Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag är nu över på den LJUSA sidan!

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

för drygt 1 år sedan skrev jag här om att jag var sugen på att byta från pc till mac. Det skulle bli en iMac.. Nu blev det ingen iMac men den nya MacBook Pro!

Suttit med den i 2 dagar och är som frälst.... MEN ... det saknas något... jag vill ha tips på bra appar och program utanför eller från mac app store spelar ingen roll. Vad för basic program har ni att tipsa om?

Trodde att photoshop fanns att köpa i app storen men hittar den ej, vad för andra alternativ finns?

Jag är frälst och kommer aldrig köpa en pc mer hoppas på lite sjysta tips bara. Även för OSet om så orkas...

tack så mycket för tipsen! Ska genast kika in dessa.... Inte någon annan på hela forumet med fler tips?

Får väl börja med att välkomna dig till den ljusa sidan

Här är några utav de programmen som jag använder:

The Unarchiver
The Unarchiver

VLC
VideoLAN - Official page for VLC media player, the Open Source video framework!

Media Converter
Media Converter - Home

Caffeine
Lighthead - Caffeine

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-14 01:28

Quicksilver - Öppna program, dokument osv osv snabbt och enkelt, utan att leta.

Growl - Visar information från diverse program. Visar vilken låt som spelas i Spotify när den byts. Visar när du får mail osv osv.

Plex - Om du har ett större film/serie bibliotek är denna media spelare perfekt.

Cloud - Ladda snabbt och enkelt upp bilder, videor, musik på webben, för att dela. Även url förkortningar. Bara dra och släppa på ikonen.

Clean my mac - Rensa ut datorn. Inte för att du kanske behöver göra det än då den bara är 2 dagar gammal

AppTrapp - Tar bort filer när du avinstalerar program. Appzapper funkar också fin fint. Dock lite omständligare.

Har säkert glömt något, men förhoppnings vis så kommer någon annan på det!

Perian och Flip4Mac. Med de kan du se de flesta videoformat.

Ursprungligen av Raumschiff:

Perian och Flip4Mac. Med de kan du se de flesta videoformat.

Just det, Perian - The swiss-army knife of QuickTime® components är kung.
Windows Media player for Mac - Flip4Mac WMV Overview - Telestream

Ursprungligen av bERNA.:

Quicksilver - Öppna program, dokument osv osv snabbt och enkelt, utan att leta.

Jag rekommenderar också Quicksilver! Riktigt bra program! Det finns hur många guldkorn som helst där ute men om jag var på en öde ö och bara fick ta med mig en sak så är det fanimej Quicksilver.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-04-15 12:59

Några tips från mig

Burn - Enkelt och smidigt program för att bränna skivor samt imagefiler.
Burn - Home

cinch - Gör som i windows 7 förstorar fönstret eller lägger det på halva skärmen.
Download Cinch for Mac - Simple, mouse-driven window management. MacUpdate.com

Adium - Chatprogram
Adium - Download

Ursprungligen av iTiger:

Jag rekommenderar också Quicksilver! Riktigt bra program! Det finns hur många guldkorn som helst där ute men om jag var på en öde ö och bara fick ta med mig en sak så är det fanimej Quicksilver.

Intressant! Gärna förklara för mig hur den hjälper dig i din vardag och om du kan lära mig?

Edit: Det mesta har redan skrivit men Handbrake konverterar till olika videoformat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-17 14:06
Ursprungligen av Okänd användare:

Intressant! Gärna förklara för mig hur den hjälper dig i din vardag och om du kan lära mig?

Efter att jag lärt mig att använda Quicksilver har jag i princip aldrig gått in i program-mappen i findern för att starta ett program. Jag har heller aldrig några program i docken. Dom program som jag har i min dock är dom jag har igång. För med Quicksilver så behöver du inga "genvägar" till programmen. Mitt workflow blir så otroligt mycket snabbare helt enkelt.

För att förstå hur jag använder quicksilver:
Jag har bindat quicksilver på cmd-mellanslag (som egentligen är spotlight kortkommandot). När jag trycker på dom så får jag upp quicksliver rutan och jag skriver in dom första bokstäverna i programmet/filen jag vill öppna till exempel "chr" (för chrome) sen klickar jag på enter. Och chrome är startat. Svårare än så är det inte.

Det är svårt att förstå hur bra det är genom att bara läsa om det. Testa det i någon vecka och känn flowet!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-04-17 14:19
Ursprungligen av bERNA.:

För att förstå hur jag använder quicksilver:
Jag har bindat quicksilver på cmd-mellanslag (som egentligen är spotlight kortkommandot). När jag trycker på dom så får jag upp quicksliver rutan och jag skriver in dom första bokstäverna i programmet/filen jag vill öppna till exempel "chr" (för chrome) sen klickar jag på enter. Och chrome är startat. Svårare än så är det inte.

Exakt så använder jag spotlight. Förstår att quicksilver har fler funktioner, men jag personligen föredrar att ha så lite tilläggsprogram som möjligt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-17 15:37
Ursprungligen av bERNA.:

Efter att jag lärt mig att använda Quicksilver har jag i princip aldrig gått in i program-mappen i findern för att starta ett program. Jag har heller aldrig några program i docken. Dom program som jag har i min dock är dom jag har igång. För med Quicksilver så behöver du inga "genvägar" till programmen. Mitt workflow blir så otroligt mycket snabbare helt enkelt.

För att förstå hur jag använder quicksilver:
Jag har bindat quicksilver på cmd-mellanslag (som egentligen är spotlight kortkommandot). När jag trycker på dom så får jag upp quicksliver rutan och jag skriver in dom första bokstäverna i programmet/filen jag vill öppna till exempel "chr" (för chrome) sen klickar jag på enter. Och chrome är startat. Svårare än så är det inte.

Det är svårt att förstå hur bra det är genom att bara läsa om det. Testa det i någon vecka och känn flowet!

Jag kan fortsätta fylla i här vad jag har Quicksilver till. Förutom allt ovanstående så är QS grymt för att plocka fram info med. Det finns en plugin till Adressboken som möjliggör följande scenario:

Du skriver ett mail/text/brev där du plötsligt behöver din polare Anna Anderssons mail och mobnr. Det har du förstås inte i huvudet utan istället slår du cmd+mellanslag, skriver "anna an" och anna syns i QS fönster. Tryck höger pil och du kan bläddra mellan alla uppgifter knutna till Anna, ha mobilen markerad, tryck cmd+c, tryck esc och sedan cmd+v och voila, hennes nr är inklippt i din mail/text/brev!

QS är fantastiskt om du gillar att inte flytta händerna från tgb. ett scenario till:

Anna vill ha festfilen.xls mailad till sig, cmd+mellanslag, börja skriv "festfi" och filen syns, tryck TAB, skriv "ema", tryck TAB, skriv "Anna An" och tryck enter. Ett mail med festfilen.xls bifogad skapas och öppnas i din favorit-mailklient!

Detta är bara ytan av vad QS är kapabelt till!

Ursprungligen av bERNA.:

Efter att jag lärt mig att använda Quicksilver har jag i princip aldrig gått in i program-mappen i findern för att starta ett program. Jag har heller aldrig några program i docken. Dom program som jag har i min dock är dom jag har igång. För med Quicksilver så behöver du inga "genvägar" till programmen. Mitt workflow blir så otroligt mycket snabbare helt enkelt.

För att förstå hur jag använder quicksilver:
Jag har bindat quicksilver på cmd-mellanslag (som egentligen är spotlight kortkommandot). När jag trycker på dom så får jag upp quicksliver rutan och jag skriver in dom första bokstäverna i programmet/filen jag vill öppna till exempel "chr" (för chrome) sen klickar jag på enter. Och chrome är startat. Svårare än så är det inte.

Det är svårt att förstå hur bra det är genom att bara läsa om det. Testa det i någon vecka och känn flowet!

Jag gillar inte heller att ha massor i docken. Så det fördrar du istället för spotlight?

Ursprungligen av krox:

Jag kan fortsätta fylla i här vad jag har Quicksilver till. Förutom allt ovanstående så är QS grymt för att plocka fram info med. Det finns en plugin till Adressboken som möjliggör följande scenario:

Du skriver ett mail/text/brev där du plötsligt behöver din polare Anna Anderssons mail och mobnr. Det har du förstås inte i huvudet utan istället slår du cmd+mellanslag, skriver "anna an" och anna syns i QS fönster. Tryck höger pil och du kan bläddra mellan alla uppgifter knutna till Anna, ha mobilen markerad, tryck cmd+c, tryck esc och sedan cmd+v och voila, hennes nr är inklippt i din mail/text/brev!

QS är fantastiskt om du gillar att inte flytta händerna från tgb. ett scenario till:

Anna vill ha festfilen.xls mailad till sig, cmd+mellanslag, börja skriv "festfi" och filen syns, tryck TAB, skriv "ema", tryck TAB, skriv "Anna An" och tryck enter. Ett mail med festfilen.xls bifogad skapas och öppnas i din favorit-mailklient!

Detta är bara ytan av vad QS är kapabelt till!

Ojoj! Och om ska skicka det till en yttligare person så skriver man bara tex anna an" och sen and Per Lars enter and done?
Hur lär man Quicksilver detta då? Kanske bättre om jag startar en tråd om Quicksilver kanske

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-04-17 23:37
Ursprungligen av Okänd användare:

Jag gillar inte heller att ha massor i docken. Så det fördrar du istället för spotlight?

Ja absolut!

Ursprungligen av Okänd användare:

Hur lär man Quicksilver detta då? Kanske bättre om jag startar en tråd om Quicksilver kanske

Egentligen är det inget att "lära" sig. Bara trycka snabbkommandot, sök på det du vill använda och kolla vad det finns för alternativ annat än öppna det. Det svåra var väll i början, att komma ihåg att man har QS och använda det istället för att leta.
Skapa en ny vana helt enkelt.

Det bästa alternativet till Photoshop enligt mig är Pixelmator. Finns på App Store

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-14 16:21

Flip4mac funkar inte med quicktime x?
Inte perian heller utan plugin.

Ursprungligen av Json_81:

Flip4mac funkar inte med quicktime x?
Inte perian heller utan plugin.

Va? Flip4Mac fungerar utmärkt med QuickTime X. Perian fungerar också bra, och är ett plugin, förstår inte riktigt vad du menar...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-15 16:16
Ursprungligen av Capeman:

Va? Flip4Mac fungerar utmärkt med QuickTime X. Perian fungerar också bra, och är ett plugin, förstår inte riktigt vad du menar...

Jag kunde då inte spela .mkv (h264, 720p) innan jag lade in denna fixen:
Snow Leopard: how to play MKV with Perian and QuickTime X :: FoOlRulez

Flip4mac har jag inte testat, men läste här:
Flip4Mac Downloads - Telestream
"NOTE: QuickTime X does not support conversion using third-party plug-ins. "
Fast nu ser jag att det står conversion, så playback kanske fungerar?

Ursprungligen av Json_81:

Jag kunde då inte spela .mkv (h264, 720p) innan jag lade in denna fixen:
Snow Leopard: how to play MKV with Perian and QuickTime X :: FoOlRulez

Flip4mac har jag inte testat, men läste här:
Flip4Mac Downloads - Telestream
"NOTE: QuickTime X does not support conversion using third-party plug-ins. "
Fast nu ser jag att det står conversion, så playback kanske fungerar?

Det där gäller ju Perian 1.1.4, senaste versionen är 1.2.2 och fungerar utmärkt (och har gjort länge, artikeln du länkar till är från 2009 när Snow Leopard var helt nytt). Playback med Flip4Mac fungerar som sagt utan problem.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-15 16:36
Ursprungligen av Capeman:

Det där gäller ju Perian 1.1.4, senaste versionen är 1.2.2 och fungerar utmärkt (och har gjort länge, artikeln du länkar till är från 2009 när Snow Leopard var helt nytt). Playback med Flip4Mac fungerar som sagt utan problem.

1.2.2 släpptes ju i dagarna, jag hade 1.2.1 och då behövdes fixen från länken. Iaf på min dator för den mkv'n jag försökte spela upp.
Ska testa igen utan den nu med 1.2.2.

Tack, tack tack! Ska tanka dessa genast, allafall en del av dom. Jag använder idag Appcleaner för att ta bort "alla" skräpfiler då man kastat ett program i papperskorgen. Är Apptrapp eller Appzapper bättre alt?

Jag körde med Appzapper ett tag och tyckte det var bra! Ett tips är CleanMyMac där du kan ta bort appar och allt som hör till dem.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-04-15 00:26
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2011-04-15 13:27

Monolingual - Ta bort onödiga språk och lite till. (CleanMyMac kan göra det också, men detta är gratis).
Monolingual

Imo känns det lite enklare att installera VLC som verkligen spelar ALLT utan protest istället för att fixa med codecs/addons/plugins och whatnot till Quicktime Men smaken är som baken.

Själv vill jag föreslå förutom VLC:

- Path Finder - replacement till finder som fixar allt som känns "fel". Ger tabs, cut-and-paste och mycket mycket mer.
- Coda, skitbra editor om man sysslar med webbutveckling (HTML, PHP och liknande). Gör man sånt kan även Versions vara bra att kika på, en SVN-klient som är enkel och bra.
- Adium, grymt IM-klient
- Microsofts RDP-klient till Mac. Bra om man vill komma åt PC-burkar utan att köra togseg VNC.
- Office, även om alternativen är bra är sällan kompatibiliteten mellan de olika alternativen så bra. Att köra "riktiga" office är enklast då man slipper en massa strul när man skickar/tar emot filer från andra som kör Office.
- uTorrent, trevlig och bra torrentklient
- Growl, som nån nämnde tidigare - notifications som i stort sett alla program använder, trevligt att kunna styra dem själv.
- Adobes Creative Suite, valfri version. Photoshop, After Effects, Illustrator, Soundbooth mm är riktigt bra program.
- Firefox och Thunderbird, för att de funkar finfint och har så sjukt många bra plugins till som är svåra att leva utan

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2011-04-16 18:44

Här är några program jag rekommenderar:

*Alfred (finns på App Store)
*Growl
*TextMate

  • Medlem
  • Lund
  • 2011-04-18 18:18

Youtuba "QuickSilver Mac" för lite sköna filmer om hur du kan använda programmet!

1
Bevaka tråden