Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har aldrig switchat

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-20 21:09

Finns det fler än jag som inte är en switcher? Jag har aldrig köpt en pc till mig själv, jo det är faktiskt sant. I augusti 1994 kom jag i kontakt med en MacClassic (svartvit skärm), i september samma år kunde jag hämta min Performa 460. Det var fyra långa veckor att vänta på att macen skulle komma! Efter det har det rullat på med nya produkter från Apple, nuvarande sättning är Macbook Pro 13, 2,7, iPad 3G 64 och iPhone 4S.

Givetvis har jag kommit i kontakt med pc, jag använder en i mitt jobb dagligen, men jag har aldrig ägt en pc, aldrig behövt switcha. Ibland får jag känslan att jag har missat något, den där känslan att nästan uppleva något religiöst. Kan det vara så, eller ska jag bara känna mig lyckligt lottad? Visst är det en så kallad i-landsfråga, men dock bedömer jag att sådana funderingar är inom ramen för existensberättigande.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-21 07:52

Aldrig switchat! -85 såg jag en annons för Macintosh och insåg då att det var datorn för mig. -87 fick jag känna på en och -88 började jag jobba med Mac och Apple.

Trots att många försökt få mig att byta till både det ena (win) och andra (linux) och att jag blivit tvungen att jobba med DOS, Win, Unix, SUN, ND100 och många fler så består den första kärleken

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-03-21 08:10

Jag har heller aldrig switchat om man ser till ägande. Privat har jag bara ägt PC-datorer även om jag sålde den senaste för sju år sedan. Vi har faktiskt inte haft en dator i familjen sedan 2005. Men, jag ser mig ändå som Mac-fantast för jag sitter med en både på arbetstid och tar sedan med den hem på kvällen.

Jag tror att ni har gått miste om något fantastiskt. Inte alla år av att ilskna till på datorn, utan känslan när man får hem en dator som inte är ens antagonist utan en vän. Att vara nyfrälst är helt enkelt euforiskt.

Privat har jag inte heller switchat. Den första datorn var en Fat Mac (Macintosh 512K) som införskaffades 1985. Den uppgraderades till Macintosh Plus (dvs. moderkort och bakkåpa byttes ut).

Men på jobbet har jag jobbat med PC, Mac och Sun…

  • Medlem
  • 2012-03-21 09:26

Ni som aldrig har switchat: Tro mig, ni har inte missat ett dugg, bara sparat lite på en begynnande hjärtinfarkt son Windows leder till... Var glada istället.

Alltid Mac. Jag har lyckats slippa PC både privat, under studietiden (nästan) och på jobbet. Däremot har jag varit admin för ett stort antal PC på jobbet. Vilken ångest. Inget satt i ryggmärgen och det blev verkligen trial & error när man försökte hjälpa folk.

Same here... privat har det bara varit Mac för hela slanten sedan 1993... just nu 3 stycken, Mac Mini, MacBook och iMac..

Min första dator var en SE/30. Har haft en Compaq-laptop under en kursperiod men den samlar damm i botten av ett skåp numer, medan SE/30'n är still going strong. Vad PC's gjorde var att fullständigt blåsa bort alla tvivel kring vilken dator som är "min".

Första datorn 1995 var en Mac. Under mina 17 år som datoranvändare har jag gissningsvis suttit sammanlagt fem timmar vid en Windows-PC. Lucky me

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-21 11:34

Min första dator var en Amiga 600HD. Den betraktar jag dock mer som en spekonsoll (tom kopplad till TV). Annars har det endast varit Mac. Farsan hade en Mac Plus via universitetet (som sedan blev en PowerMac/66 och till sist en PowerMac G3). Min första privata Mac var en iBook 600.

Köpte en beggad Mac Plus 19....1986...1987...1988... minns inte exakt när...slutet 80-tal... Har aldrig haft en PC. Jag trodde att alla datorer var typ Mac (ingen annan i min krets hade dator). Jag såg en Atari senare och förstod att det fanns andra "märken" - och jag såg en gubbe skriva i något som hette DOS (svart skärm, grön eller vit text om jag inte minns fel) - i början av 90-talet skaffade en kompis en burk med något som hette Windows - det gick knappt att använda sa han och faktum är att han aldrig använde datorn mera efter första veckan :-D. Jag fortsatte bara att köpa Mac för att det var liksom det som var en DATOR för mig. "Kriget" mellan Mac och WinPC hade jag ingen aning om - stötte på det långt in på 90-talet.
Alla andra jag kom i kontakt med (musiker, grafiker/journalister, filmare) hade Mac - såg aldrig en PC - och trodde länge att Mac var den dominerande plattformen på planeten :-D.

I den här tråden känner jag mig som en satanist i kyrkan och som pricken över i upplever jag mig något enstaka år yngre än några utav er då ni nämner årtal innan min födelse. Nog om mina känslor och födelseår.
Min första kontakt med datorer vad någon bärbar Mac som min pappa hade på jobbet, spelade barnspel (Mias mattehus, kungligt!) på den minns jag. Då var själva datorn inte av större intresse för mig. Sedan övergick företaget han arbetade till PC (kommentar överflödig) och så småningom fick vi vår första dator hemma, en Compaq. På den tiden var det mest spel som gällde för min del (högstadiet) så PC satt som handen i handsken.
Lagom till muck och efter att ha provat Windows Vista lite för länge fick jag för mig att jag ville ha något annat och beställde en MacBook (vit). När jag väl satt mig in i hur Mac OS X Tiger fungerar var jag såld!

Jag var alltså aldrig missnöjd med Windows och PC även om jag tyckte att Vista var lite onödigt. Jag blev Mac-användare och rekommenderade det till mina vänner som frågade eftersom jag tyckte att det var trevligare att arbeta med.

Nu för tiden pluggar jag och arbetar halvtid på ett företag som självklart har Windows XP på sina datorer och det är ständigt en plåga. Jag har nått punkten då jag inte ens är intresserad av eller försöker lösa problemen själv som uppstår med datorerna utan slår en signal till IT-avdelningen direkt. Jag har gett upp att lösa problemen själv eftersom det är så ologiskt och krångligt.

Så vart vill jag komma? Ingenstans egentligen. Njut bara av era Macar och var glada för att det oftast bara fungerar som det ska.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-21 12:45

Jag har heller aldrig switchat, jag aldrig haft någon peze.
Köpte den första Macen, en Plus 1985, minns inte vad den kostade, men det var rätt mycket. Köpte en hårddisk till den sen också, på 20 MB, det fanns en på 40 MB också, men så mycket trodde jag inte man skulle ha nytta av. Jag byggde ut RAM:et i den också till hela 1 MB, det kostade 7.000 har jag för mig.
Sedan har det varit många Macar som har passerat revy. Jag har haft egen reklamverksamhet, jobbat med foto och grafisk form och även varit delägare i en reklambyrå. Så det är säkert några miljoner som man har betalat under årens lopp.
Vi hade faktiskt en peze på reklamtiden, mest för att provköra webbsidor på. Jag minns att det ständigt var problem med den.
För bara tio-tolv år sen fick man pynta nästan 100.000 kr om man ville ha en fet Mac med bra 24" skärm. Det är annat nu, beror förstås på vad man ska göra, men jag klarar mig utmärkt med en iMac 27" nu, med 16 GB RAM och i7. Jag har aldrig haft en bättre dator. Jag har lite gammalt skrot också, bland annat en gammal MacBook Pro som jag läser nyheter på vid frukostbordet.

Jag begick kardinalfelet att byta från Mac till Windows (pga. vissa program som inte kunde köras på Mac då. Just det AutoCad, det var ditt fel) omkring 2006 efter att ha haft Mac sedan barnsben. Datormässigt de värsta åren i mitt liv. Tänk så mycket huvudvärk datorproblem kan framkalla...

Nu är jag dock tillbaka på den ljusa sidan av tillvaron och är otroligt glad för det.

Jag hade en Dell Dimension 9100 för några år sedan... Mitt livs sämsta dator köp. Sedan dess Mac

med 45 års ålder och ett "rapsheet" på flera mils längd (finns en presentation med "förbrytarlistan" att leta fram här på 99 för den som vill veta)

Det mesta är gammalt och förlåtet. På den här sidan millenieskiftet har det vart Mac för hela pengen.
Innan det var det en enda stor gröt avprecis ALLT.

Märker att varenda dator-idiot-gen (Jag har släckt datorer med brandsläckare!) gått i arv till min brorson(!?)
som precis som jag nu vid 16 års ålder har ett rum fullt med datorer, mängder med sladdar, konstiga burkar
och en far som fattar noll...

Fast, han har inte fått upp ögonen för Mac ...än....Han är intelligent - så det finns hopp.

  • Medlem
  • 2012-03-22 15:38

Jag betraktar mig inte som en switcher eftersom jag förlorade dataoskulden på en Mac och alla mina senare erfarenheter också var på en Mac. Den första egna datorn i mitten av 90-talet var så klart också Mac. Däremot skaffade jag och min f.d. en PC i slutet av 98, men jag lämnade aldrig Macplattformen utan hade flera macar samtidigt med PC:n. Jag fattade aldrig storheten med att ha en PC med Windows, något som så många andra tydligen förstod. För mig var det mesta krångligt, fult och svårbegripligt och jag lämnade PC-junket åt dess öde under flera år.

Sedan ett par år tillbaks är jag dock tillbaka på PC-sidan igen tillsammans med Macarna och det beror dels på att ungarna har fallit lite för långt från äppleträdet, men också på att jag tycker att det är rätt kul att mecka med hårdvara och att lösa problem. Och problem får man inte med Macar, de funkar alldeles för bra för det - och att nörda in sig på grafikkort, processorbyten och moderkortsdesign det gör man inte så lätt heller på Macar, tycker jag.

Så, som sagt, jag betraktar mig inte som switcher - jag bara vänstrar jag lite med de mörka krafterna.

  • Medlem
  • 2012-03-22 17:19

Bara mac sedan andra halvan av 80-talet. Har aldrig ägt en pc, har aldrig jobbat heltid med pc, föräldrar hade mac så länge jag bodde hemma. (De är tillbaka nu efter några år med tjänste-pc.) Under något år var det övervägande win på jobbet då jag hoppade in på en arbetsplats med Winmiljö, men det parerade jag med andra macjobb och fritid med mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-23 13:37

Min första dator var en brun låda som var, jag skämtar inte, 75cm - 100cm bred, 50cm djup och 20cm hög dator med en svart och grön skärm, antagligen med DOS. Man satte på den genom en stor switch på framsidan.
Jag förstod ingenting men lärde mig att öppna och redigera och skriva ut gamla dokument på den enorma matrisskrivaren som kom med.

Sedan lånade min pappa hem en Classic Color från jobbet och jag tittade aldrig tillbaka.

Nej jag är inte switcher - jag är fundamentalist.

Jag har haft förmånen att vara med på "datortåget" ända sedan de första byggsatserna dök upp i Sverige - Altair 8008 och IMSAI 8080. Det senare med akustiskt moden, en gigantisk mängd RAM - hela 64k - och en Olivetti teletype som terminal rockade fett innan begreppet ens fanns. Jag frestades aldrig av IBM PC Junior och vad de nu hette, utan lekte vidare med riktiga datorer - stora som frysboxar - VAX/11.

1984 ramlade jag av en slump in i ett uppdrag som som "bonus" innebar att jag tvingades lära mig ett helt nytt sätt att hantera information - en Macintosh 512k kom i min väg. Resten är historia - Plus, SE/30, IIfx, PM6100, PB100, PB180C, PM8600, PMG3, Lombard, Pismo, PMG4QS, PMG4MDD, iBookG3, PBG4, MP, MBP, iMac, X-serve, MacMini, MacMini Server - det har bara rullat på.

Vissa uppdrag har genom åren tvingat mig att sitta nedgrottad i träsket på dagarna, men kvällarna har tillbringats i ljuset allt sedan 1984. I dag skulle jag inte komma på tanken att acceptera ett uppdrag jag inte kan sköta från en Mac. Det är nog fem år sedan jag körde Windows senast och jag tänker förlänga den fristen så länge jag bara kan.

Min första dator var en SE/30. 1988 var det visst. Operativsystemet låg på 5.0.4. Jag köpte samtidigt en väska till den med tanken att kunna ta den med mig till kunder. Den var ju så liten och behändig! Allt-i-ett! Jag hade inte särdeles långt hem så jag hade inte tagit bilen men hann få ett ordentligt blåmärke på axeln och förbaskat tungt var det. Och plötsligt väldigt långt hem. Väskan kom nog till användning några gånger vid flytt av bostad så helt till spillo gick inte det köpet. Den underbara skärmen är det jag mest kommer ihåg av den datorn. Det skulle vara intressant att se den bredvid dagens moderna skärmar.

Jag tillhör även den lilla skara som aldrig behövt använda en PC. Macen har alltid varit det bättre alternativet för mig. Annars hade jag ju bytt. Datorn är ett verktyg. Inget jag älskar.

Ursprungligen av Keron:

Finns det fler än jag som inte är en switcher?

Samma här.

Mac sedan farsan tog hem en från jobbet på 90-talet. PC används bara på jobbet. Linux-box en del i plugget.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-05-20 17:34

När jag skulle köpa min första dator (-92 tror jag) lånade jag först hem en IBM (kan det ha varit en PS/2?). Den var hopplös - lämnade tillbaka den och skaffade en Classic istället och på den vägen är det. Jag svär varje gång jag måste försöka hantera en windows-maskin

Är det här tråden för inbördes beundran månne?

  • Medlem
  • 2012-05-20 23:20
Ursprungligen av PeeMaN:

Är det här tråden för inbördes beundran månne?

Jajjemän!

Har aldrig switchat, började med en Macintosh LCIII 1993 då jag började studera på universitet. Köpte nästan en Performa 200, men som tur är fattade jag vikten av en 14" färgskärm för mina studier.

Jag visste ingenting om Mac eller PC då intresset var helt och hållet bilar, motorsport samt min fru och våra katter, men farsan gav mej det senaste numret av Fortune som debaterade just Mac eller Windows (System 7 vs. Windows 3.1) och då slutsatsen var "Om du måste välja nu välj Mac" så gjorde jag det, och har aldrig för en sekund ångrat mej.

MEN till skillnad från de flesta som började på Mac och har levt enbart med Mac så har jag ägt och skruvat med massor av PC burkar och laptop datorer, både hårdvara och mjukvara, vilket har bara lett till att jag föredrar Mac ännu mer. Jag har sett den mörka sidan och vet därför vad den ljusa sidan innebär.

Jobbar dessvärre bara med Windows 7 installerade Dell burkar from Hell, men hemma har vi bara Mac bärbara och iOS devices.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-21 02:59

Beror på vad du menar.

Jag har switchat. Från Texas Instruments till Atari till Apple.
Apple sedan 1987.

Men en IBM-kompatibel dator med mjukvara från Microsoft har jag aldrig ägt.

Ursprungligen av marf:

Beror på vad du menar.

Jag har switchat. Från Texas Instruments till Atari till Apple.
Apple sedan 1987.

Men en IBM-kompatibel dator med mjukvara från Microsoft har jag aldrig ägt.

Personligen tycker jag inte att det är att switcha utan mer att följa utvecklingen.

Jag hade en Amstrad 6128 innan min första Mac men anser inte att jag switchat.

Har heller aldrig switchat. Första egna datorn var en Macplus som fortfarande står i en bokhylla här på jobbet (till kundernas stora förnöjelse). Som komplement införskaffades senare en 20MB hårddisk till plus:en. Båda funkar fortfarande klockrent och hårddisken är proppad med dåtida programvaror, allt från CricketDraw till HyperCard

1
Bevaka tråden