Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hög fläkthastighet och hög temperatur

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-02 01:35

Jag har en MacBook 4G 2,4 GHz som fläkten rusar på.

Jag är medveten om att datorn börjar få några år på nacken, men fläkten går i ca 3500 rpm när temperaturen är runt 63°, allt enligt iStat.

Vet någon om det är normalt? Om inte, vad kan jag göra åt saken?

63 grader är inte farligt, min hoppar ofta upp till 6000rpm och 90grader.... Tror dock det är fel på min haha

  • Oregistrerad
  • 2011-04-25 15:47
Ursprungligen av wilhelmsson:

63 grader är inte farligt, min hoppar ofta upp till 6000rpm och 90grader.... Tror dock det är fel på min haha

Inte farligt? Är ni dumma i huvudet? en CPU (Jag gissar att det är den temperaturen du pratar om, skulle moderkortet vara 90 grader skulle väl plasten börja smälta...) bör inte vara varmare än 40 grader. Allt annat gör att du förkortar livslängden för alla komponenter med flera år. Mycket dumt.

Ursprungligen av studiox:

Inte farligt? Är ni dumma i huvudet? en CPU (Jag gissar att det är den temperaturen du pratar om, skulle moderkortet vara 90 grader skulle väl plasten börja smälta...) bör inte vara varmare än 40 grader. Allt annat gör att du förkortar livslängden för alla komponenter med flera år. Mycket dumt.

hm... min mbp 17" ligger oftast runt 60 grader? Kollar med SMC Fan Control..

Kommer upp i 90 ibland, har pratat med apple verkstad och ska lämna in den i veckan och få plasten utbytt.

PS. Gick bara in i SMC för att visa vad temperaturen låg på nu, fläktarna har jag inte justerat nu. DS.

  • Medlem
  • 2011-04-03 10:57

"4G" intressant benämning. Antar att du menar en 4.x.

Troligtvis har du damm i fläkten, inte alls ovanligt när datorn blir äldre. Antingen kan man byta fläkten eller blåsa rent den med tryckluft på burk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-25 13:07

Dammet i själva fläkten är nog inte lika stort problem som dammet i kylaren för "heat-sink", som sitter på var sin sida nära utblås-gallret på baksidan av datorn.
När dammet samlas i heatsink-kylaren tar luften andra vägar och själva heatsink får allt mindre kylning. Heatsink = vätskekylningen till processorn.
När jag blåste ren min dator efter 4 år var det MASSOR av damm som fastnad där, så mycket att grannarna stängde fönstret.

Vid det tillfället hade jag fel på en givare så att mina fläktar mestadels gick för fullt. Men vid samma fläktvarvtal minskade tempen i processorn ca 7 grader efter rengöring.
Tyvärr måste man öppna datorn för att komma åt att blåsa bort dammet effektivt, och tryckluften bör ha både avfuktare och oljefilter, det är väldigt lätt att skada fläktens "vingar" , så var försiktig..

Ursprungligen av 2Lazy:

...Heatsink = vätskekylningen till processorn...

Vätskekylning?

Apple har inte haft någon vätskekyld dator sedan PowerMac G5, ca 2005-2006.

Senast redigerat 2011-04-25 15:02
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-25 20:37
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vätskekylning?

Apple har inte haft någon vätskekyld dator sedan PowerMac G5, ca 2005-2006.

Sorry, trodde det var vätska i kopparrören, men i så fall så leds värmen ut från processorn till 2 kylare, en på varje sida.

Fläkten blåser rakt på dessa, och därför är damm negativt av 2 skäl. Dels blir HELA kylningen sämre, och dels blir processorkylningen lägre som en effekt av dammsamlingarna.

En APS har snackat om "vätska" i det slutna systemet - så jag tog för givet att det var så. men det var väl fel. I så fall är det väl gedigen koppar som utgör värmeledare, se denna bild på en lös "Heat-sink" så förstår man värmeledningsprincipen mellan processor och luft

  • Oregistrerad
  • 2011-04-25 17:15

Ser ut som dina fläktar går på högvarv.

öööööö.... Så låga siffror har jag aldrig haft på ett år sedan jag köpte den?
Kör på längre batteritid. Har igång vlc, safari & iphoto.. :/

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-25 18:15

studiox talar som vanligt i nattmössan. Han har en Mac Pro och vet inget om fläkthastigheterna i bärbara maskiner.

Det normala (lägsta) varvtalet på Macböcker ligger runt ca 2000 rpm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-25 20:42
Ursprungligen av Mija:

studiox talar som vanligt i nattmössan. Han har en Mac Pro och vet inget om fläkthastigheterna i bärbara maskiner.

Det normala (lägsta) varvtalet på Macböcker ligger runt ca 2000 rpm.

Nej, på min mack Book pro är lägsta varvtalet 990 rpm. Jag har ökat detta självmant till 1500 rpm, vilket gör ca 8-10 grader lägre temp ( 45-50 gr på processorn).

Senare modeller kanske har högre varvtal, i så fall har de en sämre effekt på heat-sink, eller en annan konstruktion.

Senast redigerat 2011-04-26 03:04
  • Avstängd
  • Överallt
  • 2011-04-25 21:23
Ursprungligen av 2Lazy:

Nej, på min mack pro är lägsta varvtalet 990 rpm. Jag har ökat detta självmant till 1500 rpm, vilket gör ca 8-10 grader lägre temp ( 45-50 gr på processorn).

Den här diskussionen handlar om MacBook. Så det spelar ingen roll vad din och studiox Mac Pro har för varvtal.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-26 03:03
Ursprungligen av Mija:

Den här diskussionen handlar om MacBook. Så det spelar ingen roll vad din och studiox Mac Pro har för varvtal.

SRY - jag menade mac book pro, det blev fel i hastigheten. Alltså min Mac Book Pro varvar 990 rpm . (har både MP och MBP)

2000rpm, okej! Min brukar ligga på bra mycket högre, nu har jag haft den på skrivbordet i någon timma och CPU 53grader varm med 4000rpm.

Ska lämna in den imorgon om jag hinner, dom ska byta kylpastan och skärmen. Får hoppas det hjälper

1
Bevaka tråden