Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är en PC?

Tråden skapades och har fått 75 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jisses sicket liv

Jag har kompisar som säger "datorhelvetet", är det en Macintosh-dator(OSX) eller en PC-kompatibel(Windowsmaskin) ?

Om alla slutade hänga upp sig på sådana småsaker skule hela världen förmodligen ha lägre blodtryck.

Själv säger jag PC, Skrot, Smäck, Dell, HP, Ful-PC, Delljäveln (min jobbmaskin) om PC's hela dagarna.

Min Mac kallar jag mest Pussgurkan

Ursprungligen av Goflorp:

Jisses sicket liv

Jag har kompisar som säger "datorhelvetet", är det en Macintosh-dator(OSX) eller en PC-kompatibel(Windowsmaskin) ?

Om alla slutade hänga upp sig på sådana småsaker skule hela världen förmodligen ha lägre blodtryck.

Själv säger jag PC, Skrot, Smäck, Dell, HP, Ful-PC, Delljäveln (min jobbmaskin) om PC's hela dagarna.

Min Mac kallar jag mest Pussgurkan

Jupp, men det är där skillnaden ligger kära Goflorp. Jag säger också HP, Mac, Acer osv. Men det är tillverkare, det de tillverkar är PC.
På jobbet säger vi "burken" oavsett vad det är för tillverkare.

Ett typexempel på vedertagen standard som ingen reagerat på att den skulle vara fel:

Har Mac blivit omsprunget av PC?

...och det finns många, många, många fler exempel.

https://www.google.se/search?q=en+pc+site%3A99.se

Där har vi inte sett Zinned stå på barrikaderna och skrika att det inte är korrekt, att Mac är också en PC.

Min favorit:

Kan man köra Mac OS på en PC?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-09 15:15

Det skulle behövas en ironi-ikon. Annars kan ju folk tro att man menar vad man skriver.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-09 15:25
Ursprungligen av kenjon:

Det skulle behövas en ironi-ikon. Annars kan ju folk tro att man menar vad man skriver.

Fritz the Cat är kungen på smileys/ikon-varianter. Han kanske kan hur man gör den?

Ursprungligen av kenjon:

Det skulle behövas en ironi-ikon. Annars kan ju folk tro att man menar vad man skriver.

Said and done

Apple uppfann PC. Att sedan man kallar Mac för Mac och en IBM-dator/IBM-kopia med Windows för PC är ett lingistiskt missförstånd som är så spritt att det bara är att acceptera. Det finns många språkliga missförstånd och felanvändningar av ord som blir en del av språket.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple uppfann PC. Att sedan man kallar Mac för Mac och en IBM-dator/IBM-kopia med Windows för PC är ett lingistiskt missförstånd som är så spritt att det bara är att acceptera. Det finns många språkliga missförstånd och felanvändningar av ord som blir en del av språket.

FEL!
Tandy Corporations, ibland känt som Radio Shack, var först ut med PC. Tror första modellen kom 77 eller om det var 79 eller sådär. Före Apple, och först ut "på bred front" och även något "alla kunde använda".

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-09 15:51

Jag hittade detta om vem som uppfann PC'n:

But back the original question: Who invented the PC? The answer is Ed Roberts, but also many others. In a sense, the PC was pioneered by everybody who played Spacewar, and by programmers who made time sharing systems their on line homes. The machine was furthered by consumers who bought a 1970s era calculator and pushed the device's capabilities to the limit, or did the same with Intel processors.
And while Roberts built the Altair 8800, it was Altair users who proved its capabilities—software and hardware developers who painstakingly expanded the machine's potential.

Källa: Who invented the personal computer? (hint: not IBM) | Ars Technica

Det där är akademiskt. Apple uppfann PC om man med PC menar en Personlig Dator som är till för alla. Alltså: Apple uppfann fenomenet och spridningen - det var deras PC som satte igång - eller snarare accellererade något som redan bubblade - det som idag innebär att jag, du, mormor och en inuit på Grönland har en dator - en Personal Computer som ALLA kan använda.

Ursprungligen av mattiL:

Jag hittade detta om vem som uppfann PC'n:

But back the original question: Who invented the PC? The answer is Ed Roberts, but also many others. In a sense, the PC was pioneered by everybody who played Spacewar, and by programmers who made time sharing systems their on line homes. The machine was furthered by consumers who bought a 1970s era calculator and pushed the device's capabilities to the limit, or did the same with Intel processors.
And while Roberts built the Altair 8800, it was Altair users who proved its capabilities—software and hardware developers who painstakingly expanded the machine's potential.

Källa: Who invented the personal computer? (hint: not IBM) | Ars Technica

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2012-06-09 16:53
Ursprungligen av Zimmerman:

Det där är akademiskt. Apple uppfann PC om man med PC menar en Personlig Dator som är till för alla. Alltså: Apple uppfann fenomenet och spridningen - det var deras PC som satte igång - eller snarare accellererade något som redan bubblade - det som idag innebär att jag, du, mormor och en inuit på Grönland har en dator - en Personal Computer som ALLA kan använda.

Du kanske borde skriva att Apple uppfann Apple-PC?:$
(allt för att undvika historie-revisionism)

Wikipedia:

"Lisa won the race in 1983 and became the first personal computer sold to the public with a GUI".

Om man inte kräver GUI för att kalla något en "Personal Computer" så kan man harva hur mycket som helst i historien och hitta många som kan vara "först". jag - och dom flesta antar jag - anser att en dator utan GUI inte alls är en PC. För nördar kan vad som helst påstås, men kultur- och ekonomi-historiker - och antagligen alla andra historiker - anser att Apple uppfann/skapade (created som anglosaxerna säger) PC as we know it. Det är ingen dispyt om detta på t.ex. stora redaktioner (NY Times, Washington Post, etc). När Jobs kolavippade stod det på tusentals löp att han bl.a. tog fram den första PC'n. Wozniak själv - en mycket blygsam man - har inga problem med att säga att han skapde PC'n - det berättar han ofta och ingen tycker det är något konstigt med det. Googla en stund.

Finns det en historierevision i denna fråga så är det som vanligt en liten grupp (som med judeutrotningen) som gräver och kämpar för att hitta obskyra saker som kan knäcka ett koncensus :-D.

Ursprungligen av Zimmerman:

Wikipedia:

"Lisa won the race in 1983 and became the first personal computer sold to the public with a GUI".

Om man inte kräver GUI för att kalla något en "Personal Computer" så kan man harva hur mycket som helst i historien och hitta många som kan vara "först". jag - och dom flesta antar jag - anser att en dator utan GUI inte alls är en PC. För nördar kan vad som helst påstås, men kultur- och ekonomi-historiker - och antagligen alla andra historiker - anser att Apple uppfann/skapade (created som anglosaxerna säger) PC as we know it. Det är ingen dispyt om detta på t.ex. stora redaktioner (NY Times, Washington Post, etc). När Jobs kolavippade stod det på tusentals löp att han bl.a. tog fram den första PC'n. Wozniak själv - en mycket blygsam man - har inga problem med att säga att han skapde PC'n - det berättar han ofta och ingen tycker det är något konstigt med det. Googla en stund.

Finns det en historierevision i denna fråga så är det som vanligt en liten grupp (som med judeutrotningen) som gräver och kämpar för att hitta obskyra saker som kan knäcka ett koncensus :-D.

Bara för att DU kräver att det ska finnas ett GUI för att något skall få kallas PC, så betyder det inte att det är så.

Ursprungligen av Zimmerman:

Wikipedia:

"Lisa won the race in 1983 and became the first personal computer sold to the public with a GUI".

Om man inte kräver GUI för att kalla något en "Personal Computer" så kan man harva hur mycket som helst i historien och hitta många som kan vara "först". jag - och dom flesta antar jag - anser att en dator utan GUI inte alls är en PC. För nördar kan vad som helst påstås, men kultur- och ekonomi-historiker - och antagligen alla andra historiker - anser att Apple uppfann/skapade (created som anglosaxerna säger) PC as we know it. Det är ingen dispyt om detta på t.ex. stora redaktioner (NY Times, Washington Post, etc). När Jobs kolavippade stod det på tusentals löp att han bl.a. tog fram den första PC'n. Wozniak själv - en mycket blygsam man - har inga problem med att säga att han skapde PC'n - det berättar han ofta och ingen tycker det är något konstigt med det. Googla en stund.

Finns det en historierevision i denna fråga så är det som vanligt en liten grupp (som med judeutrotningen) som gräver och kämpar för att hitta obskyra saker som kan knäcka ett koncensus :-D.

Och när du ändå gillar Wikipedia:

Citat:

A personal computer (PC) is any general-purpose computer whose size, capabilities, and original sales price make it useful for individuals, and which is intended to be operated directly by an end-user with no intervening computer operator.

Charles Babbage var först, alla andra efterapare.

Efter att ha läst på IDG förstår jag att det är djupt rotat i den mänskliga själen vem som är först....

Kruxet blir ju VAR man drar gränsen, med eller utan GUI, med eller utan skärm?

Skillnaden är ju inte så liten mellan en LISA och en Altair / Imsai8080.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2012-06-09 18:41

Men på svenska Wikipedia så stämmer det inte riktigt då även Mac har Intel sedan 2006.

Citat:

I dag används termen PC oftast slarvigt för persondatorer med Intel x86-kompatibel processor såsom Intel 8088 och dess efterföljare, tillverkade av Intel, AMD, Cyrix med flera

Ursprungligen av Marco:

Men på svenska Wikipedia så stämmer det inte riktigt då även Mac har Intel sedan 2006.

Att jämföra engelska wikipedia och svenska wikipedia.... Det är lite som att jämföra riktiga pengar med monopolpengar.

  • Medlem
  • 2012-06-09 19:15

Min MBP i7 är en pc för den saknar 4 PC-drivrutiner. Det står på Internet.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-06-09 19:38

Men herregud..

Okej, alla hemdatorer är PC. Per defenition. Ej i svensk folkmun.

Alla hemdatorer är även PC av de som har svårt att tänka utanför ramarna. Eller för de som har en diagnos. Vilket är helt okej att ha.

Med Personal Computer menas helt enkelt Folkdator - i min bok. Tänk på vad en dator var före GUI och hur det skulle se ut idag om GUI aldrig kommit. Då skulle det fortfarande vara en obskyr verksamhet - en hobby för nördar. Det skulle inte finnas datorer i varje hem och internet var något för myndigheter, företag och universitet.
GUI och PC är egentligen samma sak - i realiteten - verkligheten. Utan GUI ingen PC. Som jag och vääääldigt många ser det.

Ursprungligen av Zimmerman:

Med Personal Computer menas helt enkelt Folkdator - i min bok. Tänk på vad en dator var före GUI och hur det skulle se ut idag om GUI aldrig kommit. Då skulle det fortfarande vara en obskyr verksamhet - en hobby för nördar. Det skulle inte finnas datorer i varje hem och internet var något för myndigheter, företag och universitet.
GUI och PC är egentligen samma sak - i realiteten - verkligheten. Utan GUI ingen PC. Som jag och vääääldigt många ser det.

Tycker du har fel på fler punkter.

1. Personal Computer betyder väl att det är en dator för en person, alltså en personlig dator.

2. Den personliga datorn fanns och användes långt innan något GUI kom ut! MS-DOS med Word Perfect och andra program användes av massor av människor långt innan möss, ikoner och fönster dök upp.

3. Ovanstående användare var inte alls nördar utan sekreterare och annat.

4. Att säga att GUI och PC är samma sak är som att säga att en ratt och en bil är samma sak, eller telefon och knappar (det fanns ju telefoner som inte hade knappar), dvs interface vs. device. Du liknar ju helt olika saker.

5. Vääääldigt många ser det nog så för att de inte vet/minns vad en MS-DOS IBM compatible är...

För detta är en "PC" lika mycket som vilken annan:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-09 22:03

Skall man vara pedantisk myntades PC akronymen av IBM för deras IBM PC och var även en spec. Denna spec kopierade Compaq så att andra tillverkare kunde göra IBM PC kompatibla burkar vilket banade väg för Bill Gates och Microsofts framgång. En del av specen är BIOS som funnits med sedan start och i princip är oförändrad sedan dess. En mac använder inte BIOS utan EFI är därför inte en PC.

Edit: Verkar inte stämma riktigt hittade detta precis

Citat:

Alongside "microcomputer" and "home computer", the term "personal computer" was already in use before 1981. It was used as early as 1972 to characterize Xerox PARC's Alto. However, because of the success of the IBM Personal Computer, the term PC came to mean more specifically a microcomputer compatible with IBM's PC products.

*Tråd rensad*

Försök att hålla sams nu. ^_^

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-06-09 23:36

På the Interwebs har jag genom åren sett en hel del Mac vs. PC-trådar.
Jag tror inte jag har sett nån Mac-PC vs. Dell-PC tråd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-10 15:20
Ursprungligen av tomcat:

På the Interwebs har jag genom åren sett en hel del Mac vs. PC-trådar.
Jag tror inte jag har sett nån Mac-PC vs. Dell-PC tråd.

Det säger ju i och för sig inget, definitionen är ju spikad. Personal Computer.

Att sedan Windows-datorer kallas PC i folkmun är en sak men definitionen är fortfarande densamma.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2012-06-11 00:56
Ursprungligen av zinned:

Det säger ju i och för sig inget, definitionen är ju spikad. Personal Computer.

Att sedan Windows-datorer kallas PC i folkmun är en sak men definitionen är fortfarande densamma.

Jo, för all del, men en definition är ju beroende av vad "folk" anser vara gällande för definitionen. Om de flesta anser att definitionen för en PC är att den ska ha windows, hdmi-ut och vara byggd av dell eller asus och vara i svart plast - ja, då är det väl så?

Alltså, jag menar så här; Syftet med en definition är ju att "folk" ska kunna kommunicera och veta vad som avses när man använder begrepp x eller y? Och om då "folk" särskiljer PC från Mac... Tja, då kanske den *just nu* gällande definitionen (PC = Personal Computer) är fel, helt enkelt. Fast nu är vi inne på både semantik och pragmatik.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-11 07:54
Ursprungligen av tomcat:

Jo, för all del, men en definition är ju beroende av vad "folk" anser vara gällande för definitionen. Om de flesta anser att definitionen för en PC är att den ska ha windows, hdmi-ut och vara byggd av dell eller asus och vara i svart plast - ja, då är det väl så?

Alltså, jag menar så här; Syftet med en definition är ju att "folk" ska kunna kommunicera och veta vad som avses när man använder begrepp x eller y? Och om då "folk" särskiljer PC från Mac... Tja, då kanske den *just nu* gällande definitionen (PC = Personal Computer) är fel, helt enkelt. Fast nu är vi inne på både semantik och pragmatik.

Jag förstår hur du menar men det är heller inte bara en definition utan även en forkortning av ett begrepp - Personal Computer.

Som det har sagts innan, om någon diskuterar t ex överföringshastigheter och säger "jag lyckas bara komma upp i 54 mb/s från A till B" så kan person A tolka det som att vederbörande menar att han kommer upp i 54 MB/s medans en annan tror han menar 54 Mbit/s. Ingen vet säkert, det åligger läsaren att tolka. Det ska dock inte behöva tolkas då man bör skriva rätt från början så de som läser vet vad man menar, givetvis då underförstått att han som skriver vet hur man bör uttrycka sig.

  • Medlem
  • 2012-06-10 15:31

Men den bästa uppgraderingen för en pc är att installera Mac OS X.

Bevaka tråden