Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SPCS på Mac Mini server?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!

Jag har en kund som kör en gammal Windowsserver som snart är slut. Dom har www och epost på wehotell som servern skall främst användas som backup- och filserver. Dom använder dock SPCS nu och min fråga är om man kan köra det från en Mac Mini med Crossover eller liknande?

Det beror på hur SPCS är uppbyggt (vilket jag inte vet något om). Ett flertal av mina kunder har lösningar där de kör ett program på klientdatorer som behöver filer som ligger på en server, och om funktionen bygger på att man arbetar mot utdelade filer så brukar det fungera.

Så, en lösning som enligt leverantören kräver en Windowsserver och Windowsklienter kan man tämligen ofta lösa med en Macserver som delar ut filer med SMB och Macklienter som kör Windows virtualiserat.

Man kan ju också tänka sig att virtualisera Windowsservern på en Mac mini server. Kolla i så fall Parallels Server for Mac, Mac mini Edition.

Senast redigerat 2011-05-12 12:42
  • Oregistrerad
  • 2011-05-12 13:58

Glöm Crossover - Det kommer inte fungera, om det kommer fungera och något händer kommer SPCSS skratta åt er när ni ringer support.

Kör Vmware Fusion istället om ni nödvändigtvis måste köra den på en mac. Annars köp en Windows-Server, det finns billiga exempelvis HP Microserver kostar 2000+ moms - som hittat och 3ggr så billigare än en mac.

  • Medlem
  • 2011-05-12 15:20

Annars har Visma (som äger SPCS) mac-program. Eller langa in Windows direkt, om du promt vill ha en Mac Mini.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-12 22:45
Ursprungligen av lime:

Annars har Visma (som äger SPCS) mac-program. Eller langa in Windows direkt, om du promt vill ha en Mac Mini.

Man får väl vara synnerligen korkad om man köper en mac dator för 7-10k för att enbart köra windows.

1
Bevaka tråden