Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple funderar på att skrota Mac Pro?

Tråden skapades och har fått 842 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-30 23:40
Ursprungligen av Erik.dv:

ARM och OSX tror jag är no-go. Det finns en bra anledning iOS och OSX är olika operativsystem och att de driver olika plattformar.

Två plattformar som mergas mer och mer. Så här säger chefen på Applied Micro om deras nya processorer som snart kommer sitta i en hel del servrar "We talked to customers starting three years ago," he said, "and they were whispering, and the whispers turned into a shout, and the shout turned into a banging on the desk, as we are on the cusp of something beautiful and phenomenal. We have a way to fundamentally change the TCO, the sustainability coefficient, in scaling this infrastructure."And that, says Gopi, means rethinking what a server is. And it also means turning ARM chips into real server processors. "No wimpy fabric. Zero compromise. Do not start with the baggage. Clean slate. And at 3GHz from the get-go. No wimpy cores. This is not a wimpy computer. This is an ARM on steroids."
Låter helt klart som något Apple kan och vill använda.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-01 00:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Det finns en bra anledning iOS och OSX är olika operativsystem och att de driver olika plattformar.

Den anledningen har ju ganska lite och göra med vilken CPU som används, och mer att göra med att ett är anpassat för små pekskärmar meddans det andra är ett fullskaligt desktop OS.

Tror inte heller på ARM för OS X, det skulle ju göra att det skulle behövas ett nytt Rosetta, och att utvecklare i princip behöver utveckla för 2 plattformar eftersom resterande macar kör intel. Kanske något med intel CPU och Xeon Phi.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-01 13:37
Ursprungligen av Fred!:

Den anledningen har ju ganska lite och göra med vilken CPU som används, och mer att göra med att ett är anpassat för små pekskärmar meddans det andra är ett fullskaligt desktop OS.

Tror inte heller på ARM för OS X, det skulle ju göra att det skulle behövas ett nytt Rosetta, och att utvecklare i princip behöver utveckla för 2 plattformar eftersom resterande macar kör intel. Kanske något med intel CPU och Xeon Phi.

Jag kanske var luddig men det är ungefär vad jag menade. Ok att iOS skulle kunna vara x64 / Intel-baserat men att OSX tar ytterligare ett plattformsskifte känns otroligt. Här hamnar man då, igen, med samma problem som MacOS haft genom åren.

Apple har valt OS och hårdvara efter plattformen. Att OSX skulle byta hårdvara ännu en gång känns väldigt långsökt om nu inte ARM-plattformen skjuter i höjden och slår Intel mångfaldigt i prestanda på desktop sidan.

Vem har sagt att nästa MP ska vara "revolutionerande"? Och om så är varför skulle man ta detta bokstavligt? "Revolutionerande", "Awesom", "Fantastic", "Sensation", etc, etc - det där är ju bara totalt devalverade ord som företag och media fullständigt gjort mer eller mindre innehållslösa.

Nästa MP måste givetvis kunna fortsätta att hålla stora delar av Hollywood, musikindustrin och tryckt media rullande - det blir givetvis en "vanlig" autonom dator. Hur den kommer att se ut definieras en hel del av att man måste kunna trycka in flera PCI-kort - resten kan man spekulera om. Utseendemässigt så lutar jag också åt att den kommer att se ut som en Mini - om MIni är en villa så kanske nya MP blir ett höghus med samma formfaktor i övrigt :-D. Eller en rackmodell. Eller en tower som man också kan skruva fast ett ett rack. Eller som den ser ut nu fast mindre. Kanske har den hårdvaru-RAID och swopbara diskar "från utsidan" - kanske - gud förbjude - bara en diskplats och i övrigt en TB-lösning.
Men...PCI-kort ser ut som dom gör och dom blir inte mindre. Inte standardkontakterna som sitter på dom heller (SDI-coax, fiber, XLR, etc). Och en pro-dator måste vara autonom. Hela serverspåret och molnprocessandet är helt knasigt - pro-marknaden som idag rullar på MP skulle först skratta sedan gråta och undra om Apple-ledningen fått stora knäppen - för att sedan helt lämna Apple för HP, Dell, etc.

Senast redigerat 2012-07-01 14:16
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-20 00:10

En notering är att HP Z1 inte är så hemskt imponerande CPU-mässigt. 6.92 får 3.5GHz modellen i Cinebench 11.5 vilket kan jämföras med MacBook Pro Retina 2.7 GHz som där får 6.7.

Upp till Quad Core känns inte Xeon EX speciellt pris / prestanda vänligt. Finns någon fördel med Xeon E3 ovan IvyBride?

Ursprungligen av Erik.dv:

En notering är att HP Z1 inte är så hemskt imponerande CPU-mässigt. 6.92 får 3.5GHz modellen i Cinebench 11.5 vilket kan jämföras med MacBook Pro Retina 2.7 GHz som där får 6.7.

Upp till Quad Core känns inte Xeon EX speciellt pris / prestanda vänligt. Finns någon fördel med Xeon E3 ovan IvyBride?

Tittade man inne i så såg det ju ut som om man slängt ner blandat elektronikskrot från mitt soprum i en tårtkartong.
Apples byggen är ju inte bara vackra på utsidan.....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-12 16:23

As Mac Pro stagnates, PC workstations muscle ahead | Ars Technica

Intressant review av E5-maskiner jämfört med MacPro.

Änden har FireWire 400

Ursprungligen av Erik.dv:

As Mac Pro stagnates, PC workstations muscle ahead | Ars Technica

Intressant review av E5-maskiner jämfört med MacPro.

Det är ju bl.a sådant här man vill slippa och slipper i större utsträckning om man håller sig till Apple. Det är min 20-åriga egna erfarenhet - ingen vetenskaplig statistik.

Unfortunately, Performance Advisor didn’t prevent me from experiencing some stability issues with the Z820. After installing my suite of pro apps (all legitimate licenses and installers directly from Adobe, The Foundry, Autodesk, etc.), Windows failed to shut down properly less than a week in, and I was forced to power it down manually after waiting 15 minutes. On the subsequent reboot, I had no keyboard support; after that reboot, I was forced into the Windows repair utility. It failed the repair, and subsequent reboots showed a black screen. Considering this was a brand-new hard drive with the tailor-made HP Windows 7 software installed, it’s safe to say I wasn’t the weakest link.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-08-12 20:35

Drygt månad efter keynoten, då "inget" visades upp, tog jag beslutet att köpa en MacPro 12core 2,66 med 32gb ram... Verkar som jag om jag tog rätt beslut. Maskinen är snabb nog i 3d, för 2d och i december även smoken. Enda som jag saknar är en extern sas lösning, sen kommer maskinen hålla läääänge...

Tror ni att de törs skippa DVDn?

Ursprungligen av Chaosstar:

Tror ni att de törs skippa DVDn?

Utan tvekan!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 09:24

Det är lite häftigt på ett sätt men å andra sidan är en normal desktop-dator ungefär 10 ggr snabbare än iPhone. En MacPro är uppåt 25 ggr snabbare och en top-of-the-line Xeon E7 server är c:a 50 ggr snabbare…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 09:37

Vad tror ni att nya Mac Pro inte blir en självständig dator utan en "förstärkningsburk" till Macbook Pro, iMac.
Man är ute på fältet filmar, laddar in, påbörjar arbetet med stor Thunderbolt disk.

Väl på kontoret pluggar man in Macbooken i sin 27 tums skärm ansluten till "förstärkningsburk" med Thunderbolt. Allt slangas över automatiskt och man kan börja jobba direkt medans saker händer i bakgrunden.

Kvar på Macbooken finns en projektfil med proxyform sparad i någon slags proCloud, likt dokumenten i Pages när man väljer att spara dessa i iCloud.

Du kan ta med dig datorn hem, jobba med projekt och ändringarna sparas via proCloud till alla ansluta enheter, som det fungerar anteckningar mellan Macar och Iprylar.

Arbetar man stationärt har man en iMac och kopplar "förstärkningsburken" till den.

Förstärningsburken har:
- diskar i slott på framsidan
- kortplatser för divers kort, video, ljud, raid

Behöver man mer kraft köper man en burk till och seriekopplar, kanske med optisk Thunderbolt.

Har man fler burkar på kontoret är det lätt att utnyttjar andras outnyttjade CPU-kraft.

Det är nog en så burk jag skulle vilja se

Ursprungligen av Macaddict:

Utan tvekan!

Jag tror nog att de skulle våga, men jag vet inte om det är motiverat.

DVD:n i en MBP är en riktig plats och vikttjuv. Sett till hur en MBP används är det en rimlig trade off att låta de som behöver en optisk enhet köra med en extern lösning.

När det gäller Mac Pro är fallet inte lika glasklart. Visst är DVD på väg ut, men det är många som fortfarande levererar på DVD inom film och musik (och liknande områden); alla klassiska Mac Pro-kunder. I en så pass stor dator som Mac Pro stör DVD:n helt enkelt inte lika mycket.

Ursprungligen av ne100:

Vad tror ni att nya Mac Pro inte blir en självständig dator utan en "förstärkningsburk" till Macbook Pro, iMac?

Jag tolkar det som att du menar att den blir en 'render cow', typ. En direktansluten datatuggare?

Jag är övertygad om att nästa Mac Pro blir en fullvärdig 'vanlig' arbetsstation.

Tittar man på Apple så är trenden inte att gå mot mer nischade produkter och marknader, utan snarare tvärt om.

Ursprungligen av ne100:

Vad tror ni att nya Mac Pro inte blir en självständig dator utan en "förstärkningsburk" till Macbook Pro, iMac.
Man är ute på fältet filmar, laddar in, påbörjar arbetet med stor Thunderbolt disk.

Väl på kontoret pluggar man in Macbooken i sin 27 tums skärm ansluten till "förstärkningsburk" med Thunderbolt. Allt slangas över automatiskt och man kan börja jobba direkt medans saker händer i bakgrunden.

Kvar på Macbooken finns en projektfil med proxyform sparad i någon slags proCloud, likt dokumenten i Pages när man väljer att spara dessa i iCloud.

Du kan ta med dig datorn hem, jobba med projekt och ändringarna sparas via proCloud till alla ansluta enheter, som det fungerar anteckningar mellan Macar och Iprylar.

Arbetar man stationärt har man en iMac och kopplar "förstärkningsburken" till den.

Förstärningsburken har:
- diskar i slott på framsidan
- kortplatser för divers kort, video, ljud, raid

Behöver man mer kraft köper man en burk till och seriekopplar, kanske med optisk Thunderbolt.

Har man fler burkar på kontoret är det lätt att utnyttjar andras outnyttjade CPU-kraft.

Det är nog en så burk jag skulle vilja se

den har funnits - och jag hoppas verkligen att den INTE blir någon förebild för nya MacPro
http://www.applegazette.com/wp-content/uploads/2008/01/duo-in-dock-256.jpg

/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 10:39

Jag tror inte nya MacPro blir någon anslutnings-manik till andra maskiner. Om något blir det en nerskalad MacPro av idag. Men dess formfaktor har enorma fördelar för folk som jobbar med tunga beräkningar och / eller har behov av mycket expansion. MacBook Pro, MacMini osv suger fullständigt här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 10:49

Vad gäller DVD-läsare blir jag inte förvånad om den försvinner. Jag använder den extremt sällan och jag tror ändå jag är "målgruppen" för dess användare. Jag skulle hellre nyttja de två DVD-slottarna för 4st 2.5" platser.

Men, en funktion av MacPro:n är dess skalbarhet och det finns säkert målgrupper som har behov av dessa platser fortfarande. Möjligen kunde man lösa en kombinerad 5.25" och 2x2.5" för de som vill ha de ena eller andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 11:13

Vet inte om det redan har sagts men jag tror att nästa Mac Pro kommer att vara en blandning av Mac Pro och Xserve. Bland annat dubbla nätaggregat och att kunna rackmontera utan tredjehandslösningar och allt godiset från Mac Pro. Vore sidigt att smälta ihop de två ganska små produkterna till en och samma.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-09-18 11:36
Ursprungligen av acke:

kunna rackmontera

Jag har svårt att se framför mig en dator som både känns naturlig vid skrivbordet och i rack, men du har ju gissat träffsäkert förr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 13:15
Ursprungligen av planB:

Jag har svårt att se framför mig en dator som både känns naturlig vid skrivbordet och i rack

Jag vet, men Ive och hans team kommer att kunna lösa det.

Ursprungligen av planB:

Jag har svårt att se framför mig en dator som både känns naturlig vid skrivbordet och i rack, men du har ju gissat träffsäkert förr.

Det handlar ju egentligen bara om en smart lösning för hur man sätter på rackfästen vettu

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-18 19:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Det handlar ju egentligen bara om en smart lösning för hur man sätter på rackfästen vettu

Som inte är ful. Det är nog därför en ny design är försenad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-09-21 20:07
Ursprungligen av PeeMaN:

Det handlar ju egentligen bara om en smart lösning för hur man sätter på rackfästen vettu

Det känns så lite Apple, bara.

Ursprungligen av martinator:

Inte så komplicerat att lösa... Tänk att handtagen var enkelt utbytbara mot två plattor. Så på skrivbordet står den som idag.
I rack, byt främre handtag mot två plattor, vinkla 90 grader och skruva i rack.
/m

Så den skall hänga i ett rack som en hängmapp

Ursprungligen av acke:

Vet inte om det redan har sagts men jag tror att nästa Mac Pro kommer att vara en blandning av Mac Pro och Xserve. Bland annat dubbla nätaggregat och att kunna rackmontera utan tredjehandslösningar och allt godiset från Mac Pro. Vore sidigt att smälta ihop de två ganska små produkterna till en och samma.

Inte så komplicerat att lösa... Tänk att handtagen var enkelt utbytbara mot två plattor. Så på skrivbordet står den som idag.
I rack, byt främre handtag mot två plattor, vinkla 90 grader och skruva i rack.
/m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-21 13:00

En "expansions docka" fyller en helt annan funktion än en MacPro gör. Duo-docken var tänkt att göra en laptop kraftfullare vid sin desktop, inte tänkt att ersätta en befintlig desktop-maskin.

jag letade efter tråden där jag envist hävdat ;)att A processorn kommer att bli en del av framtiden för apples stationära och laptops.
Hittade den inte just nu men jag tror det här inlägget passar här också..
Kan den här artikeln ge lite sammanhang varför apple kommer att dumpa intel?
Apple's iPhone 5 is "fastest smartphone in the land"

Apple kommer att bygga A baserade maskiner? i takt med att de får OSX kärnan att utan att märkas köras ios appar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-22 18:12
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

jag letade efter tråden där jag envist hävdat ;)att A processorn kommer att bli en del av framtiden för apples stationära och laptops.
Hittade den inte just nu men jag tror det här inlägget passar här också..
Kan den här artikeln ge lite sammanhang varför apple kommer att dumpa intel?
Apple's iPhone 5 is "fastest smartphone in the land"

Apple kommer att bygga A baserade maskiner? i takt med att de får OSX kärnan att utan att märkas köras ios appar.

Som sagt tidigare om man jämför iPhone 5 och Intel-maskiner:

- En vanlig desktop är uppåt 10 ggr snabbare.
- En MacPro är uppåt 25 ggr snabbare
- En top-of-the-line Xeon E7 server är uppåt 50 ggr snabbare.

A-processorn i en Mac har jag således MYCKET svårt att se.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-09-22 18:21
Ursprungligen av Erik.dv:

Som sagt tidigare om man jämför iPhone 5 och Intel-maskiner:

- En vanlig desktop är uppåt 10 ggr snabbare.
- En MacPro är uppåt 25 ggr snabbare
- En top-of-the-line Xeon E7 server är uppåt 50 ggr snabbare.

A-processorn i en Mac har jag således MYCKET svårt att se.

Går ju inte riktigt att jämföra så en överklockad A processor i en större låda med bra kylning kan säkert prestera mycket bättre än i en iPhone och tänk dig 50 A6- processorer i en låda eller en A-processor med typ 100 processorkärnor så kan vi börja snacka processorkraft och det är på gång.

Bevaka tråden