Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strul med behörigheter Mac OS X 10.6.7?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har en Mac Pro med OSX 10.6.7. Kör ett program som heter Zbrush och ska uppdatera ett plugin, men får hela tiden ett felmeddelande om att det inte är möjligt pga otillräckliga behörigheter (se bifogad skärmdump). Pluginet/scriptets funktion är att skapa en slags "sluss" mellan Zbrush och andra program så att man kan skicka arbetsfiler mellan programmen med bara ett knapptryck.

Jag har kollat behörigheterna i Findern (apple+i) på de mappar som berörs (program, zbrush, Maxon Cinema, användare/delat m.fl.) och där står det att admin, system, everyone har "read/write" behörighet. Men bifogat felmeddelande dyker ändå upp hela tiden.

I samband med att jag hållit på och trixat med detta så hände det något här om dagen. Alla mina hårddiskar hade fått ett hänglås på sig och alla behörigheter hade ändrats till "Anpassade". Det gick inte att göra någonting, men tillslut hittade jag en lösning där man återställlde alla behörigheterna i Terminal, så det fungerar nu igen.

Dock undrar jag om man på något sätt kan återskapa OS X grundbehörigheter (som vid en nyinstallation)? Skulle en ominstallation av Snow Leopard återskapa alla grundbehörigheter (att man installerar över befintlig installation, utan att radera några program)?

Hoppas jag kan få några tips! Tackar på förhand.

Mvh,
Frederik

Jag antar att du gjort en vanlig "Reparera behörigheter" i Skivverktyget?

Ja, det har jag gjort. Har även testat att starta från snow leopard dvdn och kollat skivverktyg, reparerat alles, testat om det var något fel på hårddisk, men allt var OK...

Några andra tips på lösningar? Blir OSX lika fräscht som vid en 'clean install' om man kör in DVDn och skriver över befintligt OS? Skulle gärna vilja slippa att formatera boot-disken. Har man någon nytta av backupen av program-mappen i Time Machine om man formatterat diskarna innan nyinstallation?

1
Bevaka tråden