Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur importera Bildbiblioteket från iPhone till Mac dator?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mogán, Gran Canaria - Borgholm
  • 2012-05-26 16:00

Min MacBook Pro har kraschat. Lion 10.7. 4. installerat.
Fotos och Adressbok har jag lyckligtvis kvar i min iPhone.

När kopplar iPhone till datorn öppnas IPhoto och frågar om jag önskar importera 38 bilder (kamerarullen).
Bildbiblioteket (< 3'000 bilder) visas inte.

iPhoto / Inställningar / Allmänt / Anslutning av kamera - "öppnar iPhoto".
Skall jag ändra till - "öppnar i Bildinsamling"? Förloras då mappar, händelser?

Hur skall jag importera Bildbiblioteket?
Är rädd att Bildbiblioteket i iPhone överskrives med de få bilder jag har i Datorn.
Tacksam för hjälp, Johan

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-26 19:01

Tja vart skall man börja? Har du någon som helst backup på din dator typ Time Machine? Synkar du mot iCloud? Har du slagit på Photostream i iPhoto? vad menar du med att din dator Kraschat? Beskriv vad som hänt och vad du gjort för att starta upp den igen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-05-26 21:17

Om Lion inte startar, så prova med att installera om det, borde fixat till de flesta problemen.
MEN som onnyt säger, har du ingen backup? Börja därifrån isåfall.

  • Medlem
  • Mogán, Gran Canaria - Borgholm
  • 2012-05-27 12:06
Ursprungligen av mattiL:

Om Lion inte startar, så prova med att installera om det, borde fixat till de flesta problemen.
MEN som onnyt säger, har du ingen backup? Börja därifrån isåfall.

God morgon Onnyt och Mattil, tack för svar.
Har tidigare ställt min fråga på ”MacWorld Forum” utan svar.

Mac’en startade plötsligt inte. Start Ikonen snurrade runt på svart skärm. Ingen tidigare symtom på problem. Bor på Gran Canaria och lämnade den till Mac’s representant i Las Palmas med startskivan Snow Leopard i CDintaget. På några minuter hade dom ”lyckats” formatera om hårddisken. Hade då en helt tom dator med ny användare. Skickade Mac’en till Mac Stockholm, som inte kunde återskapa tidigare användare. Snow Leopard var installerat och Mac’en fungerade som vanligt.

Har sedan installerat Lion 10.7.4 och min bokföring/korrespondens genom en backup ”Jotta”. Hade ingen annan backup. Mac’en nu helt OK.

Ej TimeMachine eller iCloud. Kommer efter att jag återfått mina Bilder och Adressboken att installera iCloud parallellt med Jotta, som fungerat bra.
Lyckligtvis har jag alla mina Photos, Adressbok och Musik kopierade till min iPhone.
Musiken har jag överfört till Mac’en genom programmet iRip.

Photostream (bildström) i iPhoto är inte aktiverad, då iCloud inte är installerat.
Vid installation av iCloud rekommenderas att man först backar upp datorn. Därför har jag väntat med installationen tills jag har alla Bilder m.m.uppbackat.

Är rädd att de få nya bilder jag har i iPhoto skall skriva över Bildbiblioteket i iPhone.

Tacksam för hjälp, Johan

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-05-27 13:57

Icloud är inget du installerar. Du aktiverar det i systeminställningar. Det jag mest hade varit skraj för är att ha kvar alla bilder på iPhonen. Importera dem till iPhoto så har du ju i alla fall bilderna på två ställen. Mot slutet av importen frågar iPhoto om du vill behålla bilderna på iPhonen eller radera dem. Bara att välja. Sedan tycker jag verkligen att du måste ha backup och macens inbyggda Time Machine sköter detta galant. En extern kostar ju inte många hundralappar i dag så det finns ingen ursäkt att inte ha det.

  • Medlem
  • Mogán, Gran Canaria - Borgholm
  • 2012-05-28 11:31

När jag kopplar iPhone till Mac frågas om jag önskar importera Kamerarullen, några få nya fotos i iPhonen.
Men det är Bildbiblioteket (< 3'000 bilder tidigare importerade men förlorade vid omformateringen av Mac'en) jag önskar importera.
Hur importera Bildbiblioteket? Skall detta göras genom Bildinsamling och kommer då mappar (händelser) att vara kvar, eller hamnar alla bilder "huller om buller"? Hur kan jag vara säker på att inte Bildbiblioteket i iPhone överskrivs av några få nya bilder i Mac,en?

Du menar alltså bilderna du haft i iPhoto eller Aperture och som synkats över till iPhonen? Jag skulle hellre satsa på att försöka rädda det som räddas kan från din hårddisk eftersom bilderna görs ganska lågupplösta och komprimeras när de synkas över. Även om du lyckas komma åt bildbiblioteket i din iPhone är risken alltså att du ändå blir besviken.

Beklagar verkligen att jag inte har något mer att komma med, men det verkar nästan som att det behövs den här sortens (väldigt dyrköpta) läxa för att man ska börja använda Time Machine eller någon annan automatiserad backup.

  • Medlem
  • Mogán, Gran Canaria - Borgholm
  • 2012-05-28 16:11

God dag Samuel K, Du har förstått mig rätt!
Bilderna har jag tidigare haft i iPhoto och synkat över till iPhonen. Nu efter en olycklig omformatering av datorn önskar jag lägga tillbaka dem i iPhoto. När jag kopplar ihop Macen och iPhonen frågas om jag önskar importera bilder till iPhoto, men endast kamerarullen, altså bilder jag tidigare inte importerat.
Hur skall jag importera Bildbiblioteket?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-05-28 22:23

Testa iPhone Explorer. Jag vet inte om det funkar, men kan vara värt en test.
Men precis som Samuel K skriver, det är bara lågupplösta kopior, inte de original du en gång hade i Macen.

  • Medlem
  • Mogán, Gran Canaria - Borgholm
  • 2012-05-31 14:14

Hej kenjon,
Har genom "Forum-Allt-om-Mac" av Peter fått tipset och installerat appen PhoneViewer, som verkar vara vad jag söker.
Upplösningen på bilderna kommer att bli något sämre, så jag tänker också installera iPhone Explorer.
Tack för hjälpen, Johan

1
Bevaka tråden