Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har Mac blivit omsprunget av PC?

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-09 15:58

Vilket påverkar skrivhastigheten negativt, om man sedan skulle råka dra ut minnet samtidigt som ett program skriver till det så förlorar men den filen. Windows hade ju tidigare även autorun på program som låg på usb-minnen, vilket var mindre smart.

Det har inte med filsystemet att göra. Det är bara dålig implementation i Finder. Betänk att Finder var ett av de sista programmen att lämna Carbon och bli 64-bitars. Skälet är att det har varit så jävla mycket spagetti och uråldrig arkitektur som Apple varit livrädda för att peta i, eftersom det trots allt är ett otroligt centralt program och allt i väsentligt "är" "datorn" .

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-09 16:55

Om att ta ut USB-enheter utan att mata ut dem först:
Tag extremexemplet att man gör en defrag på en USB-disk och rycker ur den mitt i, läge för korrupt filsystem..

Ursprungligen av mattiL:

Om att ta ut USB-enheter utan att mata ut dem först:
Tag extremexemplet att man gör en defrag på en USB-disk och rycker ur den mitt i, läge för korrupt filsystem..

Det hoppas jag, om man nu är så korkad.

Ursprungligen av mattiL:

Om att ta ut USB-enheter utan att mata ut dem först:
Tag extremexemplet att man gör en defrag på en USB-disk och rycker ur den mitt i, läge för korrupt filsystem..

Varför i hela friden skulle man vilja defragmentera ett USB-minne någonsin?

Per default inte ens möjligt.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-09 20:57
Ursprungligen av illerG:

Varför i hela friden skulle man vilja defragmentera ett USB-minne någonsin?

Per default inte ens möjligt.

Det är fullt möjligt, och kan behövas med de stora minnena (32-64GB).
Det är inte så kul att kopiera ut allt från ett sådant minne för att sedan formattera och kopiera in filerna igen.
(jag har ett antal minnen)

Och om inte annat för sinnesfridens skull...

Men nu handlar inte tråden om PC eller Mac har blivit omsprungna längre utan om USB-minnen....

Ursprungligen av Goflorp:

Men nu handlar inte tråden om PC eller Mac har blivit omsprungna längre utan om USB-minnen....

Vi låter det fortsätta. Det finns en uppfattning om att det är relevant hur man hanterar USB-minnen i de olika systemen. Och trots allt så är detta 99Lounge där vi förväntas vara ännu snällare vad gäller moderering av de trådar som finns.

Jag har faktiskt ofta problem med USB-stickor (FAT) - dom läser/skriver ibland otroligt segt. I Win så går det ju snabbt. OSX verkar inte riktigt gilla FAT trots att det har funnits i 370 år nu. Nå - stickor är ju obsolet sedan DropBox, WebDAV till egen server, etc - använder det bara för stora videofiler ibland.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har faktiskt ofta problem med USB-stickor (FAT) - dom läser/skriver ibland otroligt segt. I Win så går det ju snabbt. OSX verkar inte riktigt gilla FAT trots att det har funnits i 370 år nu. Nå - stickor är ju obsolet sedan DropBox, WebDAV till egen server, etc - använder det bara för stora videofiler ibland.

Precis, obsolet, bara ngt som allmogen använder ändå.....

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har faktiskt ofta problem med USB-stickor (FAT) - dom läser/skriver ibland otroligt segt. I Win så går det ju snabbt. OSX verkar inte riktigt gilla FAT trots att det har funnits i 370 år nu. Nå - stickor är ju obsolet sedan DropBox, WebDAV till egen server, etc - använder det bara för stora videofiler ibland.

Själv använder jag gladeligen stickor. Dropbox m.fl. förutsätter konstant tillgång till internet. Ibland vill jag bara kunna slå på datorn på tåget, strunta i att koppla upp mig och bara vara produktiv i Word. Enda nackdelen är att det inte fungerar att flytta över till en Windows 7-dator eftersom jag helst använder mig av HFS+ som filsystem på mina stickor.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Själv använder jag gladeligen stickor. Dropbox m.fl. förutsätter konstant tillgång till internet. Ibland vill jag bara kunna slå på datorn på tåget, strunta i att koppla upp mig och bara vara produktiv i Word. Enda nackdelen är att det inte fungerar att flytta över till en Windows 7-dator eftersom jag helst använder mig av HFS+ som filsystem på mina stickor.

Dropbox behöver du inte alls en nätverksuppkoppling för att fungera, då den synkar allting.
Om du inte har en nätverksuppkoppling kommer du kunna vara produktiv i ditt word-dokument utan att det för dig som användare är någon skillnad, när du sen får uppkoppling igen så synkas dina ändrade dokument i bakgrunden.
Och det synkas även till din windows 7 dator, så du slipper det problemet.

Ursprungligen av mendezzz:

Dropbox behöver du inte alls en nätverksuppkoppling för att fungera, då den synkar allting.
Om du inte har en nätverksuppkoppling kommer du kunna vara produktiv i ditt word-dokument utan att det för dig som användare är någon skillnad, när du sen får uppkoppling igen så synkas dina ändrade dokument i bakgrunden.
Och det synkas även till din windows 7 dator, så du slipper det problemet.

Allt synkroniseras genom internet. Om jag har påbörjat ett arbete på min iMac 27" så krävs det att min Macbook Pro har tillgång till internet för att den ska få den senaste versionen. Och det är inte alltid fallet när man är ute och reser.

Jag vill inte behöva ansluta ett mobilt bredband eller till SJs dyra internet när jag sitter på tåget mot Stockholm. Därför föredrar jag att använda mig av USB-stickor vid i stort sett varje tillfälle. Dessutom finns det en annan aspekt där; ingen annan än jag har tillgång till mina egna dokument.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Allt synkroniseras genom internet. Om jag har påbörjat ett arbete på min iMac 27" så krävs det att min Macbook Pro har tillgång till internet för att den ska få den senaste versionen. Och det är inte alltid fallet när man är ute och reser.

Jag vill inte behöva ansluta ett mobilt bredband eller till SJs dyra internet när jag sitter på tåget mot Stockholm. Därför föredrar jag att använda mig av USB-stickor vid i stort sett varje tillfälle. Dessutom finns det en annan aspekt där; ingen annan än jag har tillgång till mina egna dokument.

Tobias: Nu känns det som att du ser det halvfulla glaset halvtomt.
innan du beger dig hemifrån så lyfter du på locket till din macbook pro så synkar den ju över alla ändrignar, precis som att du måste föra in ett USB-minne och kopiera över filerna.

Angående att andra har tillgång till dina dokument. Visst finns det tillfällen då information är så pass känslig att man inte vill ge ut den till tredje part, men det skulle jag vilja hävda oftare är ett undantag än en regel och oraganisationer som jobbar med sådan information har ju oftat klassat den och använder andra lagringsalternativ för informationen.

Ursprungligen av mendezzz:

Tobias: Nu känns det som att du ser det halvfulla glaset halvtomt.
innan du beger dig hemifrån så lyfter du på locket till din macbook pro så synkar den ju över alla ändrignar, precis som att du måste föra in ett USB-minne och kopiera över filerna.
Angående att andra har tillgång till dina dokument. Visst finns det tillfällen då information är så pass känslig att man inte vill ge ut den till tredje part, men det skulle jag vilja hävda oftare är ett undantag än en regel och oraganisationer som jobbar med sådan information har ju oftat klassat den och använder andra lagringsalternativ för informationen.

Du gör några felaktiga antaganden nu. Men vi kan bryta ner det hela.

Jag sparar direkt mot mitt USB-minne för att slippa momentet där filerna ska flyttas runt. Då kan jag snabbt ta ur minnet när jag är på språng. Jag arbetar ofta rakt in i sista sekunden innan jag ska i väg någonstans. När jag sedan behöver fortsätta på resande fot så blir det på Macbook Pro med allt vad det innebär i "mobilitet". Den senare är antingen av eller på - punkt. Den är inte i viloläge. Alltså är det inte bara att lyfta upp locket för att den eventuella ska synkronisera till tjänster som DB.

Jag ser alltså glaset för vad det är - oavsett om det är fullt, halvfullt eller tomt.

Jag vill kunna ha tillgång till mina filer utan att vara i behov av att ha tillgång till internet. Jag vill inte vara bunden till att behöva göra en snabb synkronisering mellan avslutat arbete och att springa i väg. Det om något är slöseri med tid.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Du gör några felaktiga antaganden nu. Men vi kan bryta ner det hela.

Jag sparar direkt mot mitt USB-minne för att slippa momentet där filerna ska flyttas runt. Då kan jag snabbt ta ur minnet när jag är på språng. Jag arbetar ofta rakt in i sista sekunden innan jag ska i väg någonstans. När jag sedan behöver fortsätta på resande fot så blir det på Macbook Pro med allt vad det innebär i "mobilitet". Den senare är antingen av eller på - punkt. Den är inte i viloläge. Alltså är det inte bara att lyfta upp locket för att den eventuella ska synkronisera till tjänster som DB.

Jag ser alltså glaset för vad det är - oavsett om det är fullt, halvfullt eller tomt.

Jag vill kunna ha tillgång till mina filer utan att vara i behov av att ha tillgång till internet. Jag vill inte vara bunden till att behöva göra en snabb synkronisering mellan avslutat arbete och att springa i väg. Det om något är slöseri med tid.

Det börjar sväva iväg och in på detaljer i din IT-miljö och ditt arbetssätt.
Det första jag svarade på var ditt påstående där du skrev att
"Själv använder jag gladeligen stickor. Dropbox m.fl. förutsätter konstant tillgång till internet"
Det fick mig att tro att du missuppfattat hur dropbox fungerar.
Självklart finns det tillfällen där USB-stickor passar bättre, tex om man som du, jobbar in i sista sekunden och inte vill/kan koppla upp sig mot internet.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2012-05-14 14:13
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Allt synkroniseras genom internet.

Dropbox kan också synka mot andra maskiner på lokala nätverket helt utan internet.

Nope. DB behöver inte konstant nätet. jag har DB-mappen i mitt hemmabibliotek - och allt som finns där finns på alla mina datorer både hemma och på jobbet - allt är speglat. Jag behöver med andra ord inga USB-stickor. Det är obsolet för mig.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Själv använder jag gladeligen stickor. Dropbox m.fl. förutsätter konstant tillgång till internet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-10 23:33

Fördelar med USB-minnen:
Går att boota från
Går trots allt betydligt snabbare att kopiera 10GB till
Funkar även utan kontakt med nätet
Funkar på alla datorer sen 1995, cirka, oavsett system.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-11 06:22

Även om jag föredrar molnet så är det betydligt enklare att ta med en presentation på en sticka många gånger, bara in med stickan i USB-porten och sen upp med presentationen. Klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-14 11:49

Fast DB kräver ju en uppkoppling om du hoppar mellan olika enheter även om det är en "smart synkning" kan man hamna i tråkiga situationer med det.

Man måste ju låta burkar tanka/synka klart. För mig som aldrig stänger av burkarna så är det inget problem. Datorer ska inte stängas av och på hela tiden - det är också ett besynnerligt obsolet förfarande från en svunnen tid. den enda burken som går i vila efter 20 minuter är min imac hemma - men är det filer som inte hinner tanka på den tiden så är det ändå filer jag tar på sticka (som jag skrev: jag använder sticka vid stora videofiler...typ gigabyte och uppåt).

Ursprungligen av Erik.dv:

Fast DB kräver ju en uppkoppling om du hoppar mellan olika enheter även om det är en "smart synkning" kan man hamna i tråkiga situationer med det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-14 12:30

Det verkar ju som Apple börjar förstå grejen just med "synced every where". Dessvärre är alla tjänster riktade mot privatpersoner vilket är lite synd.

Det är gammalt hos Apple - jag har synkat många burkar sedan många år med Mac/MobileMe. När det gäller filsynkning - alltså inte mail, kalendrar, bokmärken, adressbok, etc - så var ju iDisk ett misslyckande och nu verkar dom helt lämna iden om att låta användare synka vad dom vill. iCloud synkar bara av Apple godkända filer och bara genom specifika applikationer i iOS och OSX. För mig är det en halvmesyr. DropBox har inget att frunkta från iCloud - tyvärr behöver man båda. Jag tror aldrig Apple kommer att erbjuda fritt synkande via t.ex. Finder - en synkad WebDAV-disk m.a.o. - som DropBox t.ex.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det verkar ju som Apple börjar förstå grejen just med "synced every where". Dessvärre är alla tjänster riktade mot privatpersoner vilket är lite synd.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-05-14 14:17

Men om jag skall visa en presentation någonstans där jag inte har min egen dator med sig, då är det _betydligt_ säkrare att ha en USB-sticka med sig än att hoppas man har en stabil nätkoppling där man kommer åt dropbox, det skulle jag _aldrig_ våga lita på.
Dessutom, har man sin egen dator med sig där man har dokumentet, vafasen skall jag med dropbox till då?
Och för att synka filer mellan sina egna datorer så har man mobilt konto. Varför gå en omväg till långtbortistan på internet???

Ursprungligen av bollman:

Men om jag skall visa en presentation någonstans där jag inte har min egen dator med sig, då är det _betydligt_ säkrare att ha en USB-sticka med sig än att hoppas man har en stabil nätkoppling där man kommer åt dropbox, det skulle jag _aldrig_ våga lita på.
Dessutom, har man sin egen dator med sig där man har dokumentet, vafasen skall jag med dropbox till då?
Och för att synka filer mellan sina egna datorer så har man mobilt konto. Varför gå en omväg till långtbortistan på internet???

Vid presentationer så är nog USB att föredra.
mobilt konto synkar väl också över nätverk mot en server precis som dropbox, fast kanske inte över Wan?

jag tror att en del fortfarande inte fattar att man inte behöver nätuppkoppling för att använda DB :-D. Alla filer ligger på alla burkar - OCH på DB-servern i USA.
Jag skulle inte hålla en presentation utan egen hårdvara förresten :-). iPad eller iPhone är det som gäller numera för mig. Åker aldrig någonstans med bara en USB-sticka med mig. Det händer inte. Ett absurt scenarion för mig. För 5 år sedan kanske, ja, men inte numera. Det är passé. Jag har numera med mig maskinen/maskinerna. Editerar in i det sista förresten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-14 15:48

USB-stickor / Drop-box diskussionen kanske är aningen off-topic? Alltså hur dessa funktioner fungerar i OSX kontra Linux kontra Windows kanske är relevant men vete inte riktigt om diskussionen går dit.

Sant. Lika bra att sätta punkt för den diskussionen.

Jag skulle vilja påpeka en del saker på området filsystem.

Skall man kunna arbeta i ett "filsystemslöst system" är det dels nödvändigt att kunna tagga filerna med ID-taggar (som med musikfiler m.fl) samtidigt som det är nödvändigt med en databasbaserad filhanterare som tillåter sortering, visning och hantering av filer baserat på taggarna. Om jag t.ex enbart vill bläddra bland dokument i kategorin "tåg" kan jag snabbt slå in det ordet och få upp allting som är relevant etc. Ungefär som i iTunes m.a.o där man snabbt får upp all musik av Brahms t.ex då man skriver in namnet.

Ytterligare en mycket viktig aspekt är att alla program skall kunna nå filerna, det håller inte att köra med varianten Apple använder i iOS där man "för filer till program X". D.v.s att dokument som lagts in för läsning i iBooks inte kan hittas av andra PDF-läsare eftersom varje program har en egen sandlåda för filerna.

Det vore rena katastrofen att t.ex "ha filer i Photoshop" respektive "ha filer i Graphic Converter" och snabbt lära sig att situationen där man vill kunna använda samma fil i båda programmen inte är möjlig såvida man inte via en sidomanöver börjar kopiera filen fram och tillbaka.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en databasbaserad filhanterare med viss iTunes-stil men den får absolut inte bygga på iOS-idéer om sandboxade filsystem där man måste lägga in filer till rätt program o.dyl.

Bevaka tråden