Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se filmer på iPad 2, hur gör man?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej alla,

Jag är nybörjare så jag ber om ursäkt om frågan verkar korkad. Jag vill kunna kopiera över filmer till min iPad 2 (64GB, 3G) och se på dessa när jag är ute och reser, sitter i skuggan i en park etc. Men jag begriper inte hur jag för över en film till iPaden, inte heller vilka format som stöds, och inte hur jag hittar filmen och startar uppspelningen.

Någon som vill hjälpa mig och förklara hur jag gör, för det måste väl gå att göra detta? Om ni dessutom kan berätta vilka format som stöds samt vilka appar som behövs för att spela upp filmen är jag väldigt tacksam. Och är det möjligt få med svensk text om man har en .srt fil med texten? Och hur gör man för att få detta att fungera.

Det är ju löjligt enkelt att föra över bilder och hantera dessa på alla möjliga sätt men att göra samma sak med filmer verkar svårare. Får väl svälja skammen och erkänna att jag tyvärr använder PC, om det spelar någon roll.

Stort tack på förhand!

//Lars

Du lägger in filmerna i iTunes, precis som musiken, och då ska de vara i ett format som iTunes stöder.

Har du tittat på länken nedan? Där står det vilka format som stöds:

"QuickTime and MPEG-4 movie files that end in ".mov", ".m4v", or ".mp4" and are playable in QuickTime Player."

iTunes: Frequently asked questions about viewing and syncing videos

För att smidigt konvertera till ett passande format kan du använda HandBrake .

Ta hem någon av alla mediaspelare till iPad som klarar divx, xvid mm. mm. och sedan så kan du föra över nästan vilka filer som helst. Det gör du under programfliken i iTunes. Välj programmet du vill föra över filer till och dra dem till fönstret.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-03 13:46

...eller ännu bättre, iFlicks. Då slipper du en tidsödande konvertering då den istället bara byter container till ett iTunes-vänligt format.

Edit: Goflorp var snabbare än mig En korrigering till dig dock, Goflorp...iFlicks konverterar inget

Ursprungligen av zinned:

...eller ännu bättre, iFlicks. Då slipper du en tidsödande konvertering då den istället bara byter container till ett iTunes-vänligt format.

Finns väl bara till Mac va? eller?

Ursprungligen av Goflorp:

Finns väl bara till Mac va? eller?

Yep, vad jag vet iaf.

Ursprungligen av zinned:

...eller ännu bättre, iFlicks. Då slipper du en tidsödande konvertering då den istället bara byter container till ett iTunes-vänligt format.

Edit: Goflorp var snabbare än mig En korrigering till dig dock, Goflorp...iFlicks konverterar inget

Måste fråga... Om jag rippat DVD:er till .mp4 via Handbrake och sen kör in dem i iFlicks, hur lång tid tar det sen för iFlicks att få in det med rätt metadata i iPaden? När jag provade testversionen kändes det som att den konverterade om allt igen...? Har jag fel inställning?

Ursprungligen av Leftrustle:

När jag provade testversionen...

Om du inte köpt iFlicks är Subler ett gratisalternativ (för metadata, kapitel, undertexter och artwork).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-06-03 13:47

Korrekt, endast till Mac...än så länge. Har dock läst att det ska komma till Windows framöver.

Appen Buzz Player HD är överlägsen alla andra, inkl iTunes, på iPad. 720p och 1080p funkar också utmärkt, och med suverän undertextrendering osv. Filerna flyttas snabbt via wifi/browser till iPadens hårddisk, skönt att slippa iTunes-synk. Även avi och mkv-filer funkar, men högupplöst mkv bör konverteras till m4v. Helst med ett program typ MKV Tools, som bara muxar igenom med native upplösning. Suveränt att kunna konvertera 1080p på en kvart (det går så fort när man inte ändrar själva videon utan bara "byter container") och sedan inte bara kunna kolla i iPaden utan även från iPaden direkt på full hd-teven.

Tusen tack för alla svar! Det uppskattar jag verkligen. Nu förstår jag hur det fungerar och det är alltid samma sak. När det handlar om Apple-prylar är det helt enkelt för lätt! Det bara fungerar. Vi som har PC är vana vid att ingenting fungerar problemfritt utan vidare. Apple borde nästan krångla till sina produkter lite så att vi PC-användare också förstår.

Tack ska ni ha!

//Lars

  • Medlem
  • Umeå
  • 2011-07-09 22:19

Själv har jag använt Buzz playern länge och är nöjd. Ser film från min NAS utan större problem. Funkar dessutom med undertexter.

En fråga dock. Finns det något sätt att likt VLC "öppna nätverk" i ovan nämda player?

Om jag gör det från en MAC (typ) så kan jag se på mina filmer från NAS'en via internet utan att vara "hemma" så att säga. När jag försöker med detta i Buzz'n får jag ett errormeddelande. (jag skriver in samma sökväg som i VLC på datorn).

Kan det ha något att göra med användarnamn (som jag lagt in) och lösenord? Det måste jag ju uppge så snart jag klickat på enter i VLC. Dyker inte upp i Buzz...

Man kan ju (har jag sett) lägga till en extern länk, men då bara SMB eller FTP, och där uppge användarnamn och lösen. Kör ju via http://.... så det går inte.

Tips på lösning, alternativt annan app.

/ Peter

Klarar inte Airfoil av sånt?

Ursprungligen av Goflorp:

Klarar inte Airfoil av sånt?

Air Video ? Jepp, det är det som det är till för.

rätt metadata?

Om jag har en TV-Serie som skall "konverteras" med iFlicks, så har man ett kugghjul att trycka på-
Väl där så fyller man i vilken serie, avsnitt. När man har det mest basala så trycker man på en "get info"-knapp
och iFlicks hämtar alla data om producent, bolag, snygg-fodral-grafiken osv.
Sedan startar man konverteringen.

Rent tekniskt gör iFlicks enbart ett byte av "packaging" på containern, men för en halvintresserad så
kör man ju in en AVI-fil och får ut en H264, så jag kallar det konvertering.

Handbrake skiter väl högaktningsfullt i metadata.

Ursprungligen av Goflorp:

rätt metadata?

Om jag har en TV-Serie som skall "konverteras" med iFlicks, så har man ett kugghjul att trycka på-
Väl där så fyller man i vilken serie, avsnitt. När man har det mest basala så trycker man på en "get info"-knapp
och iFlicks hämtar alla data om producent, bolag, snygg-fodral-grafiken osv.
Sedan startar man konverteringen.

Rent tekniskt gör iFlicks enbart ett byte av "packaging" på containern, men för en halvintresserad så
kör man ju in en AVI-fil och får ut en H264, så jag kallar det konvertering.

Handbrake skiter väl högaktningsfullt i metadata.

Vilket språk du använder...

Har ingen AVI-fil, har en .m4v-fil gjord i Handbrake. Vill få rätt metadata. När jag försöker få till det i iFlicks verkar den hålla på i en evighet, d v s det känns som den konverterar om igen vilket känns onödigt då jag har en fil som redan är gjord för iTunes.

Frågan kvarstår; gör jag fel?

Ursprungligen av Leftrustle:

Vilket språk du använder...

Har ingen AVI-fil, har en .m4v-fil gjord i Handbrake. Vill få rätt metadata. När jag försöker få till det i iFlicks verkar den hålla på i en evighet, d v s det känns som den konverterar om igen vilket känns onödigt då jag har en fil som redan är gjord för iTunes.

Frågan kvarstår; gör jag fel?

Ber om ursäkt om språket var lite kryddat.

Jo, Jag har använt handbrake, men kände att jag fick en fil i i och för sig rätt format i slutänden, men det blev liksom inte mera, ingen "kringinfo" (metadata) från IMDB eller liknande.

iFlicks fixar detta genom någon klyftig hämta-funktion.

De AVI-filer jag kastar på iFlicks "konverterar" den och lägger in i iTunes. Gud vet hur och tiderna varierar från 9min till 2,5 timmar ibland. Varför skillnaden är så enorm har jag dålig koll på.

EN anledning till "omkonvertering" kanske är att den gör om storleks-formatet; det blir väl olika om man väljer i iFlicks att göra för ATV2 eller iPad osv. jag kör allt med preset för ATV2; det funkar. Endast undantagsvis ser man grynighet eller att toningar blir "hackiga" i färgerna.

Handbrake är däremot bra när det kommer till ISO-filer (avbilder).

Märkte till slut att det bara tog 5 minuter att enbart fixa metadatan. Trodde den skulle konvertera i en evighet eftersom stapeln stod still i 4,5 minuter av de 5... Ska kolla inSubler också, ej köpt iFlicks än. Är dess konverteringsfunktion lika snabb som Handbrake eller slöare?

Nåväl, ligger Madagscar på iPaden redo för bilfärd mot Gotland om en vecka, bara tio favvofilmer kvar... Sen tar nog utrymmet slut på min snikvariant av iPad.

Ursprungligen av Leftrustle:

Är dess konverteringsfunktion lika snabb som Handbrake eller slöare?

Subler bygger på att du först konverterar med HandBrake och sen öppnar i Subler. Subler lägger bara till Metadata, kapitel (om du så önskar: t ex var 5 minut, eller var 10:e), lägger till eller tar bort ljudspår, samt artwork.

När man har en färdig fil från HandBrake tar det ca 2 minuter att öppna den med Subler, lägga till grejorna och sen är det klart.

En smidig funktion är att Subler har menyvalet "send to iTunes", där filen som nyss sparats i Subler kopieras in i iTunesbiblioteket.

iFlicks verkar vara ett schysst program, men det är som sagt inte gratis. Upp till var och en att välja vad man värdesätter...

Att det är gratis gör ju det lätt att prova och sen om det passar en.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Subler bygger på att du först konverterar med HandBrake och sen öppnar i Subler. Subler lägger bara till Metadata, kapitel (om du så önskar: t ex var 5 minut, eller var 10:e), lägger till eller tar bort ljudspår, samt artwork.

När man har en färdig fil från HandBrake tar det ca 2 minuter att öppna den med Subler, lägga till grejorna och sen är det klart.

En smidig funktion är att Subler har menyvalet "send to iTunes", där filen som nyss sparats i Subler kopieras in i iTunesbiblioteket.

iFlicks verkar vara ett schysst program, men det är som sagt inte gratis. Upp till var och en att välja vad man värdesätter...

Att det är gratis gör ju det lätt att prova och sen om det passar en.

Sorry, ska inte lägga till text i efterhand. Syftningsfel...

Är iFlicks konvertering snabbare eller segare än Handbrakes?, menade jag. Finns ett visst värde att kunna göra allt i ett program.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-17 12:45
Ursprungligen av Leftrustle:

Sorry, ska inte lägga till text i efterhand. Syftningsfel...

Är iFlicks konvertering snabbare eller segare än Handbrakes?, menade jag. Finns ett visst värde att kunna göra allt i ett program.

Jag har begränsad erfarenhet av att koda om film i iFlicks, men de gånger jag har provat har det varit sjukt långsamt. Skulle ta flera timmar för ett avsnitt av en tv-serie. Av cpu-användningen att döma såg det ut som att den bara använde en processorkärna, så det kan vara en förklaring. Det var ett tag sen jag provade dock, så det kan hända att det är fixat i senaste versionen.

Jag kör iFlicks för att tagga och/eller byta container, men om det måste kodas om kör jag Handbrake.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-17 19:41
Ursprungligen av Vassius:

Jag har begränsad erfarenhet av att koda om film i iFlicks, men de gånger jag har provat har det varit sjukt långsamt. Skulle ta flera timmar för ett avsnitt av en tv-serie. Av cpu-användningen att döma såg det ut som att den bara använde en processorkärna, så det kan vara en förklaring. Det var ett tag sen jag provade dock, så det kan hända att det är fixat i senaste versionen.

Testade nu med senaste versionen, och kodningen tog ungefär lika lång tid som i Handbrake. Så iFlicks vinner på batchmöjligheter och taggning. Handbrake vinner dock på codecstöd och skivstöd.

Ursprungligen av Vassius:

Testade nu med senaste versionen, och kodningen tog ungefär lika lång tid som i Handbrake. Så iFlicks vinner på batchmöjligheter och taggning. Handbrake vinner dock på codecstöd och skivstöd.

Handbrake har väl batchmöjligheter också, "Add to Queue" ?

https://trac.handbrake.fr/wiki/Queue

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-17 20:01
Ursprungligen av keptang:

Handbrake har väl batchmöjligheter också, "Add to Queue" ?

https://trac.handbrake.fr/wiki/Queue

Javisst, men du måste ändå lägga in varje fil manuellt i kön. Med iFlicks är det bara att dra och släppa en hel mapp så köas och taggas allt automatiskt. Med rätt filnamn på grejerna behöver man inte göra nånting med dem.

Ursprungligen av Vassius:

Javisst, men du måste ändå lägga in varje fil manuellt i kön. Med iFlicks är det bara att dra och släppa en hel mapp så köas och taggas allt automatiskt. Med rätt filnamn på grejerna behöver man inte göra nånting med dem.

Absolut, visst är det så, läste bara din post som att Handbrake inte har möjlighet till att köa jobb.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-07-17 20:44
Ursprungligen av keptang:

Absolut, visst är det så, läste bara din post som att Handbrake inte har möjlighet till att köa jobb.

Jo, jag insåg att min formulering inte var den bästa. "Utökade batchmöjligheter" kanske vore mer rätt.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2011-10-30 15:38

Är det nån som kan förklara för mig varför .mkv 720p filer verkar vara så svåra att avkoda tillfredställande?
Jag har testat 10-talet program, och är inte nöjd med nått.
Det blir hack och/eller ljudsyncproblem.

* En 1080p trailer från apples egna arkiv: 171 meg, 2,5 min, ~9400 kBit/s, spelar utan problem!
* Använde handbrake för att konvertera ett 1 minut klipp mkv 720p, med inställningar så att filen blev lika stor (~30 meg), spelar den utan problem.
* Maxade settings rätt rejält i handbrake, min inputfil på 30 meg blev nu 238 meg istället, vilket är rätt jäkla rejält med bitrate för en 1 mins fil, denna spelar utan problem på min ipad2 likaså.

Så, varför i heelsike ska det vara så svårt för alla app-tillverkare att få en 720p mkv att lira utan problem?
Är det såpass att m4v kan ta del av någon hårdvaruavkodning som mkv-filer inte kan köras via?
Sen när jag kollar på movie+codec information i VLC på min .mkv, och på .m4v:n som spottades ur handbrake, så är det exakt samma! (vilket jag även har för mig att det är, dom flesta mkv/720p kodas väl mha x264 om jag inte minns fel, vilket är en opensource-implementation av apples H264, därav att vi ser samma info i VLC för båda filerna?)

Ursprungligen av Basss:

Är det nån som kan förklara för mig varför .mkv 720p filer verkar vara så svåra att avkoda tillfredställande?
Jag har testat 10-talet program, och är inte nöjd med nått.
Det blir hack och/eller ljudsyncproblem.

* En 1080p trailer från apples egna arkiv: 171 meg, 2,5 min, ~9400 kBit/s, spelar utan problem!
* Använde handbrake för att konvertera ett 1 minut klipp mkv 720p, med inställningar så att filen blev lika stor (~30 meg), spelar den utan problem.
* Maxade settings rätt rejält i handbrake, min inputfil på 30 meg blev nu 238 meg istället, vilket är rätt jäkla rejält med bitrate för en 1 mins fil, denna spelar utan problem på min ipad2 likaså.

Så, varför i heelsike ska det vara så svårt för alla app-tillverkare att få en 720p mkv att lira utan problem?
Är det såpass att m4v kan ta del av någon hårdvaruavkodning som mkv-filer inte kan köras via?
Sen när jag kollar på movie+codec information i VLC på min .mkv, och på .m4v:n som spottades ur handbrake, så är det exakt samma! (vilket jag även har för mig att det är, dom flesta mkv/720p kodas väl mha x264 om jag inte minns fel, vilket är en opensource-implementation av apples H264, därav att vi ser samma info i VLC för båda filerna?)

Att inte app-tillverkarna satsar på MKV-formatet beror väl på det huvudsakliga användningsområdet för MKV i nuläget.

Men med det sagt så är det väl bara att kolla på källan (MKV-filen) vilket innehåll den har och se till att man använder sig av en källa som använder en standard för h264-avkodning som din enhet klarar av. Då är det ju bara att byta container (det som MKV-filen är) till en container som din enhet förstår.
Men jag skulle nog klaga till leverantören som du köpt mediat av och klaga på att deras videocodec inte fungerar tillsammans med din mediaenhet och/eller att deras container inte fungerar tillsammans med dina iEnheter. Begär pengarna tillbaka eller köp från annat ställe hädanefter.

Om du vill använda MKV-filerna är Handbrake inget vidare eftersom den mjukvaran konverterar om videon. Du vill ju bara byta container vilket görs lättare med iFlicks t.ex. Sen använder du samma videouppspelare som vanligt i iOS och synkar filerna med iTunes. Smidigt!

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2011-10-30 16:58
Ursprungligen av suddgummi:

Om du vill använda MKV-filerna är Handbrake inget vidare eftersom den mjukvaran konverterar om videon. Du vill ju bara byta container vilket görs lättare med iFlicks t.ex. Sen använder du samma videouppspelare som vanligt i iOS och synkar filerna med iTunes. Smidigt!

Tack för input.

Det är ju dock detta jag inte förstår. Hur kan containern göra att skiten hackar, när rå-datat under uppenbarligen är detsamma?
Om nu det enda iFlicks gör är att byta container, varför går det då inte att få MKV att fungera rakt av på ipadden?

Så, jag undrar ju därför på ett mer grundläggande tekniskt/mjukvarumässigt plan varför MKV:er inte fungerar tillfredställande...
Det var därför jag t.ex satt och funderade på om det fungerar så att iOS erbjuder någon sorts hårdvaruavkodning som enbart fungerar med .m4v-containern...

EDIT: Alltså, min primära fråga är inte "hur får jag det att funka", utan snarare, varför i hela helsike funkar inte avkodning av datat i en MKV-container, när samma data fungerar fint bara man byter container till m4v?

Bevaka tråden