Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jailbreak för iPhone 4S & iPad 2 släppt - Absinthe

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-20 23:06

Ladda hem Absinthe: http://cache.greenpois0n.com/dl/absinthe-mac-0.1.2-2.zip för Mac eller
http://cache.greenpois0n.com/dl/absinthe-win-0.2.zip för Windows

Följ guiden nedan (guiden är enbart för Mac, men bör vara liknande för Windows)

Greenpois0n Absinthe Jailbreakar iPhone 4S 5.0/5.0.1 samt iPad 2 5.0/5.0.1

Ska ni låsa upp era telefoner när det går så är det bra om ni stannar kvar på 5.0 annars kan ni först uppgradera till 5.0.1 om ni inte redan gjort det.

Lycka till.

/ En glad Stefan med en jailbreakad iPhone 4S

Guide:
http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=19462

Senast redigerat 2012-01-22 00:25

Fungerar inte för fem öre hos mig. Kommer aldrig förbi det andra steget...

Fungerar inte för mig heller :(, när jag klickar på iconen på mobilen så får jag bara fram en vit ruta. Sen försökte jag aktivera vpn men då var det anslutnings fel... Hur ska jag göra?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-01-21 12:02

Fungerar hur bra som helst på en iPad2

Funkade fint här på 4S.

Det är bara att försöka, det gick till sist

Det ska bli anslutningsfel när du slår på VPN, men det ska också bli en omstart några sekunder senare. Den inträffade aldrig för mig

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-21 14:38

Lösenkodlås aktivt? Stäng av det isåfall.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2012-01-21 15:28

Hallå kära forumiter!

Jag jailbreakade för många år sedan en gammal iPod Touch och hade under den tiden koll på det mesta. Nu är det många år sen sist och jag sitter väl lite i valet och kvalet huruvida det är nödvändigt att jailbreaka telefonen eller inte.

Har ett gäng frågor, som säkerligen Google skulle kunna hjälpa mig med. Dessa frågor har dock lite olika karaktär på innehållet varav jag väljer att posta frågorna här hos de erfarna.

Sitter på en iPhone 4S som ännu inte är uppackad, märkligt jag vet. Har kikat runt på diverse youtube-filmer och funnit en hel del trevliga tweaks som då såklart endast är tillgängliga genom Cydia. Då jag kommer från Android vill jag självfallet ta del av dessa.

Men...

1. En hel del hemsidor varnade och informerade de som ville jailbreaka sin iPryl att uppdatera till iOS 5.0.1, just av den enkla anledningen att jailbreaket skulle komma till denna version först. Andra sidor påpekade just det motsatta, stanna på iOS 5.0. Precis som trådskaparen skriver så har vi nu fått det svart på vitt, jailbreak har släppts för både iOS 5.0 och 5.0.1. Dock är det som tidigare påpekats, smartast att stanna på iOS 5.0 om man har för avsikt att låsa upp telefonen senare.

Min fråga är dock den ifall det nu är smartast att uppdatera till iOS 5.0.1 (då jag ej har någon nytta av att låsa upp mobilen) för att bli kvitt batteriproblemen? Detta bör i såna fall göras snabbt, innan uppdatering till 5.1 börjar rulla ut. Så vad säger de erfarna? Ska man uppdatera till 5.0.1, blir man kvitt batteriproblemen eller var det endast "lova tungt och hålla tunt"? Så vad bör man göra, stanna eller uppdatera, för- kontra nackdelar?

2. Påverkas batteritiden i en negativ riktning om man jailbreakar? Jag förstår att diverse tweaks, animerade bakgrunder etc såklart kommer suga ut mer av batteriet, men ponera att jag jailbreakar och sen låter bli att installera något från Cydia (idiotiskt, jag vet), kan man då fortfarande märka/se någon tendens till att batteriet försämras?

3. Kan jailbreak innebär att microfrysningar, lagg eller att annan typ av störning av operativet förekommer? Anledningen till att jag nu hoppar på iPhone-tåget är av den enkla att uppleva den smoothness som iOS faktiskt levererar. Om jailbreak inkräktar på denna punkt får jag nog avstå de roliga funktioner som ett jailbreak medför. Användarupplevelsen i form av mjukhet går före där för mig.

4. Sista frågan, om jag nu jailbreakar, finns då möjligheten att gå tillbaka till en "ren" telefon eller är man mer eller mindre körd? På Android kan man återställa sin telefon på nolltid, fungerar det på samma sätt med iOS och iPhone? Alltså, om jag nu inte blir nöjd med jailbreaket, kan jag då blåsa rent allt och sen exempelvis installera iOS 5.1 när det väl anländer?

Tack så hemskt mycket till er som har orken att läsa igenom inlägget och dessutom svara på dessa "dumma" frågor!

Med vänlig hälsning,
Daniel

@nox
1) Uppdatera till 5.0.1. Finns ingen anledning till att inte göra det.
2) Nej, inte bara av en JB.
3) Nej.
4) Ja, bara att återställa.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2012-01-21 15:47
Ursprungligen av keptang:

@nox
1) Uppdatera till 5.0.1. Finns ingen anledning till att inte göra det.
2) Nej, inte bara av en JB.
3) Nej.
4) Ja, bara att återställa.

Kanon, kort och koncist, tack för snabbt svar!

Min telefon är låst till Tele 2 och jag har inga direkta tankar på att byta. Om jag nu dock mot förmodan byter operatör och på så sätt vill låsa upp telefonen, är det då smartare att stanna på 5.0? Skiljer det endast i tid för ev lösning eller blir denna typ av upplåsning omöjlig i och med 5.0.1?

Ursprungligen av nox:

Kanon, kort och koncist, tack för snabbt svar!

Min telefon är låst till Tele 2 och jag har inga direkta tankar på att byta. Om jag nu dock mot förmodan byter operatör och på så sätt vill låsa upp telefonen, är det då smartare att stanna på 5.0? Skiljer det endast i tid för ev lösning eller blir denna typ av upplåsning omöjlig i och med 5.0.1?

Finns ingen anledning att stanna på 5.0, går lika bra att låsa upp via operatören oavsett vilken version av iOS du kör.
Uppdatera till 5.0.1 och kör på.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2012-01-21 15:58
Ursprungligen av keptang:

Finns ingen anledning att stanna på 5.0, går lika bra att låsa upp via operatören oavsett vilken version av iOS du kör.
Uppdatera till 5.0.1 och kör på.

Nu menade jag att låsa upp telefonen utan att blanda in operatören. De låser ju endast upp din iEnhet efter att det gått 1 år från inköpstillfället.

Men tack för svar, får ta och uppdatera helt enkelt.

Ursprungligen av nox:

Nu menade jag att låsa upp telefonen utan att blanda in operatören. De låser ju endast upp din iEnhet efter att det gått 1 år från inköpstillfället.

Men tack för svar, får ta och uppdatera helt enkelt.

Aha, det går inte att låsa upp 4S idag vad jag vet så om du kör 5.0 eller 5.0.1 den dagen det skulle vara möjligt spelar nog ingen roll.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-21 17:03
Ursprungligen av nox:

Kanon, kort och koncist, tack för snabbt svar!

Min telefon är låst till Tele 2 och jag har inga direkta tankar på att byta. Om jag nu dock mot förmodan byter operatör och på så sätt vill låsa upp telefonen, är det då smartare att stanna på 5.0? Skiljer det endast i tid för ev lösning eller blir denna typ av upplåsning omöjlig i och med 5.0.1?

Bra svar du fick. Kort och koncist som du själv skrev. Hade svarat likadant.
Gällande upplåsning så är det som sysslar med t.ex. Ultrasn0w som rekommenderar att man stannar på 5.0.

Dock så brukar dom lösa det senare också. Troligtvis så kommer detta jailbreak vara stoppat i 5.1 eftersom det fortfarande är på betastadiet.

Kan väl säga att förr när jag jailbreakade så prövade jag "allt". Dvs animationer bla bla osv. Klart det sög batteri.
Idag jailbreakar jag endast för dom här småsakerna jag saknar. Tex ljudlös ikon, whoiscalling, snabbknappar till Wlan, möjlighet att döda alla appar i bakgrunden osv osv. Kör på och lycka till.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2012-01-21 17:43
Ursprungligen av Cokey:

Bra svar du fick. Kort och koncist som du själv skrev. Hade svarat likadant.
Gällande upplåsning så är det som sysslar med t.ex. Ultrasn0w som rekommenderar att man stannar på 5.0.

Dock så brukar dom lösa det senare också. Troligtvis så kommer detta jailbreak vara stoppat i 5.1 eftersom det fortfarande är på betastadiet.

Kan väl säga att förr när jag jailbreakade så prövade jag "allt". Dvs animationer bla bla osv. Klart det sög batteri.
Idag jailbreakar jag endast för dom här småsakerna jag saknar. Tex ljudlös ikon, whoiscalling, snabbknappar till Wlan, möjlighet att döda alla appar i bakgrunden osv osv. Kör på och lycka till.

Det kan jag tänka mig, precis som det alltid är, kul med nya funktioner men sen tröttnar man och uppskattar endast det "väsentliga".

Själv är jag intresserad av IntelliScreen X, tycker man då har möjlighet att ta del av en jäkla massa trevlig information genom notiscenter samt att det är tillgängligt även i lockscreen.

Gick hur bra som helst med min iPad2.
Enklare än så här kan det kanppast bli.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-21 16:58
Ursprungligen av StevenSteven:

Gick hur bra som helst med min iPad2.
Enklare än så här kan det kanppast bli.

Jailbreakme.com när det fungerade var enklare

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-21 17:58

Kör intelliscreenX nu och gillar det skarpt. Kommer köpa det när trial utgått. Underbart.
En grej jag tokälskar är FakeClockUp, där man kan snabba upp animeringarna på luren. Kört med den innan men på 4S, wow vilken snabb lur jag har nu. Kör på 2x hastighet. Grymt.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2012-01-21 22:36
Ursprungligen av Cokey:

Kör intelliscreenX nu och gillar det skarpt. Kommer köpa det när trial utgått. Underbart.
En grej jag tokälskar är FakeClockUp, där man kan snabba upp animeringarna på luren. Kört med den innan men på 4S, wow vilken snabb lur jag har nu. Kör på 2x hastighet. Grymt.

Ni som har koll på Cydia och tweakar-världen bra mycket bättre än en annan, finns det något tweak eller liknande som kan fungera som en indikation på att något har hänt med telefonen (nytt SMS, mail eller liknande) precis som en LED-notikationslampa gör?

Har saknat detta på de flesta telefoner men Android har löst detta med en applikation som kallas för NoLED:

https://market.android.com/details?id=com.led.notify&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5sZWQubm90aWZ5Il0.

Räcker inte notifieringscenter?

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2012-01-21 22:53

Notifikationscenter hjälper inte när skärmen är släckt.

Jag vill gärna kunna ta en släng åt mobilens håll för att se om något nytt har hänt. Sony Ericsson (Sony) är väl de enda som idag har en notifikationslampa hårdvarumässigt, tycker det är otroligt smidigt att slippa gå och tända skärmen för att se ifall något nytt har inkommit.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-01-21 23:17
Ursprungligen av nox:

Notifikationscenter hjälper inte när skärmen är släckt.

Jag vill gärna kunna ta en släng åt mobilens håll för att se om något nytt har hänt. Sony Ericsson (Sony) är väl de enda som idag har en notifikationslampa hårdvarumässigt, tycker det är otroligt smidigt att slippa gå och tända skärmen för att se ifall något nytt har inkommit.

Här är en gammal diskussion där du diskuterat samma sak http://www.99.se/iphone/291019-led-blixt-vid-varningar.html där kan du ju fortsätta, så att vi här kan fortsätta på ämnet Jailbreak.

Och glöm inte att packa upp telefonen och börja använda den istället för att bara gnälla över hur dålig den är som inte kan ditten och datten.

  • Medlem
  • Mariefred
  • 2012-01-22 00:17
Ursprungligen av Mija:

Här är en gammal diskussion där du diskuterat samma sak http://www.99.se/iphone/291019-led-blixt-vid-varningar.html där kan du ju fortsätta, så att vi här kan fortsätta på ämnet Jailbreak.

Och glöm inte att packa upp telefonen och börja använda den istället för att bara gnälla över hur dålig den är som inte kan ditten och datten.

Jag ber om ursäkt för att jag gled in på jailbreak-appar i en jailbreak-tråd.

Tycker bara det är tråkigt att man inte bemöts med en ödmjuk ton men det kanske är jag som har gjort fel helt enkelt...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-01-22 00:22

Nu är Absinthe även släppt till Windows.

http://cache.greenpois0n.com/dl/absinthe-win-0.2.zip

  • Medlem
  • Haninge
  • 2012-01-22 20:54

Jag har haft 5.1 beta i några veckor nu. Nu när Absinth kommit, så nedgraderade jag till 5.0.1 för att kunna jailbreaka min 4S. Dessvärre verkar det omöjligt att återställa telefonen till en säkerhetskopia som gjorts på 5.1. Någon som vet en fix till detta? Har viktigt innehåll som jag inte kan vara utan.

Ursprungligen av Zlatan:

Jag har haft 5.1 beta i några veckor nu. Nu när Absinth kommit, så nedgraderade jag till 5.0.1 för att kunna jailbreaka min 4S. Dessvärre verkar det omöjligt att återställa telefonen till en säkerhetskopia som gjorts på 5.1. Någon som vet en fix till detta? Har viktigt innehåll som jag inte kan vara utan.

Det går inte precis som du märkt.

Ursprungligen av Zlatan:

Någon som vet en fix till detta? Har viktigt innehåll som jag inte kan vara utan.

Lägg inte in nya frågor i en tråd som handlar om något helt annat!

Men eftersom frågan redan är besvarad, så låter jag de två inläggen ligga kvar här.

Fler inlägg på detta sidospår kommer att raderas. Vill ni diskutera frågan vidare, så får det bli i en annan tråd.

/Mod

Hej!

Jag läste i denna tråd att det ska gå att återställa en jailbreakad 4S, sen var det en som berättade för mig att man måste ändra någon hostfil för att kunna återställa med itunes?

Om jag jailbreakar min 4S som är 5.0.1, är det inte bara att "återställa" den med säkerhetskopian som finns sparad i itunes om jag vill bli helt fri från alla spår att den varit jailbreakad, exempelvis för service syfte?

Mvh // Björn

Ursprungligen av TheBear:

Hej!

Jag läste i denna tråd att det ska gå att återställa en jailbreakad 4S, sen var det en som berättade för mig att man måste ändra någon hostfil för att kunna återställa med itunes?

Om jag jailbreakar min 4S som är 5.0.1, är det inte bara att "återställa" den med säkerhetskopian som finns sparad i itunes om jag vill bli helt fri från alla spår att den varit jailbreakad, exempelvis för service syfte?

Mvh // Björn

Stämmer, det är bara att du återställer den så är du helt "fri" från ditt jailbreak.

1
Bevaka tråden