Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ger verkligen internetdelning tillgång till GPS?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-12 09:13

Enligt vissa siter så skall man genom att internetdela iPhonen till iPad (WiFi) kunna ge iPaden tillgång till GPS. Men jag har försökt och inte lyckats få någon position alls i iPaden. Är det någon annan som har lyckats med detta eller har siterna helt enkelt fel (eller har Apple tagit bort funktionen)?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-12 10:00
Ursprungligen av ridax:

Enligt vissa siter så skall man genom att internetdela iPhonen till iPad (WiFi) kunna ge iPaden tillgång till GPS. Men jag har försökt och inte lyckats få någon position alls i iPaden. Är det någon annan som har lyckats med detta eller har siterna helt enkelt fel (eller har Apple tagit bort funktionen)?

Jag har inget svar, men har du iPhonen nära ett fönster, så den får någon position att dela ut? Kolla så du har en fix i iPhonen innan du delar ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-12 10:58

Jodå, telefonen har fix utan problem. Hade två iPhone igång och en iPad uppkopplad via den ena iPhone (4) med internetdelning och gjorde sedan en findMyPhone på mobileme som hittade båda telefonerna men ingen iPad (iPaden finns alltså med på själva abonnemanget, men får status "hittar ej"). Sedan provade jag att köra Google Maps på iPaden och fick då meddelandet "Kan inte fasställa position" (fast på engelska).

  • Oregistrerad
  • 2011-04-12 11:47

Finns det någon teknisk beskrivning hur detta går till, i ren nyfikenhet bara Måste vara någon typ av lokal bonjour-tjänst?

Ursprungligen av studiox:

Finns det någon teknisk beskrivning hur detta går till, i ren nyfikenhet bara Måste vara någon typ av lokal bonjour-tjänst?

Det verkar inte finnas någon teknisk beskrivning, antar att Apple helt enkelt inte känner för att publicera något eftersom det ligger på en nivå som inte tredjepartsutvecklarna har tillgång till. Nån jeppe på iLounge med mer fritid än jag körde lite wireshark och hittade en UDP-tjänst som iPhonen delar ut, och som wifi-iPads (men inte 3G-modellen) pratar med lite nu och då. Om det är GPS-data den hämtar (vilket är ganska troligt) så är det alltså lite mer "bare bones" än en bonjour-tjänst.

  • Medlem
  • Ale
  • 2011-04-13 11:48

Min iPad kan triangulera någorlunda bra när jag är uppkopplad till WLAN:et hemma men kan pricka ända in på platsen när den är tetherad till telefonen. Mer än så kan jag inte bidra

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-05-25 23:27
Ursprungligen av hav:

Min iPad kan triangulera någorlunda bra när jag är uppkopplad till WLAN:et hemma men kan pricka ända in på platsen när den är tetherad till telefonen. Mer än så kan jag inte bidra

Jag upplever också samma beteende när jag tethrar med en iPhone 4. Har inte hunnit läsa mer på nätet för att backa upp.

Apple borde göra så att en Mac också får GPS från iPhonen :-). Det skulle ju vara klockrent. En sensation som inte kan vara särskilt komplicerad att lösa.

1
Bevaka tråden