.

Ursprungligen av Mcus:

Hur lyckades du koppla din iPhone mot Macen via blåtand? Har provat det mesta men nej det funkar inte.

Det är lätt.
1. Slå på Bluetooth på iPhonen och internetdelning.
2. På Macen: Systeminställningar > Bluetooth > Tryck på + och följ guiden.
3. Markera iPhonen i vänsterspalten (är nu tillbaka vid Systeminställningar > Bluetooth) och klicka på kugghjulet nedtill och välj "Anslut till nätverket".

Ett tips är att lägga till Bluetooth-ikonen i menyraden om du använder det ofta så kan du bara klicka på den och sedan välja ansluta till nätverket där. Det går snabbt och smidigt.

Jag hoppas att det hjälper dig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-29 20:15

Är det samma sak med iPad?

Ursprungligen av Scarecrow:

Det är lätt.
1. Slå på Bluetooth på iPhonen och internetdelning.
2. På Macen: Systeminställningar > Bluetooth > Tryck på + och följ guiden.
3. Markera iPhonen i vänsterspalten (är nu tillbaka vid Systeminställningar > Bluetooth) och klicka på kugghjulet nedtill och välj "Anslut till nätverket".

Ett tips är att lägga till Bluetooth-ikonen i menyraden om du använder det ofta så kan du bara klicka på den och sedan välja ansluta till nätverket där. Det går snabbt och smidigt.

Jag hoppas att det hjälper dig.

Ursprungligen av Mcus:

Är det samma sak med iPad?

iPad kan bara dela anslutning med iPhone via WLAN.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-30 07:21
Ursprungligen av Capeman:

iPad kan bara dela anslutning med iPhone via WLAN.

Har du provat? Min iPad 2 kan koppla upp sig med bluetooth mot min iPhone 4, och komma åt internetdelningen. Men det går ju inte snabbt.

Ursprungligen av Mija:

Har du provat? Min iPad 2 kan koppla upp sig med bluetooth mot min iPhone 4, och komma åt internetdelningen. Men det går ju inte snabbt.

Nej - jag var helt säker på att det inte gick (och aldrig har fungerat). Är det nytt i 4.3? Har för mig att vi haft den diskussionen en massa gånger tidigare här, men kan så klart ha fel.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-30 07:53
Ursprungligen av Capeman:

Nej - jag var helt säker på att det inte gick (och aldrig har fungerat). Är det nytt i 4.3?

Jag har 4.3.1 och har inte provat med tidigare versioner.

Ursprungligen av Capeman:

Nej - jag var helt säker på att det inte gick (och aldrig har fungerat). Är det nytt i 4.3? Har för mig att vi haft den diskussionen en massa gånger tidigare här, men kan så klart ha fel.

Jag kan inte bevisa något, men har läst att det ska fungera även med bluetooth på 3Gs av användare på andra sidor.

Ursprungligen av Scarecrow:

Jag kan inte bevisa något, men har läst att det ska fungera även med bluetooth på 3Gs av användare på andra sidor.

Det var just själva iPaden jag tänkte på då. Hur går man tillväga för att upprätta en anslutning? Hur ser det ut i Settings? För jag är ganska säker på att det inte har fungerat tidigare.

"I guess the feature that users are really waiting for is the ability to tether iPhone’s 3G connection to the iPad, which is currently possible only if you jailbreak your iPhone and use apps like MyWi, which transforms the iPhone into a wireless modem."

iOS 4.2 Reveals Tethering Options For iPad – iPhone Hacks

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-03-30 12:37
Ursprungligen av Capeman:

Det var just själva iPaden jag tänkte på då. Hur går man tillväga för att upprätta en anslutning?

1. Slå på internetdelning i iPhone först, annars verkar iPad och iPhone inte hitta varandra vid parkopplingen.

2. Parkoppla iPhone och iPad.

3. Blå raden högst upp på iPhone säger nu att internetdelning är igång. På iPad får man ikonen med dubbelringar uppe till vänster.

Har du iPad:en kopplad mot Wifi så får du stänga av det också eftersom Wifi prioriteras över Bluetooth.

Ursprungligen av Mija:

1. Slå på internetdelning i iPhone först, annars verkar iPad och iPhone inte hitta varandra vid parkopplingen.

2. Parkoppla iPhone och iPad.

3. Blå raden högst upp på iPhone säger nu att internetdelning är igång. På iPad får man ikonen med dubbelringar uppe till vänster.

Har du iPad:en kopplad mot Wifi så får du stänga av det också eftersom Wifi prioriteras över Bluetooth.

Intressant, tack! Det måste vara nytt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-30 12:29
Ursprungligen av Vassius:

Jag får samma hastighet med bluetooth som med USB-tethering, nämligen 1 Mbit/s. Misstänker att det är nån Teliaspecifik spärr. Med Wifi-delning tycks det inte vara nån begränsning.

Bluetooth, USB och Wifi ligger på samma sida om Telia och inget som dom kan komma åt och reglera. Den gemensamma nämnaren är 3G-förbindelsen och den enda som Telia har kontroll över. Det låter mystiskt att du ser skillnad mellan dessa. I synnerhet som du upplever att WiFi är bättre/snabbare än USB.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-03-30 12:47
Ursprungligen av frazze:

Bluetooth, USB och Wifi ligger på samma sida om Telia och inget som dom kan komma åt och reglera. Den gemensamma nämnaren är 3G-förbindelsen och den enda som Telia har kontroll över. Det låter mystiskt att du ser skillnad mellan dessa. I synnerhet som du upplever att WiFi är bättre/snabbare än USB.

Är du säker? Enskilda operatörer kan ju välja att inte tillåta tethering alls, så det verkar inte helt långsökt att de kan begränsa hastigheten på den också. Antar att det ligger i telefonens mjukvara i så fall, eftersom tetheringspärrar går att komma runt med jailbreak.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-19 22:58

Alltså jag får inte detta till att fungera. Internetdelning i iphonen var framme en ynka gång men har sedan dess försvunnit för altid verkar det som. Jag får ingen kontakt mellan macbooken och iphonen. iphone 4 med ios 4.3.3 och OS X 10.6.7
Jag har inte lyckats med detta alls. Kan det bero på att jag är uppe på mitt hemnätverk? Om jag stänger av airport så gör det ingen skillnad. Vill verkligen kunna ha min iphone som modem, speciellt på resande fot så att man kan surfa. Men detta tycks vara omöjligt. Har trådlöst tangentbord och mus via bluetooth och de fungerar ju hela tiden. Så blåtanden är det inte fel på. Har Telia som operatör och har även testat att byta APN till online.telia.se men inget verkar fungera. Vart hittar jag internetdelningen igen i min iphone?
Om jag har den ansluten med USB så får jag inte heller möjlighet att via internetdelning i systeminställningar välja USB? Hjälp!

1
Bevaka tråden