Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spänningsomvandlare 12V till 220V

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet av en sån här?
75W 12V DC To 110V/220V Power Inverter Car Adapter USB | eBay

Tänkte koppla in en Airport Express i bilen för att köra Airplay till bilstereon...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-04-14 16:56

Så länge det är en ren sinusvåg och inte modfierad så ska det funka. (Vilket jag tvivlar på.)
Har ägt två billiga 12->220 omvandlare. Gick inte att köra någon 220 elektronik på dem, lampor och borrmaskin gick dock...
Kolla in Kjell

Nu påstår jag inte att det kan fungera, bara det att 'billiga' omvandlare ofta kör ut modifierad sinusvåg som inte kan garantera att elektroniken fungerar. Hur det funkar mer ordagrant står på kjells ordlista - växelriktare.

  • Oregistrerad
  • 2011-04-14 17:02

Ofta "hackar" man ju upp signalen, det är som sagt va enklast.

Men varför köpa en på ebay när det finns i sverige både hos kjelle och classe

Hos Kjell kostar en omvandlare från 399 kr, då är det modifierad sinus. Den som finns på eBay har jag ingen aning om, säkert inte CE-märkt heller... Men den kostar under 100-lappen.

En omvandlare som fixar ren sinus landar på 1000 kr hos Kjell.

Helt rätt som reboot81 säger - ska du köra elektronik på den ska du ha en med ren sinusvåg, inte modifierad (=fyrkantsvåg). Då kan elektronik mm ta skada.

Kan vara lite svårt att hitta en som ger ren sinusvåg, själv köpte jag en 300W version på Clas Ohlson förra året. Minns inte vad priset var, men dom kostar en del - runt tusenlappen tror jag den låg på. Det går säkert hitta billigare om du bara behöver 75W. Kolla även Jula, de brukar ha ganska många olika modeller.

En annan sak är att du får en del förluster i att transformera från 12V till 220V, för att sedan plugga in en Airport Express som förmodligen innehåller en transformator som drar ner spänningen till 12V igen. Bäst vore om du kunde öppna upp Airporten och koppla in den direkt på 12V Vet inte vilken strömstyrka de använder, men jag skulle gissa på 12V iaf..

Ursprungligen av Kermit:

Helt rätt som reboot81 säger - ska du köra elektronik på den ska du ha en med ren sinusvåg, inte modifierad (=fyrkantsvåg). Då kan elektronik mm ta skada.

Kan vara lite svårt att hitta en som ger ren sinusvåg, själv köpte jag en 300W version på Clas Ohlson förra året. Minns inte vad priset var, men dom kostar en del - runt tusenlappen tror jag den låg på. Det går säkert hitta billigare om du bara behöver 75W. Kolla även Jula, de brukar ha ganska många olika modeller.

En annan sak är att du får en del förluster i att transformera från 12V till 220V, för att sedan plugga in en Airport Express som förmodligen innehåller en transformator som drar ner spänningen till 12V igen. Bäst vore om du kunde öppna upp Airporten och koppla in den direkt på 12V Vet inte vilken strömstyrka de använder, men jag skulle gissa på 12V iaf..

De använder 5V och 3,3V.
Alltså räcker det med en 7805:a och en 3,3V regulator (ex.vis LD1117V33). Dessa använde jag när jag reparerade en AE.

1
Bevaka tråden