Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-16 00:53

OWC har en genomgång av MacPro-uppdateringen:
Make the Most of the Mac Pro "Refresh" | Other World Computing Blog

Genom deras Turnkey System kan man bl.a. uppgradera en dual 2.4 GHz 12-core / 16 GB RAM till dual 3.46 GHz / 64 GB RAM. Uppgraderingen kostar "bara" runt 35 000 kr... Exkl moms tror jag... Fast då får man också en ca 40% snabbare burk CPU-mässigt och det är billigare än att uppgradera genom AppleStore.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-16 15:52

Haha, man fick faktiskt ett svar när man mail-bombar Apple. Förvisso lite av ett standard / bull shit svar men de har i varje fall läst vad mailet handlar om.

Citat:

Hello Mr. Lindahl,

Thank you for your recent correspondence to Tim Cook. We appreciate your feedback regarding the Mac Pro.

Apple strives to bring the best personal computing experience to students, educators, creative professionals, and consumers around the world through its innovative hardware, software, and Internet offerings. We appreciate your feedback and thank you for your interest in Apple. Please be assured I have forwarded your feedback to the appropriate individuals.

Please keep an eye on Apple's web site, at Apple, for the latest product information. Feel free to submit your suggestions and ideas to Apple via the following website: Apple - Feedback

Best Regards,
Apple

Ursprungligen av Erik.dv:

Haha, man fick faktiskt ett svar när man mail-bombar Apple. Förvisso lite av ett standard / bull shit svar men de har i varje fall läst vad mailet handlar om.

vad skrev du ... ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 09:24

Något i stil med detta…

Citat:

To whom ever can remedy The MacPro situation,
I have no idea if this mail reaches you or if you even read these requests but it's come to the point where we feel somewhat confused wonder how the professional market dependent on systems like the MacPro should take yesterdays announcements. In all honesty, classifying a 2-year old product as "new" in your AppleStore is an insult. Some configurations my have more "bang for the buck" but at the end of the day the MacPro is a lingering 2 year old system, still by far the fastest Mac around, but running on very old technology in desperate need of an update to stay remotely competitive.

Competing vendors have systems that in pure CPU-performance is 60-100% faster than the MacPro. Looking at GPU-performance it's even worse: 2-4 times better performance from competitor. The same goes for disk-perfomance. Not to mention expandability.

The new "Next Generation MacBook Pro" is impressive but still a modern "truck" would for a lot of tasks run circles around this machine. The only thing making a lot of people stick with you I believe is OSX which is vastly more pleasant than any other option. But please… Why do we have to suffer so badly on the hardware side just cause we favor a given software?

For the first time in 15 years I'm considering moving over to Windows.

Kind Regards,
Erik Lindahl

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-19 09:40

Nicely put!

Jag va på väg att köpa den "gamla" (2010) macpro'n här om dagen men fick kalla fötter. Får den till ett mycket förmånligt pris men jag vet att jag skulle ångra mig rätt fort. 11k för 800mb/s - det är psykologiskt nu. En riktigt jobbig spärr. Få samma prestanda som det i en 2010 och man måste multiplicera priset med X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 09:50

11K för 800 mb/s?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-19 10:12
Ursprungligen av Erik.dv:

11K för 800 mb/s?

Jag har hakat upp mig på Pegasus R6 6TB - Den finns att köpa för 11.xxx kr. Jag är som sagt ute efter läshastigheten mer än allt annat i dagens datorer. Så en dator utan TB får mig att inte våga köpa, trots att maskinen är extremt trevlig. Men jag vill ju även ha lite kräm i datorn så test renderingar går lite snabbare. Pest eller kolera, för Apple levererade inte nått nytt i desktop väg....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 11:06

Fast så snabb är inte Pegasusen. Det är inte slö men den är inte så fenomenalt snabb heller.

1x STARDOM EXTERN KABINETT 8XS-ATA TILL MINI-SAS | Dustin.se
8x WESTERN DIGITAL RE4 2TB 7200RPM SATA2 64MB | Dustin.se
1x HIGHPOINT ROCKETRAID 2722 8-CH SAS/SATA/600 RAID PCI-E | Dustin.se

Då kommer det kunna gå ganska snabbt också!

HighPoint EJ220 SATA JBOD device board

Du landar på 21500 kr drygt men du får också 14TB jämfört med 6TB.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-19 11:38

Jorå, en någolunda tom R6 6tb kommer upp o nosar på 800.
Jag har inga som helst planer på att fylla den. Jag kommer jobba med stora bilder (sekvenser) med 10bit+ djup.
3D renderingar i 2k+. Mina Photoshop projekt väger väldigt mycket.

Det du skrivit ovan verkar lockande men (det stora Men'et) - jag köper allt privat. Att ha planerat ett inköp för 11 och det blir 21500 känns i plånboken. Allt va planerat, hehe... (så mycket som det gick att planera) Skulle jag köpa det som du skrivit ovan skulle jag spräcka min budget för hårddisk köp!

(totalt offtopic - varför blir min formatering alltid helt jävla åt helvete när jag skriver på det här forumet? ska man inte få trycka enter själv?, för att snygga till det så måste jag alltid redigera inläggen)

**edit - aldrig tänkt på det tidigare men snabbsvars rutan är bredare än "forumet" - det är säkert därför (formateringen blir åt helvete)

Ursprungligen av Kenneth M:

totalt offtopic - varför blir min formatering alltid helt jävla åt helvete när jag skriver på det här forumet? ska man inte få trycka enter själv?, för att snygga till det så måste jag alltid redigera inläggen

Gör du manuella radbrytningar mitt i en mening?

Du skall inte radbryta utan anledning för att du närmar dig kanten på svarsrutan.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-19 12:53
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Gör du manuella radbrytningar mitt i en mening?

Du skall inte radbryta utan anledning för att du närmar dig kanten på svarsrutan.

Precis det jag gör... Men nu ser jag även varför det blir så... Som jag skrev i förra inlägget så har jag aldrig reflekterat över snabbsvarsrutan är bredare än forumet, så varje gång jag tryckt enter så har texten efter enter förskjutits ett "snäpp"

- Nu vet jag bättre! hehe, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 14:03
Ursprungligen av Kenneth M:

Jorå, en någolunda tom R6 6tb kommer upp o nosar på 800.
Jag har inga som helst planer på att fylla den. Jag kommer jobba med stora bilder (sekvenser) med 10bit+ djup.
3D renderingar i 2k+. Mina Photoshop projekt väger väldigt mycket.

Det kan jag förstå. För detta ändamål är en R6 6TB ganska prisvärd gällande den prestanda man får.

Jag skulle, tror jag, likt du klara mig fint på en upphåttad 6-core IvyBridge. Men, jag vill ha 32GB RAM och jag vill banne mig ha ett ordentligt grafik kort.

För jobbet är det en liten annan femma men det skulle eventuellt gå att komma runt med en mindre häftig maskin.

Jag har 32 i min MP som är...tja, typ 2 år. Kan man inte ha det i "nya" MP?

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle, tror jag, likt du klara mig fint på en upphåttad 6-core IvyBridge. Men, jag vill ha 32GB RAM

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 14:18
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har 32 i min MP som är...tja, typ 2 år. Kan man inte ha det i "nya" MP?

Jag tänkte mig mer om en kryplad MacPro Mini baserad på IvyBridge kommer. Den befintliga MacPro:n tror jag klarar upp till 128GB RAM (64GB officiellt av Apple).

Då är det ingen pro längre - då är det något annat. En Mini med PCI-platser - en BigMini?

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tänkte mig mer om en kryplad MacPro Mini baserad på IvyBridge kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 15:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Då är det ingen pro längre - då är det något annat. En Mini med PCI-platser - en BigMini?

Fast gränsen "Pro" och "Non Pro" är aningen diffus skulle jag säga.

Ursprungligen av Erik.dv:

…och jag vill banne mig ha ett ordentligt grafik kort.

Detta var faktiskt en av mina förhoppningar som jag ansåg vara realistisk: ny Mac Pro lanseras och då per automatik med nytt grafikkort.

Hade varit kul att kunna välja mellan två feta kort; ATI eller NVIDIA. Mercury eller inte.

Känns som att jag rycker på axlarna nu, men trodde nog att detta skulle komma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 08:30
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Detta var faktiskt en av mina förhoppningar som jag ansåg vara realistisk: ny Mac Pro lanseras och då per automatik med nytt grafikkort.

Hade varit kul att kunna välja mellan två feta kort; ATI eller NVIDIA. Mercury eller inte.

Känns som att jag rycker på axlarna nu, men trodde nog att detta skulle komma.

Apple borde erbjuda:

1xRadeon 7xxx (single slot, consumer mid-range)
1xRadeon 7xxx (double slot, consumer high-end)
1xGeForce 6xx (single slot, consumer mid-range)
1xGeForce 6xx (double slot, consumer high-end)
1xQuadro xxxx (single / double slot, proffesional high-end)

Och gärna kort från 2012, inte 2009-2010…

Ursprungligen av Erik.dv:

Apple borde erbjuda…

Japp.

bra skrivit Erik . kunde inte sagt det bättre själv .. fast jag kommer inte gå över till Windows ens om Mac Pro lägs ner .. men nu vet vi ju att Mac Pro kommer att få en uppdatering 2013 å då är jag extremt intresserad av ett inköp då ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-19 12:35
Ursprungligen av gotfredsen:

bra skrivit Erik . kunde inte sagt det bättre själv .. fast jag kommer inte gå över till Windows ens om Mac Pro lägs ner .. men nu vet vi ju att Mac Pro kommer att få en uppdatering 2013 å då är jag extremt intresserad av ett inköp då ..

Nej, det är mitt problem också. Jag skulle ha svårt att överleva i Windows tror jag. Jag stör mig på smådetaljer i OSX och ja, Windows är en helt annan värld.

Jag tror om vi får större krav på prestanda får det bli en Windowsburk i maskinrummet och en MacPro / iMac på skrivbordet. Trist men det kanske får bli så.

Jag blir fruktansvärt frustrerad för det borde inte behöva vara så här. Det finns inget som säger att MacOSX inte kan ha hårdvara från 2012 på desktoppen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 10:28

Jag förstår inte att det inte är ett större "skrik" på Apple om detta. De har inte en endast modern desktop maskin.

- iMacen är en laptop utan batteri med 27" skärm.
- MacMinin är en laptop utan batteri och skärm.
- MacPro är en fullständig arbetstation som dock bygger på 2-3 år gammal teknik.

Det är fantastiskt att de ändå är så pass framgångsrika på datorsidan (och det visar kanske att det finns många som fullständigt skiter i detta).

  • Avstängd
  • 2012-06-20 11:19
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag förstår inte att det inte är ett större "skrik" på Apple om detta. De har inte en endast modern desktop maskin.

- iMacen är en laptop utan batteri med 27" skärm.
- MacMinin är en laptop utan batteri och skärm.
- MacPro är en fullständig arbetstation som dock bygger på 2-3 år gammal teknik.

Det är fantastiskt att de ändå är så pass framgångsrika på datorsidan (och det visar kanske att det finns många som fullständigt skiter i detta).

Hjälper inte att hoppa och skrika åt dom... surt, men den kommer när den kommer... åså finns det ju en FB-sida om det ju
https://www.facebook.com/#!/MacProsPlease

Ska bli skoj att se hur detta kommer utveckla sig.

Jag struntade i nya Macbook Pro Retina och hoppas nu att dom kommer ut med en ny Mac Pro i början av nästa år eller en riktigt jäkla BAD ASS Imac snart.

Får se hur lång tid man orkar vänta.
SÅdär att redigera film just nu med MBP Late 2011 dock installerat en SSD igår natt så datorn känns ju som ny ett tag till i alla fall.

Ursprungligen av Antonic:

Ska bli skoj att se hur detta kommer utveckla sig.

Jag struntade i nya Macbook Pro Retina och hoppas nu att dom kommer ut med en ny Mac Pro i början av nästa år eller en riktigt jäkla BAD ASS Imac snart.

Får se hur lång tid man orkar vänta.
SÅdär att redigera film just nu med MBP Late 2011 dock installerat en SSD igår natt så datorn känns ju som ny ett tag till i alla fall.

Nä inte iMac. Den funkar inte som PRO-maskin med sin:
dåliga kylning (för att vara tyst vilket annars är jättetrevligt) = i-processor.
slimmade design = inga kortplatser, inga extra hårddiskar osv
inbyggd skärm = vill man inte ha, vill välja själv.
Det är helt enkelt en alldeles för begränsad design för att vara intressant i sammanhanget.
/m

Ursprungligen av martinator:

Nä inte iMac. Den funkar inte som PRO-maskin med sin:
dåliga kylning (för att vara tyst vilket annars är jättetrevligt) = i-processor.
slimmade design = inga kortplatser, inga extra hårddiskar osv
inbyggd skärm = vill man inte ha, vill välja själv.
Det är helt enkelt en alldeles för begränsad design för att vara intressant i sammanhanget.
/m

Kan inget annat än hålla med MEN för mig tror jag att det skulle räcka gott och väl.
Dubbla 27" med Promise Pegasus 6 till thunderbolt.
SSD som standard disk men handlar lite om vad dom lägger in för grafik och proc.

Men vi får se hur det blir MAC PRO känns som i alla fall 12mån kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 12:44

Vad som är ännu lite tråkigare är att tänk om Apple släppt en MacPro nu med Xeon-arkitetur från 2012 men att man även lagt med Thunderbolt. Då hade de faktiskt haft en ordentlig "edge" jämte konkurrenterna. 2013 skulle jag inte bli förvånad om detta blir standard och Apple ännu en gång hamnar lite "second best".

Jag tror det hjälper att "skrika". AVID ville för ett antal år sedan lägga ner sina produkter på Mac-plattformen. Användarna sa ifrån och bolaget ändrade sin inställning.

Man bör dock komma ihåg att vi aldsrig vet om deras utsagor är sanna eller inte - det kan finnas andra orsaker att dom påstår sig ska lägga ner ditt och datt. Steinberg har gjord liknande i fallet Cubase.
Min tes är att om ett företag säger sig lägga ner något och gör det - då var det sant. Om dom säger sig lägga ner något och sedan "ångrar" sig så var det aldrig egentligen meningen att lägga ner :-D.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag tror det hjälper att "skrika". AVID ville för ett antal år sedan lägga ner sina produkter på Mac-plattformen. Användarna sa ifrån och bolaget ändrade sin inställning.

JAg tycker det skall bli väldigt spänande att se vad Apple har på G för Mac Pro 2013 ..

Helt klart är väll att Apple kommer marknadsföra det som "Next generation Mac Pro" å kan det vara så att Apple vet något vi inte vet på Intels Roadmap ???

Låt oss leka med tanken att Apple har fått första tjing på något som är långt bättre än vad vi har idag ? ...

Jag tror dock att Apple väntar till 2013 därför att Apple satsar på Xeon Phi

Intels 50-kärna snart i superdator

Intel® Xeon® Phi

Kanske blir 2013 året då Apple omdefinerar vad en SuperComputer for home users är

En Xeon Phi processor har 64 Cores men man behåller de där minst 50 fungerar ...

Detta innebär att 2013 skulle Apple kunna introducera en Mac Pro med 100 Cores ...

Jag hoppas vid gudarna att du har rätt :-D. Apple lyfter ju ribban hela tiden på andra områden (skärmupplösning t.ex.) - varför skulle dom inte göra det med CPU? Fast det har dom väl aldrig gjort förr?
OM detta blir sceneriet 2013 - då visar dom verkligen att dom absolut tänker ha en grym pro-maskin vid sidan av alla miljarder konsumentprodukter - att dom har tänkt stanna på pro-sidan och det länge.
MP 2013 blir nog blysammare, men kanske släpper dom en konfiguration med detta för 100-150 000 kr vid "sidan om" för andra odödliga köpare Läs: "med 64 kärnor men man behåller alla exemplar där fler än 50 fungerar" Föreställ dig priset på varje enhet som går ut på matrknad efter denna information
Men 2015 blir det nog 50+ kärnor i MP.

Ursprungligen av gotfredsen:

JAg tycker det skall bli väldigt spänande att se vad Apple har på G för Mac Pro 2013 ..

Helt klart är väll att Apple kommer marknadsföra det som "Next generation Mac Pro" å kan det vara så att Apple vet något vi inte vet på Intels Roadmap ???

Låt oss leka med tanken att Apple har fått första tjing på något som är långt bättre än vad vi har idag ? ...

Jag tror dock att Apple väntar till 2013 därför att Apple satsar på Xeon Phi

Intels 50-kärna snart i superdator

Intel® Xeon® Phi

Kanske blir 2013 året då Apple omdefinerar vad en SuperComputer for home users är

En Xeon Phi processor har 64 Cores men man behåller de där minst 50 fungerar ...

Detta innebär att 2013 skulle Apple kunna introducera en Mac Pro med 100 Cores ...

Bevaka tråden