Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bytt från 3GS till 4, och 4:an är mycket sämre!

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-05-16 09:26

Hej!

Bytte för till iPhone 4 för en vecka sedan efter att flitigt ha använt 3GS i över 1½ år (och lobbat rejält för iPhone - säkert "sålt" tiotals!).
Samma operatör (Tre).
Jag vistas på exakt samma platser.
Men, MYCKET sämre mottagning nu!! Kan inte ringa eller sms'a från mitt kontor t.ex. vilket självklart funkat tidigare.
Ofta "ingen service" på displayen.

Blev rekommenderad av Tre att prova om det blev bättre med den medlevererade bumpern monterad... Känns ju väldigt seriöst!

Är det bara att byta tillbaka till 3GS eller kan det vara "fel"(!) på just mitt ex? Eller är det här som man kan förvänta sig?

(Som grädde på moset tycker jag att ljudkvalitén i högtalaren vid samtal är sämre (typ burkigare) också..! Grrr!)

/Mvh Magnus

Lämna in den och få den utbytt/reparerad.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-05-16 09:39

Ja, det lutar åt ett besök i Tre Butiken! Surt!

Blev det någon skillnad med bumpern eller?

Ursprungligen av meko:

...eller kan det vara "fel"(!) på just mitt ex? Eller är det här som man kan förvänta sig?...

Nej, det är inte vad man ska förvänta sig.

Ja, du bör kolla upp ditt ex.

Om du har möjlighet så kan du ju jämföra med någon annans iPhone 4.

Jag tycker att jag generellt har bättre mottagning i 4:an jämfört med 3GS.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-05-16 12:35

Capeman, nja alltså det är ju jättesvårt att säga... Varken eller tycker jag. Kan inte säga att jag märkt någon skillnad än. Men jag får väl prova. Fast det funkar inte med bumpern i mitt fall då jag måste ha telefonen mer skyddad i jobbet. Har då ett bra fodral som det är enkelt att stoppa i och ta ut telefonen i och som skyddar bra. Men det funkar inte med bumpern på, då får inte telefonen plats i det bra fodralet. Så klart.

Ps. Bumpern ramlade isär typ 3:e gången jag lossade den från telefonen. Den lilla plastdistansen som gör att man kan trycka på av/på knappen ramlade bort. Så nu kan jag inte låsa telefonen med bumpern på

Men det känns ju minst sagt extremt udda att man måste använda ett fult eftermarknadstillbehör av plast för att få en high-tech produkt för i runda slängar 7000:-- att funka. Jag menar, mottagningen på en mobiltelefon år 2011 SKALL inte behöva vara ett problem..! Framför allt inte som det fungerade på föregångaren. (Enligt Tre så är det Apple som rekommenderar bumpern, och därför skickar Tre med den med alla iPhone 4...)

Det kan faktiskt inte finnas en enda ursäkt eller förklaring till sämre mottagning på en ny telefon än en gammal. Det bara måste funka. Det är i alla fall vad jag förväntar mig - trots (eller pga) att jag är ett gediget Apple-fan!

Hoppas att det är fel på min telefon

Nej, det skall så klart inte behövas en bumper, jag var bara nyfiken på om du märkte någon skillnad. Jag märker i alla fall ingen skillnad med den på när det gäller min egen iPhone 4. Jag har haft både 3G och 3GS innan och tycker inte att 4:an fungerar sämre mottagningsmässigt. Tycker helt klart du skall lämna in den.

Jag upplever också fler brutna samtal med min iPhone 4 jämfört med min gamla iPhone 3G. Största problemet med iPhone 4 är dock att mitt gamla blåtandsheadset (SE MW600) fungerar mycket sämre med iPhone 4, näst intill obrukbart

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-16 18:33
Ursprungligen av meko:

Capeman, nja alltså det är ju jättesvårt att säga... Varken eller tycker jag. Kan inte säga att jag märkt någon skillnad än. Men jag får väl prova. Fast det funkar inte med bumpern i mitt fall då jag måste ha telefonen mer skyddad i jobbet. Har då ett bra fodral som det är enkelt att stoppa i och ta ut telefonen i och som skyddar bra. Men det funkar inte med bumpern på, då får inte telefonen plats i det bra fodralet. Så klart.

Ps. Bumpern ramlade isär typ 3:e gången jag lossade den från telefonen. Den lilla plastdistansen som gör att man kan trycka på av/på knappen ramlade bort. Så nu kan jag inte låsa telefonen med bumpern på

Men det känns ju minst sagt extremt udda att man måste använda ett fult eftermarknadstillbehör av plast för att få en high-tech produkt för i runda slängar 7000:-- att funka. Jag menar, mottagningen på en mobiltelefon år 2011 SKALL inte behöva vara ett problem..! Framför allt inte som det fungerade på föregångaren. (Enligt Tre så är det Apple som rekommenderar bumpern, och därför skickar Tre med den med alla iPhone 4...)

Det kan faktiskt inte finnas en enda ursäkt eller förklaring till sämre mottagning på en ny telefon än en gammal. Det bara måste funka. Det är i alla fall vad jag förväntar mig - trots (eller pga) att jag är ett gediget Apple-fan!

Hoppas att det är fel på min telefon

Ursprungligen av Emil Rimsby:

Jag upplever också fler brutna samtal med min iPhone 4 jämfört med min gamla iPhone 3G. Största problemet med iPhone 4 är dock att mitt gamla blåtandsheadset (SE MW600) fungerar mycket sämre med iPhone 4, näst intill obrukbart

Jag antar att ni har gjort en återställning utan backup?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-05-17 14:59

Vad betyder det, att återställa utan backup..? Kan det påverka mottagningskvalitén..?!?

Min telefon är helt ny. Säkerhetskopierade min 3GS och startade min nya 4'a med kopian från 3GS'en som utgångspukt. iTunes listade ut det så det var inga konstigheter.

Ursprungligen av meko:

Vad betyder det, att återställa utan backup..? Kan det påverka mottagningskvalitén..?!?

Min telefon är helt ny. Säkerhetskopierade min 3GS och startade min nya 4'a med kopian från 3GS'en som utgångspukt. iTunes listade ut det så det var inga konstigheter.

Testa med det, har hjälpt folk här på forumet tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-17 19:10
Ursprungligen av meko:

Vad betyder det, att återställa utan backup..? Kan det påverka mottagningskvalitén..?!?

Min telefon är helt ny. Säkerhetskopierade min 3GS och startade min nya 4'a med kopian från 3GS'en som utgångspukt. iTunes listade ut det så det var inga konstigheter.

Det kan påverka allt och att testa sin telefon som om den vore helt ny bör man alltid göra innan man lämnar in den.

Brukar vara så med 3. I vintras så hade inte ens brorsan täckning i sitt rum pågrund av snön. Pinsamt.

Ursprungligen av Crash-Symphony:

Brukar vara så med 3. I vintras så hade inte ens brorsan täckning i sitt rum pågrund av snön. Pinsamt.

Just 3 är ett riktigt mögföretag när det kommer till täckning.
De andra operatörerna har fallback till GSM/EDGE om det skiter sig med mottagningen.
Förr hade tre avtal med Telenordia att om det behövdes fallback pga dålig mottagning så gick det över Telenordias nät.
Det avtalet har upphört, 3 har endast sitt eget nät - som endast har 3G.
Finns inte 3G (för dålig mottagning), nä men så tråkigt då.... klick!

EDIT: Det kan ha vart Telenor elelr Europolitan, fan komma ihåg sånt ....

Senast redigerat 2011-05-22 14:49
  • Oregistrerad
  • 2011-05-22 13:09
Ursprungligen av Goflorp:

Just 3 är ett riktigt mögföretag när det kommer till täckning.
De andra operatörerna har fallback till GSM/EDGE om det skiter sig med mottagningen.
Förr hade tre avtal med Telenordia att om det behövdes fallback pga dålig mottagning så gick det över Telenordias nät.
Det avtalet har upphört, 3 har endast sitt eget nät - som endast har 3G.
Finns inte 3G (för dålig mottagning), nä men så tråkigt då.... klick!

Tre hade avtal om GSM med Telia eller Tele2 förutom Stockholm där fallback inte gick pga. att man valt olika leverantörer av utrustning som inte klarade fallback. Telenordia har aldrig haft vare sig GSM eller 3G licens.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-22 14:14
Ursprungligen av studiox:

Tre hade avtal om GSM med Telia eller Tele2 förutom Stockholm där fallback inte gick pga. att man valt olika leverantörer av utrustning som inte klarade fallback. Telenordia har aldrig haft vare sig GSM eller 3G licens.

Nja, Tre har väl alltid haft Telenor som GSM fallback?

Och i Norrland har man väl kvar det på vissa ställen.

Tre avvecklar gsm-stödet - Mobil.se

  • Oregistrerad
  • 2011-05-22 16:21
Ursprungligen av zappee:

Nja, Tre har väl alltid haft Telenor som GSM fallback?

Och i Norrland har man väl kvar det på vissa ställen.

Tre avvecklar gsm-stödet - Mobil.se

Så kanske det var, var lite osäker där. Telenordia har det iaf. aldrig varit (Telenordia fick aldrig en 3G licens eftersom dom var ärliga)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-05-17 20:40

Zappee, javisst, men jag fattar alltså inte vad som menas...???

Vad gör jag och hur? Låter lite sisådär att inte ta back-up och sedan återställa?
Det skulle jag aldrig i livet göra om inte någon vänlig själ här förklarar hur man gör och vad som händer.

Synkronisering och iTunes vill man inte chansa med s.a.s!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-17 23:01
Ursprungligen av meko:

Zappee, javisst, men jag fattar alltså inte vad som menas...???

Vad gör jag och hur? Låter lite sisådär att inte ta back-up och sedan återställa?
Det skulle jag aldrig i livet göra om inte någon vänlig själ här förklarar hur man gör och vad som händer.

Synkronisering och iTunes vill man inte chansa med s.a.s!

Jag rekommenderar ett besök på Apples alldeles utomordentliga supportsida, iTunes: Säkerhetskopiera, uppdatera och återställa programvaran i en iPhone, iPad eller iPod touch

Om det inte hjälper med att ställa in den som ny så skickar du in den och när du får tillbaka den har du ju alltid din gamla backup kvar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-05-17 20:55

Jag litar inte på backupen när jag byter modell, eller gör en större uppdatering av iOS (2.x till 3.0, 3.x till 4.0).
Ny synkning bara, och jag är tillbaka med allt utom gamla SMS.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-05-20 11:10

Fick nytt SIM-kort av Tre. Ingen skillnad. Tror inte heller att det kan vara något fel på telefonen eller programvaran.
Bara att (o)gilla läget och anpassa sig... Börjar redan att vänja mig..!

Ps. Bumpern funkar... Det blir en klar förbättring. Från "Ingen Service" till 2-3 mottagningspluppar!! Heja Apple!

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-21 12:21
Ursprungligen av meko:

Fick nytt SIM-kort av Tre. Ingen skillnad. Tror inte heller att det kan vara något fel på telefonen eller programvaran.
Bara att (o)gilla läget och anpassa sig... Börjar redan att vänja mig..!

Ps. Bumpern funkar... Det blir en klar förbättring. Från "Ingen Service" till 2-3 mottagningspluppar!! Heja Apple!

Vaddå tror inte?
Är det inte bättre att testa än att gå runt med dålig täckning?

  • Oregistrerad
  • 2011-05-21 13:48
Ursprungligen av zappee:

Vaddå tror inte?
Är det inte bättre att testa än att gå runt med dålig täckning?

Testa vaddå? Det var ju ingen skillnad skriver han ju.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-05-21 13:58
Ursprungligen av studiox:

Testa vaddå? Det var ju ingen skillnad skriver han ju.

Det var väl återställning som ny som åsyftades. Min telefon blev mycket bättre efter det, men jag hade inga problem med just mottagningen.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-22 04:53
Ursprungligen av studiox:

Testa vaddå? Det var ju ingen skillnad skriver han ju.

Ingen skillnad med nytt simkort ja, inte med återställd telefon.

Gick från 3G till 4, tycker telefonmottagningen i 4:an är ungefär lika, använder bumper och den gör nytta i områden där det är på gränsen. Har en bra referens på landet för där är mottagningen usel, men 4:an funkar på samma berg som 3:an gjorde. Däremot är GPS mottagningen mycket bättre i 4:an, har heller inte haft problem med BT headsetet som är det som Apple sålde under en kort tid.

  • Oregistrerad
  • 2011-05-20 15:53

Det är inget fel på ditt ex. Jag har exakt samma problem. Har också Tre och på kontoret (i mitt rum) har jag nästan alltid no service, max 2 bar. Går inte att ta emot samtal i överhuvudtaget.

Som tur är har jag fast nummer och tvingar folk ringa dit istället.

Möjligt att andra operatörer har sina master på andra ställen (mitt i stockholm) som gör att deras mottagning blir bättre men för Tre är den värdelös. Samma gäller mitt gamla kontor (med 4G) - min 3G har dock full täckning (!) på samma plats.

med eller utan gummituta.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2011-05-24 10:36

Tre har bara 3G! Ingen GSM back-up.

MEN, nu har de tydligen "köpt" rättigheter av Post & Telestyrelsen alldeles nyligen, till att etablera ett 900-nät över hela landet. Då kommer det att funka likt Telias "Edge", dvs. bara samtal ingen datatrafik. Det kommer då, enligt Tre, att bli bättre täckning t.ex. inne i byggnader och utomsocknes. Man kan ju hoppas att det stämmer. Tror redan att de har börjat bygga på nätet och att det kanske t.o.m. är igång typ i Sthlm(!).

För övrigt tror jag inte ett dugg på att en "återställning" eller liknande av en mjukvara i en iPhone skulle påverka telefonens förmåga att kunna ta emot radiosignaler. Det enda som händer är väl att man råkar tappa bort allt från sin back-up och att man måste genomlida de helvetiska e-post inställningarna, som försvinner även vid en säkerhetskopia. (Ja, det gör de!) Alltså, inte värt besväret att fightas med iTunes i - som jag högst personligen anser vill jag framhäva - onödan.

Jag kör på och lider istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-05-24 11:25
Ursprungligen av meko:

Det enda som händer är väl att man råkar tappa bort allt från sin back-up och att man måste genomlida de helvetiska e-post inställningarna, som försvinner även vid en säkerhetskopia. (Ja, det gör de!)

Nej de försvinner inte. Däremot, om du återställer en backup från telefon 1 till telefon 2 så måste du mata in alla lösenord på nytt men det är ju bara logiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-05-24 18:36
Ursprungligen av meko:

Tre har bara 3G! Ingen GSM back-up.

MEN, nu har de tydligen "köpt" rättigheter av Post & Telestyrelsen alldeles nyligen, till att etablera ett 900-nät över hela landet. Då kommer det att funka likt Telias "Edge", dvs. bara samtal ingen datatrafik. Det kommer då, enligt Tre, att bli bättre täckning t.ex. inne i byggnader och utomsocknes. Man kan ju hoppas att det stämmer. Tror redan att de har börjat bygga på nätet och att det kanske t.o.m. är igång typ i Sthlm(!).

För övrigt tror jag inte ett dugg på att en "återställning" eller liknande av en mjukvara i en iPhone skulle påverka telefonens förmåga att kunna ta emot radiosignaler. Det enda som händer är väl att man råkar tappa bort allt från sin back-up och att man måste genomlida de helvetiska e-post inställningarna, som försvinner även vid en säkerhetskopia. (Ja, det gör de!) Alltså, inte värt besväret att fightas med iTunes i - som jag högst personligen anser vill jag framhäva - onödan.

Jag kör på och lider istället.

Du får tro vad du vill, en återställning löser många konstiga problem. Men det är inte jag som lider så...

Bevaka tråden