Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bin Laden död - kommer det att göra någon skillnad?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-02 18:12

Det är många barn i världen som far illa och svälter och dör till dom går mina tankar, förutom Khadaffis barnbarn som används som sköldar. Khadaffis egna fega beslut förmodar jag, han sätter nog inget större värde på ett barns liv. Kan han inte dö som en man eller ta sitt ansvar och avgå, så bryr inte jag inte ett piss om Khadaffis anhöriga.

Sedan är det en komplex komplicerad situation i Libyen som vi vet nada om i detaljer, så helt meningslöst att vi försöker spekulera och klanka ner på nato eller USA eller Sveriges medverkan där. Förändrar nog inte ett dyft, sedan trodde jag att vi diskuterade bin ladens död och inte situationen i Libyen?

I samma sekund som man avrättar barnskölden som svinet har - för att komma åt svinet - så förvandlas man själv till ett svin och man har förlorat både kriget och legimiteten. Nej, situationen är inte "komplex" och det finns inte flera "infallsvinklar". Inte i min värld. Är man inte man att själv gå in med trupp och leta upp svinet och skjuta bort honom - utan skickar "intelligenta" robotar som även tar bort barnen runtomkring - då ska man ge fan i att göra något. Kan man inte ta bort svinet utan att slakta barn så får man gå hem. That's it. I detta fall handlar det om att väst (USA t.ex.) inte vill sätta in marktrupp - riskera egna unga mäns liv - och då väljer man den late och feges väg som överlagt kräver oskyldiga barns liv. Känner man inte ångest inför denna cynism så bör man straffas med att själv förlora ett barn som råkar sitta i samma rum som svinet. Eller åtminstone hypnotiseras så att man upplever det i hjärtat. Så länge man inte ser vidden av att överlagt döda barn av strategiska/taktiska skäl så är man förlorad enligt mig. Då är man en Khaddafi.

(klart man kan fimpa Khaddafi utan att slakta barn )

Ursprungligen av CUBEIS:

Det är många barn i världen som far illa och svälter och dör till dom går mina tankar, förutom Khadaffis barnbarn som används som sköldar. Khadaffis egna fega beslut förmodar jag, han sätter nog inget större värde på ett barns liv. Kan han inte dö som en man eller ta sitt ansvar och avgå, så bryr inte jag inte ett piss om Khadaffis anhöriga.

Sedan är det en komplex komplicerad situation i Libyen som vi vet nada om i detaljer, så helt meningslöst att vi försöker spekulera och klanka ner på nato eller USA eller Sveriges medverkan där. Förändrar nog inte ett dyft, sedan trodde jag att vi diskuterade bin ladens död och inte situationen i Libyen?

Jo, man känner att det är fel någon stans. Å andra sidan så finns det alltid grader i helvetet; jag skulle nog ha känt genuin glädje 1945 - kanske öppnat en skumpa - när jag fick beskedet om att Hitler och Goebbels satt kulor i sina egna skallar och nu var iskalla lik - eller t.om. med förintade i en brasa som Röda Armen smakfullt och klokt iordningställde så att det inte ens finns ett spår av dom psykopatiska svinkräken kvar på denna planet. :-D. Fel? Rätt? Jag bara känner och all mänsklig verksamhet är bara känslor. Det finns ingen kylig intellektuell analys - det är bara en myt. Allt är känslor. Hela vår nevrologi ner till neuroner - allt beteende och medvetande och subliminala systemet - är känslor och endast känslor. Logik är känslor. Matematik är känslor. Vi är ALDRIG analytiska - egentligen.

Ursprungligen av acke:

Spontant: Osmakligt när folk firar en annan människas död.

Misstänker själv att Bin Ladin sitter fängslad bredvid Saddam i någon hemlig CIA-bunker ämnad för "informationshämtning". Men svårt att veta, har bara svårt att tro att USA verkligen tar död på sina fienden eftersom det kan vara användbart för dem att förhöra dem. Hoppas ändå att han blev skjuten, tycker att ingen ska behöva lida till döds.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2011-05-02 18:03
Ursprungligen av apple4ever:

Misstänker själv att Bin Ladin sitter fängslad bredvid Saddam i någon hemlig CIA-bunker ämnad för "informationshämtning". Men svårt att veta, har bara svårt att tro att USA verkligen tar död på sina fienden eftersom det kan vara användbart för dem att förhöra dem. Hoppas ändå att han blev skjuten, tycker att ingen ska behöva lida till döds.

"Human centipede" av Saddam och Bin Ladin.

Senast redigerat 2011-05-02 18:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-02 16:04

Bin Laden har dock extremt dåligt rykte i den muslimska världen, dom flesta tycker att han är en idiot.
med vissa undantag som tycker han är en fin fin kille

Zimmermann: Ta inte det här fel, men du pratar väldigt ofta som om du skulle vara någon form av "expert" på allsköns områden.
Det finns politiker och insatta personer som sprider uppgifter till media, det är så vi vanligt folk får reda på detaljer som hemlighålls.
Du pratar som att de killar som varit med under raiden nu ska ha munkavel och skickas till någon form av isoleringsläger och hållas där i år framöver, så går det inte till. Jag tycker det är ungefär 50/50 om den här kvinnan som Usama ska ha hållit som mänsklig sköld. USA behöver ingen propaganda när man skjutit av ledaren för världens största terrororganisation. Och de enda som faktiskt vet exakt vad som hände är Seals-killarna som stormade bygget.

Man kan sitta här med foliehatten och påstå att det bara är propaganda, snart kommer väl folk att påstå att han inte är död heller eftersom "det inte finns några bilder på kroppen" och så vidare.

Ursprungligen av PeeMaN:

...snart kommer väl folk att påstå att han inte är död heller...

Snart? Det har redan hänt. Titta ett par inlägg längre upp (#27).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-05-02 18:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Snart? Det har redan hänt. Titta ett par inlägg längre upp (#27).

Vad är det man brukar säga: "Det man inte vet mår man inte illa av"

Men i detta kåta informativa samhälle verkar det ha helt slagit bakut, man ska veta allt om alla helst i förrgår.

Jag säger bara lägg ner spekulationerna det finns viktigare saker i livet, som tex. piano uppspelningar

Det var ju det jag sa. Tror du att killarna har gett intervjuer :-D? Tror du inte att regeringar - av alla sorter - läcker selektiv information - sann och osann - till utvald media? (det är ju för böveln ren rutin - även i Sverige - första kända fallen är från 1800-talets England) Foliehatt? Jisses. Jag tror att du inte riktigt har koll på hur demokratier fungerar. Inget personligt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Och de enda som faktiskt vet exakt vad som hände är Seals-killarna som stormade bygget.

Ursprungligen av LCR:

Bin Laden Is Dead, Obama Says - NYTimes.com

Men kommer det att göra någon skillnad?

Nja, jag tror att det antalet terror dåd kanske stiger en aning för att anhängarna hämnas hans död, men sen dalar det långsamt ner. På lång sikt kanske det blir färre dåd.

Bäst av allt vore om allt terrordåd försvann…

Jag tycker det är mycket vidrigare när dom häromdagen bombade ihjäl barn (Khadaffis hus). Det var överlagt mord på barn (Khadaffis barnbarn - USA/NATO visste givetvis att det med 99,9999% chans också var barn i huset - det var troligtvis bekräftat). DET är det ingen som verkar det minsta upprörd över. Har inte sett någon debatt alls.
Så länge bara vuxna stryker med så är jag ofta pragmatisk - stryker barn med så är jag kompromisslöst rabiat kritisk. Kan man inte knäppa Fi (t.ex. Khadaffi) utan att spränga barn i luften så är man förlorare. That's it. För mig finns det ALDRIG förmildrande omständigheter för att döda barn överlagt. Det är ALLTID mord - även i krig. Man kan inte rädda en miljon människor genom att förkorta ett krig genom att döda barn. Jag köper inte den mentalt vrickade sjuka retoriken...cyniska matematiken. Även om man rent tidsmässigt och i antal offer verkligen förkortade kriget så är allt då redan förlorat enligt mitt sätt att se och leva. Man förlorade kriget i samma sekund som man styrde in den smarta bomben på barnen - oavsett den offentliga politisk-historiska utgången i efterhand. Mina fem öre.

Jaha, så lång tid tog det innan det spårade ur... Det är bara en tidsfråga i den här sortens trådar.

Ett par av de värsta inläggen har raderats.

Och nu stänger vi.

/Mod

Bevaka tråden