Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HDV/MiniDV-media i Stockholm

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Söker tips om media till bra priser till en Sony HDV-kamera (FX1 och Z5) i Stockholm?

Hur viktigt är det att använda Sony-media och inte tex Panasonic AY-HDVM63MQ Pro (bra pris @ Lindqvist Radio & tv)

Hur mycket skiljer det egentligen i kvalitet mellan Sony Premium, Excellence etc?

Tänker inte snåla men vill å andra sidan helst inte betala 150-200 kr per band plus moms om det inte är motiverat.

Nästan svårt att hitta återförsäljare online. Är det så hopplöst ute att filma på band idag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-28 21:42

Förutom de stora elektronikvaruhusen vet jag inte var man köper i Stockholm eftersom vi alltid beställer från Cyberphoto CyberPhoto - Digitalkameror, videokameror och fototillbehör. Personlig service på nätet!
Ring dem och diskutera utifrån vilken kamera du har. De är bra på att föreslå utifrån behov och kamera
Vi har köpt billigare band som bara skulle användas vid 1-2 tillfälle och dyrare som skulle kunna användas fler gånger.
Dessutom har de bra pris och brukar kunna ge "paketpris" - till det kommer en liten överraskning vid leveransen som är snabb (1-2 dagar)

Tack. Jag kommer tyvärr inte ha tid att vänta på leverans utan hoppades att det skulle finnas ett bra ställe över disk i hufvudstaden. Vi kommer inte använda respektive band mer än en gång och därefter arkivera dessa. Någon rekommendation utifrån Cyberphotos sortiment och till vilken kamera?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-29 00:46

Det vi har som var för flera gånger är Panasonic Super Linear Plus och jag har för mig att de som jag hade för att bara spela in var vanliga Linear Plus Detta till en Panasonic kamera.

Om du inte ska vara i Hägersten verkar Lindqvist inte ligga så bra till
Kolla med Scandinavianphoto - de är i vart fall bra på vanliga kameror och tycks ha dv-band. Ligger mer centralt (vid Fridhemsplan)
http://www.scandinavianphoto.se/butik/stockholm

Andra ställen som har band i sortimentet är
Kjell&Co som finns på flera ställen i stan - vet dock inte vilka de har eller hur bra råd du kan få i butiken
Camrent vid Hötorget, de hyr ut kameror och de säljer också band även om man inte hyr kamera. Det var ett tag sedan vi hyrde kamera men jag minns att man då kunde välja på olika kvalité

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-30 09:51

Grund är att man använder Sony mini-DVband till Sonys kameror. Sonys banden är anpassade för Sonys videohuvud. Banden är av något som de kallar blöt typ, inte en aning av vad det betyder, men det är annorlunda än alla andra fabrikat.

Det går bra att använda andra fabrikat men det är ABSOLUT FÖRBJUDET att blanda Sony med andra fabrikat, då kan man bli mycket, mycket, ledsen när man försöker tanka in det i datorn.

Ibland måste man blanda, på resande fot får man inte tag på rätt sort, någon kommer med bandmaterial som är filmat med annan kamera när man tankar in i dator, etc..

Det är JÄTTE viktigt att köra rengörningsband mellan olika bandtyper på Sonykameror, både vid filming och uppspelning/intankning.

Håll er till ett bandfabrikat och jag rekommenderar Sony.

Är budgeten smal, håll er till en sort och köp rengörningsband (det behöver inte köras mer än rekomenderat mellan banden så länge man använder samma fabrikat).

P.S. Ta för vana att köra rengöringsband då och då, jag har blivit ledsen en gång för mycket.
P.S.S Clas Ohlson 119 spän för 3pack, Videokassett DV mini

1
Bevaka tråden