Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

650 kr att spendera på vad?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är säkert inte den enda som har beställt en nya dator de senaste veckorna, eller kommer att köpa en ny dator. Om du gör det via Apple och är berättigad till studentrabatt så får du ett presentkort på 650 kr att spendera på Mac App Store, App Store och/eller iTunes. (rätta mig om jag har fel på någon punkt)

Nu till min fråga: vad tycker ni att man skall lägga dessa pengar på? Några program som är måsten?

Ordet är fritt!

Ursprungligen av PutteSWE:

Apple Care

Presentkortet gäller i Mac App Store, App Store och iTunes Store?

Det går väl inte att köpa Apple Care där?

Några jag gillar:

-sparrow (struntsumma)
-reeder(struntsumma)
-money(2-300)
-clean my mac
-byword

Aperture 3 ett bildprogram för rawfiler (599kr) och Angry birds (38kr) kanske vore nått. Sedan har du Caffeine (gratis) så att inte skärmsläckaren går in när du tittar på film.

  • Medlem
  • Prag
  • 2011-07-29 23:04

2 skolor, antigen köper du saker du inte annars köpt. typ som en julklapp. "nice to have" (jag behöver t.ex. inte en hdmi adapter men det hade varit najs att ha en i fall att)
eller så köper du "need to have" = angry birds och aperture (eller vad du nu behöver )

Sälj det på blocket eller ebay...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2011-07-30 14:53

Aperture 3 utan att tveka, iaf om du håller på mycket med bilder.

  • Medlem
  • 2011-08-27 14:44

Går det att köpa någonting annat än mjukvara för den värdechecken? En annan fråga... kommer att jobba som föreläsare på högskolan till höst, och enligt Applestore Education, så är jag då berättigad till rabatt. När jag var student för några år sedan fick jag 10% rabatt på hårdvara, men när man går in på Applestore Education, så får jag det bara till 6%. Det är bra mycket sämre. Har ni som loggat in via studentkortet eller mecenat nyligen fått de vanliga 10%:en när ni beställt en mac? (I så fall köper jag ny dator genom min fru istället, eftersom hon fortfarande pluggar på uni.)

Ursprungligen av Korsriddaren:

Går det att köpa någonting annat än mjukvara för den värdechecken? En annan fråga... kommer att jobba som föreläsare på högskolan till höst, och enligt Applestore Education, så är jag då berättigad till rabatt. När jag var student för några år sedan fick jag 10% rabatt på hårdvara, men när man går in på Applestore Education, så får jag det bara till 6%. Det är bra mycket sämre. Har ni som loggat in via studentkortet eller mecenat nyligen fått de vanliga 10%:en när ni beställt en mac? (I så fall köper jag ny dator genom min fru istället, eftersom hon fortfarande pluggar på uni.)

Har det inte alltid varit så? 10 % genom Mecenat/Studentkortet och 6 % via Education? Det är i alla fall fortfarande 10 % via Mecenat.

Oavsett vad, jag skulle köpa mig en Airport Express för att streama ljudet till stereon. Airplay är det bästa som hänt hemma hos oss!
Program som TuneIn & Spotify används flitigt! En hit från Apple!
Hmmm... Tyvärr kostar den lite mer än 650 kronor (typ 799:-)...

  • Medlem
  • 2011-08-27 17:53
Ursprungligen av ErrkaPetti:

Oavsett vad, jag skulle köpa mig en Airport Express för att streama ljudet till stereon. Airplay är det bästa som hänt hemma hos oss!
Program som TuneIn & Spotify används flitigt! En hit från Apple!
Hmmm... Tyvärr kostar den lite mer än 650 kronor (typ 799:-)...

Den går väl inte att köpa i AppStore heller?! Vad jag förstod gick värdechecken bara att använda i iTunes store och i AppStore... (Alltså bara mjukvara.)

Har du en iOS-enhet, kanske en iPad?

iWork för iPad i så fall, 75:-/program, Numbers, pages, Keynote

Har TS spenderat sitt presentkort än, det är frågan!

  • Medlem
  • 2011-09-20 19:27

Någon som testat detta? Jag har fått mitt presentkort tillsammans med min MBP, men har inte gjort en redeem än, då jag inte riktigt fattar hur det fungerar. Det står att man kan göra detta både i Appstore och i iTunes. Vad innebär det i praktiken? Blir de 650:- tillgängliga i både Appstore och iTunes oavsett vilket program jag lägger in värdechecken, och kommer man att se någon form av saldo någonstans? Tycker att Apples dokumentation i det här fallet var klart bristfällig...

Ursprungligen av Korsriddaren:

Någon som testat detta? Jag har fått mitt presentkort tillsammans med min MBP, men har inte gjort en redeem än, då jag inte riktigt fattar hur det fungerar. Det står att man kan göra detta både i Appstore och i iTunes. Vad innebär det i praktiken? Blir de 650:- tillgängliga i både Appstore och iTunes oavsett vilket program jag lägger in värdechecken, och kommer man att se någon form av saldo någonstans? Tycker att Apples dokumentation i det här fallet var klart bristfällig...

Spelar ingen roll om du tar det i appstore eller iTunes. Du petar in koden (minns inte riktigt vart, men det går) och ditt konto laddas på med pengarna. När du använt alla "pengar" kommer dina köp automatiskt att börja (eller fortsätta?) dras från ditt VISA-kort. Saldo kan du ialafall se i itunes uppe till höger där det står med vilken mail du är inloggad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-09-20 21:42

Jag köpte Bento + ett tutorialprogram där de berättar hur man skapar egna mallar mm som jag annars inte skulle ha köpt.
Hade en del problem med att skrapa fram coden, början blev otydlig fick inte fram coden tydligt, men fick hjälp av apple support efter att jag
skickat den delen jag kunde tyda.

Det är inte för sent även för en pensionär som jag att anmäla sig till högskolestudier och betala kåravgift (i mitt fall endast 35:- för distansstudier) för att få Mecenat-kort och få möjligheten att köpa en ny iMac till 10% rabatt + 650:- att handla för på App Store.
Och det syns både i App Store och iTunes hur mycket du har kvar av de pengarna.

  • Medlem
  • 2011-09-21 05:41

Tack för era svar, då får jag väl snart passa på att lägga in min värdecheck.

1
Bevaka tråden