Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överdriver Apple priset på SSD?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena!

Jag funderar på en ny Macbook Pro och undrar om det är bäst att beställa den med en SSD eller att installera en efteråt med tanke på priset. Överdriver Apple med priset eller är det så att de är bättre så att man ska ta de.

//Samme

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 16:51

Apple tar ofta överpriser. Finns dessutom snabbare diskar från andra leverantörer. Sök på: Apple SSD så kommer du se massor med trådar om detta.

Apple är inte så väldigt mycket dyrare längre. Idag kostar det 4550 inkl moms extra för en 256GB SSD, och det är inte helt oförsvarligt. Men däremot så är det inte de senaste, bleeding edge SSD:erna som Apple levererar. Idag kan du köpa en SATA 3.0-SSD för samma pris som Apples, eller några hundralappar mindre, och då får du den allra senaste och snabbaste. Och som bonus får du ju då över disken som följde med datorn!

Jag monterade idag in en Intel 510 Series 250 GB SSD i min Thunderbolt MacBook Pro och det är otroooligt vad fort det går. Program som Safari, Firefox startar på ungefär en halv sekund.

Så jag tycker du ska köpa SSD själv, och då en SATA 3.0 med 6Gbit/s gränssnitt.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Apple är inte så väldigt mycket dyrare längre. Idag kostar det 4550 inkl moms extra för en 256GB SSD, och det är inte helt oförsvarligt. Men däremot så är det inte de senaste, bleeding edge SSD:erna som Apple levererar. Idag kan du köpa en SATA 3.0-SSD för samma pris som Apples, eller några hundralappar mindre, och då får du den allra senaste och snabbaste. Och som bonus får du ju då över disken som följde med datorn!
Jag monterade idag in en Intel 510 Series 250 GB SSD i min Thunderbolt MacBook Pro och det är otroooligt vad fort det går. Program som Safari, Firefox startar på ungefär en halv sekund.
Så jag tycker du ska köpa SSD själv, och då en SATA 3.0 med 6Gbit/s gränssnitt.

Dock har inte Mac stöd för SATA 3.0 och därmed kommer hastigheten att motsvara 2.0 specifikationen.

RED: Jag är uppenbarligen antingen väldigt dåligt bildad eller så är jag bara en förvirrad ung man. Strunta i detta. Nya Macbook PRO har tydligen stöd för SATA 3.0.

Senast redigerat 2011-04-06 18:00
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Dock har inte Mac stöd för SATA 3.0 och därmed kommer hastigheten att motsvara 2.0 specifikationen.

Fel. Senaste "Thunderbolt" MacBook Pro stöder SATA 3.0 och ger dig 6 Gbit/s. Aktuella Serial-ATA-data för min maskin:

Intel 6 Series Chipset:

Tillverkare: Intel
Produkt: 6 Series Chipset
Länkhastighet: 6 Gigabit
Förhandlad länkhastighet: 6 Gigabit
Beskrivning: AHCI Version 1.30 Supported

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-04-06 17:41
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Dock har inte Mac stöd för SATA 3.0 och därmed kommer hastigheten att motsvara 2.0 specifikationen.

Senaste Macbook Pro har väl ändå SATA 3?

Jag skulle köpt en med vanlig HD och sen köpt en SSD separat och stoppat i.

Verkar vara problem med SATA III och SSD i Macbookarna ? Hardmac.com : Le "Macbidouille" in English - About the SSD SATA III problem in the 2011 Macbook Pro

Kanske är löst nu iofs.

Hm. Strunta i mig helt enkelt. Försökte påstå här om dagen att det fanns stöd för SATA 3.0, och då blev jag sparkad på om det. Nu blir jag sparkad på när jag säger motsatsen. Håller mig totalt utanför diskussionen om SSD och SATA i fortsättningen!

Är det verkligen så stor chans att det inte skulle funka??? För i sådanna fall skulle det ju inte vara så himla kul om man har köpt den och förlorat en massa pengar...
Det där med SSDn som Per hade verkar ju vara riktigt bra för mig.

Senast redigerat 2011-04-06 18:54
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-06 19:45
Ursprungligen av _Samme_:

Är det verkligen så stor chans att det inte skulle funka??? För i sådanna fall skulle det ju inte vara så himla kul om man har köpt den och förlorat en massa pengar...
Det där med SSDn som Per hade verkar ju vara riktigt bra för mig.

Förstår dig inte exakt.
Klart det fungerar med det Apple skickar med, och annars har du garanti om något skulle strula.

kör en Intel 510 disk i min 13" 2011 och får frysningar lite då och då men kör även Lion så det kan ju mkt väl vara Lion som gör detta.

Nej inte det Apple skickar med utan intels.

Ursprungligen av _Samme_:

Nej inte det Apple skickar med utan intels.

Bara för att förtydliga:
Du är inte begränsad till Intel, det finns en uppsjö tillverkare.

Jag har inte märkt några som helst problem - än - med min Intel SSD. Återkommer om jag gör det.

Fortfarande är jag häpen över hur otroligt fort allting laddar. No going back.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-07 08:06

Har fortfarande en gammal sorts disk men har intsallerat en snabb SSD. Herregud vilken skillnad. Måste vara den största hastighetsökningen jag sett på lång lång tid. Framtiden!

Ursprungligen av acke:

Har fortfarande en gammal sorts disk men har intsallerat en snabb SSD. Herregud vilken skillnad. Måste vara den största hastighetsökningen jag sett på lång lång tid. Framtiden!

Det känns ju onekligen som lösningen på de flesta irritationsmomenten man stör sig på. Hårddisk-kurr, slö programstart osv. Får gärna bli lite billigare dock innan jag hoppar på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-08 20:00
Ursprungligen av eskimo:

Får gärna bli lite billigare dock innan jag hoppar på.

Samma här. Jag kommer vänta ett år eller så.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-11-12 16:52

Jag har stoppat i en sådan i min macbook i7 13" 2011. Den är riktigt trevlig men jag får "freezes" vilket innebär total katastrof i mitt arbete. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, vill inte slänga in org 5400 varvs disken igen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2011-11-21 18:32
Ursprungligen av Djfoffe:

Jag har stoppat i en sådan i min macbook i7 13" 2011. Den är riktigt trevlig men jag får "freezes" vilket innebär total katastrof i mitt arbete. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, vill inte slänga in org 5400 varvs disken igen.

Har du programmet "Free Memory" installerat?.....det kan orsaka korta frysningar

Ursprungligen av Djfoffe:

Jag har stoppat i en sådan i min macbook i7 13" 2011. Den är riktigt trevlig men jag får "freezes" vilket innebär total katastrof i mitt arbete. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, vill inte slänga in org 5400 varvs disken igen.

Har du uppdaterat firmware? Jag hade mycket problem med min Vertex 2 innan jag uppdaterade

Men borde det inte vara så att Apples är bättre eftersom att man får en hårddisk för samma pris som man får Intels och också har en hårddisk över från den man ersatte som Apple skickade med eller är deet bara Apple som sätter överpris?

Ursprungligen av _Samme_:

Men borde det inte vara så att Apples är bättre eftersom att man får en hårddisk för samma pris som man får Intels och också har en hårddisk över från den man ersatte som Apple skickade med eller är deet bara Apple som sätter överpris?

Det är en sämre disk för ett högre pris.
Du slipper greja själv o får garanti på alltihop.

Nej Apples är inte bättre, men det är bekvämt att få datorn levererad och klar med SSD i. Jag gissar de lägger på extra för att datorn blir "custom-byggd" och att Apple står för garantin på disken.

Köper man dessutom en MacBook Pro med SSD idag så får man TRIM aktiverat (verkar det som). Sätter du i en egen SSD får du hacka till det själv.

Ursprungligen av Capeman:

Köper man dessutom en MacBook Pro med SSD idag så får man TRIM aktiverat (verkar det som). Sätter du i en egen SSD får du hacka till det själv.

Känns inte alls avgörande (beroende på vilken disk man väljer).

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-04-07 18:11

Vet någon vad det sitter för SSD i de senaste Macbook Pro? En recension på en sådan vore intressant att se.

  • Medlem
  • 2011-04-08 03:27

Hur bakåtkompatibel är en SSD-disk med SATA III? Jag har för närvarande en MacBook från -07 och funderar på att börja med att trycka i en bra SSD i den, men sen flytta över den till en MB Pro när det blir dags för en sådan. Funkar det eller är jag hänvisad till SATA II, tex efterföljaren till X25-modellen från Intel, som jag tror heter 320 idag?!

Ursprungligen av Korsriddaren:

Hur bakåtkompatibel är en SSD-disk med SATA III?!

Det funkar bra. En kollega har precis stoppat i en SATA 3.0 i en äldre MBP och det lirar fint.

  • Medlem
  • 2011-04-08 16:19
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Det funkar bra. En kollega har precis stoppat i en SATA 3.0 i en äldre MBP och det lirar fint.

Tack för svaret, det låter bra. Man blir lite osäker när man läser alla olika trådar om SSD, men en sak verkar klar åtminstone och det är att man antingen skall satsa på Intel 510 series eller OCZ Vertex 3, då jag får uppfattningen att dessa funkar bäst i förhållande till vad de kostar.

Bevaka tråden