Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

App för SMS parkering

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-11 15:45

Hej alla glada iOS-användare!

Jag har skapat en app, SMS Parkering Sverige, som hjälper till att betala parkering via SMS i många svenska städer, för närvarande stöd för 26 städer. Flera fiffiga funktioner, och fler kommer.

Just nu är det en 7-kronors-app, men har funderingar på en gratisversion längre fram, vet dock inte riktigt hur jag skall begränsa den. Om man tex gör att den bara fungerar 5 ggr eller ett visst antal dagar så är det väl bara att avinstallera och installera igen för att kunna köra gratis i all oändlighet. Tips välkomna.

Testa gärna och lämna feedback.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-11 17:44

InAppPurchase
Tidsbegränsad, antal dagar som du är inne på, annonser...

Nu bor ju inte jag i en av de städerna, men vad vinner man med att använda din app istället för att bara skicka SMS på vanligt sätt? Slippa skriva in sitt fordonsnummer och att ha historik, mera?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-12 21:04
Ursprungligen av kenjon:

InAppPurchase
Tidsbegränsad, antal dagar som du är inne på, annonser...

Nu bor ju inte jag i en av de städerna, men vad vinner man med att använda din app istället för att bara skicka SMS på vanligt sätt? Slippa skriva in sitt fordonsnummer och att ha historik, mera?

Du slipper skriva något alls, och om du parkerar ofta på samma ställe kan du med ett klick i history och ett klick på send betala din parkering väldigt fort. Du slipper också gå till parkeringsautomaten för att verifiera kod och telefonnummer, utom kanske första gången då du vill kolla så det stämmer.

Det jag finner som mest uppenbart att göra, iaf med "små-appar" är gratis med reklam (vilket jag antar att du får intänkter för) men med en in-app purchase för att bli av med reklamen. Du får väl pengar hur eller hur? Skillnaden ligger i om jag vill ge dig 7 kr direkt eller om jag vill betala med min frustration över att behöva se annonser.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-12 21:07

Jo, freemium/premium är alltid ett sätt. Tyvärr tror jag att nästan ingen skulle betala, eftersom det är en app som man antagligen använder ganska sällan kan man nog stå ut med reklamen. Men, skall fundera på det. Skulle helst vilja hitta ett sätt där man kan parkera tex 3 ggr utan att betala för appen, men sedan måste man göra det.

Ursprungligen av matohl:

Hej alla glada iOS-användare!

Jag har skapat en app, SMS Parkering Sverige, som hjälper till att betala parkering via SMS i många svenska städer, för närvarande stöd för 26 städer. Flera fiffiga funktioner, och fler kommer.

Just nu är det en 7-kronors-app, men har funderingar på en gratisversion längre fram, vet dock inte riktigt hur jag skall begränsa den. Om man tex gör att den bara fungerar 5 ggr eller ett visst antal dagar så är det väl bara att avinstallera och installera igen för att kunna köra gratis i all oändlighet. Tips välkomna.

Testa gärna och lämna feedback.

Skulle kunna tänka mig att testa. Går inta att ladda hem via din länk-och finns inte när man söker på iTunes. Det får vara för min del i alla fall.....O:-)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-13 20:55
Ursprungligen av adress@mac:

Skulle kunna tänka mig att testa. Går inta att ladda hem via din länk-och finns inte när man söker på iTunes. Det får vara för min del i alla fall.....O:-)

Hmm, konstigt. Länken här i forumet fungerar när jag klickar på den. Den går direkt till iTunes, som jag inte tar något ansvar för

Ursprungligen av matohl:

Hmm, konstigt. Länken här i forumet fungerar när jag klickar på den. Den går direkt till iTunes, som jag inte tar något ansvar för

Idag fungerar både din länk och iTunes.;)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-12 22:19

Jag bor själv i Malmö och parkerar väll en del inne i stan så att säga. Har sett att SMS-parkering verkar finnas överallt. Men jag har inte riktigt förstått hur det fungerar, hur vet p-vakten att jag har betalat med SMS?

Kan tänka mig att testa din app, ser nu att den kostar 7 kr och jag har visserligen testat dyrare program innan, men jag kan tycka att för en sådan typ av app så vill man gärna kolla så att det fungerar som det ska innan man köper, dock litar man ju nu på den pga att du finns här.

Så ska försöka komma ihåg den nästa gång jag ska parkera, för jag är av naturen rätt lat och ibland har jag skitigt i att betala för jag inte orkat gå till automaten, vilket ibland givetvis lett till en dyr parkering, fast förvånansvärt sällan.

PS. Jag är en sån person som kan tänka mig att betala för att bli av med reklam, speciellt om det är en bra App. Jag kan hellre betala 7 kr för att berätta för tillverkaren att jag gillar hans App, än att ha ork att skriva en bra recension. DS

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-13 20:58

Kajan, i de flesta städer har P-vakterna en handdator som de scannar nummerskylten med om det inte finns en biljett i rutan. Datorn söker direkt i en databas och meddelar p-vakten om det är betalt eller inte. I Malmö behöver man dock också lägga en lapp i rutan ( se Mobill Scandinavia ) som talar om att man betalat via SMS, annars lappar de nog ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 07:03

Har laddat ned, verkar toppen!
Men hur väljer jag parkeringstid?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-03-14 21:05

ne100, kul att du testar appen. Parkeringstid går bara att välja i Västerås. I de andra städerna är det alltid en timma du betalar för. När parkeringstiden håller på att gå ut får du ett påminnelse-sms som du vanligtvis bara behöver svara "ja" på för att förlänga ytterligare en timme.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-14 10:09

Använder SMS-parkering ofta här i min hemstad, Umeå. Det lokala parkeringsbolaget UPAB har en egen app på App Store som är gratis. SMS-parkering är smidigt men dyrt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-04-01 20:52

Nu finns version 1.1 tillgänglig. Nytt är att appen nu också, om du vill, kan komma ihåg var du parkerar och hjälpa dig att hitta tillbaka till bilen.

1
Bevaka tråden