Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver tips på anteckningsapp och stylus till iPad2

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2011-11-18 16:00

Jag letar efter en bra antecknignsapp och stylus till min iPad2. Jag har kommit fram till två app-kandidater, Noteshelf och UPAD. Dessa två app tillåter att man vilar handen på iPad:en när man skriver utan att anteckningarna påverkas. Någon som kan säga vilket av dessa två som är bäst eller om det finns någon annan app med samma funktioner?

Angående stylus är det många som säger att Wacom Bamboo Stylus Pen är bra. Någon som har erfarenhet av denna stylus? Tips på en annan bra stylus?

Tack på förhand.

Adonit

Det blir lika billigt att beställa en från USA än att köpa någon annan här i Sverige. Jag tror att det är en av de bästa valen till stylus och enkel att använda. Jag kan rekommendera den. Skippa Promodellen, recensenter säger att magneten är för svag för att hålla kvar den på plattan.

Använder dock inte min så mycket eftersom jag inte hittade någon bra app

Jag använder UPAD och är mestadels nöjd med den. Bra funktionalitet sånär som på en sak, den exporterar inte i PDF, bara som bildfiler. Appen har tre "sidor", en för anteckningar, en för PDFer och en för foton. Jag skulle önska att man kunde blanda åtminstone PDFer med anteckningar. En sak till som är värd att notera är att man bör stänga av multitouch gestures när man använder "handskyddet", det gäller för alla apar som har ett sådant.

Sen använder jag en Targus Stylus, 99 spänn på Kjell. Min handskrift med en sådan blir lika bra (dålig) som min "riktiga" handstil.

Använder kombinationen UPAD och stylusen på varenda föreläsning, klockrent.

Provade UPAD Lite och den verkar fungera riktigt bra - bäst av alla liknande som jag provat så här långt.
När det gäller handstilen så håller jag med Capeman. Den förbättras inte av en iPad snarare så blir den något värre eftersom "spetsen" på stylusen blir aldrig lika fin som en penna. iOS kräver en minsta storlek för att registrera en touch och det ställer till det lite (i alla fall för mig)

Betalversionen av UPAD har väl export till PDF möjlighet?

Har inte provat noteshelf ännu eftersom den kostar;) men jag gillar att den har dropboxkoppling och att den flyttar ner optionerna för pennan till underdelen av skärmen - jag tror att det är smidigare. Men den har ingen keyboardinput som UPAD har och det kändes som en brist

Senast redigerat 2011-11-19 07:33
Ursprungligen av BlackSmp:

Betalversionen av UPAD har väl export till PDF möjlighet?

Nej tyvärr inte... Skall prova Samuel Ks förslag om GoodNotes när tangentbordsstöd kommer, det behöver jag. Och ja, visst fungerar pennan bra för det priset, Samuel? Tycker min handstil blir helt okej med den pennan, särskilt när man "övat" lite. Sitt igenom ett par föreläsningar så har du tekniken inne.

Jag använder GoodNotes, ungefär likvärdigt när det gäller att skriva (smart zoomfunktion, låter en ha handen på iPaden när man skriver), integrerat med Dropbox och och har PDF-export. Dessutom möjligt att infoga anteckningssidor vart som helst i PDF:er, vilket är en av de bästa funktionerna. Saknar tangentbordsinmatning bara (sägs vara på väg). Har testat massor av anteckningsappar och ingen är riktigt klockren, men GoodNotes är den som funkat bäst för mig.

Kan rekommendera Targus iPad-stylus, 99 spänn på Clas Ohlson. Prisvärd och bekväm sak som tagit mig igenom väldigt många föreläsningstimmar

Konstigt, jag tycker att det står att det ska vara möjligt att exportera PDF via emejl på Itunes för betalversionen av UPAD?

Ursprungligen av BlackSmp:

Konstigt, jag tycker att det står att det ska vara möjligt att exportera PDF via emejl på Itunes för betalversionen av UPAD?

Eh ja, det går ju alldeles utmärkt, fattar inte varför jag inte lyckats innan. Skit bakom stylusen. Tack! Nu tycker jag UPAD är nästan helt komplett!

Använder sedan ett tag Evernote. Dock utan stylus. Fördelen med Evernote är integratioen med "Molnet" och möjligheten att accessa från andra datorer/plattformar. Går dessutom bra att integrera bild och ljud i noteringarna. Som extra grädde på moset ska det finnas en inbyggd OCR-funktion som gör text i bilderna sökbar. Har dock inte fått det att funka. (Kan bero på att vinetiketten jag fotograferade hade för snirklig stil.)
/JH

  • Medlem
  • 2011-11-22 21:55

Efter att ha läst era tips så lutar det åt UPAD. Väntar på att få hem min stylus....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-21 22:30

iPad: Anteckna på powerpoint-material?

Hej!

Sitter med en ny iPad och en idé att den ska funka att använda till att föra anteckningar på jobbet. Jag jobbar bl.a. som styrelsesekreterare och för då protokoll över mötet. Mötet baseras på powerpoints, och hittills har jag dels antecknat på block (löptext), men också markerat och ringat in i utskrifter av powerpointbilderna som behandlas. T.ex. går det snabbare att ringa in fyra förslag som godkänts och skriva "OK, beslut". Och att skriva lite fylligare på sånt som måste bordläggas.

Utöver iPaden har jag köpt en penna och ett fysiskt tangentbord. Jag har provat installera apparna Evernote och Goodreader eftersom de verkar hyllas allmänt sett. Pennan tycker jag dock är trög, och man verkar inte skriva lika fort på iPaden som med penna på ett papper. Riktigt vilket program som är bäst för mina behov har jag svårt att se. De flesta verkar fokusera på att man ska föra massa små anteckningar och göra mindmaps, medan jag alltså vill anteckna diskussioner och beslut koncentrerat under ett antal timmar.

Tips välkomnas!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-12-21 23:11

Jag har upptäckt att appen PlainText är rackarns smidigt - skriver texten rakt upp och ned i en textfil, med tangentbordet.
Textfilen synkas mot Dropbox, är bara arbeta vidare med filen på datorn sen.

Funkar bra för mig i liknande lägen som du beskriver.

/M

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-12-23 07:18

Om du kan få in PPT-erna i iPaden som PDF:er, så kanske detta är något?
iAnnotate PDF for iPad: Another Reason To Ditch The Laptop

Annars kanske Slideshare + Quickoffice är något att testa?
Share Files on SlideShare from iPad

Inlägg #11 och 12 har flyttats hit från en annan tråd. Var vänliga sök innan ni startar nya trådar.

/Mod

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2011-12-23 00:12

Jag har både sökt i forumet (och googlat) samt läst denna tråd och åtskilliga andra. Jag bedömde att denna tråd handlar om pennor (hårdvara) och om anteckningprogram allmänt sett till såna pennor. Dvs. en diskussion om hur iPaden bäst kan fungera som elektroniskt anteckningsblock, papper och penna.

Jag behöver ett program som låter mig skriva i powerpointfiler - i första hand med ett fysiskt tangentbord (t.ex. i powerpoints anteckningsfält), men som också låter mig markera saker med penna (t.ex. ringa in något objekt i powerpoint-bilden). Jag uppfattade därför att mitt behov skilde sig från den befintliga diskussionen på ett sätt som motiverade en ny tråd. Det kan man förstås ha olika uppfattning om.

Tack Micke F för tipset om Plaintext, och även om det verkar smart med dropbox-koppling, så ser jag inte att man kan jobba mot Powerpoint-filer utan det verkar mer jämförbart med en vanlig ordbehandlare?

Någon annan som jobbar med anteckningar (keyboard+penna) i powerpoint-filer?

Fysiskt tangentbord kan du lösa med ett bluetooth tangentbord. Det behövs ingen speciell app för det.

Annars så låter det som om du letar efter något av de Microsoft Office program som finns alternativt Keynote (har dock ingen koll på om Keynote för Ipad kan läsa powerpoint)

iAnnotate är om möjligt det värsta gränssnitt jag nånsin haft att göra med, och då tycker jag mig ändå vara ganska härdad när det gäller sådant. Massor av finesser, men efter ett par dagar med skiten hade jag pulserande vener över pannan och drömde om kreativa sätt att kroppsligen bestraffa utvecklarna.

Keynote för iPad kan annars läsa ppt-filer. Det enda är ju att anteckningsfältet bara kan innehålla anteckningar i textform. Det går hjälpligt att t.ex. ringa in saker i själva presentationen eftersom man kan rita cirklar, pilar och fyrkanter, men man kan inte rita på frihand. Jag gör dock hellre pdf av sånt så jag kan klottra obehindrat i GoodNotes.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2011-12-23 16:59

Har ej testat iAnotate, jag googlade bara runt lite. Men webbsidan indikerade iofs. vad du beskriver...

GoodNotes verkar intressant.

Jag hade dock gillat iAnnotate om gränssnittet varit genomtänkt - det är, såvitt jag vet, det PDF-klottrarprogram som har absolut flest finesser.

GoodNotes har blivit väldigt mycket bättre på ganska kort tid (utvecklaren verkar ganska aktiv), men jag har fortfarande något slags ansträngt förhållande till det. Gränssnittet behöver putsas ännu lite mer, och även om det äntligen dykt upp stöd för textrutor är det en finess som i bästa fall kan kallas beta. Dock är det bäst hittills av de jag provat; som jag skrev lite längre upp i den här tråden så finns det ingen anteckningsapp som får full pott (än) utan man får kompromissa lite.

En vän till mig kör med Notes Plus, verkar riktigt bra. Har dock inte själv testat det. Värt att kolla in iaf!

Notes Plus

Och jag hittar inte min stylus...;)

Detta är den bästa och billigaste Stylus Pen som finns:

Make an iPad/iPhone/iPod Touch Stylus Pen - YouTube

Du bestämmer själv hur stor tryckyta du vill ha.

Det är en liten sanning med modifikation att du själv kan bestämma hur stor tryckta du vill ha. Skärmen kröver en minsta storlek på stylusen för att registrera trycket.

Har nyss köpt noteshelf och den är utan tvivel den bästa av alla anteckningsappar som jag kört. Om ni vill skriva handanteckningar så är detta nog den app som ni ska satsa på

Jag använder OneNote dagligen, är detta en app som lirar bra på iPad?

1
Bevaka tråden