Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som inte förstår iPad

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Dator = CPU.

det har väl en miniräknare också egentligen?

Ursprungligen av jimel:

det har väl en miniräknare också egentligen?

Ja, din mikrovågsugn också. Det mesta som vi använder idag som innehåller elektronik.

Ska börja kalla mikron/fjärrkontrollen/kameran/bluetooth-headsettet för datorn framöver.

Ni kan ju fjanta er en stund och kalla den vad ni vill, den säljer i miljoner.
I princip varenda kotte kommer använda dem, ni kommer springa på dem precis
överallt. De kommer konkurrera ut "bärbara datorn" så det skriker om det.

Vanligt folk som inte har "überkrav" på en dator utan de vill ha ngt som

1) på direkt, inget boota i 2 minuter.
2) inte säger att den vill laddas efter 2 timmar
3) Inte strular med ett helt OS
4) Inte strular med ett filsystem som lyckas slarva bort ens filer hela tiden
5) ngt att läsa på
6) ngt att betala räkningar på
7) Kolla "speciella" websiter med; Hemnet, Facebook, Blocket, tradera osv
8) Vara smidig ta med
9) vara lättfattlig och inte kräva en massa tjocka handböcker
10) Så lite tillpink som möjligt i laddare etc
11) köra lite spel
12) köra ngt nischartat (släktforskning?)

En iPad uppfyller allt detta.
Priset? Tja, var och en köper ju vad de vill för pengarna - hästsadlar, förgasare, kälkar, kameror, iMacs, Dell-datorer eller tja iPads.

Priset blir ju bara subjektivt ändå, det du tycker är dyrt tycker jag är halva priset mot en bra bärbar dator....

Ni som säjer "vad skall man ha den till" och inte greppar grejen.
Vad skall jag säga. Synd. Synd för ni skulle ju kunna ha ngt bättre än det ni har idag.
Men det är ju inte jag som skall avgöra om det är "bättre"

En iPad kanske inte är "bättre", men den är "annorlunda" - det räcker långt.

Som jag sa innan, våga gärna prova något nytt - det kan bli ditt bästa val på länge.
Det kan också bli Crash&Burn och skit& pannkaka.

"Rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor"

  • Medlem
  • 2012-03-23 21:32
Ursprungligen av Goflorp:

Ni kan ju fjanta er en stund och kalla den vad ni vill, den säljer i miljoner.
I princip varenda kotte kommer använda dem, ni kommer springa på dem precis
överallt. De kommer konkurrera ut "bärbara datorn" så det skriker om det.

Vanligt folk som inte har "überkrav" på en dator utan de vill ha ngt som

1) på direkt, inget boota i 2 minuter.
2) inte säger att den vill laddas efter 2 timmar
3) Inte strular med ett helt OS
4) Inte strular med ett filsystem som lyckas slarva bort ens filer hela tiden
5) ngt att läsa på
6) ngt att betala räkningar på
7) Kolla "speciella" websiter med; Hemnet, Facebook, Blocket, tradera osv
8) Vara smidig ta med
9) vara lättfattlig och inte kräva en massa tjocka handböcker
10) Så lite tillpink som möjligt i laddare etc
11) köra lite spel
12) köra ngt nischartat (släktforskning?)

En iPad uppfyller allt detta.
Priset? Tja, var och en köper ju vad de vill för pengarna - hästsadlar, förgasare, kälkar, kameror, iMacs, Dell-datorer eller tja iPads.

Priset blir ju bara subjektivt ändå, det du tycker är dyrt tycker jag är halva priset mot en bra bärbar dator....

Ni som säjer "vad skall man ha den till" och inte greppar grejen.
Vad skall jag säga. Synd. Synd för ni skulle ju kunna ha ngt bättre än det ni har idag.
Men det är ju inte jag som skall avgöra om det är "bättre"

En iPad kanske inte är "bättre", men den är "annorlunda" - det räcker långt.

Som jag sa innan, våga gärna prova något nytt - det kan bli ditt bästa val på länge.
Det kan också bli Crash&Burn och skit& pannkaka.

"Rädda pojkar får aldrig kyssa vackra flickor"

Ähmen Goflorp, jag kysste den vackra tjejen men märkte att hon kunde inte mycket mer än att just kyssas.
Om man som du vill ställa iPad mot en laptop (vilket jag tycker är orättvist mot båda parter) så är ju en iPad sämre i nästan alla avseenden utom dess fysiska format. Och skärmupplösning nu för tiden, men det är nog övergående.

Ursprungligen av Baron:

Ähmen Goflorp, jag kysste den vackra tjejen men märkte att hon kunde inte mycket mer än att just kyssas.
Om man som du vill ställa iPad mot en laptop (vilket jag tycker är orättvist mot båda parter) så är ju en iPad sämre i nästan alla avseenden utom dess fysiska format. Och skärmupplösning nu för tiden, men det är nog övergående.

Jag ställer dem inte mot varann, miljoner människor världen över inser att de inte behöver en dator för allt "datande".
De kan betala sina räkningar utan att för den saken ha en fullfjädrad dator - som de aldrig har kommit överens med.
De köper en ipad ISTÄLLET för en dator.
En del köper en iPad TROTS att de har en dator, de ser den som ett otroligt bra komplement.

Men, ingen tvingar en. Anser man att stora tangentbord, hårddiskar och fulla OS is the Shit. Kör det då.

Det finns inget måste.

Men, om du "inte fattar den" så behöver du nog öva på att tänka lite mer utanför hur du själv fungerar, hur man skulle kunna jobba annorlunda, hur man alternativt skulle kunna göra. Ibland tänka om man är tvungen göra saker över huvud taget. Skulle man kunna göra det bättre på ett annat sätt?
Förbannat nyttig träning.

Jag har träffat folk som har en iPad för att visa Powerpoints, funkar skitbra stå och dra med plattan. Blir en helt annan grej. Visst, det funkar på en bärbar dator - men det är inte samma sak ändå.

En säljare dök upp på jobbet, han hade bl a en demo på sina produkter på en iPad, man kunde peka, klicka, läsa osv om deras företag, allt interaktivt och i DITT eget tempo.

Det finns tusentals grejer som en platta INTE klarar, tusentals som den gör BÄTTRE än en bärbar.
... och det finns mängder saker som en bärbar inte fixar bra alls jämfört med en platta.

Som en kille sa en gång. Den gör INTE en del "datorsaker", men jag gör inte dessa "datorsaker" tillräckligt mycket, vilket gör att de saker plattan är bra på - det är de saker jag gör.
"vanligt folk" sitter inte med Maya eller gör tecknad filmrenderingar i långfilmsklassen, de vill kolla FB, Blocket och tradera - och de vill göra det snabbt enkelt och utan att vara "datorintresserade"

Den jävel som säger "vaddå" kommer jag inte kunna svara, det finns så många sätt använda en platta att det blir i princip olika svar för varenda människa som äger en. Se raderna ovan om att börja tänka utanför vårt beloved OSX och hur man gör där.
Det finns fler sätt skicka mail än dra och släpp.

Jag kan tala för mig själv. Att ha med sig en hel fastighets ritningar när man står ute i verkligheten...
Ritningar; bygg, el, vent, värme, brandlarm, rörpost, hiss, gas ... allihop i en platta.
Det hade inte funkat släpa runt på en bärbar, öppnad som en fällkniv, med en touchplatta på, med
en skärm jag hade vart tvungen vinkla. Batteriet slut på ett fåtal timmar...
Håll en bärbar dator i en hand... nejfan, det FUNKAR inte.
hade det funkat hade jag haft det så redan.

Ursprungligen av Goflorp:

Ni kan ju fjanta er en stund och kalla den vad ni vill, den säljer i miljoner.
I princip varenda kotte kommer använda dem, ni kommer springa på dem precis
överallt. De kommer konkurrera ut "bärbara datorn" så det skriker om det.

Vanligt folk som inte har "überkrav" på en dator utan de vill ha ngt som

1) på direkt, inget boota i 2 minuter.
2) inte säger att den vill laddas efter 2 timmar
3) Inte strular med ett helt OS
4) Inte strular med ett filsystem som lyckas slarva bort ens filer hela tiden
5) ngt att läsa på
6) ngt att betala räkningar på
7) Kolla "speciella" websiter med; Hemnet, Facebook, Blocket, tradera osv
8) Vara smidig ta med
9) vara lättfattlig och inte kräva en massa tjocka handböcker
10) Så lite tillpink som möjligt i laddare etc
11) köra lite spel
12) köra ngt nischartat (släktforskning?)

En iPad uppfyller allt detta.

Det gör en dator också. Och jag kan garantera dig att jag gör mer eller mindre allt du nämner både fortare och enklare med exempelvis en Macbook-air i dagsläget. Jag anser mig tillhöra kategorin "vanligt folk", ändå hae jag ipad och gjorde mig av med den. Och jag tror inte alls att jag är den enda som upptäckt att den samlar damm.

Hur är det förresten med folk som vill besöka hemsidor med flash?
Kan de också använda ipad?

Ursprungligen av PeeMaN:

Det gör en dator också. Och jag kan garantera dig att jag gör mer eller mindre allt du nämner både fortare och enklare med exempelvis en Macbook-air i dagsläget. Jag anser mig tillhöra kategorin "vanligt folk", ändå hae jag ipad och gjorde mig av med den. Och jag tror inte alls att jag är den enda som upptäckt att den samlar damm.

Hur är det förresten med folk som vill besöka hemsidor med flash?
Kan de också använda ipad?

Helt uppenbart är att (mer eller mindre som vanligt) är vi inte överens.

Vem skiter inte i flash idag.

Prova stå och jobba i 20 min och håll din bärbara i en hand.
Bärbar är ju bara en sysnonym för "Semi-bärbar sak jag behöver ett helt jävla bord till"
Ställ dig på en stege och jobba upp under ett tak...

Punkten 1-4 är saker som en dator HAR, en ipad HAR det inte.

Ett antal miljoner människor tycker inte de behöver en "hel dator", de gör inte som du säger "både fortare och enklare med exempelvis en Macbook". För dem är enMacbook 15-20 tusen kronor dator, med ett helt jävla OS, med barn att behöva ringa när det inte funkar, mus att flytta och mappar att öppna. Rör man ngt och gör del så "kan hela datorn expolodera".

För dem - DE är vanligt folk, fan inte du. Jämfört med dem är du en av dem som tillhör detta datorfrälse som kan och vet allt.

"Vanligt folk" är folk som om vi skall dra en bilanalogi "kör till stugan" med bilen och inte har en susning om hur en bil fungerar rent tekniskt; de vet inget öht om tändföljder, bränsleinsprutningar eller fjädringssystem. de behöver ju inte det, man vrider på en nyckel och petar lite här och där och bilen åker snällt dit den skall.

Ursprungligen av Goflorp:

Helt uppenbart är att (mer eller mindre som vanligt) är vi inte överens.

Vem skiter inte i flash idag.

Prova stå och jobba i 20 min och håll din bärbara i en hand.
Bärbar är ju bara en sysnonym för "Semi-bärbar sak jag behöver ett helt jävla bord till"
Ställ dig på en stege och jobba upp under ett tak...

Punkten 1-4 är saker som en dator HAR, en ipad HAR det inte.

Ett antal miljoner människor tycker inte de behöver en "hel dator", de gör inte som du säger "både fortare och enklare med exempelvis en Macbook". För dem är enMacbook 15-20 tusen kronor dator, med ett helt jävla OS, med barn att behöva ringa när det inte funkar, mus att flytta och mappar att öppna. Rör man ngt och gör del så "kan hela datorn expolodera".

För dem - DE är vanligt folk, fan inte du. Jämfört med dem är du en av dem som tillhör detta datorfrälse som kan och vet allt.

"Vanligt folk" är folk som om vi skall dra en bilanalogi "kör till stugan" med bilen och inte har en susning om hur en bil fungerar rent tekniskt; de vet inget öht om tändföljder, bränsleinsprutningar eller fjädringssystem. de behöver ju inte det, man vrider på en nyckel och petar lite här och där och bilen åker snällt dit den skall.

Jag skiter inte i Flash idag, och säkerligen många med mig, då det finns många sidor som "vanligt folk" säkert vill gå in på:
HTML5: The Hype vs. Reality | Floating Path
Inte roligt om lilla Gustav 5 år ska spela sitt favorit-flashspel som inte fungerar på ipaden.

Testa att skriva längre texter på din ipad.OgenomförbartEftersom den saknar någon form av multitouch och de flesta som skriver snabbt trycker ner nästa tangent innan de släppt första!
Ipad är synonymt med "platta som inte räcker hela vägen"
Du vurmar ju alltid för hur man kan använda den i fältet. Men när något så trivialt som ethernet och USB saknas, så tappar du stora grupper användare. Testa att konfigurera hårdvara på fältet med den där.
Varför ska jag stå och jobba i 20 minuter?
Hade förresten inte gått. De programvaror som behövs för att jobba finns inte till ipad.
Ska jag upp på en stege under ett tak känns det nog smidigare att plocka fram iphonen isåfall.

Jag tror faktiskt majoriteten av det du kallar "vanligt folk" vet precis hur en dator fungerar. Grundläggande datorkunskaper är nämligen något de allra flesta jobb i samhället kräver på ett eller annat sätt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2012-03-24 10:27

Jag skiter i Flash.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag skiter inte i Flash idag, ...

Jag tror att du skall skilja på grundläggande kunskaper för att använda de program som behövs på tex ett jobb och grundläggande kunskaper i hur en dator fungerar.

Vad jag upptäckte, som support på ett större mediaföretag, så var dessa två väldigt åtskilda. En del hade båda, några den första, andra inget!

Citat:

Jag tror faktiskt majoriteten av det du kallar "vanligt folk" vet precis hur en dator fungerar. Grundläggande datorkunskaper är nämligen något de allra flesta jobb i samhället kräver på ett eller annat sätt.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag skiter i Flash.

Det brukar alla som vurmar för ipad göra. Det är märkligt att såfort iPhonen kom så var det INGEN som använde flash och hade ALDRIG gjort det heller för den delen.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag tror att du skall skilja på grundläggande kunskaper för att använda de program som behövs på tex ett jobb och grundläggande kunskaper i hur en dator fungerar.

Vad jag upptäckte, som support på ett större mediaföretag, så var dessa två väldigt åtskilda. En del hade båda, några den första, andra inget!

Då är det rätt irrelevant för hela diskussionen, för jag skiter också i HUR en dator fungerar. Inget jag lagt tid på att lära mig.

Ursprungligen av PeeMaN:

Testa att skriva längre texter på din ipad.OgenomförbartEftersom den saknar någon form av multitouch och de flesta som skriver snabbt trycker ner nästa tangent innan de släppt första!

Jag är ganska övertygad om att iPad i likhet med iPhone haft multitouch i flera generationer. Jag har själv skrivit rätt långa haranger på min iPad. Okej, det flyter på bättre med ett riktigt tangentbord men det är mest en vanesak.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag är ganska övertygad om att iPad i likhet med iPhone haft multitouch i flera generationer. Jag har själv skrivit rätt långa haranger på min iPad. Okej, det flyter på bättre med ett riktigt tangentbord men det är mest en vanesak.

Well, jag har testat och tycker inte det fungerar. Förutom det är jag uppväxt med två journalister till föräldrar. Varken de eller någon av deras arbetsvänner/kollegor har ännu gått över till att använda sin ipad för att skriva på av tidigare nämnda anledning. Generella uppfattningen är att ipad är ett perfekt anteckningsblock, men för att skriva slutmaterial krävs fortfarande en dator.

För övrigt måste jag även tillägga att jag förstår att det finns folk som anser att ipad är liten och smidig att använda till vad-man-nu-sysslar-med, tyvärr var det inte det för mig. Det jag ställer mig emot i diskussionen är att den på något sätt skulle ersätta den bärbara datorn, där tycker jag att man är ute och cyklar.

Ursprungligen av PeeMaN:

Well, jag har testat och tycker inte det fungerar. Förutom det är jag uppväxt med två journalister till föräldrar. Varken de eller någon av deras arbetsvänner/kollegor har ännu gått över till att använda sin ipad för att skriva på av tidigare nämnda anledning. Generella uppfattningen är att ipad är ett perfekt anteckningsblock, men för att skriva slutmaterial krävs fortfarande en dator.

För övrigt måste jag även tillägga att jag förstår att det finns folk som anser att ipad är liten och smidig att använda till vad-man-nu-sysslar-med, tyvärr var det inte det för mig. Det jag ställer mig emot i diskussionen är att den på något sätt skulle ersätta den bärbara datorn, där tycker jag att man är ute och cyklar.

Nej, jag kan tänka mig att en professionell skribent gr svårt att komma överens med ett skärmtangentbord. Och själv kan jag numera inte leva med bara iPad eller bara dator (i bemärkelse laptop eller desktop). De kompletterar varandra.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-03-23 20:32

Jag fick en sprillans iPad idag. Underbar retinaskärm och bra kamera. Ungefär som min iPhone. Men jättestor. Den inte får plats i min innerficka.

Nåväl. Jag började surfa, och upptäckte att jag inte kunde skriva lika effektivt som jag annars gör. Inte heller kan jag då jag mailar dra och släppa bilagor hit och dit till skrivbord och bifoga bäst jag vill. Jag öppnade istället locket på min MBP och kände mig hemma igen.

Detta är tredje gången min arbetsgivare försökt få mig att gilla den. Jag kommer lämna tillbaka den även denna gång.

iPad är i mitt tycke en skitbra iPhone, men som inte ryms i fickan. Förstår inte vad den ska tillföra.

Jag ser inte vad en iPad skulle kunna tillföra mitt liv. Det finns personer som är beroende av alkohol och droger, själv är jag total absolutist och det enda som jag kan kalla mig beroende av är datorn och internet. Det är en överdrift, jag är inte beroende. Hursomhelst så vill jag tillbringa mindre tid framför datorn, inte skaffa en ny pryl som tar upp all min tid.

Sedan så förstår jag inte heller argumenten om att iPad ska vara så smidig och enkel att använda, när jag har testat den så har den känts extremt begränsad, men det säger kanske mer om mina krav (vilka dock inte är så höga, jag sitter med en i år 6 år gammal MacBook...). Och den är för stor för att rymmas i en ficka vilket gör att jag måste ha en väska för att ta med den, då kan jag lika gärna ta med min MacBook. Vikten är för mig inget bekymmer.

Och nej, att läsa elektroniska böcker eller tidningar skulle aldrig falla mig in. Jag läser väldigt mycket serier men på senare tid även en del romaner och att bläddra i dem och sortera dem i bokhyllan är för mig halva upplevelsen. Allt nytt är inte alltid bättre.

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag ser inte vad en iPad skulle kunna tillföra mitt liv. Det finns personer som är beroende av alkohol och droger, själv är jag total absolutist och det enda som jag kan kalla mig beroende av är datorn och internet. Det är en överdrift, jag är inte beroende. Hursomhelst så vill jag tillbringa mindre tid framför datorn, inte skaffa en ny pryl som tar upp all min tid.

Sedan så förstår jag inte heller argumenten om att iPad ska vara så smidig och enkel att använda, när jag har testat den så har den känts extremt begränsad, men det säger kanske mer om mina krav (vilka dock inte är så höga, jag sitter med en i år 6 år gammal MacBook...). Och den är för stor för att rymmas i en ficka vilket gör att jag måste ha en väska för att ta med den, då kan jag lika gärna ta med min MacBook. Vikten är för mig inget bekymmer.

Och nej, att läsa elektroniska böcker eller tidningar skulle aldrig falla mig in. Jag läser väldigt mycket serier men på senare tid även en del romaner och att bläddra i dem och sortera dem i bokhyllan är för mig halva upplevelsen. Allt nytt är inte alltid bättre.

Ouch, vi skulle nog inte funka bra ihop i verkliga livet - jag är nog precis allt du inte är. Super fortfarande till det nästan varje vecka och knark har jag aldrig varit rädd för. Dessutom gillar jag min iPad mer än min Mac. Det tog mig ett par dagar att inse efter jag köpt min första iPad.

Ursprungligen av Papperskatt:

Jag ser inte vad en iPad skulle kunna tillföra mitt liv. Det finns personer som är beroende av alkohol och droger, själv är jag total absolutist och det enda som jag kan kalla mig beroende av är datorn och internet. Det är en överdrift, jag är inte beroende. Hursomhelst så vill jag tillbringa mindre tid framför datorn, inte skaffa en ny pryl som tar upp all min tid.

Sedan så förstår jag inte heller argumenten om att iPad ska vara så smidig och enkel att använda, när jag har testat den så har den känts extremt begränsad, men det säger kanske mer om mina krav (vilka dock inte är så höga, jag sitter med en i år 6 år gammal MacBook...). Och den är för stor för att rymmas i en ficka vilket gör att jag måste ha en väska för att ta med den, då kan jag lika gärna ta med min MacBook. Vikten är för mig inget bekymmer.

Och nej, att läsa elektroniska böcker eller tidningar skulle aldrig falla mig in. Jag läser väldigt mycket serier men på senare tid även en del romaner och att bläddra i dem och sortera dem i bokhyllan är för mig halva upplevelsen. Allt nytt är inte alltid bättre.

Nähä. Visst, kör på då med så som du har det.

Själv har jag en väckarklocka från 1953. Den funkar kanon.
Vill inte byta ut den mot ngt modernt, aldrig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-24 00:25

Vi är olika och det behöver inte ha att göra med om vi vill hålla fast vid gamla saker eller inte. Själv köpte vi en iPad2 så fort den kom ut och trodde att den skulle bli lika använd som det mesta vi har men så har det inte blivit. Den har dock funnit sin plats i köket där den som inte snor med sig papperstidningen läser DN på den och så har vi den för recept. Jag tycker att den är för stor och klumpig för att läsa böcker på - där använder jag en Kindle som går ner i fickan eller så läse jag pappersböcker som jag nog gillar bättre. För de jobb vi har är iPaden för begränsad så där blir det "vanliga" datorer.

Vi är olika och har olika behov - kan vi inte låta det vara så?. Jag har inga problem med er som gillar iPaden och mer eller mindre låtit den ersätta andra datorer. Kan inte vi som inte gör det få tycka så utan att bli mer eller mindre dumförklarade.

Ursprungligen av Katinka:

Vi är olika och har olika behov - kan vi inte låta det vara så?. Jag har inga problem med er som gillar iPaden och mer eller mindre låtit den ersätta andra datorer. Kan inte vi som inte gör det få tycka så utan att bli mer eller mindre dumförklarade.

Bra sagt!

Själv älskar jag iPad som verktyg.
Men folk tycker olika, att mer eller mindre dumförklara folk för att man tycker olika är bara oförskämt.

Det är inte svårare än så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-24 01:14

Jag har en Macbook Air 13 tum behöver jag säga nått mer Man behöver inte mycket annat . Tro mig.

En iPad är en läs/spel platta som är rolig en stund, sedan tröttnar man fort om man har lärt sig använda ett tangentbord på rätt sätt någon gång i livet, men många har ju aldrig gjort det, och då förstår jag deras glädje över ipadens existens

Betala räkningar hur ofta gör man det ? En gång i månaden okey använd då eran iPad för det .

Titta på film och mysa i sängen under täcket med sin iPad, okey roligt 2 gånger . Det finns 50 + tums plasma tv för film tittande om nu någon missat det .

Fakta kvarstår dock att en "dator" ska ha ett fysiskt tangentbord, i alla fall enligt mitt tycke.

Bring me your best hits

Ursprungligen av CUBEIS:

Jag har en Macbook Air 13 tum behöver jag säga nått mer Man behöver inte mycket annat . Tro mig.

Jag har en MacBook Air 11 tum, behöver jag säga något mer? Den står oanvänd 90 % av året.

Ursprungligen av CUBEIS:

En iPad är en läs/spel platta som är rolig en stund, sedan tröttnar man fort om man har lärt sig använda ett tangentbord på rätt sätt någon gång i livet, men många har ju aldrig gjort det, och då förstår jag deras glädje över ipadens existens

Det där är ett argument som jag ärligt talat inte har en aning om hur jag skall bemöta. Helt irrelevant för sammanhanget, men okej då, Jag lärde mig skriva på ett tangentbord genom skrivmaskinsklasserna i skolan. Skriver snabbt och korrekt, snabbare än de flesta. Men jag fattar återigen inte vad det har med ämnet att göra. Lite som "En MacBook Air är en dator som är rolig en stund, sedan tröttnar man fort, om man älskar potatischips".

Ursprungligen av CUBEIS:

Titta på film och mysa i sängen under täcket med sin iPad, okey roligt 2 gånger . Det finns 50 + tums plasma tv för film tittande om nu någon missat det .

jag har en 50" plasma att kolla på film på, men jag har ingen lust att begränsa mig till det, gillar att kunna kolla på film i sängen, på tåget, när jag skiter, whenever.

Jag tycker också man får tycka vad som helst, men ovanstående var så dåliga argument att jag var tvungen att säga något. Min första dator var en Commodore 64. Den hade tangentbord, den var en dator. Min iPad är hundra gånger mer dator än den var.

Så. Alla gillar olika.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-24 15:45
Ursprungligen av Capeman:

J

jag har en 50" plasma att kolla på film på, men jag har ingen lust att begränsa mig till det, gillar att kunna kolla på film i sängen, på tåget, när jag skiter, whenever.

Jag tycker också man får tycka vad som helst, men ovanstående var så dåliga argument att jag var tvungen att säga något. Min första dator var en Commodore 64. Den hade tangentbord, den var en dator. Min iPad är hundra gånger mer dator än den var.

Så. Alla gillar olika.

Hej detta var det sämsta argumentet hittills, grattis till det.

Det är år 2012, och då jämföra en commandore64 år 1982, med en läsplatta år 2012 är ju att verkligen famla i mörker efter brist på bättre argument att kläcka ur sig.

Det var verkligen det dummaste jag hört på länge. Nu har vi tagit denna tråd till botten så mycket det går.

Sedan kan du ju godtyckligt ta den därifrån i egenskap av tillfällig forumvärd.

Sedan talar du emot dig själv när du säger att man får tycka vad man vill, det fick man tydligen inte utan att du kände dig nödig att stycka sönder allt enligt din "enda" syn på saker och ting.

Bra för dig att du lärde dig maskinskrivning, men vi har flera generationer som inte gjorde det, så visst finns det en marknad för iPaden .

Senast redigerat 2012-03-24 16:09

"Jag har en Macbook Air 13 tum behöver jag säga nått mer Man behöver inte mycket annat . Tro mig. "

[ JAG har en dator, jag har ingen förståelse för någon annans synvinkel. Det finns bara mitt sätt lösa problemen på.
Jag vet bäst. Jag kan mer än er. Tro mig.]

"En iPad är en läs/spel platta som är rolig en stund, sedan tröttnar man fort om man har lärt sig använda ett tangentbord på rätt sätt någon gång i livet, men många har ju aldrig gjort det, och då förstår jag deras glädje över ipadens existens :D"

[iPad är en leksak jämfört med min lösning. Man tröttnar på leksaken. Jag smart och har lärt mig betvinga ett tangentbord. Ni som dumma i huvudet kan ju glädjas åt er :D]

Betala räkningar hur ofta gör man det ? En gång i månaden okey använd då eran iPad för det .
[ Sådana triviala saker som att betala räkningar, ja, använd då er leksak till det ]

Titta på film och mysa i sängen under täcket med sin iPad, okey roligt 2 gånger . Det finns 50 + tums plasma tv för film tittande om nu någon missat det .
[ Er lösning är kass, min lösning är bäst. Ni har inte roligt fast ni tycker det. Jag dissar ert sätt. Det finns riktiga saker, om man bara är smart nog fatta det ]

Fakta kvarstår dock att en "dator" ska ha ett fysiskt tangentbord, i alla fall enligt mitt tycke.
[ Jag vet bäst. En riktig dator skall det vara, utan tangentbord, är skit.]

Bring me your best hits

[tried to]

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-24 16:16
Ursprungligen av Goflorp:

"Jag har en Macbook Air 13 tum behöver jag säga nått mer Man behöver inte mycket annat . Tro mig. "

[ JAG har en dator, jag har ingen förståelse för någon annans synvinkel. Det finns bara mitt sätt lösa problemen på.
Jag vet bäst. Jag kan mer än er. Tro mig.]

"En iPad är en läs/spel platta som är rolig en stund, sedan tröttnar man fort om man har lärt sig använda ett tangentbord på rätt sätt någon gång i livet, men många har ju aldrig gjort det, och då förstår jag deras glädje över ipadens existens :D"

[iPad är en leksak jämfört med min lösning. Man tröttnar på leksaken. Jag smart och har lärt mig betvinga ett tangentbord. Ni som dumma i huvudet kan ju glädjas åt er :D]

Betala räkningar hur ofta gör man det ? En gång i månaden okey använd då eran iPad för det .
[ Sådana triviala saker som att betala räkningar, ja, använd då er leksak till det ]

Titta på film och mysa i sängen under täcket med sin iPad, okey roligt 2 gånger . Det finns 50 + tums plasma tv för film tittande om nu någon missat det .
[ Er lösning är kass, min lösning är bäst. Ni har inte roligt fast ni tycker det. Jag dissar ert sätt. Det finns riktiga saker, om man bara är smart nog fatta det ]

Fakta kvarstår dock att en "dator" ska ha ett fysiskt tangentbord, i alla fall enligt mitt tycke.
[ Jag vet bäst. En riktig dator skall det vara, utan tangentbord, är skit.]

Bring me your best hits

[tried to]

Sorry to say you failed

Du fick det att låta som en klass fråga goflorp, var det din mening ???? Vilken samhällsklass tillhör du ?????

Har jag hört dina argument förut eller misstar jag mig goflorp ?

Det är rätt bra gjort med iPadens inköpspris på närmare 5000 kr för instegsmodellen

Vem har råd med det, eller ska man ta sig råd för nått man inte behöver ?

Det jag reagerar på i denna tråd är enbart vad baron sa tidigare, varför dumförklaras vi som inte ser en iPad som en "helig" ko (framtidens dator), som man har sin ritning på och känner sig småviktig.

Visst jag vässade mina argument medvetet lite provokativt pågrund av dumförklaringen mot oss som inte ser iPadens oerhörda kapacitet, men det gick visst inte hem i stugorna (förståndet) hos alla , utan då dumförklarades man ytterligare en gång. Tack för den :D, jag bjuder på den.

Glad för din skull goflorp att du funnit ett behov, men vi är många där ute som inte har gjort det

Senast redigerat 2012-03-24 16:46

Sorry to say you failed
Öh, javisst, säger du det så.

Du fick det att låta som en klass fråga goflorp, var det din mening ???? Vilken samhällsklass tillhör du ?????

Klassfråga? Menar du som i arbetarklass? Tja, son till en postis och en servicetekniker så får väl du
kontrollera med kpmlr om jag är godkänd som arbetaronge då.

Har jag hört dina argument förut eller misstar jag mig goflorp ?

Jag har nog sagt det mesta förr....

Det är rätt bra gjort med iPadens inköpspris på närmare 5000 kr för instegsmodellen
Vem har råd med det, eller ska man ta sig råd för nått man inte behöver ?

Med tanke på att de flesta här på forumet säkert sitter på 20 000:-'s burkar så. Jag vet
inte vart du vill svamla; är det plötsligt att man inte vill för att den kostar?
Men köpa bärbar för 15 000 går bra?

Det jag reagerar på i denna tråd är enbart vad baron sa tidigare, varför dumförklaras vi som inte ser en iPad som en "helig" ko (framtidens dator), som man har sin ritning på och känner sig småviktig.

Jag reagerade på och gav dig en känga för att du skrev så förbannat skoningslöst precis hur det skall vara.
det var inget emot din person, jag dricker gärna en öl ihop med dig, skall t o m bju på den.
För jag gillar DIG, men i just det inlägget gillade jag inte din åsikt. Skillnad.
Det lilla beska där att du vill få det att framstå som att jag känner mig viktig med lite ritningar, tja, orka.....

Visst jag vässade mina argument medvetet lite provokativt pågrund av dumförklaringen mot oss som inte ser iPadens oerhörda kapacitet, men det gick visst inte hem i stugorna (förståndet) hos alla , utan då dumförklarades man ytterligare en gång. Tack för den :D, jag bjuder på den.

Jag dumförklarar ingen, var och en får göra som de själva vill, som de själva kan och som de själva har råd då.
Jag kan bara utgå från personliga erfarenheter och eftersom jag fram till nyligen ägde en iPad2 kanske nån värderar ens åsikt till iaf marginellt högre än noll. Sedan går ironi, sarkasm och humor ofta fram dåligt i skriven text.
Storsint av dig att du bjuder på det iaf. tack.

Glad för din skull goflorp att du funnit ett behov, men vi är många där ute som inte har gjort det [

Tror du iPad3 är det sista som sägs i ämnet? Vi får väl se vad iPad7 kommer med.
Personligen tror jag att bärbara clamshells kommer bli lika sällsynta som "symaskinsväske-bärbara" - de finns men väldigt få använder dem.

Fighting on the internet....

Köpte min iPad 3 idag på elgiganten och som en riktig Applefan trodde jag att jag skulle bli såld direkt. Men så var dock inte fallet. Jag klarar det mesta av med min iPhone och jag känner att det blev lite väl mycket pengar för mig. Tror ni att det går att lämna tillbaka den på öppet köp? Det är bruten förpackning men den är endast upplockad och provkörd. Såhär står det på Elgigantens hemsida:

30 dagar öppet köp
Vi anser att det inte är förän man får prova produkten i sin egen hemmamiljö som man verkligen kan veta om det är vad man vill ha eller inte. Därför lämnar vi öppet köp i 30 dagar. Du får lov att packa upp och fritt använda varan från första dagen och ändå ha din returrätt kvar. Skulle du ångra köpet är du varmt välkommen att lämna tillbaka den i närmaste butik och få alla pengar tillbaka, oavsett om du har använt den eller inte. Har du använt produkten ska den återlämnas komplett och oskadd och enda undantaget från öppet köp är produkter köpta med abonnemang. För mobiltelefoner, film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med dig kvittot!

Gäller det för iPad? Tror ni att det går? Edit : Det är en Wifi utan abonnemang

Senast redigerat 2012-03-24 02:36
Ursprungligen av Crash-Symphony:

Köpte min iPad 3 idag på elgiganten och som en riktig Applefan trodde jag att jag skulle bli såld direkt. Men så var dock inte fallet. Jag klarar det mesta av med min iPhone och jag känner att det blev lite väl mycket pengar för mig. Tror ni att det går att lämna tillbaka den på öppet köp? Det är bruten förpackning men den är endast upplockad och provkörd. Såhär står det på Elgigantens hemsida:

30 dagar öppet köp
Vi anser att det inte är förän man får prova produkten i sin egen hemmamiljö som man verkligen kan veta om det är vad man vill ha eller inte. Därför lämnar vi öppet köp i 30 dagar. Du får lov att packa upp och fritt använda varan från första dagen och ändå ha din returrätt kvar. Skulle du ångra köpet är du varmt välkommen att lämna tillbaka den i närmaste butik och få alla pengar tillbaka, oavsett om du har använt den eller inte. Har du använt produkten ska den återlämnas komplett och oskadd och enda undantaget från öppet köp är produkter köpta med abonnemang. För mobiltelefoner, film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med dig kvittot!

Gäller det för iPad? Tror ni att det går? Edit : Det är en Wifi utan abonnemang

För Elgiganten ska det inte vara något problem. Jag står med ett köp från MediaMarkt där kvittot säger en sak "öppet köp, produkt och förpackning ska vara i nyskick..." medan deras webb säger "oöppnad förpackning". Vad sjutton gäller där?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-03-24 02:07

En av grejerna jag stör mig på mest med iPad är att man inte kan logga in fler användare. Tex om jag skall logga in här på 99.se så använder jag Facebookinloggning. Har min fru då tex varit inloggad på FB och och jag vill logga in här då skiter det sig direkt. Man kan bara ha gemensamma bokmärken och inte bara sina egna är även det något som gör att jag undviker iPaden. Nu är ju detta inte ett problem om man aldrig delar med sig av den men det gör vi i vårt hushåll i alla fall. Man skall nog ha var sin om det skall fungera optimalt.

Bevaka tråden