Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivartips sökes

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå!

Undrar om det är nån som har tips på bra och prisvärd skrivare som klarar att skriva A3 med provtryckskvalitet?

Länkar till tester på nätet uppskattas!:)

Epson 5500?
Xerox 7700?
Canon CLC3200?

vi kör på en epson 2100 - fungerar utmärkt och utskrifterna fungerar som provtryck!

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
vi kör på en epson 2100 - fungerar utmärkt och utskrifterna fungerar som provtryck!

2100:an klara inte PostScriptväl? Hur löser ni det?
Har ni maskinen i ett nätverk?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-19 13:40

PostScript-skrivare behövs ej i OSX.
(Inte ens i OS9 faktiskt)

Bläckstråle-skrivaren behöver inte klara PostScript. Det fixar t.ex Acrobat istället. PostScript är att slänga pengarna i sjön. Adobe är inte speciellt pigga att upplysa folk om att det finns en ofantligt mycket billigare lösning. Dom tjänar ju pengar på sina dyrare PostScript-lösningar. Så istället får jag tala om det. Så här tjänar du pengar:

- Köp vilken bläckstråleskrivare som helst.
- Använd Acrobat Distiller eller InDesign.

Får du PostScript-filer löser man detta så här:
A- Vänta på Panther. Den tolkar PostScript.
B- Köp Adobe Acrobat inkl Distiller. Finns nu äntligen även för OSX. Distliier gör om PostScript-filer till PDF. Desutom får du en exakt koll på filerna på skärmen, något som inte erbjuds förrän Panther.

Använder du InDesign så behöver du inte ens köpa Acrobat. InDesign klarar att montera Postscript-bilder och den har en mycket bra PDF-export.

Så här gör jag själv CD-omslag för en musik-studio:
- InDesign 2 (OSX)
- Export PDF i RGB.
- Öppnar i Acrobat (Reader eller Pro)
- Ut på Epson Stylus Photo 950.

Resultatet är jämförbart med de dyraste PostScript-ripparna från Epson (70.000-klassen). Visserligen innehåller dom lite färgkalibreringsgrunks men resultatet jag får är perfekt och räcker utan problem som digitalt provtryck.

Dock är InDesign lite skumt. För att få bra övernsstämmelse måste man exportera PDF i RGB-läge för att få bra färgöverensstämmelse i Acrobat.

Anledningen att jag kör ut i Acrobat är för att jag vet hur det fungerar gentemor skrivaren samt att man får en extra koll på det. Speciellt om man gör en färgseparation.

Nej PostScript behövs inte. Adobe borde slängt väck det för länge sedan. PostScript version 3 klarar att skriva ut PDF-filer direkt. Så varför är PostScript kvar? Nja... det är nog inte länge till hoppas jag. Är det något som är struligt, krångligt och gammalmodigt så är det PostScript. Jag har jobbat så mycket med det så jag är helt urled på det. PDF ersätter fullt ut PostScript. Många tryckerier har gått över helt till PDF-flöden och använder inte PostScript längre.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-30 13:32

Jag kör med Agfas Sherpa. Kan rekomendera den helt klart...
Det är ju en Epson skrivare egentligen fast med Agfas Rip.

håller med Bod...vi körde tidigare förprovtryck hos "riktigt" tryckeri med deras finaste skrivare...men efter lite test fram och tillbaks fann vi att Epson 2100 gav LIKA bra utskrifter!!

vi har enbart jobbat mot Sörmlands Grafiska...en av Sveriges större tryckerier och lite mot Holmbergs i Malmö - men jag tror att det fungerar på liknande sätt på andra ställen...och processen är som följer:

1. Produktion av trycksak (InDesign).
2. Indesign skriver till Postscript, efter instruktioner ifrån Sörmlands.
3. Destiller tar PS-filen och gör en högupplöstpdf med Sörmlands inställningar för deras tryckeri. Man får en sk. "joboption" där tryckmaskinens inställningar definieras.

4. Provtryck på Epson 2100 - som skickas till tryckeriet efter det att kunden har godkänt.

vi har även jämfört med Sörmlands provtryck och vi hamnar väldigt nära deras tryck!

1
Bevaka tråden