Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oseriös handlare

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det skriker ju kom och hjälp mig överallt. Hemsidan, bara den. Bolaget står på en kvinna (förmodligen Shahins maka) och inga anställda, och denne Sha (som heter Shahin och är 47 år, komiskt nog samma ålder och förnamn som min sambos bror som skrattade ihjäl sig när han såg sidan) syns lite överallt. Han har varit snickare, personlig tränare, styrkelyftare, konsult till miltära och polisiära organisationer, bodybuildare etc..

Visserligen så är det inget fel med att företaget står på sin hans fru, nu vet jag inte orsakerna till det eftersom han tydligen haft ett snickeriföretag i eget namn. Inget säger att han är någon skurk, däremot så måste han ju lite mer koll på saker och ting. Sidan är ju ett spektakulärt exempel på hur man gör för att betraktas som oseriös.

2013 så hade företaget en omsättning på ca 3000kr, vilket inte riktigt stämmer om man ser på alla annonser som legat ute.

Jag tror att det är en person som pysslat lite med macar ett tag på rätt så basic nivå, och sedan tutar och kör så långt det går. Skulle inte göra affärer med honom då jag inte tror han har någon större koll, samt att företaget inte känns som det drivs speciellt seriöst, vilket kan bero på okunskap eller något annat.

Ett tips till honom är att byta ut hemsidan helt, köp en mall, låt någon fixa till språket och var tydlig med vad företaget heter, organisationsnummer etc på sidan. Det är inga summor, inte ens för en småföretagare. Om man vill betraktas som seriös, så bör man också försöka se seriös ut.

Med det önskar jag Shahin all lycka i det framtida företagandet.

Ursprungligen av Vassius:

Hur skulle det annars kunna bli så billigt? De lär ju inte sälja med förlust, och Apple ger inga rabatter.

Uppköpta konkurslager finns förstås. Då är förlusten redan gjord. Men då vill man ju få veta var maskinen kommer ifrån. Sen är väl inte alls Macar prissatta till identiska priser världen över. Så om någon legalt kan importera från ett land varifrån det blir billigare att handla från Sverige, så är det inget konstigt i sig. Jag var i kontakt med någon som importerade från Asien och som hade attraktiva priser för vanliga konsumenter, men inte för mig som företagare som lyfter momsen.

Hur som helst, det viktiga är ju att man kollar alla beg. macar som man köper. Företagare har inte råd med strul och om man inte kan tjäna in på ett år vad en ny Macbook Pro kostar så kanske man behöver utveckla lönsamheten i företaget främst?

Senast redigerat 2014-06-05 19:39
  • Medlem
  • 2014-06-05 13:06
Ursprungligen av Micke Byström:

Så om någon legalt kan importera från ett land där det blir biligare så är det inget konstigt i sig. Jag var i kontakt med någon som importerade från Asien och som hade attraktiva priser för vanliga konsumenter.

Normalt sett är marknaden för Mac-datorer med svenska tangentbord relativt begränsad utanför rikets gränser. shima sa att datorn hade just svenskt tangentbord.

Ursprungligen av Dalle:

Normalt sett är marknaden för Mac-datorer med svenska tangentbord relativt begränsad utanför rikets gränser. shima sa att datorn hade just svenskt tangentbord.

Det är iofs nödvändigtvis inget hinder för svenskt tangentbord, men jag uttalade mig inte om den specifika säljaren i detta fallet utom en annan jag hade varit i kontakt med, eller hur?. Jag minns inte hur det var med tangentborden, men tangenter är inget raketvetenskap att byta eller beställa med vilken tangentbords som helst.

Tror du att Apple Sverige själva byter ut tangentborden på Macarna? De görs och monteras med stor sannolikhet på annat håll.

Senast redigerat 2014-06-05 19:38
  • Medlem
  • 2014-06-05 20:24

Tråkigt att du verkar ta det som ett påhopp och vänder alla taggar utåt. Allt jag säger är att om man köper en Mac med svenskt tangentbord är risken liten att den är importerad från Asien eller liknande. Svenska är ett pyttespråk som talas av ett fåtal, ibland jämförbart med en mindre kinesisk förort i invånarantal.
Visst går det att byta ut tangentbord på en MBP, men det är en ganska dyr operation.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-07 14:46

Ja, för vårt tangentbord har väl några knappar annorlunda än tex US/english? Jag tänker bla på Enter/vagnretur som är liggande (och inte stående som vår svenska). Däremot har english/GB och english/Intl samma som oss svenskar.

Alltså räcker det inte enbart med att byta tangenttoppar. I vissa lägen...

Ursprungligen av frazze:

Ja, för vårt tangentbord har väl några knappar annorlunda än tex US/english? Jag tänker bla på Enter/vagnretur som är liggande (och inte stående som vår svenska). Däremot har english/GB och english/Intl samma som oss svenskar.

Alltså räcker det inte enbart med att byta tangenttoppar. I vissa lägen...

Nä, visst inte alltid, men tangentbord går bra att byta som de är också. Poängen är att även en sidoimportör kan tänkas erbjuda (eller inte) svenskt tangentbord, beroende på omständigheterna. Det är inte omöjligt.
Nu är det inget jag lättvindigt skulle räkna med och som jag skrev tidigare så tyckte jag inte att den lilla prisskillnaden var värd att inte köpa en maskin officiellt. Vem bryr sig om 3.000 hit eller dit om man ska använda maskinen i arbetet? Det tar potentiellt dyrbar tid att gå utanför de vanliga kanalerna. Jag får anta att det är privatkunder som är mer intresserade av ett så lågt pris som möjligt.

Ursprungligen av Dalle:

...om man köper en Mac med svenskt tangentbord är risken liten att den är importerad från Asien eller liknande. Svenska är ett pyttespråk som talas av ett fåtal, ibland jämförbart med en mindre kinesisk förort i invånarantal.
Visst går det att byta ut tangentbord på en MBP, men det är en ganska dyr operation.

Risken liten? Vad vill du säga egentligen? Är svenskt tangentbord ett pålitligt tecken på att Macen inte är stulen eller inblandad i något annat fuffens? Jag skulle inte tro det. Det är andra detaljer kring vad som erbjuds som avgör trovärdigheten. Säljarens detaljer inte minst.
Dyrt byta tangentbord? Jag menade att säljaren skulle kunna göra det om det gjorde maskinerna mer attraktiva. Vad vet vi om hur dyrt det är för säljaren? inte mycket. Behöver vi bekymra oss om det för att ställning till hur attraktivt erbjudandet är? Jag anser att vi inte behöver det. När jag byter mitt tangentbord är arbetskostnaden noll.

Och sist jag kollade låg Kina i Asien, där de flesta Macar tillverkas (inte Mac Pro montering). Så alla Macar är ju importerade från Asien, där även svenska tangentbord med stor säkerhet tillverkas. Eller har du andra uppgifter?

Nu är det 2015 och  Watch som gäller. Samma kille/företag på Tradera.
http://gamla.tradera.com/item/340125/23228016...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-26 13:16

Bromma Appe Service är igång och annonserar på Blocket.
Man får MS Office och Adobe Photoshop CS5 installerat i förväg.
Låter seriöst, eller hur?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-08-26 18:51
Ursprungligen av Konrad:

Bromma Appe Service är igång och annonserar på Blocket.
Man får MS Office och Adobe Photoshop CS5 installerat i förväg.
Låter seriöst, eller hur?

De säljer även Snow Leopard för 799:-, hos Apple kostar det 189:-.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-08-27 01:18
Ursprungligen av joakimo:

De säljer även Snow Leopard för 799:-, hos Apple kostar det 189:-.

Bara 799:-? Jag hittade den för 1665:- också...

För ungefär 30 min. sedan åkte poliserna iväg. 6 st. beväpnade civila med skyddsvästar. De har jobbat sen tidigt imorse med allt möjligt. 3-4 civila bilar lastades med Imacs, laptops telefoner mm. Känns som den här firman har problem.
Endast kvinnan syntes till. Har en kul video på det hela om någon är intresserad.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-15 14:53
Ursprungligen av sven_s:

För ungefär 30 min. sedan åkte poliserna iväg. 6 st. beväpnade civila med skyddsvästar. De har jobbat sen tidigt imorse med allt möjligt. 3-4 civila bilar lastades med Imacs, laptops telefoner mm. Känns som den här firman har problem.
Endast kvinnan syntes till. Har en kul video på det hela om någon är intresserad.

Absolut, hade varit intressant att se

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-15 15:50
Ursprungligen av sven_s:

För ungefär 30 min. sedan åkte poliserna iväg. 6 st. beväpnade civila med skyddsvästar. De har jobbat sen tidigt imorse med allt möjligt. 3-4 civila bilar lastades med Imacs, laptops telefoner mm. Känns som den här firman har problem.
Endast kvinnan syntes till. Har en kul video på det hela om någon är intresserad.

Då är det nog inte bara piratkopiering och försäljning av suspekta Macar och sånt det handlar om.

Ursprungligen av Konrad:

Då är det nog inte bara piratkopiering och försäljning av suspekta Macar och sånt det handlar om.

Hade insatsstyrkan varit med hade jag gissat på piratkopiering av film...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-15 21:06
Ursprungligen av sven_s:

För ungefär 30 min. sedan åkte poliserna iväg. 6 st. beväpnade civila med skyddsvästar. De har jobbat sen tidigt imorse med allt möjligt. 3-4 civila bilar lastades med Imacs, laptops telefoner mm. Känns som den här firman har problem.
Endast kvinnan syntes till. Har en kul video på det hela om någon är intresserad.

Jatack, youtube.com duger bra för sånt.

Troligen så var det den här tråden som fick polisen att agera, eller kanske inte.

Jag bytte några ord med kvinnan/ägarinnan och hon menade att de kollade om de sålde stulna varor och hon sa att de hade köpt från "personal", vad nu det betyder.
Jag tror jag avstår från att ladda upp videon i alla fall av flera skäl, bl a syns snutarnas ansikten väldigt tydligt.
Rent spontant känns polisens insats väldigt overkill om det nu handlar om häleri. Alla hade väst och vapnen på höften.
Räknade efter och det var sex civilare med tre stycken kombibilar. De var i butiken i minst 4 timmar, jobbade noga och metodiskt, lyste med starka ficklampor fastän det var dagsljus på datorer och annan utrustning som de beslagtog. Den insatsen kostar en hel del, undrar om den är vettig.
Butiken har f ö utsatts för 2-3 smash and grabs under de 2-3 åren de haft öppet.

Ursprungligen av sven_s:

Rent spontant känns polisens insats väldigt overkill om det nu handlar om häleri. Alla hade väst och vapnen på höften.
Räknade efter och det var sex civilare med tre stycken kombibilar. De var i butiken i minst 4 timmar, jobbade noga och metodiskt, lyste med starka ficklampor fastän det var dagsljus på datorer och annan utrustning som de beslagtog. Den insatsen kostar en hel del, undrar om den är vettig.

Klart den är vettig om inte annat som avskräckande exempel för folk som regelbundet köper och säljer stulna datorer och förhoppningsvis så kan de återbringa en del stöldgods till de som äger dom eller till försäkringsbolag och kanske kan de nysta upp olösta fall och få fast yrkestjuvar m.f.l .
Tror inte en sådan polisinsats kostar speciellt mycket extra med tanke på att poliserna har lön och utrustning även om de inte gör något aktivt.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2015-09-16 11:15
Ursprungligen av Perobous:

Tror inte en sådan polisinsats kostar speciellt mycket extra med tanke på att poliserna har lön och utrustning även om de inte gör något aktivt.

Du hade haft rätt i det gamla Sverige. Idag ska varje kostnad belysas överallt. Det är därför som snabba ingrepp på sjukhus är mer attraktiva än långvariga, det ger bättre ekonomi. Jag skulle bli förvånad om inte polisen jobbar efter samma modeller. Man pratar ju ibland om pinnjakt, där man går ut och fixar lätta brott (fortkörning etc) för att fixa statistiken över lösta brott.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-16 11:58
Ursprungligen av sven_s:

Jag bytte några ord med kvinnan/ägarinnan och hon menade att de kollade om de sålde stulna varor och hon sa att de hade köpt från "personal", vad nu det betyder.
Jag tror jag avstår från att ladda upp videon i alla fall av flera skäl, bl a syns snutarnas ansikten väldigt tydligt.
Rent spontant känns polisens insats väldigt overkill om det nu handlar om häleri. Alla hade väst och vapnen på höften.
Räknade efter och det var sex civilare med tre stycken kombibilar. De var i butiken i minst 4 timmar, jobbade noga och metodiskt, lyste med starka ficklampor fastän det var dagsljus på datorer och annan utrustning som de beslagtog. Den insatsen kostar en hel del, undrar om den är vettig.
Butiken har f ö utsatts för 2-3 smash and grabs under de 2-3 åren de haft öppet.

Kan vara klokt att inte exponera personerna i ett sådant här ärende.
Själv tror jag det ligger något annat bakom, kanske var verksamheten en front för en annan verksamhet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-16 13:55
Ursprungligen av sven_s:

Jag tror jag avstår från att ladda upp videon i alla fall av flera skäl, bl a syns snutarnas ansikten väldigt tydligt.

Det är självt absolut ingen anledning att inte ladda upp videon, det förstår jag inte.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-09-16 14:45
Ursprungligen av zinned:

Det är självt absolut ingen anledning att inte ladda upp videon, det förstår jag inte.

Man har all rätt att filma och dela filmen, samtidigt får man komma ihåg att det finns/kan finnas personer som vill hämnas lagens budbärare. Om man trycker ut bilder på poliser online så riskerar vi till slut maskerade poliser, och det vill vi undvika.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-09-16 16:06
Ursprungligen av reboot81:

Man har all rätt att filma och dela filmen, samtidigt får man komma ihåg att det finns/kan finnas personer som vill hämnas lagens budbärare. Om man trycker ut bilder på poliser online så riskerar vi till slut maskerade poliser, och det vill vi undvika.

Polisen är ju redan maskerade i mångt och mycket, ofta på sätt som de heller inte får. Likadant gör de andra saker som de inte får samt på många områden inte sköter sitt uppdrag att upprätthålla lagen.

Jag ser inga problem med att lägga upp filmen men det är inte mitt beslut. Mig kvittar det.

Bevaka tråden