Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoklipp inlagt med WordPress visas inte på iPhone

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-29 18:39

Vi håller på att göra en blogg på min skola och använder Skolbloggen/WordPress. Idag har jag lekt och testat för att lära mig hur det fungerar.

De filmer/videoklipp jag lägger in på bloggen visas inte på iPhone eller iPad. Även om jag lägger in dem direkt från iPhone eller iPad. Jag har använt appen WordPress och det är lätt att ladda upp filmerna. Så långt allt bra. Men sedan går de alltså inte att se.

De visas bra på min iMac men tyvärr bara där.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 19:56

De ligger inte som flash-filer?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-29 20:04

Vet inte. Hur kan man veta det? Jag använde appen WordPress, och lade upp filmen från iPhone direkt från den. Jag tycker att det borde läggas upp i iphonevänligt format då. Här finns bloggen Bredsands skola | En till Skolbloggen webbplats

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-29 20:09

Det är så väldigt frustrerande när saker inte fungerar. Riktigt irriterad blir jag över att jag inte kan få till det! Det brukar ju alltid fungera med iPhone och iPad så jag har nog blivit lite bortskämd

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-29 20:14

Det verkar ju vara QT-format (.mov), så jag har ingen aning. Och upplösningen ser ju inte för stor ut heller.
Jag provade att skriva in länken till filen direkt, får samma resultat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-29 20:21

Nu tankar du upp filmen direkt via admin i Wordpress som jag förstod det. Har du testat att lägga upp den på Viemo eller Youtube och länka in den och se om det funkar då i iPhone/iPad?
Givetvis ska det funka att lägga upp filmen även via WP-admin men det kan vara ett bra sätt att testa på för att se var felet ligger.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-29 20:34
Ursprungligen av stile:

Nu tankar du upp filmen direkt via admin i Wordpress som jag förstod det. Har du testat att lägga upp den på Viemo eller Youtube och länka in den och se om det funkar då i iPhone/iPad?
Givetvis ska det funka att lägga upp filmen även via WP-admin men det kan vara ett bra sätt att testa på för att se var felet ligger.

Nja, jag vet inte om jag tankar upp via "admin i WordPress" Jag har hämtat appen WordPress på AppStore och lagt upp direkt från den. Det är liksom det som är vitsen, att kunna filma en snutt med iPhone och lägga ut direkt. Och också kunna se direkt.

(Men jag testade förstås, och länkar jag till film på Vimeo så funkar det.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-29 21:09

Hm, jag testade att lägga upp en video på min WP-blogg med iPhonen, det funkar och jag kan se den i iPhonen och via datorn. Det måste vara något som händer när du laddar upp filen till servern där din/er WP-blogg ligger. Eftersom det även funkade när du lade videon på en annan server så verkar det som (min teori) att det är något som händer med filen när den laddas upp till servern. Vad vet jag tyvärr inte

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-29 21:17

Ah, jag ser en ljusning Om det fungerar för dig så måste det gå att få till för mig också! Hur lägger du in dina filmer? Med appen WordPress eller på något annat sätt? Det kanske är någon inställning man ska göra i själva blogginställningarna. Hur som helst känns det bra att det KAN fungera!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-02-29 21:26

Jag laddade ner WP-appen, ställde in min url, user och lösen, filmade och sen tankade upp till min WP-sida, filmen syntes både i iPhonen och datorn. Jag gjorde inga inställningar alls i appen förutom det.

Jag tittade lite på WP:s iOS-forum men hittade inte något direkt svar på ditt problem. Men det verkar som att appen är lite buggig om man läser kommentarer på iTunes och iOS-forumet för WP. Trist om det inte funkar.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-02-29 21:34

Oj, så snällt stile att du hjälper mig så här. Nu vet jag att det SKA fungera. Det kan ju vara någon inställning som administratörerna för "skolbloggen" gjort eller så. Nu vet jag i alla fall att det går att få till.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-01 10:59

Jag har hittat info om ett tillägg, WPtouch som känner av om man surfar från en mobiltelefon. Kanske det kan lösa problemet om man installerar detta? Stile, har du detta tillägg? Eller något annat tillägg som kan påverka?

Här finns en info om hur man lägger in det Så enkelt anpassar du din WordPress-blogg för mobilen | Webbhjälp

Senast redigerat 2012-03-01 12:41
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-01 11:53
Ursprungligen av Eva:

Jag har hittat info om ett tillägg, WPtouch som gör känner av om man surfar från en mobiltelefon. kanske det kan lösa problemet om man installerar detta? Stile, har du detta tillägg? Eller något annat tillägg som kan påverka?

Nix, jag har inget tillägg. Det är dock något konstigt eftersom jag kunde se det jag själv filmade och lade upp i iPhonen, men inte den film du lade upp. Jag är helt (nåja, nästan) säker på att det är något som händer när filen laddas upp och landar på servern. Men oavsett det så kan det vara värt att testa tillägget ovan. En liten ledtråd kan det kanske vara för någon annan tekniskt kunnig, jag testade att ladda upp film på två sätt, dels genom att göra ett inlägg och filma direkt och sen publicera. Sen gjorde jag ett inlägg och valde befintlig film och då under någon sekund stod det att filmen komprimerades. Det kanske kan vara något med komprimeringen som gått snett för dig Eva?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-01 12:39
Ursprungligen av stile:

.... En liten ledtråd kan det kanske vara för någon annan tekniskt kunnig, jag testade att ladda upp film på två sätt, dels genom att göra ett inlägg och filma direkt och sen publicera. Sen gjorde jag ett inlägg och valde befintlig film och då under någon sekund stod det att filmen komprimerades. Det kanske kan vara något med komprimeringen som gått snett för dig Eva?

Kan så vara, det stämmer att filmen har komprimerats då den lagts upp. I eftermiddag ska jag testa att lägga upp videoklipp på alla tänkbara sätt. Återkommer med resultat!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-01 13:22

Inte kunde jag vänta till eftermiddagen heller! Nu har jag testat att lägga upp filmerna på alla möjliga sätt. Oavsett hur jag gör så visas de inte på min iPhone Titta gärna här så ser ni hur det ser ut på min iPhone Bredsands skola | En till Skolbloggen webbplats (låter testerna ligga ute över dagen, vi har ändå inte riktigt kommit igång med vår blogg ännu)

Och nu bara MÅSTE jag slita mig från det här problemet. Hemmet behöver städas och tvätten måste strykas

Testade din länk där och kan inte spela upp filmerna.
Provade på min egen WP-blogg, laddar upp filmen via appen (från redan inspelad film och direkt från appen) och det funkar fint att spela upp efteråt, precis som för stile.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-01 21:08
Ursprungligen av keptang:

Testade din länk där och kan inte spela upp filmerna.
Provade på min egen WP-blogg, laddar upp filmen via appen (från redan inspelad film och direkt från appen) och det funkar fint att spela upp efteråt, precis som för stile.

Bra att det fungerar för er, då borde det ju fungera för mig också. Himla konstigt det här. Kan det vara någon begränsning på just "skolbloggen"? Eller kan det vara något fel på min iPhone? Men jag har senaste modellen iPhone4S så den borde ju fungera.....

Jag ska be en arbetskamrat lägga upp en film med sin iPhone på sidan. Då ser vi om det är min iPhone som trasslar eller om det är "skolbloggen"

Jag har 4S, provade med frugans 4 nu och det fungerade fint med den med.

Någonting med WP-installationen lär det vara (eller inställning på servern den ligger på).
Jag har inte gjort någon inställning i WP som kan påverka video/uppladdningar, utan kör med standard.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-01 21:17

Det känns riktigt skämmigt det här Att alla andra kan utom jag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-01 21:45
Ursprungligen av Eva:

Det känns riktigt skämmigt det här Att alla andra kan utom jag!

Det verkar som att det är något med servern, alternativt WP-installationen som keptang skriver. Eftersom filmen funkar på vanlig datorn så verkar det som att något händer med filen, alltså något som gör att den inte går att se via iPhonen. Inget nytt jag skriver, vi har redan konstaterat det men men. Kanske kan du göra om installationen av WP? Vilket webbhotell ligger domänen på, kan du kolla vad supporten där säger, finns möjligen en förklaring i något hos leverantören?

Jag har både privat och i jobbet använt WP och stött på en del saker. I ett fall var det inställningar på en server som behövdes göras för att vi skulle få rättigheter att tanka upp filer. Nu får du upp filmerna men det kan ändå vara värt att titta på. En sak som du kan titta på också är om det i WP-admin är förkryssat på: Inställningar/ Skriva: XML-RPC ska vara ikryssat. Det är säkerligen det för annars borde du inte kunna skapa inlägg via mobilen men kolla ändå.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2012-03-01 21:59

Vet inte om det är domän eller så men dessa uppgifter hittade jag. Skolbloggen © ägs och drivs av Svenska Läromedel på Internet SLI.se i samarbete med AVmedia och använder WordPress MU med BuddyPress Skolbloggen | Om Skolbloggen.se

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-03-02 09:37

Testa att byta Theme på WP lite snabbt och se om det går att spela upp filmen då. Glöm inte att byta tillbaks bara

1
Bevaka tråden