Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacMarkus här :O)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mitt nick här på forumet är MacMarkus

Lite dumt kanske då jag knappast har fingrat på en Mac överhuvudtaget. Jodå, har haft vänner som haft och provat på.... Fatta nada!

Sedan kom Ifånen in i mitt liv. Jasså, är det så.... appar... Itunes... Mobilen på internett hela tiden. Oj, vad det blev dyrt utomlands.

Nu har min Toshiba Qosmio lagt av med att visa bild på skärmen. Går säkert att fixa. Men, har haft den så länge som det fanns bruna cover på DVD. Minns ni? HDDVD.

King Kong på HDDVD var en hit som jag aldrig glömmer.

Tack vare att Toshiban la av (fast skärmen kan ses på en extern skärm) så föddes tanken på en ny. Nästan glad att det gick som det gick.

Så här står jag nu. Med en beställning på en ny MacBook Air 13"3 och är helt novis på mac. Tror ni att som IFåne användare att det går lättare att lära seg MBA (MacBook Air)?...Jag hoppas i alla fall det.

Undrar hur många egentligen som har tänkt i samma banor som jag i det sista åren. Att man först har köpt en IPhone och sedan tyckt att det fungerar bra. Sedan tänkt i dom banor att, kanske en Mac nästa gång när man vill uppgradera seg på dator fronten.

Jepp! Häpp! Här är jag alltså... Nya grepp, nya tag. Annars brukar jag hålla till på www.husvagnsforum.com som moderator. Så är det sådana frågor ni har så är det mera min grei. Youtube = Rullande Radhus.

Låt er inte förresten stressas av att det av och till kan komma norska ord i mina inlägg. Bor sedan -87 i Norge. Dessutom född i Finland och har det som modersmål.

Tack för meg och hoppas vi syns där ute i 99mac forumet.

Markus Vesala // alias MacMarkus

Senast redigerat 2012-02-28 10:43

Kul med en husvagnstok! Själv är det husbuss som gäller för mig. Alltid en snigel på vägen, vettu

Klart du kommer trivas med din nya Mac och för allsköns uppkomna frågor finns det massvis av svar här på forumet. Och är det nåt som inte är självklart så skapar man bara en ny tråd. Här är full aktivitet så en bra skriven frågeställning får snabbt bra svar!

Välkommen!

Tack sådant värmer en hjärta.

Det är just det man hoppas på. När man har gått i stå, och finner inte ut om saker och ting på den nya, dyra, smala.

Fast kanske jag målar upp "Fan på väggen" för ingenting. Är bara sååååå otålig med att få sätta fingarna på nya kjæledeggen (norska för typ; favoriten)

Du kommer att förbanna dig själv över att du inte gjort bytet för flera år sen!
För mig tog det en vecka ungefär, sen kändes Apple miljön så hemma så att man aldrig trodde att man haft nåt annat.
Precis som för dig, så började det med en iPhone...

P.S. Välkommen! D.S.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-01 07:32

Hej, kul att du beställt en MacBook Air, tror du kommer bli lika nöjd som med din iPhone.

Tack, tack.

Jadu! Bättre sent än aldrig. Det tar seg sa mordbränaren, Tjo hej! Man gör sina misstag sa igelkotten och kröp ner
från skurborsten! :D:D

Nu äntligen har det hänt. Tog en dagstur fram och tillbaka ca 4 timmar för att hämta min MacBook Air 13. Dum som man är så beställde den från en annan stad när jag ändå var inom. Nu står den här på bordet fortfarande inslagen. Kan bara inte börja se på den ny. Har jobbat natt och skal på natt tjänst igen i natt. Men, den får hänga med till jobbet. Fixar intro der med min router från net1 mm.... (om jag nu måste på nät vid instalation av diverse)

Glad, trött, fryser över hela kroppen av spänning och av rent trötthet.

God Natt er par timmar. Sedan brakar partyt igång. De e`la tur att det e så lugnt på jobbet.

//MacMarkus

PS! Denna bra tips fick jag av en som har Mac.,,,

//Citat
Du bör tänka på att när du startar din Mac för första gången och ska skapa användarkonton så gör först ett adminkonto som du till exempel kallar adminMV eller vad du tycker blir bra. Ge detta konto ett lösenord som är svårt att knäcka använd gärna !@&( eller andra tecken. Sedan när du har kommit in i datorn så skapar du ett nytt konto (som du använder till vardags) som också har ett lösenord som du måste ange när du vill installera något. Det kan vara bra att ha två konton på datorn för om något program strular kan man logga in på adminkontot och testa där.

//Slut Citat.

Nu har jag pillat hela natten med macen...

Fick in mail okej. Fick in kalender, adressboken helt okej via ICloud. Men, så kom det... När macen frågade om jag ville uppdatera den så tackade jag ja. Satt och väntade sådär i 3 timmar innan jag gav upp. Vänta i över 500 timmar med den internetförbindelsen jag hade. 24h X 21 dager blir ungefär 500 timmar. Now Way! Även om jag förstås förstår att det är inte så fallet. Men, efter 3 timmar bytte jag bredband och da blev det fart på sakerna.

Sedan när jag skulle skriva @ tecknet så ville inte denna tanget fungera. Där behöver jag hjälp av er. Hur får jag den till att fungera? Finner inte ut av det via den lilla boken tills nu. Har väl inte fördjupat meg så där mycket så ber om förlåtelse, skal nog hitta det själv ochså. Men, om någon har ett snabbt svar så hade det hjälpt.

Istället använde jag meg av alt + 2 = @

Så där.... Allt detta i denna inlägg är skrivit med macen. Som förövrigt verkligen är logiskt lagat och lätt att förstå seg på. Även för meg utan nästan någon som helst kunskap om just mac.

Tack visualbasic här på forumet för den läckra skärmbilden.

//MacMarkus

Senast redigerat 2012-03-02 14:45

Vad har du ställt in för teckenlayout? Finns under Äpplet->Systeminställningar->Internationellt->Indatameny
Det är troligen svenskt, fastän du har ett norskt tangentbord. Så, ställ in det på norsk tangentbordslayout och så kan du använda alt tillsammans med ø för att skriva ö (alt+æ för ä).

Ursprungligen av suddgummi:

Vad har du ställt in för teckenlayout? Finns under Äpplet->Systeminställningar->Internationellt->Indatameny
Det är troligen svenskt, fastän du har ett norskt tangentbord. Så, ställ in det på norsk tangentbordslayout och så kan du använda alt tillsammans med ø för att skriva ö (alt+æ för ä).

Korrektion suddgummi...

Tangentbords layouten var på svenska på min Air (jag som hade satt den till det). När jag ändrade det till norska som du skrev över så fungerar @ tecknet.

Märkte att den stod på svenska då jag skulle skriva på ett norskt forum.

Case Glosed!

Tack igen

//MacMarkus

Tack för inlägget suddgummi.

Den står på norsk redan. Jag brukar göra så att jag trycker på tecknet som tyskarna kallar för "umlaut" sedan på a eller o och förstås med stora bokstäver A eller O.

Umlaut" tecknet är den som står till höger på tangentbordet och har tecknen ^¨

Trycker man på den först och sedan på a, o, A O så blir det ä, ö, Ä, Ö.

Så det blir ungefär det samma.

Nu ligger det så in i fingerspetsarna att tänker inte längre på att jag gör det. Fast på MacBook Air 13 här så ligger tangenten "umlaut" lite mer till höger för att fingrarna skal hitta dit lika enkelt som för. Men, det är ju bara en vanesak från tangentbord till tangentbord.

å,Å på internationella tangentbord kan man leka lite grann med, och bruka samma "umlaut" tangenten sammen med vad man brukar för att skriva stora bokstäver. Trycka på dom tillsammans med umlaut och sedan på a, A = â,Â

Nu skal jag se om jag inte finner ut av hur jag skriver @ med just den tangenten som jag har tatt bild av här ovanför.

//MacMarkus

1
Bevaka tråden